|
|
---|---|
Hejsan hoppsan, tänkte göra en oljeservice på bilen. Den har nu gått 27000 mil. Är det nödvändigt att använda den dyra Castrol oljan eller finns billigare likvärdiga alternativ? | |
Kolla tex dessa aktuella trådar: Länk Länk |
|
![]() 23.239 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 HVA M29 1952 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
En 528-98 har inga som helst krav på LL-olja så den kan du i princip hälla i allt från delsyntet till helsyntet och nej castrol behövs absolut inte. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Hasso, kan du rekommendera en prisvärd olja för min bil? Funkar även med nåt från Biltema? |
|
Tycker att biltemas helsyntetiska 5W-40 funkar alldeles utmärkt, perfekt med 10 litersdunken 529:- räcker nästan till båda mina bumsar :) |
|
![]() 23.239 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 HVA M29 1952 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Ica maxi säljer Shell helix ultra 5W-40 för 299kr /4L dunk några gånger om året, tror inte det går att hitta prisvärdare olja kontra klassning och BMW LL-01 godkänt. Annars är Mobil 2000 Delsyntet 10W-40 också en bra olja som är BMWgodkänd för din motor. Men Biltemas olja funkar också. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Tackar! :) | |
Tips! ICA maxi på arlandastad säljer Shell Helix ultra 5W-40 för 349kr/4 liter. Det verkar vara ordinare pris, ibland har dem för 299kr också men den 50-lappen känns ju försumbar om man vill ha oljan asap. |
|
Tack för tipset MD! :) Maxi nära mig ville först ha 449kr men gick med på att släppa den för 349kr pga av Arlandastad! |
|
Vad tycker ni om Visco 7000 0W-40 för 245 kr. 4L + 150 kr. frakt upp till 4 dunkar.BMW LL -04 klassad. Kommer på några dagar med posten från ANA Trollhättan. |
|
Här är länken Länk | |
245kr för 4L BP LL04-klassad känns väldigt prisvärt. Tack för länken!:) | |
BP äger Castrol och tittar man på produktdatabladen för Castrol Edge Sport 0W-40 Länk och jämför med BP Visco 7000 Länk så kan man se att oljornas parametrar är påfallande lika..... mvh/ Anders |
|
Jag köper numera min "kvalitetsolja" hos Swedol. dvs deras billiga 5W-40 helsyntet för häpnadsväckande 51kr litern. 4 liter för 204kr. även känd som Q8 Formula Excel 5W-40, som väl går på runt 100-150kr litern i de vanliga affärerna. |
|
Var finns Swedol ? | |
Länk mvh/ Anders |
|
MD:"ICA maxi på arlandastad säljer Shell Helix ultra 5W-40 för 349kr/4 liter"... Kunde varit intressant men i Växjö säljs samma olja på ICA Maxi för 449kr/4 liter. Inte direkt lysande med tanke på alternativen. Ex Pennzoil Performax 5W-40 BMW LL-01 helsyntet för 76-80 kr litern lokal leverantör. Såg att Swedol finns i Växjö nu, klart intressant till nästa oljebyte med deras 5W-40 helsyntet som duger alldeles utmärkt. Tack för tipset! |
|
Säga vad man vill om alla dessa motoroljetrådar men för min egen del så har jag definitivt fått upp ögonen på alternativ som är minst lika bra som de man hittar hos Mekonomen eller BMW, till halva priset för olja som i mitt fall egentligen är alldeles för bra jämfört med vad som motorn anses behöva i klassningsväg. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.