AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Vi som har problem med F10/F11

Visad 497.344 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg2.015 st
Postad/Inlagd2016-03-21 11:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag drar mig inte för att ha en egen uppfattning eller för att blanda in intelligens...

Min uppfattning är att majoriteten väljer bil utifrån marknadsföring.
De flesta låter sig luras att tro att man själv väljer bil utifrån t ex behov, egna prioriteringar och plånbok, medan det faktiskt snarast är marknadsföringen som avgör bilvalet (likväl som marknadsföringen avgör så många andra val, inklusive vilket parti man röstar på...).

Mer intelligenta bilköpare (eller mer intelligenta väljare...) påverkas i lägre utsträckning av marknadsföringen och har större möjligheter att göra egna val väga in sina egna prioriteringar.

Jag har inte koll på försäljningsstatistiken.
Men om det är som du säger att Kia Ceed säljer bra så vågar jag påstå att det inte är bilköparens väl genomtänkta och intelligenta val som avgör köpet. Utan snarare lågt inköpspris (dock ej totalekonomi sett över tid) och marknadsföringen som avgör bilvalet.
Marknadsföring som påvisar extremt låg ränta eller typ "köp-nu-men-betala-senare" är sådant som ofta resulterar i ökade försäljningssiffror (dock tveksamt om det är särskilt intelligent..?).           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg140 st
Postad/Inlagd2016-03-21 12:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag vill fortfarande tro att många väljer bil pågrund av vad de prioriterar när folk skaffar barn blir det te x en kombi när man vill ha ner bensinkostnad blir det en småbil. varför väljer man en kia kanske för att de flesta vet att de är bland de som ger längst nybilsgaranti 7 år och en ny bil med ok utrustning för en billig peng. Bilval påverkar individen mer eller de flesta vill tro det och är nog inte mer intresserade än att de röstar som de alltid gjort. Tror att det finns alla möjliga människor som kör BMW allt från läkare till pizzabagare.           IP: ...[116.167]
Antal inlägg1.623 st
Postad/Inlagd2016-03-21 13:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d xdrive -16
För att komma tillbaka till F10/11, snarare än dess ägare, så säger iaf de verkstadsgubbar jag pratat med att F10/11 är den mest problemfria 5-serien hittills. Visst finns det bilar med problem, och det fanns både barnsjukdomar och andra problem som kommit och gått, men generellt är den fortfarande den mest problemfria 5-serien hittills.           IP: ...[76.1.86]
Antal inlägg140 st
Postad/Inlagd2016-03-21 14:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
ok så inom BMW och 5 serien är den mest problemfri trodde kanske det var e39 och värst e61           IP: ...[116.167]
Antal inlägg140 st
Postad/Inlagd2016-03-21 21:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
jag kör väldigt korta sträckor och med min tidigare e39 diesel 530 var det inte långt nog så det blev problem när jag skulle starta dagen efter. Har det blivit bättre på med det här på f10 /f11. Om man vill köpa en beganad bil med rättutrustning och färg ska man våga impotera en eller är det dumt, då man inte kan få hjälp av ÅF om bilen strular ?

IP: ...[116.167]
Antal inlägg683 st
Postad/Inlagd2016-03-22 03:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Melbourne Red F34 LCI, M-sport
@jsn - samma har jag hört från olika verkstadskillar på BMW. De har haft väldigt lite problem med F10/F11 säger de. Problemen de berättade om för mig var listerna som lossnade på tidiga modeller och sedan problematiken med luftbälgarna.           IP: ...[.164.97]
Antal inlägg1.623 st
Postad/Inlagd2016-03-22 08:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d xdrive -16
@john g - om du kör mycket väldigt korta sträckor varför kör du då diesel? En modern diesel trivs inte med korta körsträckor på något sätt; den hinner aldrig bli genomvarm, partikelfiltret sätter igen, ... och du kommer inte ens spara några större mängder bränsle.           IP: ...[76.1.86]
Antal inlägg140 st
Postad/Inlagd2016-03-22 08:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
jsn det är ett ofrivilligt val om man ska ha en ny BMW idag med lite större motor måste det väl bli en diesel begagnad om du kollar på utbudet. Det är bara det som avgör.           IP: ...[116.167]
Antal inlägg3.489 st
Postad/Inlagd2016-03-22 21:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alfa o BMW
Ja, 5-serien är relativt problemfri i det att den inte verkar lida av speciella modellfel såsom ex E6x-serien gjorde. hamnar dessutom rätt bra i ADACs stora årliga undersökningar. Det är mer enskilda exemplar som verkar ha problem.

----
BMW CS/SC #6212           IP: ...[.28.240]
Antal inlägg140 st
Postad/Inlagd2016-03-22 21:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Narvselius ok låter bra. Ska man våga importera en eller ska man köpa en i Sverige trots sämre utbud på begagnad ?
          IP: ...[116.167]
Antal inlägg116 st
Postad/Inlagd2016-03-23 08:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW E93 335i Cab -07
Volvo V60 D4 PS -18 (tjänstebil)
Jag är inne på min 3e importerade bil och inte haft några som helst "tekniska" problem. Bakgrundskoll är A och O, men det gäller ju även Svensksålda bilar, man kan inte vara naiv och tro att det är en garanti för mätarskruvning och annat.

Det som däremot är ett problem är när du skall avyttra den, inbyte är i princip att glömma. Och många Svenssons drar sig för importerade, så det blir lite av ett moment 22.           IP: ...[76.1.84]
Antal inlägg18 st
Postad/Inlagd2016-03-23 08:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 525d xdrive -13
Hade inne min bil nyligen då den varnade för drivlina, de bytte en massa prylar såsom ngn lufttryck kompensator / motor och "luftspjäll" detta felet påverkade Turbon i högsta grad då den inte ville vara med innan felet gick in och drog ner på kraften

IP: ...[.154.75]
Antal inlägg140 st
Postad/Inlagd2016-03-23 09:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
gele77 Hur löser man det ? ha en rikligt utrustad bil och lite lägre pris än andra på blocket ? Alla besiktningspapper från tyskland. Byter in den i tyskland mot en nyare där hos en seriös återförsäljare ?

Tar hjälp av den här mannen ? www.importbil.se

Varför impoterar du är det för utbudet då jag har hört att prisskillnaden inte längre är så stor ?           IP: ...[116.167]
Antal inlägg2.015 st
Postad/Inlagd2016-03-23 18:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Walexa; Att många mekaniker/personer numera väljer att "byta en massa prylar" är inte knutet till ett märke, oavsett om det är BMW eller t ex Lexus, utan det beror på att kompetens och framförallt tillräckligt intresse saknas (eller på att man vill tjäna enkla pengar???).
Nu för tiden verkar ofta felsökning saknas helt.
Man kopplar bara upp bilen mot datorn och sedan byter man pryl för pryl till dess man (förhoppningsvis) inte längre får några felkoder.
Då konstaterar man alltid att felet är åtgärdat och att de åtgärder man har gjort var bevisligen var rätt och dessutom nödvändiga, alltså att det var nödvändigt att byta alla dessa prylar ("-innan prylarna byttes så fanns det felkoder, sedan prylarna bytts är felkoderna borta. Felet är alltså lagat...").
Men vad felet ursprungligen var är det ingen person som har en aning om.
I minst 90% av fallen finns bara ett enda fel men det kan orsaka många olika felkoder.
Om man sorterar ut det enda felet så räcker det nästan alltid med en enda åtgärd, att en enda pryl byts, eller t ex att en enda glappkontakt åtgärdas utan att byta en enda pryl!.
Påfallande ofta orsakas ett fel av den mänskliga faktorn (att någon människa har ställt till med något), eller glappkontakt, givarfel, dåligt batteri, eller något liknande.
Trots detta byts det ut många prylar, prylar som alltså påfallande ofta är 100% felfria (och under tiden man byter prylar så laddar man alltid batteriet...).
Jag har själv varit med om detta flera gånger.
Två gånger har jag fått reparationsförslag på långt mer än 20 000:- pga flera felkoder visade att flera prylar behövde bytas.
Ena gången bytte jag på eget bevåg batteriet, mot inrådan!
Det kostade mig bara 1500:- och problemet och felkoderna försvann "som genom ett under", och det har fungerat utmärkt ny i 4 år!
Andra gången gav jag klartecken till reparation men begärde att jag av eget intresse ville få den (de) utbytta trasiga detaljen efter reparation och att en person skulle redovisa för mig vilket felet var och vad man hade gjort åt det.
Jag hade "den osannolika turen" att reparationen slutade på under 1000:- i stället för föreslagna mer än 20 000:- (måste väl vara ett oslagbart rekord i hur mycket priset kan understiga föreslaget pris, eller ett oslagbart rekord i "tur"...)

Som sagt, mina exempel tror jag inte skiljer något oavsett om jag äger en BMW eller något annat märke.           IP: ...[2.49.39]
Antal inlägg140 st
Postad/Inlagd2016-03-23 21:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ulf530 så vad är lösningen för oss som inte kan så mycket om bilar och som saknar din tur ? :)           IP: ...[116.167]
Antal inlägg2.015 st
Postad/Inlagd2016-03-23 22:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Jag har inget svar på den frågan, men konstaterar att frågan är i vart fall inte knuten till märke eller bilmodell...

Jag undrar;
om man inte kan så mycket om bilar, klarar man då inte att byta batteriet?
Det är en åtgärd som inte är särskilt mycket svårare än t ex att grilla en köttbit på utegrill,
eller t ex att beställa och genomföra en charterresa,
och en åtgärd som har många enkla och mycket pedagogiska beskrivningar på nätet.
Att ställa den fråga (begäran) som jag gjorde vid den andra reparationen kräver ingen som helst kunskap om bilar.
Att inte kunna ställa en sådan fråga (begäran) tycker jag nästan gränsar till naivitet. Om någon skulle vara så naiv så skulle jag nog avråda personen från att vara bilägare, eller att äga sin egen bostad, grilla eller åka på charter...           IP: ...[181.120]
Antal inlägg140 st
Postad/Inlagd2016-03-23 23:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vet inte hur det är med andra BKW modeller men på min e39 så när jag fick olika felkoder var det att byta de delarna det hade inte hjälpt att byta batteri. Men är det verkligen så enkelt borde du verkligen starta en ny tråd kanske är det många här med dyra offerter som skulle tjäna mycket på att bara byta batteri Har heller aldrig varit med om det på någon av mina andra bilmärken.

Naivt vet jag inte jag litar på min bilmekaniker gå runt och misstro alla människor känns inte så bra. Ibland när han lagar min bil är jag med och han förklarar Han är ganska mån om att hålla nere mina kostnader och hjälper mig att finna begagnade saker om de funkar bra utan att dumsnåla.           IP: ...[116.167]
Antal inlägg2.015 st
Postad/Inlagd2016-03-23 23:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
john, vet inte vad det är du inte förstår av det jag skriver?
Jag gav dig två verklige exempel utifrån mina egna faktiska erfarenheter. I det ena specifika exemplet avhjälptes problemen med ett batteribyte.
Detta har jag också delat i andra trådar och jag har där träffat flera med lika eller motsvarande erfarenheter som jag.
Men väljer du tolka detta som att jag påstått att batteribyte generellt skulle laga alla fel?

Att generellt lita blint på t ex alla bilmekaniker, hantverkare och alla människor är utifrån min livserfarenhet tyvärr att uppträda naivt.
På annan plats såg jag någon annan kalla det för "svensk-dumnaivitet". (En erfarenhet som dessutom verkar delas av vårt lands statsminister, dock verkar det i hans fall vara en plötsligt nyvunnen erfarenhet...).

Jag har heller inte misstrott mekanikern i mitt exempel. Jag bad honom bara att visa mig den trasiga prylen och att förklara för mig orsak och verkan.
Under förevändning att jag var intresserad och ville lära mig något. I samband med detta hade jag "turen" att reparationen blev 20 000 billigare.
Jag kan dock inte fastslå att min begäran har något samband med denna besparing. Men om det bara var ett sammanträffande så konstaterar jag att jag hade en fantastisk (osannolik?) tur...
Jag lämnar dock fritt till dig och andra att dra egna slutsatser.

Jag önskar att jag inte skulle behöva berätta om mina exempel.
Jag önskar att jag som svensk fortfarande generellt och blåögt alltid skulle kunna tro gott om alla människor.
Tyvärr är min egen personliga livserfarenhet en annan.           IP: ...[181.120]
Antal inlägg140 st
Postad/Inlagd2016-03-24 00:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Snälla dra inte in pellefant i den här tråden eller forumet då han har mycket lite här att göra. Jag tror att man mår väl av att lita på de flesta människor i alla fall de man umgås med. Jag känner min mekaniker och jag litar på han fram tills jag får en anledning att inte göra det. När det kommer till att lite på människor och göra dåliga affärer ha jag fått lära mig den hårda vägen att vissa ska man helt enkelt undvika, eller ja inte bara i affärer utan helt och hållet det blir smidigast så och jag känner inte att jag förlorar något heller.           IP: ...[116.167]
Antal inlägg102 st
Postad/Inlagd2016-03-24 08:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ulf530 det ligger en del i det du säger!
Finns natuligtvis en flora av verkstäder och mekaniker.
Vissa är rejäla och seriösa med andra inte lever med den yrkesstoltheten att bry sig utan bara vill få problemen ur världen, utan att se det ur en miljömässig,ekonomiskt,medmänskligt osv sätt.           IP: ...[155.238]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 1602  -75
Pris: 99.000:-

BMW Z4 3.0si Roadster  -06
Pris: 215.000:-

BMW 735  -91
Pris: 55.000:-

BMW X5  -03