AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.094.857

Mest felprissatta BMW till salu

Sida 136 av 167
Jag såg att det låg något bakom men trodde det var nåt slags "rullskydd" :D.
Ka
5.631
Kane
A**i A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Intressant flygfoto på det åttakantiga garaget. Ser nästan större ut än huset, Länk
Visa användare
607
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Ja den e12 520 ser riktigt kalasfin ut.
Det den har emot sig, möjligen, är att det är en aut och att det är just en tidig e12 (pre-facelift)...kanske.

Jag tror dock inte priset är fel här. Snarare är det nog att det tar tid att sälja en sådan här. Finns inte tålamodet, ja då är det bara att sänka priset. Kan dock tänka mig att priset här poPpar upp igen, när dagarna blir längre…

Apropå 750n, ja vid en första tanke känns den onekligen optimistiskt prissatt, men Sverige är ett lågprisland idag. Ett snabbsök ger att det finns ett antal e32 750 kring 20 000 euro på mobilde.de.
V12or har väl därtill goda chanser att bli eftertraktade under dagens rådande "klimat", sådana lär inte stoppas i "vanliga" personbilar igen...
V12an är ju ett mästerverk, tycker jag - skulle gärna ha en sådan någon gång.
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Kanske läge att få ordning på min E32 750i -93 =)

Verkar som att priserna på sjuorna är på väg upp i både Sverige och Tyskland.

Ont:

Länk

Länk

Dessa två E38or ligger kanske lite väl högt också..
16.167
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
samma bil i länkarna

-------
//Lövet
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Andreas: Denna var meningen att vara en av dom:

Länk
subidius

Han har tydligen missat högkonjunkturen, man kan undra vilken håla han bor i där nyheterna inte kommer fram?
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Lanab: Länkade 2 annonser så vet inte vilken du syftar på och heller inte vad du menar.

//BMW V12! Livet är för kort för att köra V8..
Häftig 750i Individual, oavsett om säljaren "missat högkonjukturen" eller inte. Den kommer hitta en ny ägare så småningom, förmodligen i utlandet. Sen tycker jag att Herr Lanab börjar bli små-tjatig om sitt eviga "konjuktur tjafs". Det finns bilar som INTE är konjuktur-känsliga i samma utsträckning som man kan anta. Att ägaren till en finansierad/belånad vråldyr bil kan bli tvingad att sälja snabbt till "kalaspris" kan man förstå, men en gammal 750i som förmodligen är "avbetald o klar" hör inte till de mer "konjuktur-känsliga".
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Dawwe: exakt.

I skolan jag gick på lärde vi oss att det råder inflation under en högkonjunktur. Det innebär en bättre ekonomi åt folket, sysselsättningsgraden är högre mm vilket gör att folket är köpstarka och priserna är därför högre. Därför förstår jag inte riktigt vad "lanab" menade.
Vi gick uppenbarligen inte i samma skola eller vet han något som vi inte vet.

Jag tror båda E38:orna är vansinnigt optimistiskt prissatta, även om de är läckra bilar så har jag svårt att de varför de skulle gå att sälja till de aktuella priserna. Inte minst eftersom de är återkommande på blocket vecka efter vecka, det finns ju både handlar och hobbyhandlare som lever på att exportera bilar till Europa, plus att många europeiska handlare ”trålar” efter intressanta objekt i Sverige.

Det är samma sak med E32:an, visst är det säkert en fin bil men jag tror runt 35-55’ är mer realistiskt. Det låg en riktigt fin 735 till salu i somras för runt 30’, den var inte direkt lättsåld utan låg på annons länge och väl. Förvisso en lite mindre attraktiv modell, men ändå.

Många bilar går ju på export men SÅ fasligt lätt är det inte att sälja till utlandet och få topp-pengar alla gånger, mobile.de är lika fullt med drömmare och galningar som blocket är, ofta när någon säger ”titta på vad de kostar i Tyskland” så har man tittat på vad de dyraste av de dyra kostar, och då tror jag man lurar sig själv kraftigt.
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Jabbal: En 7-Serie är ingen bil som springer iväg av sig själv oavsett pris. En billig är folk rädda för för man tror automatiskt att det är något fel på den och dom dyrare måste hitta sina köpare dom också. När jag sålde min F01a och lade den ganska billigt tog det ändå ca 6mån att bli av med den.

Helt enig Jabbal, ett pris blir inte rätt bara för att det finns osålda bilar på mobile i samma prisklass.
Det spelar som sagt ingen större roll vilket pris man sätter på sådana här "entusiast betonade" bilar. Ett lågt pris lockar "lycksökarna", de som egentligen inte bryr sig om bilen som sådan utan ser endast möjligheten till att tjäna (bra med) pengar. Priset är det primära, inte skick eller historik.

Sen har vi de (få!) som är seriösa spekulanter, de har förmodligen insett att bilarna i de lägre prisklasserna är aldrig vad de utger sig för att vara. De tittar istället på de till synes finaste bilarna, prislappen är inte det primära, det primära är bilen o dess skick. Hittar de rätt objekt som motsvarar förväntningar så diskuterar de priset först då.

Om man skall "värdera" en bil utifrån tesen att "Den skall bli såld inom 4 veckor på blocket" så ligger i praktiken alla äldre "entusiast betonade" bilar helt fel i pris, oavsett om det är billiga eller dyra. Att sälja till utlandet är inte enkelt det heller, men om inte annat så får man en betydligt större skara av potentiella köpare, säg från endast en i Sverige till 4-5 i hela Europa? En annan sak när man säljer i utlandet är att tyskarna föredrar bilar med "Deutsche erstauslieferung", jämför gärna med "Svensk sålt", men det är inte på samma sätt där som här hemma i Svedala att "Svensk sålt" (Deutsche erstauslieferung) är ett mantra...
Visa användare
ProPro-medlem
3.536
Abbe
BMW Alpina B10-98
BMW 325D-07
BMW 320i Cab-97
BMW CS 2802
Om man prissätter en bil så galet som 750:n, i min värld finns inte att jag åker dit och bjuder 60! Finns ingen intresse att diskutera priset med någon som tror så fel om sin bils värde! Nu minns jag inte exakt men Autorismo här i stan sålde en visserligen 735:a som rullat 1600 mil sen ny för liknande pengar i somras.

Dawwe; jag ser din poäng och håller till viss del med men jag tror ändå det är svårt att hitta den där entusiasten som vill betala 200.000 för just den e38:an, det finns ändå jämförbara bilar i Tyskland med färre mil / lägre pris. Sen har den ju legat ute på Blocket och Mobile i omgångar hur länge som helst, det verkar inte hända så mycket med den.

Det är lite samma sak med denna e36 328, hittar man någon som är ovanligt stadd vid kassa och absolut vill ha en röd cab så "kanske" kan man få vad som begärs, men det känns tyvärr helt osannolikt att det ska hända i praktiken.

Länk
Läser jag fel eller begär dom 100k euro för en E36? Det är ju helt ok betalt om dom får det i kronor...
Ni måste ju sätta in er i resonemanget som om ni verkligen var intresserad av en gammal 750i o ville ha en i bästa skick. Att då rata en bil enkom pga att annonspriset är fel? Som sagt 200k kan vara rätt pris för bilen, men då är skicket därefter också, krävs mer än att bilen är nyrekondad. O som sagt om man nu åker o tittar på den där 200k bilen men finner att den inte alls är som den utges för att vara (enligt dina kriterier) så står det en fritt att lämna ett bud, ett bud som säljaren kan ignorera helt om han så önskar. Jag kollar sällan på annonspriset, o är priset "lägst på Blocket" så är förväntningarna därefter, ibland blir man positivt överraskad. Man måste veta viket skick man vill ha samt hur man vill nå dit, för det är sällan en 20 år gammal bil är så "bra" som man vill att den skall vara.

Den där 328i för 100000€ är kanske en felskrivning, 10000€ o den är såld inom rimlig tid (läs 1 år).
Jag förstår resonemanget, men jag tror ändå att priset är helt fel, och hade det varit rätt så hade den ju varit såld. Den annonseras ju gång på gång både i Sverige och internationellt.

Ska man dra det så långt som att det ska komma någon som har stor köpkraft, som vill ha just den färgen, just det skicket och då är beredd att betala för det... då kan ju vad som helst vara värt hur mycket som helst.

Hursom; min poäng är att det nog är extremt svårt att få 200.000 för en "vanlig" E38 med 10.000 mil bakom sig.

Sen tycker jag förstås att den aktuella E38:an är värd mer än "billigast på blocket", det är ju självklart, men jag tror ett rimligt pris ligger närmare 125-150, än 200.
Jag vet inte om den är värd 125, för att svara på det måste man titta på den först. Den kanske inte är värd 100 ens, för just dig. Det är absolut inget skambud att buda säg 125 för den efter titt, ett pris som jag tror man kan få den för? 200 är ju som sagt ett GDSGD pris, säljaren sätter ett ordentligt pris för att slippa lycksökarna. Jag har som sagt slutat titta på annonspriset men har förväntningar baserade efter det pris. Så för 200 förväntar jag mig topnotch i alla avseenden, inga akuta brister whatsoever o inga konstigheter annars heller.

Jag hade själv min ena E39 till salu mes på skoj för typ 2 år sen. Högt pris. Kom en tjomme som ville ge 115, det är bara att åka hem sa jag. Sen kom det en annan som tittade länge o förstod att bilen var värd begärt pris, men ville ge 10k mindre. DÅ fick jag kalla fötter och ångrade mig :).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.