AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Vi som har problem med F10/F11

Visad 496.897 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg2.010 st
Postad/Inlagd2016-03-24 09:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
I det här fallet med batteri har Ulf HELT
rätt. Oavsett märke i dagens elektronikstinna
bilar tål inte själva elsystemet "spikar" eller
varierande spänning. Det genererar felkoder
på fullt frisk utrusning även om "den startar
så batteriet är det inte fel på".........
Förr var det unga problem att ha samma batteri
i ca 8 år. Nu är det säkrare för både bil och
problemlösning att byta efter ca 5 år ibland tidigare.
Gärna gelbatteri med jämnare spänning under
sin livstid.

Mvh Jonas B           IP: ...[4.1.186]
Antal inlägg1.249 st
Postad/Inlagd2016-03-24 09:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 520D Touring 2012
Ja, hade massa problem med en Volvo XC70 för någr år sedan, frågde om det kunde vara det 4 år gamla batteriet som orsakade alla konstiga elfel och att den allt som oftast inte ville starta. Inte alls sa verkstaden, de hade minsann mätt upp batteriet och spänningen var som den skulle. Jag bad dem byta batteriet ändå, vips vara alla problem borta.           IP: ...[255.175]
Antal inlägg140 st
Postad/Inlagd2016-03-24 09:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja ibland kan man ha tur, det kan löna sig att prova ett annat batteri speciellt om man har problem med att starta bilen. På de bilar jag haft som alla varit äldre så mörker man oftast om det är batteriet den är mer trögstartad.           IP: ...[116.167]
Antal inlägg2.013 st
Postad/Inlagd2016-03-24 16:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
När de tar in bilen på den auktoriserade verkstaden så är första åtgärd att omedelbart koppla in laddaren, detta oavsett vilken service eller åtgärd man än ska göra på bilen.
Detta medför självfallet att man nästan aldrig hittar något fel på batteriet.

Om man till slut hittar fel på batteriet så har jag läst här på forumet att bilägaren har fått betala både 3000 och 4000 för att byta batteriet.
Jag tycker att det gränsar till ocker.
Ett nytt batteri av yppersta kvalitet kostar ca 1500 och man byter det väldigt enkelt själv (typ lika enkelt som att grilla en köttbit på sin utegrill...). Då har man sannolikt ett betydlig bättre batteri än det s k "original" som har försetts med en BMW-logo och då stigit 50 - 100% i pris.

Jonas B har HELT rätt!

Det går inte att avgöra batteriets skick på om bilen startar eller inte, eller på om startmotorn går trögt eller inte.

Att hitta fel och att lösa problem har extremt lite med tur att göra. Jag vågar påstå att kompetens och intelligens är mycket viktigare faktorer.
Att lyckas med att på bästa sätt grilla en fin köttbit har inte heller med tur att göra...           IP: ...[.11.187]
Antal inlägg752 st
Postad/Inlagd2016-03-25 17:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530D GT M X-drive 2016


MC:
Ducati Monster 900 -97
Klart man ska vara milt kritiskt mot verkstäder/hantverkare mm. Ifrågasätta höga priser och få info om vad som är gjort.

Dessutom lär man sig en del nyttiga saker genom att fråga.           IP: ...[.11.220]
Antal inlägg2.013 st
Postad/Inlagd2016-03-27 19:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Man lär sig nyttiga saker genom att fråga.
I mitt exempel är det dessutom högst troligt att jag den enda gången undvek att kasta bort 20 000:- just bara genom att fråga...

Jag tycker inte att jag har råd att vara naiv och kasta bort 20 000:-           IP: ...[.24.117]
Antal inlägg474 st
Postad/Inlagd2016-04-01 19:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X3 20d A xLine xDrive -19
Någon fler än jag som har problem med att bilen låser/låser upp sig när man spolar med högtryck? Öppnar även bakluckan när man spolar bakdelen. Hade iofs nyckeln i fickan men var inte under stötfångaren med foten eller något annat som skulle ha kunna triggat igång komfortöppningen.
Någon som har tips?           IP: ...[107.169]
Antal inlägg285 st
Postad/Inlagd2016-04-01 19:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
Le Boef

det är när vatten kommer på sensorerna vid dörrarna, då låser/låser upp sig
ha nyckeln i bilen så händer inget           IP: ...[192.239]
Antal inlägg474 st
Postad/Inlagd2016-04-02 09:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X3 20d A xLine xDrive -19
Tack för tipset!           IP: ...[107.169]
Antal inlägg553 st
Postad/Inlagd2016-04-11 11:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530dx Touring -11
Kanske inte direkt fel men ändå en liten osnygghet.

Klimatanläggningen har lite svårt då utetemperaturen ligger runt 10 plusgrader samtidigt då det är mycket soligt. Som hos oss på hösten och våren.

Min analys är att givaren för uteluften har för mycket att säga till om.

Kupén blir nämligen för varm och man måste vrida ned tempinställningen en till två grader.

Solen gör att kupén värms upp samtidigt som uteluften är rätt så kall. Visst märker man att fläkten ökar då solen kommer in rakt framifrån men systemet förstår inte riktigt hur den skall göra då vi har lågt stående stark sol från sidan som värmer bra. I lördags hade jag ca 21 grader nere vid klimatreglagen samtidigt som som min tempinställning stod på 19,5. I vintras brukade jag ha inställningen mellan 20,5 och 21,5 beroende på har jag känner mig och hur mycket kläder jag har på mig.

Jag gissar att man har försummat denna typ av höst/vår-test till förmån till riktigt stark kyla och stekande ökenhetta.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding           IP: ...[8.88.81]
Antal inlägg295 st
Postad/Inlagd2016-04-11 12:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB GLC 220d
Det där brukar jag justera genom att dra reglaget på ventilationen i instrumentpanelen mot mer blått dvs kyla.

          IP: ...[.221.83]
Antal inlägg3.489 st
Postad/Inlagd2016-04-11 15:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Alfa o BMW
Waterlily - har du standard klimatanläggning eller den med 4-zons?

----
BMW CS/SC #6212           IP: ...[.28.240]
Antal inlägg553 st
Postad/Inlagd2016-04-11 16:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530dx Touring -11
Jag har 2 zons men inte standard utan den där som i auto-läget har att man kan välja fläktprogram i 5 steg. Kör oftast i läge 3 och ibland 4 då jag vill ha lite mer fart på luften.

Den har även blandningsfunktion för panelutsläpp som jag oftast har i mittläget för att få lite svalka ovanifrån.

Automatiken fungerar mycket bra då det är kallt eller varmt ute. Det är just det där läget omkring 10 plus ute med mycket (lågt stående) sol som jag beskrev som inte riktigt fungerar till 100% enligt min kränsna åsikt.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding           IP: ...[8.88.81]
Antal inlägg295 st
Postad/Inlagd2016-04-11 18:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB GLC 220d
Varmt i dag, luftkonditionering nä :(
Kompressorn snurrar inte, kanske en ny giv för att spara på dropparna, men efter lite drygt två år och 7500 mil borde det ju fungera.
Kanske så enkelt som en säkring, men det måste man vara ormmänniska och siare för att över huvud taget kunna byta och veta vem som ev skulle vara trasig.
          IP: ...[.221.83]
Antal inlägg121 st
Postad/Inlagd2016-04-11 20:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540ix -19 G31
Waterlily precis så analyserar och upplever jag min klimatanläggning. Har också 2zons med utökat omfång. Jag testade den idag genom att köra in bilen i skuggan en stund och fläktarna avtog väl kanske något, men i stort sett var det samma blås hela tiden. Sensorerna missar helt den direkta solvärmen genom glasrutorna, och går på lufttemp istället?           IP: ...[16.7.18]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2016-04-11 23:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:

116i Mpkt -15
efter 28 år med SAAB så får jag säga att BMWs klimat är en katastrof. I mina SAABar har jag aldrig behövt sitta och ändra inställningarna. frun upplever samma sak i sin 1 serie. En annan irriterande sak är reflexerna från instrumentpanelen i rutan :(           IP: ...[170.143]
Antal inlägg715 st
Postad/Inlagd2016-04-20 21:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
Z4 3.0Si Coupe -07
523i LCI Sedan -07
525i Sedan -02
Corvette Bigblock -72
Då har du kanske något fel Mats. E39:ans klimat var inget vidare men E60 och F10:ans klimat funkar bra tycker jag. Ändrar aldrig förutom riktigt varma sommardagar, då jag tycker det blir för kallt att ha 20-21 grader. Drar då gärna upp till 22,5-23.           IP: ...[122.200]
Antal inlägg3.489 st
Postad/Inlagd2016-04-22 08:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Alfa o BMW
Waterlily -jag känner igen den beskrivning du gör; är överlag också nöjd (och jag är petig!) med klimatanläggningen, men det finns just denna tid när kallt blandas med varmt som automatiken har svårt att hantera. Det var värre på min förra E61:a, så F11:an är ett klart fall framåt.

Sedan har jag också märkt att sensorerna ibland registrerar något som jag inte alls upptäckt och börjar skyffla in kall luft när jag sitter och tycker att det är alldeles utmärkt trevligt i kupén - men det händer inte så ofta, tack o lov. Händer också vid väderlag vid ca 5-10 grader, men inte nödvändigt med sol.

----
BMW CS/SC #6212           IP: ...[.28.240]
Antal inlägg715 st
Postad/Inlagd2016-05-01 20:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
Z4 3.0Si Coupe -07
523i LCI Sedan -07
525i Sedan -02
Corvette Bigblock -72
När motorn stannar vid röd ljus et.c. så hörs ett återkommande ljud typ en elmotor som försöker om och om igen, med några sekunders mellanrum. Fått för mej att det kommer från ventilationen. Nån som har liknande och vet om det ska vara så eller inte? Har en nyligen köpt 530D -11. Använder Carly för att läsa loggar och det finns inga.

//Lasse           IP: ...[122.200]
Antal inlägg102 st
Postad/Inlagd2016-05-01 22:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kolla om det blåser kalluft,jag hade ett liknande ljud och då var det för lite köldmedel i systemet.

          IP: ...[2.68.11]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW X1  -17
Pris: 205.000:-

BMW i3s  -21
Pris: 6.354:-

BMW 3.0 Si  -74
Pris: 40.000:-

BMW X5 3,0d  -07
Pris: 69.000:-

BMW 330Ci  -00
Pris: 65.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen