Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Jag är lite sugen på en bil med runt 200hkr och permanent (eller manuellt inkopplingsbar) 4wd i 40tkr-klassen. Hur fungerar 4wd på de olika bilarna? Vad jag har förstått är Volvos awd inte permanent, inte heller MBs 4-matic. Hur är det med Golf VR6 Syncro? Länk Alfa 164 Q4? Länk Toyota Celica GT-4? Länk Opel Calibra? Länk Någon som har ett annat förslag? Jag har letat lite inom Subaru också men de verkar vara lite dyrare. Har de permanent 4wd? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** | |
Jag skulle satsat på en fet och billig audi! | |
Jag hade själv en Audi S6 Plus, varför inte en sådan? Blivande samlarbil som inte riktigt fått den statusen i Sverige än. Bra kvalitet och grymt stabil drivlina, ganska tung men ändå relativt pigga köregenskaper och mycket snabb. Ligger i prisklassen 40-60000:-. Sålde min för 49000:- i våras, den var i bruksskick, mycket påkostad de senaste åren och hade komplett historik. MVH Christofer |
|
Syncrofyrhjulsdriften är en gammal visco historia. Dvs den reagerar sent och kräver mycket framhjulsspinn för att skicka drivning bak. Inte särskilt körglad med andra ord i halka. Däremot är motorn en vinnare med fantastisk sång. Audi har ju bra fyrhjulsdrift men de lite äldre modellerna är verkligen inga muntergökar att köra. Framtunga, vevig styrning. Klart komfortinriktade. ------- //Lövet |
|
några kronor mer än du tänkt dig men ett bra alternativ.Länk //Stefan Mina bilar:Länk |
|
Ingen som vet hur 4wd är på Alfa, Opel och Toyota? Lövet: Ok, då går syncro helt klart bort. Men jag har sett Golfar -99 och nyare som har 4-matic. Är det egentligen syncro också, dvs samma felskrivning som när man kallar BMWs steptronic för tiptronic? Om man nu ska tänka sig en som inte har äkta 4wd, då är kanske MB 4-matic att föredra då man slipper framhjulskrafsandet? Visco eller haldex? Nu namedroppar jag mest för att lära mig saker. ;-) crille92: Ett alternativ som kan ligga en aning högt i pris... Fast turbo, är det inte jobbigt att vänta innan man får slå av dem och lite sånt som man måste tänka på? StefanL: Ja, något högre. ;-) För den summan hade jag nog valt en Länk eller Länk istället. ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
Hmm, jag antar att jag äntligen har hittat en liten översikt. Länk Det står inte något om Opel Calibra .. men när jag hittade den här Länk tråden på opelsportklubb.com slutade jag söka. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
Subaru har från 89 tror jag permanent fyrhjulsdrift, om man inte hittar av ett mkt udda exemplar med bara framhjulsdrift, men de är ovanligt. En_Audi med v8 och är i min mening en roligare bil än en audi med turbofemma. |
|
esadh: Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? S6 Plus har en 4,2 liters V8 på 326 hk och tätstegad 6-växlad manuell låda med låg utväxling för optimal acceleration. Går som ett spjut... En Audi S2 är som Stefan säger också ett bra alternativ. Skottsäker drivlina och en turbofemma som låter och går mäkta gott. Äldre VW har som Lövet säger viscokoppling och kallas Syncro, nyare har Haldex och kallas Syncro eller senare 4-motion. MVH Christofer |
|
Tillägg: Nyare Passater med rakmonterad motor har Torsendiff som Audi med rakmonterad motor. MVH Christofer |
|
Trodde verkligen inte de var så här billiga: Länk Den här killen verkar mottaglig för bud också, går säkert att få för 45. Chrille: Är det inte brutalt dyra kamremsbyten på de gamla 4,2 åttorna? Annars skulle man ju kunna köpa en bara för att ha som bruksbil. ------- //Lövet |
|
När det gäller alfan så ska man nog veta att bilen är tillverkad i en otroligt liten serie så det kan bli problem både med delar och kunskap om det händer nåt med fyrhjulsdriften. | |
crille82: Jag missade ditt "plus" där och kollade på andra s6. Nu är jag med i leken igen. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
esadh: Även den vanliga S6 finns med 4.2 liters åtta. Femman på 230hk sitter i de lite äldre modeller och lanserades som S4. ------- //Lövet |
|
Här är en jäkligt kul bil, betydligt roligare än en s6 Länk ang alfa så finns det bra kunskap och delar är inte ngt större problem. |
|
Delar till en 164 Q4 kan vara ett stort problem om det är speciella delar till just Q4, bilen är bara gjord i några hundra ex och det finns väl inte så mycket mer än ett tiotal bilar i Sverige. Alltså är det inte många som sitter på kunskapen om det skulle vara krångel med det som är 164 Q4-unikt. | |
Man blev nästan sugen på s6an, kostar som en uppsättning skapliga fälgar:) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
Sportig kan man diskutera, men kör på en Audi s8! | |
Lövet: Det var denna Länk jag tittade på och trodde att det var vad crille82 menade. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
Okay. Just 2.2 femman går dock att få ganska bra fart på till tämligen små pengar. Att få upp den till 300hk kostar inte många kronor. ------- //Lövet |
|
ProPro-medlem 23.230 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 HVA M29 1952 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 är en rätt kul bil. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.