AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
920

Fel i tomgång

Hej
Jag har nyss gjort iordning mitt topplock på en 318i -93 E36 efter ett kamremshaveri. Allt är på plats som det ska hoppas jag dock upplever jag att tomgången är ojämn den pendlar mellan 1000 och 2000 varv, när jag försöker varava upp motorn så rusar den. Någon som vet va detta kan bero på taksam för alla förslag =)
Låter som den får/tar tjuv luft av något slag. Gasvajer och så sitter rätt, så den inte går trögt.

Jag kan ha fel, men som du beskriver det låter det som att när du varvar och sedan släpper gasen, så fortsätter den att ta luft någonstans. Därför som den varvar ner sakta.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Ja jo fick lite tips om det här på jobbet med sen har någon pratat om fel kopling av el kabel kan det vara nått? samt luftmassemätere kanske behöver bytas. Men finns det något sätt att diagnostisera vad felet är ja menar man vill ju inte köpa massa delar i onödan så för att sen finna att det inte är felet =)

Men ska absolut kolla in detta med tjuvluft bra tips tack
Kan tyvärr inte hjälpa dig med svaret på 4:orna.

Mest sysslat med 6:orna själv.

Säkert någon som vet ikväll, när folk kommit hem från sina jobb.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Tänkte på en sak. Har du fått rätt på insugspackningen/packningarna? Om det är någon av dem som kommit i kläm och läcker för dig.

Kan man inte pröva spruta lite startgas vid insuget medans bilen går på tomgång och se om den varvar upp.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Ja jag fick det tippset av någon med ska prova med detta också

Tackar =)
ce
29
cetex
325i -00
Startgas äger!

Förgasarmotorer rusar av startgas, Insprutningsmotorer börjar hacka av startgas.
Köp en burk, och duscha ordentligt runt insuget, alla bälgar o.s.v. drar den tjyfluft så borde du märka det ganska enkelt.
bra då ska jag försöka med det =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.