AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.726

Ta bort ASC

Am
569
Ambush
540i/6-94
Är det någon som vet hur man kan ta bort ASC spjället utan att deaktivera ABS:en? Det verkar som att systemet gör ett självtest när tändingen slås på för att se att en justering av spjällmotorn resulterar i en förändring i spjällgivaren. Om inte detta funkar så deaktiveras hela ABS systemet verkar det som. Jag vill inte bara deaktivera systemet via knappen på mittkonsolen utan ta bort hela spjället och motorn.
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Varför? Det är ju bara att stänga av det med knappen. Dessutom kan systemet rädda Ditt liv!



BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Am
569
Ambush
540i/6-94
?? Att alltid bara köra högst 30km/h kan rädda ditt liv - varför gör du inte det? Jag kanske har andra värderingar och användningsområden för bilen som gör att detta system inte är önskvärt. Vill bara vet om det går att plocka bort utan att påverka ABS:en.
94
2.122
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Håller med KRAFTWERK, det systemet har räddat mig flera gånger när gasfoten varit tung men greppet dåligt. På den tiden man åkte V8 kunde ju lampan blinka i 120 när man gick ut för fullgasomkörning vintertid. Hur det gått utan antispinn vill jag knappt veta även om jag lyckats rädda hem en sådan grej med min 735 utan antispinn, men jag tror bara min tur räcker till för att fixa det en gång...

Do you feel lucky?

//Magnus

Mu
616
Mustang

540iat -94
Min 540 är inte utrustad med ASC och det har inte skapat några problem vare sig för mig eller min fru på de årliga julresorna mellan Umeå och Avesta.
Vad jag däremot saknat ibland när bilen vispar med ena hulet i en korsning är diffbroms..
Jag har demonterat hela min ASC då jag absolut kan leva utan denna sega teknik som mest irriterar mig.

Ryck bort hela spjället men behåll den lilla elgrunkan som det går in en kontakt i så löser inte ABS ut.

Kan vara nummer 2 på denna bild men jag har för mig att den var något större på min bil Länk

Är det högintressant kan jag kolla under huven och återrapportera.

Ett alternativ är att använda mektipset som vänder på funktionen, ASC off som fefault och on vid knapptryck.

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
NS 8.29
Am
569
Ambush
540i/6-94
Det är det jag gjort - problemet är bara att när tändningen slås på så kör systemet en felkoll och om spjällmotorn inte kan påverka givaren så tänds varningslampan och felkod 39 (Servo motor: Electrical Error) genereras.
Visa användare
3.723
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Ursäkta att jag frågar men varför ta bort den? Räcker det inte att bara avaktivera den?
Vad gör den för skada om den sitter där men är avaktiverad?

///BMW - Was sonst!
Am
569
Ambush
540i/6-94
har monterat kompressor och då får spjället inte plats med de rör jag använder. Dessutom värdesätter jag så lite skit som möjligt som hindrar luftflödet snarare än ett system som jag ändå alltid stänger av.
Har du verkligen kvar elgrunkan och kontakten instucken? För jag hade exakt samma problem innan jag drog i kontakten igen.

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
NS 8.29
Am
569
Ambush
540i/6-94
Japp, har jag allt ihopkopplat så funkar det perfekt (förstås). Plockar jag bort spjällmotorns vajer från spjället (fortfarande med givaren och spjällmotorn inkopplade) så tänds varningslampan och felkoden genereras. Nollstället jag och kopplar tillbaka vajern igen så spjällmotorn kan påverka givaren så är systemet nöjt igen. Verkar som våra bilar har olika mjukvara för att hantera detta :(
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15


Skaffa ett extrainsug med spjället som du lägger någonstans i motorrummet ;)
Visa användare
273
Skillz
520iA5 Touring -92
316i -93
325i Cab -88
M535i M106 Turbo -86
Johan Sjöström, vart finner man detta mektips som du pratar om? Vända på ASC så den är off som standard när man startar bilen? Hittar absolut inget sådant mektips varken för e34 eller någon annan BMW i bland mektipsen!
Har du länk?
Am
569
Ambush
540i/6-94
Finns inte på denna siten (om inte som länk) men på bmwtips.com ligger det:
Länk


Har nu löst problemet genom att modifiera spjällmotorn och sätta givaren direkt på motorn. Bara förlänga givarkabeln så kan allt sitta nere till vänster om kylaren så slipper man spjällhuset.

En bild på modifierad motor:
Länk
Precis den jag menade. Hade tydligen dålig googelfantasi igår när jag försökte hitta den igen ;-)

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
NS 8.29
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.