AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.416

Vilken gammal sportig bil med permanent 4wd rekommenderas?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jag är lite sugen på en bil med runt 200hkr och permanent (eller manuellt inkopplingsbar) 4wd i 40tkr-klassen. Hur fungerar 4wd på de olika bilarna? Vad jag har förstått är Volvos awd inte permanent, inte heller MBs 4-matic. Hur är det med Golf VR6 Syncro? Länk

Alfa 164 Q4? Länk

Toyota Celica GT-4? Länk

Opel Calibra? Länk

Någon som har ett annat förslag? Jag har letat lite inom Subaru också men de verkar vara lite dyrare. Har de permanent 4wd?

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Jag skulle satsat på en fet och billig audi!
cr
3.824
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jag hade själv en Audi S6 Plus, varför inte en sådan? Blivande samlarbil som inte riktigt fått den statusen i Sverige än. Bra kvalitet och grymt stabil drivlina, ganska tung men ändå relativt pigga köregenskaper och mycket snabb. Ligger i prisklassen 40-60000:-. Sålde min för 49000:- i våras, den var i bruksskick, mycket påkostad de senaste åren och hade komplett historik.

MVH Christofer
16.358
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Syncrofyrhjulsdriften är en gammal visco historia. Dvs den reagerar sent och kräver mycket framhjulsspinn för att skicka drivning bak. Inte särskilt körglad med andra ord i halka. Däremot är motorn en vinnare med fantastisk sång.

Audi har ju bra fyrhjulsdrift men de lite äldre modellerna är verkligen inga muntergökar att köra. Framtunga, vevig styrning. Klart komfortinriktade.

-------
//Lövet
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
några kronor mer än du tänkt dig men ett bra alternativ.Länk

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Ingen som vet hur 4wd är på Alfa, Opel och Toyota?

Lövet:
Ok, då går syncro helt klart bort. Men jag har sett Golfar -99 och nyare som har 4-matic. Är det egentligen syncro också, dvs samma felskrivning som när man kallar BMWs steptronic för tiptronic?
Om man nu ska tänka sig en som inte har äkta 4wd, då är kanske MB 4-matic att föredra då man slipper framhjulskrafsandet? Visco eller haldex? Nu namedroppar jag mest för att lära mig saker. ;-)

crille92:
Ett alternativ som kan ligga en aning högt i pris... Fast turbo, är det inte jobbigt att vänta innan man får slå av dem och lite sånt som man måste tänka på?

StefanL: Ja, något högre. ;-) För den summan hade jag nog valt en Länk eller Länk istället. ;-)

_
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Hmm, jag antar att jag äntligen har hittat en liten översikt. Länk
Det står inte något om Opel Calibra .. men när jag hittade den här Länk tråden på opelsportklubb.com slutade jag söka.

_
Mu
616
Mustang

540iat -94
Subaru har från 89 tror jag permanent fyrhjulsdrift, om man inte hittar av ett mkt udda exemplar med bara framhjulsdrift, men de är ovanligt.
En_Audi med v8 och är i min mening en roligare bil än en audi med turbofemma.
cr
3.824
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
esadh: Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? S6 Plus har en 4,2 liters V8 på 326 hk och tätstegad 6-växlad manuell låda med låg utväxling för optimal acceleration. Går som ett spjut...

En Audi S2 är som Stefan säger också ett bra alternativ. Skottsäker drivlina och en turbofemma som låter och går mäkta gott.

Äldre VW har som Lövet säger viscokoppling och kallas Syncro, nyare har Haldex och kallas Syncro eller senare 4-motion.

MVH Christofer
cr
3.824
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Tillägg: Nyare Passater med rakmonterad motor har Torsendiff som Audi med rakmonterad motor.

MVH Christofer
16.358
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Trodde verkligen inte de var så här billiga: Länk Den här killen verkar mottaglig för bud också, går säkert att få för 45.

Chrille: Är det inte brutalt dyra kamremsbyten på de gamla 4,2 åttorna? Annars skulle man ju kunna köpa en bara för att ha som bruksbil.

-------
//Lövet
När det gäller alfan så ska man nog veta att bilen är tillverkad i en otroligt liten serie så det kan bli problem både med delar och kunskap om det händer nåt med fyrhjulsdriften.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
crille82:
Jag missade ditt "plus" där och kollade på andra s6. Nu är jag med i leken igen.

_
16.358
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
esadh: Även den vanliga S6 finns med 4.2 liters åtta. Femman på 230hk sitter i de lite äldre modeller och lanserades som S4.

-------
//Lövet
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Här är en jäkligt kul bil, betydligt roligare än en s6
Länk
ang alfa så finns det bra kunskap och delar är inte ngt större problem.
Delar till en 164 Q4 kan vara ett stort problem om det är speciella delar till just Q4, bilen är bara gjord i några hundra ex och det finns väl inte så mycket mer än ett tiotal bilar i Sverige. Alltså är det inte många som sitter på kunskapen om det skulle vara krångel med det som är 164 Q4-unikt.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Man blev nästan sugen på s6an, kostar som en uppsättning skapliga fälgar:)

//Stefan

Mina bilar:Länk
Sportig kan man diskutera, men kör på en Audi s8!
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Lövet:
Det var denna Länk jag tittade på och trodde att det var vad crille82 menade.

_
16.358
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Okay. Just 2.2 femman går dock att få ganska bra fart på till tämligen små pengar. Att få upp den till 300hk kostar inte många kronor.

-------
//Lövet
Visa användare
ProPro-medlem
23.230
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
HVA M29 1952
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ford Sierra RS Cosworth 4x4
är en rätt kul bil.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.