AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ M1, M3, M5, M6, Z3M, Z4M, X5M, X6M, Alpina m fl ]

Slirande koppling M3 e46 SMG?

Visad 4.726 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg26st
Postad/Inlagd2010-09-09 18:12
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M3 SMG II -02
330 Ci Cab -04
Hej!

Jag upplever ett problem vid entusiastisk körning. Om jag växlar vid högre varvtal och med ordentligt gaspådrag så svarar inte bilen riktigt när nästa växel läggs i. Det känns som ett slirande under några ögonblick. Är det kopplingen som slirar eller vad kan det vara? Går det att kontrollera kopplingens status?

Kan tillägga att det inte luktar brända lameller och fenomenet uppkommer bara efter en längre stunds körning. Vid växling på lägre varvtal och/eller mindre gaspådrag fungerar allt som det ska.

Mvh Mikael

IP: ...[.196.16]
Antal inlägg591 st
Postad/Inlagd2010-09-09 19:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Jag upplever samma sak vid bankörning.
Efter några varv så hör jag att den slirar lite när man växlar.
Jag har kopplat upp min mot BMW SSS datorn och kontrollerat allt och jag hittar inga fel.
Jag tänkte byta koppling i vinter mot en Sachs koppling så får vi väll se om det blir bättre efter det.

Mvh
Viktor Örtegren
E-post: viktor@schmiedmann.se

WWW.SCHMIEDMANN.SE
Vi har ALLT till BMW!           IP: ...[.241.83]
Antal inlägg26 st
Postad/Inlagd2010-09-09 21:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 SMG II -02
330 Ci Cab -04
Tack för svar.

Tråkigt att du upplevt samma fenomen. Kan det vara så illa att det inte är något "fel" utan att den helt enkelt inte klarar mer?

Vilka för- och nackdelar ger en Sachs koppling?

Mvh Mikael

IP: ...[.196.16]
Antal inlägg591 st
Postad/Inlagd2010-09-10 10:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Ja det är ju inte direkt det roligaste systemet att felsöka.

Jag har hört(!) att det inte alltid fungerar med kraftigare koppling på SMG då den är mycket hårdare än original och det innebär i vissa fall att den inte klarar av att frikoppla.

Dock så vet jag att bl.a. "loaded" kör med en mycket kraftigare koppling och det fungerar utmärkt för honom.

Det bör även noteras att jag aldrig pratat med någon som haft problem med det men Sachs säger själva att det kan krångla.

Förutom det så finns det inga direkt nackdelar som jag kan komma på.

Mvh
Viktor Örtegren
E-post: viktor@schmiedmann.se

WWW.SCHMIEDMANN.SE
Vi har ALLT till BMW!           IP: ...[149.232]
Antal inlägg26 st
Postad/Inlagd2011-05-08 22:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 SMG II -02
330 Ci Cab -04
Är det någon som känner till om det går att kontrollera kopplingens status? Enligt BMW går det inte, stämmer det verkligen? Känns lite drastiskt att byta kopplingen bara för att prova om det avhjälper problemet. På vissa andra bilmodeller går det ju att kontrollera slitaget genom en simpel inspektionslucka eller genom diagnosuttaget.

CooperVickis, blev det något byte till Sachs koppling?

Mvh Mikael           IP: ...[.48.186]
Antal inlägg2.565 st
Postad/Inlagd2013-07-19 13:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
318 E90 - Alpenweiss
Har också upplevt samma sak nu. Det upstår bara om jag startar från 0 och kör fullt drag.
På 1,2 och 3an så "dunkar" växlarna i på M3 maner, men när jag trycker i 4,5 och 6 an så verkar den "slira" lite.
Ligger jag i låg fart på 6an och gasar fullt så drar den fint.
Om det nu var kopplingen så borde den väl slira eller??
Kan det vara ngn SMG feature typ att när man busar lite så ökar tempen och det får växlingsprogramet att köra en viss "slinga" ung som om man kör för många LC så stängs funktionen av om kopplingen blir för varm.
Någon?

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

IP: ...[.48.189]
Antal inlägg327 st
Postad/Inlagd2013-07-19 16:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Det är typiskt för en sliten koppling att börja slira först på högre växlar då masströghetsmomentet som kopplingen ser är större än på en lägre växel. (det dynamiska förloppet är annorlunda än om man jämför mot en lägre växel).

Om man ligger med växel i och kopplingen inne och sedan trycker fullt så har kopplingen redan uppnått statisk friktion och har redan "greppat". då har den en större kapacitet. I tillfället när man växlar så ska ju kopplingen gå från en dynamisk friktion till en statisk friktion, och har då en kort tid då den ska slira in och börja överföra moment. Här är det typiskt att inslirningsförloppet ändras då kopplingen blir sliten och man upplever att kopplingen slirar. Jag tror SMG lådan är ganska tuff mot kopplingen, så det är nog inte så konstigt att man måste byta nån gång då och då.           IP: ...[.63.183]
Antal inlägg2.565 st
Postad/Inlagd2013-07-19 17:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
318 E90 - Alpenweiss
Har kollat felkoder och det låg ett par st där. Nollade och nollade den adaptiva inställningen.
Var sedan ute och lådan var som "ny".
Körde många fullgasväxlingar på 3,4,5 och 6 utan slirtendenser. Om nu kopplingen vore på "G" borde det vara ett binärt beteende eller?
Nu vet jag att bilen har gått tufft då två kepskillar har ägt den men den har bara gått drygt 8000 mil nu så....

BMW CS #05XXX

IP: ...[.48.189]
Antal inlägg378 st
Postad/Inlagd2013-07-19 18:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jarls bilservice har en SMG dem bytat till hårdare koppling på som fortfarande står där och dem får inte igång bilen efter kopplingsbytet.
Kunden hade nu pröjsat 30.000:- efter kopplingsbytet och fortfarande står den stilla.           IP: ...[.35.157]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2013-07-21 09:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw m3 e36 SMG
Bmw 320i
Figgeh, du har verkligen fått det bakom foten. Bilen som står där är min! Bilen har varit igång men det har varit andra fel som gör den inte vill växla rätt, som jarls har åtgärdat efterhand, jag kan stark rekommendera jarls då de är väldigt förstående och tålmodiga med sina kunder! Och det är inte de som gjort bytet, utan bara rivit och kollat så allt varit rätt osv. Varför det tagit så lång tid är dels för vi väntat på delar och dela mitt eget fel som ägare av bilen. Och nu är den nästan helt fungerande efter de fixade en ny koppling till mig för att testa, vilket visade det var fel på den "starkare kopplingen" och varför priset blivit så högt är inte för att jarls är dyra.. Utan för att delarna jag köpt varit det. Jarls har knappt tagit något för det arbetet de gjort och är utan billigaste jag lämnat mina fordon på. Kan nog utan problem säga de nästan gått minus på min bil för de verkligen vill hjälpa mig.           IP: ...[.148.31]
Antal inlägg201 st
Postad/Inlagd2013-07-21 16:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 520 d Touring F11 -2011
Kan nog utan problem säga de nästan gått minus på min bil för de verkligen vill hjälpa mig.

blez0, vilka hjältar som går back för att fixa bilen, och den är inte klar heller så då kommer dom gå ännu mer back

Kämpa Jarls           IP: ...[.156.14]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2013-07-21 20:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw m3 e36 SMG
Bmw 320i
Yes, håller med dig där janne86!           IP: ...[148.192]
Antal inlägg327 st
Postad/Inlagd2013-07-21 22:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
kävlingepågen: Det kan naturligtvis vara så att kopplingen slirat mer för att lådan behövde adaptera sig till nya driftparametrar. Ändrade parametrar beror ofta på slitage, men behöver inte betyda att kopplingen är slut för det.

OT: Jag är på semester i närheten av kävlinge, jag ska spana efter en gul M3:a (om du nu bor här dvs)!           IP: ...[8.50.37]
Antal inlägg3.782 st
Postad/Inlagd2013-07-21 23:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Jag har inte LC funktionen på min M3a
efter att jag hade köpt bilen,så tänkte min bmw mekaniker uppdatera mjukvaran...Men bilen hade redan den senaste och sista släppta version,och där är LC-funktionen tydligen borttagen av BMW

undrar varför:):)
          IP: ...[175.153]
Antal inlägg2.565 st
Postad/Inlagd2013-07-22 12:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
318 E90 - Alpenweiss
Iqbad.
Börja spana från torsdag - då är jag hemma igen :)

Oavsett så är dt bara t köra på tills jag får slirningarna igen. Först då kan jag ta beslut.

BMW CS #05XXX

IP: ...[0.44.81]
Antal inlägg1.757 st
Postad/Inlagd2013-08-01 04:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Ett smart sätt att råda bot på detta är när ni ligger i ca 60-70km/h på 3:ans växel lägger ni i Neutral och sedan trycker in båda paddlarna samtidigt i 6 sekunder, så adapterar sig kopplingen och den slutar slira.

IP: ...[60.6.84]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2022 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW X5 3.0iA  -05
Pris: 19.900:-

BMW 520i  -85
Pris: 170.000:-

BMW M5  -00
Pris: 219.000:-

BMW Z4  -08