AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Vi som har problem med F10/F11

Visad 483.121 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.140 st
Postad/Inlagd2014-07-13 02:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
F11 520d -13 vit m-sport 6WB panorama nav/prof aut
Har haft fyra Saabar, allt från 900, 9000 turbo och 9-5 resp 9-5 AERO och nej, det går inte att jämföra dom med F11. Tror du bara är nostalgisk :)           IP: ...[.54.134]
Antal inlägg82 st
Postad/Inlagd2014-07-13 09:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d f10 -12
900 Aero -88
Har haft många många Saabar genom åren också och senast en 9-3TTiD sedan 180hk, och jag kan säga att trots komfortstolarna i min F10 så satt jag bättre i 9-3:ans stolar + att den hade betydligt bättre vägegenskaper och var roligare att köra. Nu är ju 9-3:an en mindre bil så det är ju inte riktigt rättvist att jämföra den mot en F10. Men samtidigt så är det nästan halva priset mot vad min F10 kostade ny.
Trots det så är jag väldigt nöjd med min F10, motorn + automatlådan och detaljkänslan är riktigt bra tycker jag. Sen är den ju förbannat snygg med.
          IP: ...[241.212]
Antal inlägg1.140 st
Postad/Inlagd2014-07-13 16:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
F11 520d -13 vit m-sport 6WB panorama nav/prof aut
Jag tyckte 9-3 var hemsk den gången jag körde den. Maken till plastig liten bil får man leta efter. Minns att jag tyckte det var underbart att återvända till 9-5:an. Väghållningen var kanske okej då, men beteende vid halka eller vattenplaning var ju riktigt trist, så vi har helt klart olika åsikter.

Det jag tycker är lite tråkigt i denna tråd, utöver inläggen om Saab och körkänsla, är att så många verkar blanda ihop premiumbil med felfri bil. Sedan är inte F11 en lyxbil. Alldeles för billig för det. Dyr extrautrustning spelar ingen roll. Bara höga grundpriser kan skapa en lyxbil med den noggrannhet i kontroll som avsaknaden av fel kräver.

Och vem har sagt att en BMW ska hålla bättre än andra bilar? Jag köper den för upplevelsen. Alla bilar jag ägt har haft hög driftsäkerhet. Det är ett grundkrav för mig.

En avancerad bil med mycket utrustning är dessutom mer felbenägen än en enkel bil, även om denna är billig.

En sista grej, jag tar hellre "larviga" fel som lister etc som strular i stället för problem med chassi, drivlina och elektronik. Otroligt tråkigt när sådant är trasigt eller feldesignat.

Perfektion är dyrt och få av oss vill betala vad det kostar att aldrig råka ut för dom fåniga felen.           IP: ...[.165.22]
Antal inlägg353 st
Postad/Inlagd2014-07-13 21:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 520d F10-11
Seat Leon X-perience-16
Volvo XC60-17
T-pwr, det är inte så att du blandar ihop komfortstolarna med komfortpaketet?
För mig är det fullständigt osannolikt att någon skulle uppleva ett par 9-3 stolar som bättre/skönare än komfortstolarna, och ja, jag har provat 9-3 och har komfortstolar i min bil.
Inte ens 9000 Aerons kaptensstolar kan mäta sig med komfortstolarna enligt mig, och ingen annan stol heller för den delen...

          IP: ...[5.3.182]
Antal inlägg82 st
Postad/Inlagd2014-07-14 18:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d f10 -12
900 Aero -88
NordicX, Nej jag blandar inte ihop det. Jag har komfortstolarna i min och det är under väldigt långa sträckor (läs 50-100mil) som jag blev mindre trött i rygg/rumpa på 9-3an. Nu är ju alla människor olika konstruerade så det skiljer så klart från person till person.
Komfortstolarna är ju dock inte dåliga trots det. Finns ju väldigt fina justeringsmöjligheter på den.           IP: ...[241.212]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2014-07-16 16:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530D-10
3 BMW MC
Jag har hittat några fel på min F10 som jag inte sett här innan. Verkar konstigt om bara min bil har det.
- Båda höger och vänster lampdel i bakluckan är spruckna. De är identiskt spruckna med en spegelvänd spricka snett upp mot mitten från underkant.
- Förardörren hänger ned vid öppning ca 0,5cm. Passar in sig vid stängning men blir då lite trögare att stänga samtidigt som aluminiumlisten i överkant ruta "jobbar" sig bakåt av dörrens upp/nedåtgående rörelser vid stängning. Det var på den jag upptäckte fenomenet efter ett tag förutom att jag tyckte dörren var lite seg att stänga

I övrigt måste jag bara lovorda motorn. Den gör en lycklig i alla lägen. Snål snabb vridstark och sjunger fint på högre varv. Otroligt att en diesel kan gå så.

          IP: ...[.149.30]
Antal inlägg148 st
Postad/Inlagd2014-07-20 23:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520D F11
Hur har det gått för er med vibrationer? Har ni fått nya bilar eller hur har set löst sig?           IP: ...[.245.40]
Antal inlägg148 st
Postad/Inlagd2014-07-21 09:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520D F11
En annan fråga till er.. Ska man verkligen känna nämnvärt hur bilen liksom vrider sig rejält när man på tomgång gasar till och låter varven gå ner igen. Runt 1000 varv så kränger min 520D till rejält?

Börjar i kombination med vibrationerna misstänka att motorn går väl hårt alt inte är dämpad eller i balans...

Kan mjukvara ändra detta eller vad finns att göra?           IP: ...[.245.40]
Antal inlägg77 st
Postad/Inlagd2014-07-21 22:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det där är inte rätt! Att de är känsliga för vibrationer från däck är en sak, men detta du beskriver är nåt annat, då det är mera utbrett.           IP: ...[158.118]
Antal inlägg148 st
Postad/Inlagd2014-07-21 23:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520D F11
Min känsla säger också att den går för grovt. Betydligt ruffare än många andra 2-liters dieslar..

På tomgång om man trampar till lite lätt oxh sedan släpper så kränger bilen sig som sagt då mätaren passerar 1000 varv.. Sedan tuffar den på, om än hårt igen vid ca 750 varv. Ingen annan som känner samma sak i sina? Har testat samma sak i V70 d5 och man kan ana samma krängning men långt ifrån lika tydligt...

          IP: ...[.245.40]
Antal inlägg353 st
Postad/Inlagd2014-07-21 23:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 520d F10-11
Seat Leon X-perience-16
Volvo XC60-17
En V70 har motorn på tvären och en bmw på längden, klart det blir skillnad på hur reaktionskrafterna känns då.           IP: ...[.60.237]
Antal inlägg148 st
Postad/Inlagd2014-07-21 23:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520D F11
Jo att det är skillnad är ingen överraskning vad det gäller sättet de rör sig på. Men jag pratar om hur stor skillnad det är i hur kraftigt det vrider sig av motorn. Har jämfört med diverse olika märken och ingen diesel går lika grovt som jag upplever att våran gör.

Försöker som sagt identifiera orsaken till vibrationerna och detta den motorn är något som jag reagerat på då jag aldrig märkt det tidigare i någon bil. Upplevde det heller inte alls så tydligt på de två andra 520d jag provkört. Enda skillnaden var att de andra två går 8-9000 mil och vår har gått 4500 drygt. Mjuknar de upp eller har det inget med saken att göra?           IP: ...[.245.40]
Antal inlägg23 st
Postad/Inlagd2014-07-22 08:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325d E91 Touring -2009 såld
520d F10 sedan -2010 såld
330d E91 Touring -2011
Berta99

Hej, har läst en del inlägg du skrivit om dina problem med vibrationer i fart. Dessa har inget med motorn att göra. Testa själv att i ex 120 km/h växla ifrån 6:an till 5:an. Vibrationerna är kvar på samma frekvens.

Har själv en BMW F10 520d, med samma problem dvs vibrationer vid 120 km/h, som så många andra i hela världen. Efter många tester och åtgärder har jag kommit fram till att F10/F11 har en fel konstruktion i hjulupphängningen med en egenresonans som korrelerar med frekvensen när man ligger i just runt 120 km/h. Detta gör bilen extremt känslig för orundhet på hjul. Denna orundhet kan mätas med en hunter hjulmaskin (vägkraft balansering). En "normal" bil läs Volvo osv klarar en orundhet som av däckfabrikanter satt som en maximal fel standard ligger på 12kg.           IP: ...[173.106]
Antal inlägg148 st
Postad/Inlagd2014-07-22 08:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520D F11
Okej. Men en felkonstruktion som inte går att lösa eller? Vissa upplever ju ingen vibration alls (de flesta).. Hur skiljer sig deras bilar eller handlar det då om att alla dem har bättre däck avseende vägtryck etc?           IP: ...[.245.40]
Antal inlägg23 st
Postad/Inlagd2014-07-22 08:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325d E91 Touring -2009 såld
520d F10 sedan -2010 såld
330d E91 Touring -2011
För att få en BMW vibrationsfri krävs en rundhet på under 6 kg. Runt under 8 kg börjar vibrationerna bli svårare att märka. För att åtgärda krävs riktigt bra däck. Och de ända som håller denna höga rundhetsklass är Michelin. Man kan även med Michelin få problem men sannolikheten för det är mindre.

Såg att du Berta99 köpt conti och tyvärr håller de bara normalstandard dvs under 12kg rundhet, vilket inte duger för BMW F10/F11.

Personligen tycker jag att det är riktigt dåligt av en biltillverkare som BMW att inte kunna lösa dessa resonanser efter 4 år i produktion.           IP: ...[173.106]
Antal inlägg23 st
Postad/Inlagd2014-07-22 08:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325d E91 Touring -2009 såld
520d F10 sedan -2010 såld
330d E91 Touring -2011
Kan även tillägga att för att märka vibrationer så krävs det att man kör mycket motorväg i just 120 km/h och att man är just lite känslig. Många ägare kör sällan i just 120 under längre tid och kanske inte reflekterat så mycket på det.

          IP: ...[173.106]
Antal inlägg148 st
Postad/Inlagd2014-07-22 08:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520D F11
Köpte faktiskt michelin ps3 istället och ska testa balansera i en sådan där hunter-maskin. Återstår att se om det blir bättre.           IP: ...[.245.40]
Antal inlägg23 st
Postad/Inlagd2014-07-22 08:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325d E91 Touring -2009 såld
520d F10 sedan -2010 såld
330d E91 Touring -2011
Kan också tillägga att när en bil stått och däcken är kalla är de inte runda direkt ifrån start. Det krävs någon mil innan de blivit varma och denna orundhet känns också tyvärr väldigt lätt i BMW:n. Så du kommer troligen alltid känna vibrationer i början, men med bra däck så försvinner de när de fått upp temperaturen.           IP: ...[173.106]
Antal inlägg148 st
Postad/Inlagd2014-07-22 11:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520D F11
Då var alla däck vägtryckstestade. Som mest 4,5 kg i vägtryck och som minst 2 kg.

Ingen som helst skillnad i vibrationer. Vibrerar minst lika myxket nu mellan 80-140. Även i lägre hastighet kan man känna frekventa vibrationer..

Otroligt missnöjd med denna bil!!           IP: ...[.24.107]
Antal inlägg353 st
Postad/Inlagd2014-07-22 22:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 520d F10-11
Seat Leon X-perience-16
Volvo XC60-17
Finns det ingen vänlig själ i närheten som kan åka med Berta en tur och verifiera obalansen?
Om däcken är balanserade och runda och den fortsätter att vibrera så kraftigt har du nog ett annat fel, har någon verkstad tittat på den?
Har du manuell eller aut?
Ändras vibrationerna efter varvtal eller hastighet, dvs har du provat att köra i jämn fart på annan växel eller frikopplat och märkt någon skillnad?           IP: ...[.28.196]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320d xdrive  -16
Pris: 205.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14
Pris: 199.000:-

BMW Intressekoll Z4 2,5si  -08
Pris: 180.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen