Sida 163 av 167
|
|
---|---|
Lasse Karlsson. Priset är väl inte helt uppåt väggarna? Är väl "fullutrustad" också. Prut 9% till 800 och såld. |
|
Lasse, vad borde den kosta tycker du? | |
Lasse Karlsson |
Ja! Vad tycker ni själva?? Import = bort med 50-100 tusen, på en gång! går inte att sälja, eller åtminstone otroligt svårsålt, om man senare vill göra det!. Dyrare försäkring, runt 500 i månaden. Relativt dåligt utrustad, säg 800.000? Men visst otroligt fel ute, är dom kanske inte!?, beror ju på, hur man ser på det! |
Men 10% fel är väl inte mer än normal prutmån? Fick nästan intrycket av att du tyckte den borde kosta 600'. Sen import är väl lite olika beroende på biltyp samt vilken historik man kan visa upp. Vissa bilar påverkas nog mer negativt än andra av att vara direktimporterade. |
|
307 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Länk Finns det verkligen köpare som är villiga att betala så mycket för en 7-serie? Som dessutom har gått 600 mil som demobil? |
igelkotten: Nej det tror jag inte faktiskt. Min uppfattning är att BMW hade svårt att sälja 8 serien för runt 1,5 mkr. Enligt Chris Harris har BMW alltid haft svårt i prissegmentet nära två miljoner (omräknat från pund) och jag är böjd att hålla med. | |
Det är väl inte konstigt att BMW haft svårt i segmentet runt 2 mkr? De bilarna som tidigare (innan inflationen skenade) låg runt 1 mkr var ju M5, M6 osv. Om man då ska dubbla priset måste man få markant mervärde och det har man väl inte fått? M8 Comp - 1 882' - V8, 625hk M850i - 1407', V8, 530hk M550i, 910' - V8 530hk Hur ska BMW lyckas förklara för sina kunder att 8-serien ska vara så mycket dyrare än 5-serien? Tidigare när det var 5/6-serien (E6X) så var inte prisskillnaden såhär stor. Jag tror snarare BMW varit lite för glada i att tro att prisskillnaden i sig gör bilen mer exklusiv, men i mina ögon fungerar det inte så. Ska M8 kosta 1,9 mkr så borde den i mina ögon vara mycket mer extrem, likt Audis R8. BMW borde gjorde en mittmotorbil, V10 eller V12 och döpt den till M1. Då hade det funnits logik för att den ska kosta det dubbla mot en M550i. Men att ta bort 2 dörrar och öka 95 hk i en lika stor V8... nja.. |
|
Spot on Grelle. Mina föräldrar för M550i men tittade på M850i innan men vi kunde inte alls förstå varför prisskillnaden skulle vara så stor. 8:an ger enligt mig inget mervärde jämfört med 5an, möjligen snyggare men det är då allt. | |
Vem är marknaden för den, en bil för ägaren till något skÅnskt elbolag, typ ”John Höglund”? Länk Jah, e38an hade väl ett visst rykte på sin tid. Denna i7, med den looken, tar traditionen vidare i en ny tid med nya ”skurkfigurer”. Så skulle nog inte säga att den är fel-prissatt. ”Signalvärdet och priset” blir tvärtom helt rätt så att säg…eller hur Månsson? |
|
307 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
7-seriens försäljningssiffror i Sverige och Europa har nog de sista 10 åren varit väldigt blygsam till förmån för att kundgruppen som tidigare köpte en E38 hellre köper SUVar. Nuvarande 7-serien är nog inget undantag även om den fått elmotor. Får väl se om nya 5-serien kommer ha liknande interiör så som fallet varit tidigare och då gör att om man inte ska åka bak ett fullgott alternativ till halva priset. Hade Bmw prissatt 8-serien som Audi gör med A7, dvs 70-100 tusen extra jämfört med A6 hade de säkert sålt lika många bilar som man gör med 4-serien GC. Satt själv och funderade på M850i som alternativ till min M550i men som madzone skriver så blev prisskillnaden helt orimlig, särskilt eftersom det fanns ett attraktivt Ultimate edition kampanj som gjorde att en likvärdigt utrustad 8-serie hade blivit 600k dyrare vilket det inte var värt för mig. |
Jag tror också att 7-serien tappat stora marknadsandelar till X5 och det var också anledningen att BMW ser X7 som en möjlighet att erbjuda mer lyx till Suv-ägarna. Det ger mer rätt signalvärde att glida i en Land Rover Defender på Östermalm, än det ger att glida i en 7-serie. Trots att en 7-serie gör jobbet mycket bättre. På Regeringsgatan som jag jobbar på glider det regelbundet dyra bilar, förbi en men det är sällan 7-serie, S-klass eller A8, men suvar, Taycan, 911:or är vanliga. |
|
307 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Enda modellerna som funkat kring 2 miljoner för Bmw är Alpina modellerna B7, B8 och XB7. Och det är nog därför Bmw köpt varumärket i ett försök att försöka etablera sig bättre där tror jag. |
Fast Alpina har ju fått allt svårare att utmärka sig från BMW M. Alpina B7, turbo V8 på ~600hk och BMW M760i, V12 på ~600hk. Designmässigt så är ju också Alpina fronten och sportratten ganska tama mot M-sport. Alpina på 80/90-talet var ju turbo-sexa i B10 när BMW M5 hade vanlig. Eller V8 i en 3-serie (B8) när den vanliga fanns med 6:a. Eller så hade de mer effekt än M-bilarna. De var ju mer speciella då men utmaningen nu är ju att det är så dyrt att göra unika motorer med alla avgaskrav som finns över hela världen. Jag undrar däremot om BMW med Alpina tänkt göra det Mercedes gjorde med Maybach. Avsluta tiden som eget märke och låt det få namnge toppmodellen inom "vanliga" sortimentet och därmed motivera en ordentlig prisskillnad upp mot modellen som ligger näst högst i hierarkin. |
|
Nu är vi väldigt off topic men ändå en intressant diskussion kopplat till Alpina. BMW får nog bestämma sig vilken väg man vill gå, att satsa som de gör på BMW M 50 år (för tillfället) förvirrar mig lite med tanke på köpet av Alpina. Det lär inte finnas plats för M och Alpina vid sidan av varandra framöver. Eftersom ingen av oss sitter i ledningsgruppen för BMW AG får vi spekulera, hur tror ni BMW M och Alpina kommer förhålla sig till varandra? | |
307 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Tycker Alpina utmärkt sig tydligt mot M sedan de övergav Biturbo versionen av e34 som kändes mer som en konkurrent till M5 än komplement. Nu är de en komfortinriktat version med samma prestanda som en M-bil där framförallt vridmomentet kommer mycket lägre ner i varvtalsregistret vilket ger en annan körkänsla tillsammans med mjukare fjädring. Exteriören baseras dock på M-paketet på nuvarande modellflora till skillnad mot innan och jag tror att även ratten har börjat övergå till M-ratten. Tror också på en Maybach variant med Alpina. Skulle även tro att de försöker få upp volymerna på unika inredningar med Lavalina alternativ till höga priser med bra marginaler och skapar tillbehörslistor som mer liknar Porsches lönsamma och svindyra kundanpassningar. Finns förvisso möjlighet att göra det redan idag via individual manufaktur men ingen känner till det och det kostar till och med mer än Lavalina interiör hos Alpina. |
Det jag hört från personer som jobbar på BMW Sverige och det här var ca 2021 så skulle BMW's strategi parallellt vara att jobba med sina två bokstäver. Både i och M skulle få ökat med olika fokus. Om vi släpper i nu och fokuserar på M så har vi redan märkt att det de senaste åren finns massa M-lightbilar samt att det nu inte finns en M2 och en M4, utan M2 Comp, M2 CS, M4 Comp, M4 CSL osv. Det kommer nog bara fortsätta och de potentare bilarna ska kännas mer speciella istället för att en 550i ska upplevas som en 530d med annat motor. Samt att de riktigt M-bilarna ska likt Porsche ha en markant bredare palett. Men var passar då Alpina in i det här? Där har jag ingen aning, men det kan vara ett ytterligare fokus att bredd toppmodellerna och kanske göra att en kund med fet plånbok som tänker sig köpa en 540i för 800' så kan säljaren säga, ska du inte ha en M550i för 1100' istället. Mer motor, mer sport osv. Nja, säger kunden. Mer motor är trevligt men mer sport behövs inte för min del. Då säger säljaren, då är det Alpina B550i du ska ha. Då får du mer motor men med Alpinas fokus på komfort och motorvägsegenskaper. Sedan om du vill lyxa till det extra inom samma spår, då är det Alpina B5 du ska ha. Lite som ett Y-val där man ska fortsätta att kunna ta dyrare modeller, även om man inte vill ha mer sport. Vad tror ni om den spekulationen? |
|
307 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Kul att gissa vad Bmw ska göra med Alpina som Grelle är inne på. Jag skulle gissa att Alpinas mindre modeller kommer att försvinna då det är för lite marginaler och då dessa endast säljs i Europa idag där det gås över till mer och mer el. Istället tror jag på B8, B7 och XB7 kommer att förädlas på liknande vis som idag och kanske även B5 som i och för sig säljer väldigt bra trots endast en Europa marknad. M-performance modellerna känns för nära Alpina produkterna så som de ser ut idag. Tror knappt inte jag hade klarat ett blindtest mellan en B5a och min M550i exempelvis. Eftersom Alpina modellerna ska funka worldwide bör de ha kvar bensinmotor så länge de finns och primärt stora motorer. Hade Bmw haft kvar V12 motorn hade det varit passande att bara erbjuda den i en B7 Alpina version och dela tekniken med Rolls Royce. Eller ha kvar V8 i en B5 om de går över till raka 6or i M5 och så vidare. Man gjorde exempelvis så på 90-talet med en e36 med V8 motor. Sen hoppas jag att Lavalina blir standard i interiören och med möjlighet att välja bland många fler färger än vad som går med Bmw standardläder idag. På så vis skiljer sig interiören ut sig mot jämförbara Bmw vilket bör bli allt viktigare när motorerna i och med eldriften blir ointressanta. |
And now back to topic;) Länk Lika osannolikt som att BMW köpte Alpina, som de snart kommer att lägga ner. |
|
Börjar bli löjligt med priserna. | |
Sedan 2019 har den uppenbarligen gått upp med 240' för då var den ute på annons för 310'. 2018 var den ute på annons för 180'. Länk Vi får väl se vad den går för tillslut... |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.