AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Vinterdäck till tung trafik

Visad 1.985 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg231st
Postad/Inlagd2010-12-24 00:57
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Har just läst denna sorgliga artikel på aftonbladet [LÄNK]
Börjar det fan i mig inte nu vara dax att inskaffa lag på vinterdäck på tung trafik i Sverige då vi ändå har dessa vintrar....ska verkligen skitpratet om slitage på vägar och denna eviga löjliga miljöpåverkan läggas åt sidan så vi slipper sånna här tråkigheter, helt sjukt egentligen att tung trafik får dundra på våra vintervägar med näst intill inget mönster kvar på sommardäck!!

Nu ska jag inte måla fan på väggen med just denna incident, men visst låter ändå huvudorsaken till denna olycka att det just är dåliga/sommardäck som är orsaken...många andra olyckor varje år med tung trafik beror dock på det!!

Nä, fy fan vad tårögd man blir när man läser detta...tragiskt som bara den!!           IP: ...[119.228]
Antal inlägg3.683 st
Postad/Inlagd2010-12-24 01:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
A5 45 TFSi q -20
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Buick Le Sabre -60
Ja det har jag också frågat mig länge... Sicksack-mönster på längden som lastbilar och bussar har biter naturligtvis inte ett jävla skit...

Jag tror också att Polisen många gånger ser mellan fingarna när de stoppar en "ikke-talande öststatare" med blanka däck. Sedan sätter de dit Svensson som kör 10 km/h för fort...

MVH Christofer           IP: ...[.114.99]
Antal inlägg117 st
Postad/Inlagd2010-12-24 09:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
330 Touring 01
320 sedan 92
320 coupe 89
Ett set vinterdäck till en lastbil kostar kostar mellan 30-50 tusen, inte för att det spelar någon roll eller ska ha någon betydelse. Naturligtvis tycker jag att det skulle vara lag på vinterdäck även på lastbilar.
Ett problem som jag ser med det är att även om åkarna skulle ta sitt ansvar och skulle sätta vinterdäck på sina lastbilar så är det så att alla släp osv som ägs av transportfirmor över hela världen inte kommer ha vinterdäck.
Menar tänk en transportfirma i tyskland som äger säg 300 trailers, tror ni dom är intresserade av byta runt 1800 däck när det inte ens är lag på det?
Helt sjukt egentligen, kostnader vs människor.           IP: ...[.30.125]
Antal inlägg10.054 st
Postad/Inlagd2010-12-24 10:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Man får väl skaffa en tilläggs-lag som säger att trafik från "utlandet" de 4-5 månader det är lag på vinterdäck måste vara lastad i standard-containers (20 eller 40 fot??) om bil/släp saknar vinterdäck.
Dvs dragbilen i utlandet kör containern till svenska gränsen där den sedan "lyfts" över på ett släp anpassat efter svenska lagar, o givetvis en dragbil med vinterdäck. Sen är ju frågan om detta skulle funka o hur väl lagen skulle följas...           IP: ...[1.0.149]
Antal inlägg231 st
Postad/Inlagd2010-12-24 10:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nu står det visserligen på den uppdaterade artikeln på AB att det var bilen som fick sladd och körde in i lastbilen men det är bara att vänta ett tag till så står det väl i tredje uppdateringen att det var en helikopter som störtade ner på motorvägen och orsakade olyckan...typiskt Aftonbladet!!

Men hur som haver är det många olyckor som orsakas av lastbilar med dåliga däck, t.ex i måndags mellan Västerås och Surahammar!!
Att ett set däck till lastbilar är dyra beror helt enkelt på åtgången...skulle det bli lag i våra nordliga länder med riktiga vintervägar skulle priserna pressas rejält också...men så är det alltid, kostnader vs människor, men om det skulle bli lag, vilket jag hoppas, så måste åkerierna byta oavsett!!           IP: ...[119.228]
Antal inlägg1.330 st
Postad/Inlagd2010-12-24 13:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
As far as I know... så är det bara sopbilar, bussar och tunga utryckningsfordon som får använda dubbdäck. Vintermönster (sick-sack mönster Crille82, dock på tvären ;)) utan dubb används (på mitt åkeri och många många många andra åkerier) i störst utsträckning till drivhjulen. Biter mycket bra på snö och i modd. I viss mån, beroende på var man kör, även till framhjulen. I de allra flesta fall så är det tillräckligt. Dock så har man ju inget att sätta emot när det är is eller frusna moddsträngar. Men vilket fordon har det? Inte ens personbilar med dubbdäck håller sig på vägen då.

I pappersversionen av AB så är det mycket riktigt personbilen som har sladdat över i fel fil. Och ofta är det väl så det är.. det är ju sällan som den tunga trafiken är vållande. Mycket tragisk olycka oavsett vem som var vållande.

Men jag håller med ovanstående... för att komma in på svenska vägar så borde lastbilarna vara skyldiga att ha rätt däcksutrustning. Det är man i norge... "du må bruke kjetting!" 7st (har jag för mig) snökättingar skall finnas på ett ekipage med 6 axlar.

// Erik           IP: ...[.239.88]
Antal inlägg3.659 st
Postad/Inlagd2010-12-24 14:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Mkt tragiskt men inte första och absolut inte sista olyckan på denna väg.
Jag har rattat tungt i 25år och anser mig som en skaplig förare,men just denna del av 56an Gävle-Heby har jag mkt respekt för.
Vägen är bitvis mkt smal och krokig och jag har klättrat i snödrivorna många gånger för att rädda backspeglar.

Och mitt i allt så smackas det upp vajjer och görs en 2,1 väg på biten som är Bäst!!fattar inte alls denna prio.
Vet om flera åkerier som skippar denna väg och väljer omvägen E4, som jag även gjort själv ett flertal gånger.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii [LÄNK]           IP: ...[1.226.8]
Antal inlägg164 st
Postad/Inlagd2010-12-24 14:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
320iM Touring -03
Tragiskt med olyckor hur som oavsett vem som vållat olyckan. Lastbilarna är sällan vållande. Dock så blir det väldigt allvarligt när de är inblandade i olyckor. Men lätt att skrika efter förbud hit och dit. Har man vart med ett tag och kört några vintrar vet man att det oftast räcker gott med att byta till nya däck på hösten. De flesta svenska bilar har ju drivdäck på driven iaf och där är inget längsgående mönster. Sen lever vi i en pressad värld och att tro att alla runt omkring oss "tar sitt ansvar" är tyvärr en utopi. Allt ska vara så billigt som möjligt hela tiden och det säger sig självt att det måste sparas in på allt. Så det är väl en av baksidorna med denna tids prispress skulle jag säga. Tänk på det nästa gång ni googlar i veckor för att spara några kronor på däck, angel eyes eller vad det nu må vara...           IP: ...[234.167]
Antal inlägg2.076 st
Postad/Inlagd2010-12-24 20:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
116i M-sport -15
520d touring -16
Tänk Er för innan ni kör in framför en bil som väger 60 ton nästa gång det är en jä... massa vikt som skall stoppas
Varje dag i rusningstrafik i Göteborg kör en självmordspilot in framför och bromsar fast att jag håller avstånd innan så blir mitt utrymme bara mindre för varje dag
Ha respekt kanske inte för mig utan för ditt eget liv

Kramas inte i trafiken

Ha deT och trevlig fortsättning

De flesta svenska lastbilar har bra däck titta på vilka som ligger i gropen innan ni gnäller kanske inte ni här men i tidningar och dyl. får man som lastbilschaufför skit varje dag           IP: ...[16.49.1]
Antal inlägg2.783 st
Postad/Inlagd2010-12-24 21:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 318dT ´11
Det finns däck som kallas "året runt" men består av 2 lager olika gummi.
Den översta lagret är s.k. vinterdäck men typisk vinter mönster o om däck har monterats sent höst så lagom till våren/sommaren är detta "vanlig/sommar" däck o till höst/vinter är det dags igen.

När det gäller utländska åkare/lastbilar så finns det inget att tillägga förutom under all kritik! Sommar o vanliga rull däck samt chauffören har inget kunskap om hur bilen beter sig i hal väglag.
O polisen hackar på svenskar för lila minsta medan utlänningar med sina dåliga bilar för fortsätta...

Dom flesta svenska åkerier o åkare brukar ha däck anpassade efter bilens geografiska placering dvs riktiga sulor i norrland o nåt "året runt" i övrigt men idag går alla svenska åkerier med knappt något vidare vinst så dom struntar i bra däck - chauffören för ta smällen.

Man kan skriva mycket om varför o hur men sanningen är att inom x antal år kommer knappt finnas det nåt svenskt åkeri....

BMW - Beroende Med Wilja           IP: ...[103.215]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2022 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 730d  -09
Pris: 169.000:-

BMW 318  -77
Pris: 90.000:-

BMW 340i  -17
Pris: 269.900:-

BMW Z3  -98