Är det någon som vet hur man kan ta bort ASC spjället utan att deaktivera ABS:en? Det verkar som att systemet gör ett självtest när tändingen slås på för att se att en justering av spjällmotorn resulterar i en förändring i spjällgivaren. Om inte detta funkar så deaktiveras hela ABS systemet verkar det som. Jag vill inte bara deaktivera systemet via knappen på mittkonsolen utan ta bort hela spjället och motorn.
IP: ...[149.163]
?? Att alltid bara köra högst 30km/h kan rädda ditt liv - varför gör du inte det? Jag kanske har andra värderingar och användningsområden för bilen som gör att detta system inte är önskvärt. Vill bara vet om det går att plocka bort utan att påverka ABS:en. IP: ...[149.163]
Håller med KRAFTWERK, det systemet har räddat mig flera gånger när gasfoten varit tung men greppet dåligt. På den tiden man åkte V8 kunde ju lampan blinka i 120 när man gick ut för fullgasomkörning vintertid. Hur det gått utan antispinn vill jag knappt veta även om jag lyckats rädda hem en sådan grej med min 735 utan antispinn, men jag tror bara min tur räcker till för att fixa det en gång...
Min 540 är inte utrustad med ASC och det har inte skapat några problem vare sig för mig eller min fru på de årliga julresorna mellan Umeå och Avesta.
Vad jag däremot saknat ibland när bilen vispar med ena hulet i en korsning är diffbroms.. IP: ...[214.238]
Det är det jag gjort - problemet är bara att när tändningen slås på så kör systemet en felkoll och om spjällmotorn inte kan påverka givaren så tänds varningslampan och felkod 39 (Servo motor: Electrical Error) genereras. IP: ...[149.163]
har monterat kompressor och då får spjället inte plats med de rör jag använder. Dessutom värdesätter jag så lite skit som möjligt som hindrar luftflödet snarare än ett system som jag ändå alltid stänger av. IP: ...[149.163]
Japp, har jag allt ihopkopplat så funkar det perfekt (förstås). Plockar jag bort spjällmotorns vajer från spjället (fortfarande med givaren och spjällmotorn inkopplade) så tänds varningslampan och felkoden genereras. Nollstället jag och kopplar tillbaka vajern igen så spjällmotorn kan påverka givaren så är systemet nöjt igen. Verkar som våra bilar har olika mjukvara för att hantera detta :( IP: ...[149.163]
Johan Sjöström, vart finner man detta mektips som du pratar om? Vända på ASC så den är off som standard när man startar bilen? Hittar absolut inget sådant mektips varken för e34 eller någon annan BMW i bland mektipsen!
Har du länk?
IP: ...[146.230]
Finns inte på denna siten (om inte som länk) men på bmwtips.com ligger det: [LÄNK]
Har nu löst problemet genom att modifiera spjällmotorn och sätta givaren direkt på motorn. Bara förlänga givarkabeln så kan allt sitta nere till vänster om kylaren så slipper man spjällhuset.
En bild på modifierad motor: [LÄNK]
IP: ...[149.163]