AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Diesel dyrare än Bensin i framtiden?!

Visad 3.828 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.158st
Postad/Inlagd2010-08-14 19:09
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318 iMT -96 Daytonaviolett
328 iMT -97 Montrealblå
Mini Cab -11
Har tänkt på detta ett tag nu. Det säljs sedan ett par år tillbaka fler dieselbilar än bensinare. Detta borde ge till effekt att den totala dieselkonsumtionen närmar sig, för att till slut gå om, den totala bensinkonsumtionen i landet.

Så idag läste jag denna artikel på Dagens Industri vilken fångade mitt intresse:
[LÄNK]

Har även noterat att Dieselpriset börjat krypa närmre Bensinpriset sista tiden.

Jag kollade därefter lite närmare på siffror från Svenska Petroleuminstitutet och det visar sig att 2010 kan bli det första året då det förbrukas mer Diesel än Bensin i riket i sin helhet. Tittar man på statistiken som finns på deras hemsida ([LÄNK] framgår det att denna utveckling har pågått ett tag, närmare bestämt sedan början/mitten av 90-talet. Då och dessförinnan konsumerades det ungefär dubbelt så mycket Bensin som Diesel i Sverige, men sedan dess har Dieselkonsumtionen ökat och Bensinkonsumtionen minskat.

Så vad tror ni? Kommer denna utveckling att fortgå? Kommer det ha någon inverkan på det relativa priset på drivmedlen på lång sikt i enlighet med lägre efterfrågan -> lägre pris / högre efterfrågan -> högre pris??
Jag vet att man kan ändra i raffinaderiernas processer så att andelarna av de olika bränslesorterna som erhålls kan styras i viss mån, men kommer det att spela roll?

Eller är denna typ av tankegång helt irrelevant eftersom jag kommer att köra elbil om 10 år ändå? ;)           IP: ...[153.254]
Annons
Antal inlägg1.158 st
Postad/Inlagd2010-08-14 19:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
328 iMT -97 Montrealblå
Mini Cab -11
Andra länken:

[LÄNK]           IP: ...[153.254]
Antal inlägg1.287 st
Postad/Inlagd2010-08-14 19:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
320d x-drive Touring -15
330i x-drive Touring -21 beställd
Nu är ju förbrukningen av diesel respektive bensin i Sverige av ytterst marginell betydelse för hur det ser ut på världsmarknaden. I Europa har dock förbrukningen av diesel ökat på bekostnad av bensinen, precis som i Sverige. I USA, som är en gigantisk marknad med stor påverkan på världsmarknadspriserena, är däremot efterfrågan på diesel blygsam och bensinen står för den stora förbrukning. Men visst finns det en tendens mot ökad dieselanvädning som kan påverka prissättningen. I någon mån har säkert efterfrågan redan påverkat prissättningen och inneburit höjda dieselpriser även om beskattningen av olika drivmedel torde ha en avgörande betydelse för prissättningen i Sverige.           IP: ...[.168.65]
Antal inlägg1.031 st
Postad/Inlagd2010-08-15 10:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
En VW familjebil, letar BMW
Om våra kära folkvalda politiker märker att skatteunderlaget från bensin börjar minska så är det väl ingen tänkande människa som tror att de låter det passera utan åtgärd :) var det inte så att de t.o.m. ville ta bort skattebefrielsen på 30 år gamla bilar eftersom "80-talare var för bra"(ung.)?

Om bilparken över en natt skulle komma att bestå av elbilar fick vi nog snabbt en "bildäcksskatt" eller något annat fiffigt som kompenserade för bränsleskattsbortfallet...           IP: ...[.207.73]
Antal inlägg2.105 st
Postad/Inlagd2010-08-15 10:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
@Profosson: El-Bilar beskattas idag genom att man tvingas Leasa Batteriet till en kostnad av 15000kr/år ;)

Skälet anges vara att man ( läs Staten ) tvingas återvinna det batteri som gjort sitt och därav kostnaden för Leasingen ?!

Mitt personliga tycke är att oavsett vilken/vilket Bil/Bränsle-typ man väljer så finns en politisk lösning för att dra in nya skattekronor !!

Skulle sedan MP få chansen att råda över bränslen/skatter för fordon,ja då lär övre sverige avfolkas snabbare än vad någon gissat tidigare,samt att övriga landet för smaka på avgifter utan skådat slag...           IP: ...[02.82.6]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2010-08-25 18:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nere i Europa har diesel dominerat länge och jag håller med buspelle. Vad vi håller på med i vårt land har ingen större betydelse.           IP: ...[231.157]
Antal inlägg1.158 st
Postad/Inlagd2013-09-18 00:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
328 iMT -97 Montrealblå
Mini Cab -11
Nu kostar ju faktiskt diesel något mer än bensinen har jag sett, vet inte om det är första gången historiskt sett i Sverige?!

Läste ytterligare en artikel i DI:
[LÄNK]           IP: ...[148.159]
Antal inlägg7.047 st
Postad/Inlagd2013-09-18 07:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Det var ett antal år sedan dieseln var dyrare än bensinen, så det är inget som hänt nu för första gången.           IP: ...[36.80.8]
Antal inlägg7.222 st
Postad/Inlagd2013-09-18 09:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
992 S -20
Det var många år sedan det dieseln var mycket billigare än bensinen. Numera har det varit jämnt skägg de senaste åren tycker jag.

De flesta av DIs on-line artiklar är inget annat än sensationsjournalistik och bör behandlas där efter. Tyvärr eftersom artiklarna höll generellt högre klass tidigare. Är det inte risk för fastighetskrasher ena dagen är det peak-oil nästa dag...efter att ha läst blaskan i snart 20 år börjar mönstret kännas igen liksom :-)           IP: ...[73.73.1]
Antal inlägg1.567 st
Postad/Inlagd2013-09-18 11:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Vi har ju en egen dieselkvalitet i Sverige som i stort sett endast tillverkas här. Om behovet av diesel i Sverige hela tiden ökar så kommer det att generera ett överskott av bensin under rafineringsprocessen som måste säljas utomlands.           IP: ...[.42.132]
Antal inlägg3.489 st
Postad/Inlagd2013-09-18 11:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alfa o BMW
Håller med Kristoffer. Har helt övergivit di.se och skall jag läsa svenska näringslivsnyheter blir det SvD näringsliv.

----
BMW CS/SC #6212           IP: ...[.198.23]
Antal inlägg1.158 st
Postad/Inlagd2013-09-18 23:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
328 iMT -97 Montrealblå
Mini Cab -11
Gorban >> Intressant, utveckla gärna!

Jag kan väl hålla med om att DI blivit rätt mycket sämre det senaste decenniet när det gäller kvalite, helgreportagen är fortfarande överlag bra dock. Nog om det.

Jaså, visste faktiskt inte att Dieseln hade varit dyrare än Bensinen tidigare, måste varit rätt många år sedan i så fall?

MVH           IP: ...[4.0.251]
Antal inlägg1.158 st
Postad/Inlagd2013-09-18 23:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
328 iMT -97 Montrealblå
Mini Cab -11
Hittade dennaa prisstatistik från vad som numera heter SPBI - Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet:
[LÄNK]
Visade sig vara 2008 som Dieseln var dyrare enligt denna källa. Kanske har skett under någon kortare period i överigt också då detta lär vara årsmedelvärden.

Intressant är iaf den lånsiktiga trenden. 1980 kostade Dieseln hälften jämfört med Bensinen. Så här 30 år senare är det ju i princip lika Om ytterligare trettio år hoppas iaf jag inte köra en bil med förbränningsmotor annat än eventuellt i nostalgisyfte. Men i så fall tror jag nog att bensin är billigare då... ren spekulation så klart, men ändå!

MVH           IP: ...[4.0.251]
Antal inlägg965 st
Postad/Inlagd2013-09-19 08:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
520 dT Xdrive -20
När jag köpte min första diesel 2011 var dieseln dyrare än bensin ett tag.           IP: ...[215.103]
Antal inlägg23.057 st
Postad/Inlagd2013-09-19 09:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Då merparten av bensin-/dieselpriset består av olika skatter, kommer givetvis våra politiker att se till att "milpriset" kommer att vara någorlunda lika över tiden oavsett vilket drivmedel man väljer. Dvs. dieselpriset kommer säkerligen att passera bensinens literpris den dagen då tillräckligt många kör på diesel, för att kompensera att dieslar drar mindre än bensinbilar...
Man talar ju från statens sida om "kostnadsneutralitet" när det gäller drivmedel - dvs. det skall kosta ungefär lika mycket att köra bil oavset vilket drivmedel man väljer.

Den dagen (om) elbilar står för merparten av privattransporterna, kommer politikerna garanterat att ha hittat någon annan "finurlig" skatt som gör att statsfinanserna får in tillräckligt mycket pengar via trafiken. Detta är iofs rätt logiskt då trafiken bör/skall bära sina egna kostnader som den genererar i samhället.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[156.250]
Antal inlägg11 st
Postad/Inlagd2013-09-19 09:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 318d -12
Slinker in en liten kommentar ang dieselpriset på 80-talet. Att dieseln var så mycke billigare än bensin på 80-talet hade väl med den kilometerskatt dieselbilarna hade. När den försvann så lade dom skatten på drivmedlet istället. Har för mig att dieselpriset ökade kraftigt då men låg under bensinpriset ändå.           IP: ...[96.4.43]
Antal inlägg1.158 st
Postad/Inlagd2013-09-19 12:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
328 iMT -97 Montrealblå
Mini Cab -11
Ja skattesystemet för fordon och drivmedel har ju klart ändrats, och så lär det ju fortsätta. Jag är helt enig med dig Johan vad det gäller att staten kommer att ordna sina inkomster även i framtiden om vi går över elbilar. Nu spårar jag nog ur lite, men det här är intressant i sammanhanget:

Jag gjorde en beräkning för något år sedan som tydligt visar hur beroende statskassan är av inkomster från bränsleskatt;

Det säljs ungefär 10 miljoner kubikmeter bensin och diesel varje år i sverige. Dvs 10 miljarder liter. Varje liter inbringar ca 8kr i skatt totalt. (Energiskatt, koldioxidskatt och moms)

Det är då en enkel sak att räkna ihop att det blir ca 80 miljarder i intäkter till staten per år. I sammanhanget är det relevant att jämföra med den total statsbudgeten på omkring 800 miljarder årligen.

Dvs ca 10% av statsbudgeten finansieras av drivmedelsförsäljningen. Det är ingen liten andel det...

Utan att vara nationalekonom så det kan klart vara något felslut någonstans i mina antaganden, men jag tror ändå att jag hamnar hyffsat i rätt storleksordning.           IP: ...[.53.145]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 528i  -85
Pris: 120.000:-

BMW 730D  -08
Pris: 90.000:-

BMW 520  -00
Pris: 48.000:-

BMW 318i  -10