AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
13.901

jäkla strul med kylsystem E46 -00

ce
29
cetex
325i -00
Hej!

Min E46 från dec 2000 (~16000mil) har druckit kylarvätska sedan i julas då jag varmkörde bilen en gång. (det var c:a -25c ute och den stod på tomgång ett bra tag)
Jag har bytt expansionskärlet eftersom jag läst att det brukar spricka vid en av de nedre slanganslutningarna.
Jag hittade en liten spricka på kärlets ena vägg, så jag antog att detta var orsaken till läckaget, men det nya kärlet jag köpte från skruvat.se verkar ha lite mindre dimensioner på slanganslutningarna.
Det sprutade i vart fall ganska rejält med kylarvätska ur den när jag provkörde 3km (expansionskärlet tömdes nästan helt då), och det var ganska lätt att återmontera slangen som sitter i toppen av kärlet.

Jag har köpt nya o-ringar (en sats från Clas Ohlson) till slangarna och lagt några lager eltejp runt anslutningarna till expansionskärlet, och nu håller det förmodligen tätt i alla fall, men värt att notera var att även med nya o-ringar så gick slangarna lite för lätt att montera, därav eltejpen.
Och bilen varnar fortfarande för låg kylvätskenivå när den kommer upp i arbetstemperatur, men när den svalnat lite och jag öppnar för att kolla nivån så ligger den precis mellan min och max. (Jag kan tyvärr inte avgöra om det minskat sen jag fyllde på då jag gjorde detta mitt i natten på väg hem från jobbet)

Ska jag byta expansionskärlet igen eller är det slangarna härnäst?
Sensorn kanske det är bra att byta?
Är det kärl de har på skruvat.se måntro ett från nån tredjepart och är det därför anslutningarna inte passar?
Bör jag byta kylaren också? Kan det vara den som spökar? Eller är det vattenpumpen? :)
Vad kan det kosta i delar att byta hela kylsystemet?
Kylare, slangar, termostat + termostatkåpa (har länge haft en felkod på en temperatursensor i denna), fläkttermostat, vattenpump och eventuellt ett nytt expansionskärl (original)?

Jag har en och en halv vecka på mig att få ordning på detta här i stockholm eftersom jag kan åka kollektivt istället. därefter blir det jobbigare då jag ska åka lite längre och ha med mig grejor. :)

Någon som har några tips?
Te
18
Texasputte
330i-05 E46
hej! hade samma problem med min bil, den slukade 1 liter kylarvätska var annan dag typ. lämnade in den på bmw verkstad, vattenpumpen va slut + att vevhusventilationen hade frysit. är ingen meck själv så jag vet inte hur det hänger ihop, men kanske din vevhusvent frysit. va ju -25 grader ute som du skrev. mvh / putte
ce
29
cetex
325i -00
Okej, Då ska jag sikta på ny vattenpump i alla fall.

Jag har även hittat priser på alla delar jag kan tänka mig kan behöva bytas eftersom de förmodligen går sönder inom några tusen mil i alla fall (enligt det jag läst på andra forum), och håller man ändå på så är det nog lättare att byta allt än att försöka passa ihop nya med gamla delar.
Eftersom BMW inte har någon bra online-katalog med faktiska priser (bara riktpriset, om ens det kan kallas riktpris) så har jag kollat på de vanliga butikerna som oftast finns i närheten.

kylare från meca 2500kr
kylare från mekonomen 2750kr
kylare från tyskland 800kr (nåt halvflum-märke, kända för dåliga länkarmar men kylarna kan ju fungera bra jämfört med bmw's halvdanna på e46)

Vattenpump från skruvat.se: 650kr
vattenpump från mekonomen: 790kr
Vattenpump från meca: 790kr

Termostat från mekonomen: 630kr
Termostat från meca: 600kr

Övre kylarslang från skruvat.se 546kr
Nedre kylarslang från skruvat.se 375kr

Återstår pris på:
Temperaturstyrning för elfläkten (Sitter tydligen mellan nedre kylarslangen och kylaren)
Kylarvätskenivå-givare
Original Expansionskärl (om jag ska returnera det jag köpte från meca)


När man ändå har loss allt detta vore det ju egentligen "a piece of cake" att byta remmarna + löphjul på spännrullarna..
spännrullarna: 230kr och 270kr på skruvat.se
Drivremmar: 250kr för i vart fall generator-remmen, osäker på den andra remmen men den kan ju inte kosta spec mycket mer.

Totalt om jag skulle köpa kylare på meca och alla andra delar på skruvat.se: 2500+650+600+546+375 = 4670kr
+750kr (~5500kr tot med remmar och sånt)
Kylare från tyskland och övrigt på skruvat.se:
800+650+600+546+375 = 2971kr
+750kr (3721kr tot med remmar och sånt)

Jag ska kolla priset hos BMW imorgon.

Om kylaren kan levereras från tyskland till stockholm inom några dagar, och min lön blir lite saftigare (vilket jag hoppas på) så kommer jag nog att förnya allting om det bara kostar knappt 4000kr för att få ett helt fräscht system.
Te
18
Texasputte
330i-05 E46
termostat och generator rem byttes även på min, lika bra att göra det på en gång=)
ce
29
cetex
325i -00
Vad kostade din reparation hos BMW? :)
Hur mycket var det i delar och hur mycket var det i arbetskostnad?
Te
18
Texasputte
330i-05 E46
tja! 12686 kr betalade jag, inte gratis direkt=(. 4318 kr arbetskostnad, 5408 kr delar, sen moms på det. böt, vevhusventelation, vattenpump, termostat, generator rem, olja + filter, sen kylarvätska. sen hade jag hyr bil oxå från dom. så kan man mecka lär man tjäna en hel del. kanske hade blivit billigare på en annan firma oxå. mvh / patrik
Läste lite i ditt första inlägg om expansionstanken.
Har själv bytt för c:a 3 veckor sedan eftersom hela ena väggen hade spruckit på det. Köpte nytt på Bmw för 695:-.

Det som jag tänkte på var du skrev lätt att sätta på slangarna. För jag kan säga att jag vart tvungen att lägga på lite diskmedel för att över huvudtaget kunna trycka på mina 3 slangar och inga problem alls med läckage.

Är du säker på att det inte läcker via anslutningarna?

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
ce
29
cetex
325i -00
Det verkar onekligen som att expansionskärlet har fel dimensioner.
Jag har mailat med deras kundtjänst och de säger att det kärl de skickat ska passa på min bil, och vi har verifierat art.nr, men det känns ändå inte rätt.

Jag ska försöka kontrollmäta anslutningarna på det i helgen då jag förmodligen byter vattenpump då. Eventuellt köper jag ett original hos BMW så kan jag byta till det om det är skillnad mellan de.

Jag snackade med bmw och det synns tydligen ganska tydligt på kylaren om den håller på och går sönder, så jag tror jag avvaktar med kylarbyte.

Priser hos BMW på delarna (ink moms här också)
Övre kylarslang: 265kr
Nedre kylarslang: 365kr
Kylare: 3170kr
Expansionskärl: 695kr
nivåsensor (exp.kärl): 136kr
Termostat+hus: 955kr
Vattenpump: 1050kr

Det blir i vart fall vattenpump, termostat, övre slangen, nya drivremmar och förmodligen ett nytt expansionskärl monterat i helgen.
Tot: 265+695+955+1050+(remmar ~500) = tot c:a 3500kr.
Kylarvätska har jag laddat upp med, så jag har c:a 5liter i bilen redan, just in case .. :D
ce
29
cetex
325i -00
Nu är jag brydd..

Jag upptäckte en sak till idag när jag gick igenom häftet med servicar som är gjorda på bilen.
Vid 12500mil byttes vattenpump, drivremmarna och ett löphjul.

Kan det vara så att det enbart är expansionskärlet som är kaputt?

Det är lite skumt också, för det verkar vara precis när termostaten öppnar som lampan för låg kylvätskenivå tänds, och idag har jag bytt sensorn för kylvätskenivån, felet kvarstår.
(Jag har även ett fint brännmärke på armen, det fastnade lite hud på kylslangen när jag höll på att tappa sensorn.. Där fick man för att man inte orkar vänta tills motorn svalnat) >_<

Är det någon som vet om sensorn är brytande eller slutande?
I Expansionskärlet är det tydligen en magnet som sitter runt själva sensorn, så om den sjunker för lågt så ska den reagera. kan det vara något som gör att magneten sjunker? temperatur? tryck?

Eller är det så att när termostaten öppnar så sjunker trycket i expansionskärlet drastiskt?

Det är väl lite för djupa frågor om en eventuell piratdel, men detta är ett mysterium. :)
Ett tips vid felsökning av nivåsensorn för kylarvätska är att denna är identisk med nivåsensorn för spolarvätska! Bara att byta rätt av och se om felet följer med!

Min larmade för låg nivå första gången jag startade den då den stått ute vid riktigt kall väderlek (varmgarage i vanliga fall). Antar att den då fyller värmepaketet i kombination med att vätskan kanske tar lite mindre plats vid -20 grader och att nivån därför blir lite för låg. Pytsade i lite glykol och den har inte varnat igen sedan dess.
ce
29
cetex
325i -00
nivåsensorn har jag bytt mot en sprillans ny.
Men nivåsensorn är ju bara ett tungelement som aktiveras av en flytande magnet inne i expansionskärlet, när magneten sjunker för lågt så aktiveras tungelementet.
min största fundering nu är om expansionskärlet är defekt även där, för när trycket eller temperaturen passerar en viss nivå så sjunker magneten och bilen varnar för nivån.

Antingen det, eller så sjunker trycket så mycket när termostaten öppnar att nivån blir låg.. men då borde ju nivån vid kall bil och avstängd motor vara låg också.

Har hsh beställt allt nytt, förutom kylare. Blir att byta i helgen.
Termostat, vattenpump, bägge slangarna (övre & nedre), expansionskärl och nytt lock..
total kostnad: 3500kr. lätt värt för att spara toppen och slippa mer strul. :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vet att det kan bli läckage vid o-ringsanslutningarna som sitter mellan expansionskärlet och sjävla kylaren!


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ce
29
cetex
325i -00
Nu har jag bytt allt (förutom kylare) och det verkar hålla tätt.
När jag var hos BMW och hämtade grejorna så sa de att de hade kylarlock som löste ut vid 1.4bar istället för original, 2.0bar, för att spara kylaren om det blir lite övertryck. Dom brukade tydligen montera detta på alla bilar de gjorde någon kylarservice på.

Allt som allt, flickvännen skruvade, jag pekade och tog i lite när det behövdes ibland, så tog det c:a 2h att byta allt.

Har provkört ~10mil idag, och allt känns bra.
Expansionskärlet från skruvat.se höll riktigt dålig kvalitet. låg-kylvätskenivå sensorn baseras ju delvis på en magnet med flytkropp som ska sitta runt sensorn inuti kärlet. (Sensorn sitter ju instucken i en hålighet under kärlet, flytkroppen sitter runt denna)
Flytkroppen verkar sluta fungera (sjunka) när trycket i systemet stiger, så det är därför jag fått varningar om att jag har låg kylvätskenivå hela tiden sedan jag bytte kärlet.

Dessutom kontrollmätte jag just kärlet (som jag nu noterade var av "kvalitetsmärket" topran)
Diametern på den lilla anslutningen precis under kylarlocket är 16.5mm på bmw's original, och 16.0mm på toprans, klart som ... att det läckte.

Jag har lärt mig en läxa i alla fall.. Bmw har oftast rätt.. Dessutom var BMW c:a 50kr billigare.
Vattenpumpen som också var någon tredjepartsprodukt var tydligt glapp i axeln efter c:a 4000-4500mil, bytt till BMW original där också.

"Snålhet" lönar sig sällan visar det sig. :)
(Iofs köpte jag från skruvat för att bmw inte har hemleveranser, eller en verkstad/butik i närheten av var jag var i julas, så det var inte snålhet då ..)
Så är det ibland. Har själv lärt mig att kolla runt innan köp.
Bmw är billigare på rätt så många delar.

Tex stabilisator staget bak som är c:a 12 cm långt.
179:- på Bmw och 305:- på Mekonomen.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
uf
314
uffe12a
Bmw 325im-04
lite sent men..FLICKVÄNNEN SKRUVADE OCH DU PEKADE!
hon har inte någon tvilling syrra?:)
intressant tråd iaf verkar som att det är läge att byta lite prylar vid 10 000 mil i förebyggandesyfte mao..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.