|
|
---|---|
kan någon klok här kanske upplysa mej vad det är för skillnad mellan dom ? 204 vs 218 ? | |
ska inte säga helt säkert, men jag lästa om det för några år sen här på forumet, kanske du kan hitta det igen. det som skillde var mjukvaran i databoxarna, om jag inte minns fel. |
|
218hk har 10:1 i komp. lägre komp på 204hk? /Otto |
|
Länk Läs längst ner på sidan. |
|
komp tror jag blev lägre på kat motorn men jag kan som vanligt ha fel :-) och jag tror jag har åxå läst någonstans att det var ett annat chip men hm kan inte hitta nått om den saken |
|
precis det är även komp skillnader på "lilla" sexan före och efter kat | |
Jag har byggt om insprutningen till en 218 hk 635-motor med grejor från en svensk 204 hk motor. Vad jag kan minnas skiljde det två årsmodeller mellan motorerna (1984 resp 1986) och fick jag bla byta: - insprutningsbox - insprutningsmunstycken - luftmängdmätare Orsaken till ombyggnaden var att jag inte fick tag på en "ny" insprutningsbox till 218 hk motorn och tyckte att för framtida reservdelsbehov skulle det vara bättre att ha svenskt utförande på insprutningen. Per L |
|
Skillnaderna mellan 204 hk och 218 hk är vad jag vet följande - Grövre grenrör - Avsaknad av EGR - Annan styrbox - Annan luftbox utan uttag för EGR Just svensksålda E24:or med automat verkar ha 218 hk-motorn. |
|
M30B34 med katalysator finns i två olika varianter, en 185 hk och en 192 hk. Vad som skiljer dessa åt är jag inte helt på det klara med men jag vet att M30B34 med kat har 8,5:1 istället för 10:1 som vanliga motorn har. Dubbelpost blev det visst, var lite osmidig och tryckte på besvara i förtid. Såg också nu att J.Dredd skrivit ut skillnaderna i detalj i tråden det länkades till. :) |
|
så man skulle kunna ta styrbox från en e24 automat å grenrör .. tänk så enkelt att trimma lite :-) det måste jag minsan kolla upp .. tack tack :-) |
|
Det kan vara värt att kolla upp E24 automat, jag är inte helt 100% på att alla svensksålda automatare ska ha 218hk men det verkar vara så. Iaf om man ser till de bilarna jag fått titta på under huven och vad jag hört från andra. | |
att hitta dom sk tysk grenrören är nog inte så lätt å jag undrar om man kan få nästan samma grej med ett trim chip ? har någon testat detta? |
|
Skall man byta insprutningsgrejor mellan en svensk 204 hk och en tysk 218 hk så rekommenderar jag att alla komponenter kollas upp så de passar ihop. Jag bytte insprutningsbox från en tysk 218 hk till en svensk 204 hk och var tvungen att dessutom byta luftmängdmätaren då motorn inte gick med den tyska luftmängdmätaren. Om jag inte minns fel startade den men stannade efter några sekunder. Det var dessutom olika motstånd i insprutningsmunstyckena som gjorde att den svenska boxen blev brännhet. Motorn gick dock men boxen skulle ha bränts sönder om jag fortsatt köra med de tyska insprutarna. Nu vet jag i och för sig inte om de skillnader jag beskriver är årsmodellrelaterade snarare än har med tysk eller svensk att göra men kolla så att grejorna passar ihop måste man göra oavsett orsak. Per L |
|
Per L: De bytte styrdon och spridare till M30B34 i 635:an ett par gånger under 80-talet, troligtvis därför du stötte på patrull. Länk Länk |
|
Jag uppgraderade min 535i -86 till tyska specar genom att köpa en databox på ebay.de och köpa NYA grenrör utan pulsair från BMW i sverige, 900 kr/st. Jag har bara pluggat luftboxen och rivit bort pulse-airen. Det gav en mer "orrig" maskin med mer klös på lite högre varv, så som jag upplever det. Och det är trots allt 14 hk som ligger i dessa ändringar så det bör vara en viss skillnad. Troligen är Motronicboxen det viktigaste, de små pulseairuttagen i grenrören kan man ju avlägsna på annat vis om man vill (det är rör på 3-4 cm som sticker in i grenrören). Jag satte i min tidigare 535 e28 i en motor från den nya generationen M30B35 som kom på 735i -87 och 535i e34, men använde den gamla motronicen och körde så klart utan kat. Det ska enligt de data jag fann ge 220hk och 320nm med den motorn (som har 1mm större insugsventiler och lite fler kubik pga andra förbränningsrum) jämfört med tidigare M30B34. Så, bäst enligt mig är att lyfta i den nyare motorn från 87 och framåt, näst bäst är att skaffa tysk box och ordna till grenrören. Det jag gillar med min bil är att den är helt enligt tyska 218hk specen nu. Så som den var tänkt... Patrik |
|
tack patrik för det svaret det täckte nog det mesta :-) kommer du ihåg vad det var för nr på boxen jag ska leta efter ? grenrör har jag skaffat dom utan pulsair alltså mvh stefan |
|
Hi All! Sorry to bring up this old topic, but it happens that I have the swedish 204hp E23 band I am struggling to fix it. It runs too tich and I suspect I have wrong AFM installed (0 280 027, the same as in m30b35 in E34 or E32), while I have a feeling that it should have 0 280 203 014, which I cannot find anywhere. RealOEM is not clear about it really.. Does anyone have this 204hp now and could let me know what part number they have installed? It would help a lot. Thanks in advance. mvh Wojciech |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.