AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Vi som har problem med F10/F11

Visad 483.114 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2015-08-18 02:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nån som varit inne på teknisk action för kamkedjan ?           IP: ...[126.240]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2015-08-19 22:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:

116i Mpkt -15
Hej
Någon här som har kollisionsvarning och personvarning på sin bil ? Jag har eller rättare sagt ska ha ! dock har jag aldrig varit med om minsta lilla varning MEN det funkar kanon med farthållaren aktiverad. påpekade detta vid servicen och då påstod dom att det bara skulle funka med farthållaren aktiverad MEN enl instruktionsboken ska det funka annars också ?
Har även 3 ggr varit med om att bilen tappat minnet på trippmätare färddator radio mm men detta lyckas dom inte hitta :( .
För övrigt älskar jag min bil, blev en tur i europa på 450 mil med 2 ton husvagn i mestadels 100 km/t och ngt stabilare kan jag inte tänka mej finns och förbrukningen slutade på 0,99 lit/m :)           IP: ...[170.155]
Antal inlägg1.585 st
Postad/Inlagd2015-08-21 01:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535d xdrive -16
Japp, kollisionsvarnaren fungerar på min F10, blinkar och piper i tid och otid ;) Har ävven bromsat ett par gånger i rondeller när den tror att bilen i högerfältet inte skall svänga ur rondellen utan fortsätta in framför mig. Det går att ställa in om den skall varana tidigt, medel eller sent, min är inställd på tidigt.           IP: ...[.30.150]
Antal inlägg298 st
Postad/Inlagd2015-08-21 08:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G32 620d x-drive -20
E92 325xi -08
Hej Mats.

Jag har det på min bil.
Kommer jag ikapp någon bil för snabbt och för nära så tänds det varningar för mig både på HUD och instrumentpanel.
Har också för mig att jag har sett personvarning någon gång men är inte helt säker ifall det var kopplat till night vision eller ej.
Råkade nyss ut för att färddatorn slutade fungera på huvudskärmen men fortfarande gick på instrumentpanelen. Detta är nu åtgärdat som garantiärende.

/mården           IP: ...[118.181]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2015-08-21 08:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520 F11 DA M-Sport -13
Tja.

Ser att flera råkat ut för AC-fel... kondensor behöver bytas.
Har en 520D M-Sport -13 ca: 8500mil som slutade kyla.
Det första BMW ÅF säger är AC-kondensor med all säkerhet...
felsökning ca: 1500:-
Jag sket i dom och gick till en kyltekniker som kollade upp systemet (tryck och vakuum) och det visade sig vara ventilen på lågtryckssidan som läckte lite... efter aktivering så tätade den fint igen..... kontroll och påfyllning för några hundralappar.
Kört 500 mil till och allt är som det ska.

Frågan är om det felsöks ordentligt alla gånger....
Är det AC-kondensor som behöver bytas varje gång...?

Tack för mig
//Mr.G


          IP: ...[.248.18]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2015-08-21 08:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:

116i Mpkt -15
Tack jsn och mården.
Bilen ska in igen den 2/9 så då får dom fixa det, vill ju ha det till att det ska funka som på svågerns Volvo och som även ni beskriver. Eftersom det funkar med farthållaren och färddatorn påstår att det är aktiverat måste det ju vara ngt mjukvarufel. Bilen blir 2 år i oktober så det är lite irriterande att den tappar minnet med och ingen verkar begripa varför och jag vill ju ha det löst med garanti.           IP: ...[4.170.0]
Antal inlägg3.489 st
Postad/Inlagd2015-08-21 09:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Alfa o BMW
Mr. G - BMW kan ge instruktioner på hur felsökning skall ske och då kan det ibland bli svar som "du måste byta allt", när det i själva verket kan räcka med en enklare reparation. Enklare att hantera för BMW, men tyvärr dyrare för slutkonsumenten.

Det som jag tycker är oroväckande är att en del mekaniker (skulle jag ha skrivit "många"...?) inte förstår de felkoder som poppar upp och antingen ger fel besked till kunden eller tar fel beslut vid vad som skall bytas. Har tyvärr själv en del erfarenhet av detta, vilket bland annat gjorde att jag kände mig tvungen att köra till Mechanum istf Förenade Bil här i Malmö.

Mats Sandgren
Jag har detta på min bil. Kollisionsvarning kan man inte missa när den aktiveras... - inte ens en gummihammare som flög upp ur ett fack i instrumentbrädan och slog mig i huvudet hade varit effektivare. Både HUD:en och i instrumentklustret varnas det. Som tur är, på sätt och vis, har jag aldrig fått personvarningen att aktiveras. När bilen var ny var jag lite sugen at göra "Volvo-testen" som 5th Gear gjorde, dvs att kasta sig ut framför bilen för att se om den stoppade automatiskt.

Jag avstod dock.


Kollisionsvarningen fungerar även utan att farthållaren är aktiverad, men den varnar bara och autobromsar inte. Det gör den bara när farthållaren är aktiverad, så verkstaden hade halvrätt.


Ang tappar minnet - de fel jag haft på min bil under 2 år har alla vara relaterade till mjukvara (tyvärr). En uppdatering har löst samtliga problem, så stå på dig och be om en uppgradering av mjukvaran. Det brukar lösa problemet.
----
BMW CS/SC #6212           IP: ...[.103.93]
Antal inlägg669 st
Postad/Inlagd2015-08-21 10:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Melbourne Red F34 LCI, M-sport
Undrar också om "doom123s" fråga. Någon som haft problem med kamkedjan?           IP: ...[156.153]
Antal inlägg56 st
Postad/Inlagd2015-08-21 13:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525DA Lci Touring -07
535DA M-TOURING -11
Jag har nu råkat ut för felmeddelande Sideview camera fault dock visas bilden perfekt i alla kameror! efter bytt höger framskärmskamera var felet borta men är nu åter och samma retliga felkod hö kamera ingen signal! kablarna har inga avbrott heller. sedan bör dom ändra siktvinkeln till nightvision som har på tog för smalt synområde! kan man kanske montera en lins av något slag på kameran ?

Ett annat irriterande fel är att bilen inte längre låser vid beröring av det streckade området på handtagen på framdörrarna dock funkar bakdörrarnas sensorer. sist men inte minst är det lite konstigt att det är så dålig respons på gasen i låga varv då det borde vara bra ös där med tanke på dubbla turbos! detta bättrades lite efter chippning/ programmering av boxen , på mellan å höga varv sticker den som en misil

          IP: ...[2.195.2]
Antal inlägg11 st
Postad/Inlagd2015-08-27 18:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525Lim -01
Jag kan ärligt talat bli förvånad över hur många här hyllar sin bil som fantastisk osv efter att ha hört HELA 5000 mil,eller ännu mindre.
Ska vi inte ha längre perspektiv på kvalité?

Vad är det som är så otroligt med att en bil av märket BMW lyckats rulla tex 5000 mil utan problem?

En BMW ska vara en premium bil och då har vi också rätt att ställa höga krav.

Vad är det som ska göra att BMW skiljer sej från mängden?
Jo,kvalité,hanterbarhet,körkänsla,kontakt med vägen från däcken till händerna på ratten,motorns hållbarhet,driftsäkerhet.
Från första milen till i alla fall 20000 mil.
Finns detta kvar?
Jag har en 525 e39 -01 18000 mil automat och jag har inte lagt många kronor på den på de 10år jag ägt den förutom service och vissa slitdelar som bromsklossar och skivor (1 gång) ,bytt någon gummibussning också.

Nu är det 2015 och ja....jag vet inte,vibrationer,bromsklossar,bilen drar åt höger,ac problem,kondensator..på en NY BMW..

Ärligt talat så det USELT.
Jag vill väldigt gärna köpa en 5:a tex årsmodell 2010-2011.
Vågar man det eller?
Tittar också på 3 serien 2010-2011 men där blir man ju skakis av att läsa allt strul med N53 motorn.

Observera att det är inte bara här jag läst om detta jag tagit upp.
Finns mycket på internationella sidor.

Min mening med detta inlägg är inte att kasta skit på någon.
Jag vill så gärna tro att jag ska trivas i min kommande BMW oavsett modell och årgång men ni förstår säkert att jag blir skeptisk.

Har BMW blivit ett av alla andra märken?

Mvh

          IP: ...[.196.18]
Antal inlägg1.818 st
Postad/Inlagd2015-08-27 18:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G31 IE -20
Jag skulle vilja hävda att F10/F11 är den femman med minst fel. Jämför man exempelvis med alla fel som det varnades för här när jag en gång i tiden (2001) köpte en E39 så är det konstigt att jag vågade köpa en. Det var rost, katalysatorer, styrväxlar, rost, vattenpumpar, effektsteg, rost, dåligt åtdragna topplock, termostat, rost, ABS-enheter osv osv. Kollar man nu på F1x så är det väldigt lite fel det skrivs om här, visst det är lite instegslister och vibrationer. Annars inte speciellt mycket. Klart det finns de som råkat ut för rasade automatlådor efter 20 mil eller annat o-kul. Men i det stora hela är det endast skitfel. De fel jag skrev upp om e39 råkade även jag ut för efter några år. E61/E60 är bättre än e39 men sista metern av karossen på E61 verkar ha fått otroligt många fel.           IP: ...[201.128]
Antal inlägg11 st
Postad/Inlagd2015-08-27 19:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525Lim -01
danielb: Bra inlägg. Jag har inte haft några egentliga problem med min e39.
Rost har kommit nu men det är förlåtligt på en 15 år gammal bil :)
Kanske har jag haft tur.
Men: Jag skulle störa IHJÄL mej om bilen drog åt höger eller vibrerade i 120 km/h.
Drar f10 mycket åt höger?
Vibrerar det så man måste ha njurbälte?           IP: ...[.196.18]
Antal inlägg1.818 st
Postad/Inlagd2015-08-27 21:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G31 IE -20
Ser att jag missade några ord. Jag råkade ut för några av de fel som jag beskriver om E39 på min. I det stora hela var jag väldigt nöjd med den bilen. Men det är inte alls lika mycket "standardfel" som det skrivs om gällande F1x som det gjordes på ex E39.           IP: ...[201.128]
Antal inlägg61 st
Postad/Inlagd2015-08-27 21:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F10
Det låter som att "alla" F10/F11 har vibrationer. Jag har aldrig upplevt det på min bil eller någon annan heller för den delen och då har jag kört ganska många.           IP: ...[.153.99]
Antal inlägg1.585 st
Postad/Inlagd2015-08-27 22:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535d xdrive -16
Betänk hur många F10/F11 som har sålts genom åren, och hur "många" fel man hittar rapporterade här... Det är på sådana här forum som problemen syns, och det skall de göra då folk letar efter lösningar till problemen, men antalet fel som syns här är inte proportionellt mot andelen fel på alla bilar.           IP: ...[.30.150]
Antal inlägg5 st
Postad/Inlagd2015-08-27 22:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525d f11 - 11
Hej testar igen om någon som har varit med om detta fel. Ratttjusteringen rör sig inte när jag försöker med spacken den har stannat helt i "vilo lägget" högst upp! Jag har kollat alla säkringar som är på säkrings schemat för ratten. Vet inte om det kan va någon annan säkring som har med just justeringen att göra. Någon som vet vad jag kan testa mer? Eller vad felet kan vara?           IP: ...[.242.68]
Antal inlägg1.585 st
Postad/Inlagd2015-08-28 10:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535d xdrive -16
Läste i en annan tråd att den kan fastna i änd-lägena, minns inte hur de löste det men de gjorde det själva. Sök så borde du hitta den.           IP: ...[.30.150]
Antal inlägg55 st
Postad/Inlagd2015-08-28 20:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 535d-11
BMW 218i AT-15
Porsche 718 Cayman-17
Hej !

Jag vill också försvara F10/11. Beakta antalet av F10/11 som nu rullar i Sverige (2010-2015) i förhållande till exempelvis motsvarande E39 gjorde när dessa var nya den första femårsperioden (1996-2001) eller E60/61 (2004-2009).

Jag vill hävda att det rullar betydligt fler nya F10/11 än det gjorde motsvarande E39 eller E60 under motsvarande tid när dessa var nya. Skälet till detta är bl a antalet förmånsbilar där BMW lyckats få in ett flertal bilar under 7,5 basbelopp vilket inte var möjligt i samma utsträckning på de tidigare generationerna när dessa kom.

Jag har själv erfarenhet från tre generationer 5 serier där samtliga har köpts nya av mig och minst varit i min ägo i 5 år eller motsvarande 10 tmil. På nuvarande F10 som jag haft i fyra år, som nu rullat ca 10 tmil, har den ända kvalitetsproblemet varit att BMW emblemen släpper från tröskellisten där fram pga undervärdigt lim. Har överhuvudtaget inte haft några övriga problem i övrigt och känner inte alls igen mig avseende vibrationer eller elektronik problem på min bil.

Skall jämföras med min E39 (525iT-01) där jag redan efter drygt två år fick bytt bagageluckan pga av rost på garantin. Före denna bil var 5 år och innan den rullar hade jag fått byta kamgivarna två gånger.

Nästa generation E60 (530i-06) hade jag egentligen inga direkta driftstörningar förutom diverse knarr och gnek från inredningen. Fick även regelbundet smörja tätningslistorna till dörrarna för att undvika missljud från dessa. E39 kändes bättre "ihopskruvad" avseende inredningen än E60.

Min uppfattning med anledning av detta är att utifrån att vi är många fler som idag kör F10/11 än körde motsvarande E39 eller E60 när dessa var nya kommer naturligtvis anmärkningarna på detta forum uppmärksammas i större utsträckning beaktat det större antalet bilar. Av egen erfarenhet vill jag hävda att nuvarande F10/11 är bättre än tidigare generationer kvalitetsmässigt.

Jag skulle känna mindre oro i att investera i en begagnad F10/11 än motsvarande tidigare E39 eller E60. Från min omgivning med andra bilmärken med motsvarande körsträcka och ålder samt av egen erfarenhet av andra bilmärken inom familjen uppfattar jag min F10 som mest problemfri.



          IP: ...[1.85.29]
Antal inlägg39 st
Postad/Inlagd2015-09-01 03:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Beställt 520DA Xdrive-14
Även jag har haft vibrationer i bilen och däcken slets snett, lämnade in på lokala återförsäljaren, de gjorde ny hjulinställning och det blev avsevärt bättre. Dock skulle jag betala för det trots att garantin fortfarande gällde, "du har säkert kört i ett potthål..." Måste vara världens största och mjukaste i så fall, fälgarna tog ingen skada (bra!) och det blev på alla fyra hjulen samtidigt....

Min bil har gått 5600 och nu fick jag byta bromsklossar fram till en kostnad av 3500, har aldrig bytt bromsar så tidigt på någon bil jag har haft. Är den "för" tung? Är kostnaden rimlig?

          IP: ...[.77.207]
Antal inlägg3.489 st
Postad/Inlagd2015-09-01 10:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Alfa o BMW
Klossbyte vid 5600 mil? Ja, lite tidigt känns det som, men det hänger ju på hur du kör och var... :) Jag kör mycket landsväg så jag brukar byta vid ca 7000 mil.

Ser dock att min bil indikerar byte efter 6' själv, så kanske det är mer vanligt för F1x:orna?

----
BMW CS/SC #6212           IP: ...[.103.93]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320d xdrive  -16
Pris: 205.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14
Pris: 199.000:-

BMW Intressekoll Z4 2,5si  -08
Pris: 180.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen