AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.387

Fick 2:a på besiktningen på original xenon

Visa användare
4.609
christer silvén
320i cab -07
520D -17 G30
420D cab - 17
Chevrolet Camaro Z28-82
Ford Thunderbird -64
Bilen som är en 325-01 har original xenonljus, men bilprovningen i Alingsås ville inte tro på det, utan underkände bilen. Fick åka till BMW i Mölndal och få ut ett papper på utrustningen i bilen, och faxa till bilprovningen, då gick den igenom. Tycker det är dåligt av bilprovningen att man som ägare måste bevisa vad som är original. Deras förklaring var att många BMW ägare monterar i xenon i efterhand.

BMW CS #5206
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Jag råkade ut för något snarlikt på min sommarbil (Nissan 200SX S13) när jag besiktigade den i maj 2010. Besiktningsmannen frågade om det satt en turbo på bilen, självfallet svarade jag, det är ju original. Han påstod att så inte var fallet, så jag försökte än en gång att förklara för honom att bilmodellen enbart såldes med turbo i Sverige. Efter lite diskussion så fortsatte han med besiktningen.

Efter att han hade gasat flera varv runt stationen, vilket troligtvis var för att få upp värmen på katalysatorn, så kom han tillbaka in på stationen. Efter ett par minuters knappande på datorn så säger han att bilen är underkänd och att jag måste återställa motorn till original eller genomföra en reg.besiktning.

Jag trodde först att han skojade med mig, men han var helt allvarlig. Förklaringen han gav var att det "inte står i datorn något om att bilen ska ha turbo".

Detta var på en lördag, så någon chef fanns inte på stationen, men jag ringde till stationschefen och lämnade ett meddelanden. Lite senare samma dag så ringer han upp och lyssnar på vad jag har att säga. Han ber att få återkomma nästföljande arbetsdag, vilket han också gjorde.

Det hela slutade med att han åkte ut till det garage där bilen står, vilket är en enkel resa på ca. 5 mil. Han tittar på bilen och bedömer att jag hade rätt och besiktningsmannen fel. Efter ett par dagar så fick jag ett nytt och blankt besiktningspapper i posten.

Det jag vill beskriva med denna historia är att även om enskilda besiktningstekniker kan göra fel, som i sin tur drabbar oss bilägare, så finns det ändå alltid en högre instans att ta ev. problem med. I det här fallet så tror jag att stationschefen var mer serviceminded än vad som i regel krävs. Men tack vare att han var så serviceinriktad så höjde han, i mina ögon, förtroendet för AB Svensk Bilprovning ett snäpp.

Mvh/ Niclas
Samtidigt som SBP missar E30:s med S38. Ja jag upphör inte att chockas över den låga nivån...

Gällande 200SX så räcker det med att leta info på nätet för att se att det aldrig sålts 200SX utan turbo i Europa. Slöseri att åka ut. Dessutom heter den 240SX utan.

Stephan
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Finns alltid någon som inte kan sitt jobb sådär riktigt hundra(eller hade en "dålig dag på jobbet"), det var tydligen några av dessa som bl.a. Christer och "Heden" råkade ut för..
Inte kul, men det händer..och borde resultera i någon form av ersättning eller kompensation i den bästa av världar..

Dessa "grabbar" sänkte nog NKI en smula för SBP, som ändå överlag är en "institution" med överlag nöjda kunder.

Mvh Janne.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Nu är det ju privat iallafall.

//Anders
An
56
Anders Jonsson
325i -01
325i -85
3,0S -75
3,0Si -74
3,0Si -74
3,3LA -74
2800 -70
2500 -69
Det är inte relevant om det fanns fabriksmonterat xenon eller inte.

Huvudsaken är att ljuskällan sitter minst X cm över marken (gällande regler för typningen av modellen), att det finns automatisk höjdjustering av lamporna alternaitvt nivomat samt att det finns rengöring av framlysena om det skulle vara eftermonterat... Det skall räcka för att det skall bli godkänt även om det är eftermonterat.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Anders, det stämmer inte.
Bilar som är helbilsgodkända får i pricip inte ändras alls.

// Mvh Andreas

32
2.325
325cabrio
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Varje gång någon på SBP i Karlskrona varit tveksam om något på mina bilar - oftast klassikern spindelleder - så har de ropat in en kollega eller två för en "second opinion" vilket ibland blivit OK och ibland underkänd..

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
ar
457
argungu
118i -20
Ibland OK och ibland underkänd, är det fel? Skulle väl varit konstigare om de alltid sagt OK eller alltid underkänt?

/Erik
32
2.325
325cabrio
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Det jag ville säga var att de sällan tar tveksamma beslut ensamma utan flera SBPare hjälps åt att fatta rätt beslut och det tycker jag är bra.

Att man blir udnerkänd ibland och att allt är OK ibland - ja så är livet. Bilen slits och är det något som är farligt så är det SBPs uppgift att påpeka det. Trist att det svider i plånboken att laga men jag vill ju ha en hel och säker bil så jag uppskattar SBP.


/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Anders Jonsson:

Är du helt säker på att det du räknar upp räcker för att få godkänt på ett eftermonterat xenon?

Om jag inte har fel så är godkännandemärkningen på strålkastarna (på glaset) olika på xenon- och halogenstrålkastare. Och jag kan aldrig tänka mig att det formellt sett kan vara godkänt att sätta in xenonlampor i halogenstrålkastare.

Dessutom skulle jag gissa att det finns xenonglödlampor som inte är E-märkta. Tex bi-xenonlampor med hel- och halvljus i samma glödlampa. Om jag har rätt kan inte heller detta formellt sett bli godkänt.

Per L


Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
så här har jag för mig att det är:
har du en bil som är helbilsgodkänd kan du aldrig eftermontera eftermarknadsxenon och automatisknivåreglering + strålkastarspolning och få det godkänt. Dock om du har en äldre bil som ej är helbilsgodkänd så kan du montera automatisknivåreglering + strålkastarspolning såvida att grejorna är e-märkta och därmed få bilen laglig. vet dock ej om man måste regga det på något vis. så har jag uppfattat det iaf.
LseBeemmer: Jo det går att eftermontera utrustning även på helbilsgodkända bilar förutsatt biltillverkaren kan intyga att det uppfyller alla krav och bestämmelser samt motsvarar fabriksmonterad utrustning. Vilket BMWs eftermonteringssats av xenonstrålkastare gör.

Helbilsgodkännandet gäller bilmodellen som sådan och inte en specifik utrustningsnivå. Så det är fullständigt lagligt att eftermontera utrustning som biltillverkaren har godkänt för modellen. Det är det besked jag fått.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Dessa EU-regler har jag hittat. Där står vilka E-märkningar som gäller för halogen och xenonstrålkastare:

Så här skall dom vara märkta för halogenlampor:
Länk

och så här för xenonlampor
Länk

Per L
Visa användare
ProPro-medlem
23.243
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
HVA M29 1952
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
BMW har original eftermonteringssatser för Xenon ink automatisk ljusviddsreglering så det går att eftermontera.
Den manuella höjdjusterknappen måste också då bort.
Den finns inte på xenonbilar original.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
Precis, det går att montera bmws egna grejor. Vore konstigt annars. Men extermarknads xenon går inte att få godkänt på en helbilsgodkänd bil som jaförstått. Lite priskillnader mot bmws egna grejor och det är nog eftermarknads grejor som dom flesta monterar sj om dom montar xenon.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.