AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Byta batteri

Visad 16.639 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2021-01-27 19:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 318d 2015
Hej, min bil startar inte ibland, jag vet inte varför! Det kan vara battarien som laddas ur! Vad brukar det kosta att byta batteri eller tror ni det kan vara något annat då det här händer sällan?

Har en BMW 2015!
Mvh Moayad

Moayad           IP: ...[123.185]
Antal inlägg23.565 st
Postad/Inlagd2021-01-27 20:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, ett AGM-batteri som du har i din bil, kostar nog närmare 3000kr i Sverige om du köper det hos en fristående reservdelshandlare.
Köper du från BMW är de betydligt dyrare...

Köper du från Tyskland, kommer du undan med nästan halva priset inklusive frakt, dvs. strax över 1500kr och då är det "kvalitetsbatterier" från t ex. Tudor/Exide, Varta, Bosch, Banner eller liknande.

Dock ska batteribytet registreras i bilens datorsystem (IBS-systemet) för att få maximal livslängd på batteriet och även maximal prestanda gällande diverse elfunktioner.

Byter du kapacitet eller batterityp (till t ex. "Vått batteri") måste batteribytet programmeras så att bilen vet om detta.

Kostnad för registrering/programmering måste du nog fråga verkstaden om.
Kan göras själv om du har rätt utrustning i form av mer avancerade OBD2-läsare och liknande.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg11.264 st
Postad/Inlagd2021-01-31 22:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Moayad Idrees : Vad brukar lösningen vara när bilen ibland inte startar?

Om lösningen inte innefattar uppladdning av batteri, byte av batteri eller vänta tills temperaturen markant höjs (jämför att starta en bil en morgon vid -20 grader C och starta en bil ett par dagar senare en solig eftermiddag vid +2 grader C) så är problemet uppenbarligen inte ett svagt/dåligt batteri.


Byte av batteri på min 120i kostade 2200 SEK hos Förenade Bil här i Malmö för ungefär två år sedan (inkluderar allt material och arbete även registrering).
Men då ska man tänka på att jag har en mindre komplicerad bil utan start/stopp och mycket mindre elektronik. Därför har denna bil ett vanligt blysyra batteri (du har AGM batteri som är mycket dyrare), dessutom så är mitt batteri bara 46Ah stort (jämfört med ditt som jag gissar är på antingen 80Ah eller 92Ah).
Bara ditt batteri kostar mellan 4000 SEK - 5000 SEK (beroende på storlek) hos en återförsäljare, men som Johan B nämner kan man köpa batterier med samma kvalitet från andra inköpsställen (om man har koll på batterityper, batteristorlekar och polplaceringar). Men det måste som sagt registreras och kanske även programmeras (om man ändrar typ och/eller Ah storlek). Men eftersom du har start/stop så måste du mer eller mindre ha ett AGM batteri.
Men även om du byter batteri nu så är det inte säkert att det löser problemet - se längre ned i mitt inlägg. Kan bli en ganska kostsam historia att köpa två-tre nya batterier om man inte hittar eller förstår orsaken till problemet.


På moderna bilar brukar man aldrig rada upp tänkbara fel, den listan blir alltid totalt oöverskådlig och framförallt vansinnigt dyrt om man skulle byta del efter del efter listan.

På moderna bilar (som är enormt komplexa framförallt inom energy management området) måste man helt enkelt felsöka.


En bil kan vägra starta på otroligt många sätt. Man kan ibland dra en hel del slutsatser bara på sättet som bilen vägrar starta. Några exempel...
* Om bilens startmotor knappt orkar dra runt motorn och alla interiörlampor mer eller mindre släcks under startförsöket - då är det oftast antingen ett svagt batteri men kan även vara problem med alla kablar och kontakter mellan startmotor och batteri.
* Om bilens startmotor snurrar runt motorn men takten är ojämn och motorn vägrar starta - då indikerar det problem emd kompressionen i motorn (och där finns massor av anlednignar varför det kan uppstå).
* Om bilens startmotor snurrar runt motorn som vanligt men motorn inte startar så kan det vara bilens antistöldsystemet som kickat in men kan lika gärna vara en sensor som strular.
* Om bilens startmotor snurrar runt i en väldans fart (låter som en liten jetmotor) så är det ett elektromekaniskt problem med själva startmotorn (kugghjulet åker inte ut mot kuggkransen som det ska).
* Om ingenting alls händer när man försöker starta bilen så kan det vara glapp i tändningen/start-stopp-knappen, det kan vara glapp i kabeln ned till startmotorn, det kan vara glapp i själva kontakten vid startmotorn, det kan vara glapp/mekaniskt fel i själva startmotorn osv osv osv.



Det första du bör göra - och något som du kan göra själv - är att mäta batteriets spänning när bilen vägrar starta.

Du ska mäta DIREKT över polerna på batteriet (jag tror det sitter bakom en lucka på högersidan i bagaget och ska vara ganska enkelt att komma åt).
Så när den inte vill starta, ta fram din multimeter (eller ha multimetern hela tiden i bilen) och ställ in den på att mäta LIKSPÄNNING inom mätområdet 0-20V.
Mät nu direkt på batteripolerna på batteriet och se vilket värde du får.

Med det i hand har du första pusselbiten i felsökandet.

Men även om det skulle visa sig vara ett dåligt laddat batteri - varför har du ett dåligt laddat batteri? Har du laddningsproblem? Finns det problem med tjuvström? Har du väldigt ofördelaktig körprofil?

Annars finns risken att du köper nytt batteri, två månader senare måste du köpa nytt batteri igen osv osv osv.

Vid byte av batteri (även byte till samma typ och Ah-storlek) är det MYCKET viktigt att alla parametrar i bilens battery energy management system blir nollstälda korrekt (speciellt om man råkat ut för problem med låg batterikapacitet och urladdningar).

Det krävs 20 sidor att förklara hur batteriet hanteras av en modern bil idag.

Men kraftigt förenklat så håller systemet koll på ingående ström, utgående ström, i vilken temperatur du startar bilen, hur mycket ström som gick åt då, ackumulerat antal Ah in, ackumulerat antal Ah ut, hur många timmar som generatorn befunnits sig i olika laddningslägen, hur många timmar batteriet varit igång sen ett nytt sattes i (registrerades).
Utifrån detta försöker systemet estimera hur mycket batteriet åldrats och dess nuvarande skick (SoC - State of Charge och SoH - State of Health är de två huvudparametrar den spottar fram).
Om systemet anser att SoH är 50%, så kommer den att begränsa mängden ström som tas ut från batteriet. Så även om du har ett flång nytt 90Ah batteri så tror ändåså systemet att du sitter med ett gammalt batteri med max kapacitet på 45Ah och tillåter bara ström därefter).
Därför är korrekt nollställning av alla dessa parametrar mycket viktigt. Det är inte alla program som gör detta korrekt.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg11.264 st
Postad/Inlagd2021-03-03 23:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Moayad Idrees : Vad var problemet och vad blev lösningen? Vad kostade ditt batteribyte (om ett sådant gjordes)?           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2021-04-10 22:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Accurat 80ah AGM är på väg till mig. 1350kr o jag monterar själv.

Billigt! :D           IP: ...[.45.105]
Antal inlägg11.264 st
Postad/Inlagd2021-04-11 07:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@tomasis

Glöm bara inte att göra en korrekt registrering!
Detta bör göras varje gång men måste göras utifall energy management parametrar är helt ute och cyklar - vilket händer ibland. Använd helst ett diagnostikverktyg där du kanverifiera att alla parametrar (runt ett tiotal) faktiskt har nollställts då inte alla verktyg gör detta korrekt.

Glöm inte heller att göra en korrekt programmering! Behöver dock bara göras om inte bilen redan idag är inställd på ~80Ah och batteritypen AGM.
          IP: ...[.174.25]
Sida: 1 2 Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 518  -85
Pris: 24.000:-

BMW 528i  -84
Pris: 60.000:-

BMW 528  -98
Pris: 35.000:-

BMW 520D  -12
Pris: 180.000:-

BMW 320d  -06
Pris: 50.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen