AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Dessa avgasvärden. Hjälp!

Visad 7.669 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg36 st
Postad/Inlagd2010-04-30 15:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag skall göra ett försök till med 50/50 bensin/e85. Går det inte så blir det ny kat för mig med. Såg att dom säljer billiga modellanpassade katalysatorer hos däckonline. Får nog bli en sådan.           IP: ...[24.0.37]
Antal inlägg108 st
Postad/Inlagd2010-04-30 22:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850 E31 -91
523 E39 -96
635CSi E24 -83
En gissning / tips... kolla att membranet på vevhusventilationen inte gett upp (spruckit). Om så skulle vara fallet så ångor från vevhuset sugs in med div. följder på avgasrenig.
Enklast kolla man detta att öppna oljepåfyllnings locket och sätta handflatan på öppningen och känna om det blir vakuum i vevhuset. Det ska inte vara något sug inåt, snarare tvärtom.           IP: ...[134.111]
Antal inlägg255 st
Postad/Inlagd2010-05-02 08:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E30 325 cabrio -90
E34 525 touring -95
De ska jag absolut prova! Tack för tipset, återkommer!

E30 325 Cabrio -90
E34 525 touring -95           IP: ...[.208.18]
Antal inlägg255 st
Postad/Inlagd2010-05-02 08:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E30 325 cabrio -90
E34 525 touring -95
nej, inget fel på membranet som de verka... :/

E30 325 Cabrio -90
E34 525 touring -95           IP: ...[.208.18]
Antal inlägg108 st
Postad/Inlagd2010-05-02 14:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850 E31 -91
523 E39 -96
635CSi E24 -83
Högt HC värde indikerar antingen en läckage på insugsidan, eller ofullständig förbränning.
- Om bilen är chippad så leta rätt på originalchippet!
- Kolla tomgången (förbränning), dra ur tändkablar en för en... finns det nån som påverkar mindre än de andra...
(kollade genom långa trådar ang. HC på några forum, och flera hade hittat fel på oljeavskiljaren på vevhusventilation, slangar / bälgen vid LMM, även lambasond i något fall - däremot katten vart inte något vanligt fel)
          IP: ...[134.111]
Antal inlägg255 st
Postad/Inlagd2010-05-02 18:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E30 325 cabrio -90
E34 525 touring -95
Ja, men hittar inget läckage med startgas iallafall, å bytt lmm, lambda, stift, olja+filter, kört både med å utan e85 å testat olika blandningar, å när jag väl får ner hc så sticker lambdan... var sitter oljeavskiljaren då menar du?


OTROLIGT TACKSAM FÖR ALLA SVAR!
Mvh Putte


E30 325 Cabrio -90
E34 525 touring -95           IP: ...[.208.18]
Antal inlägg108 st
Postad/Inlagd2010-05-02 19:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850 E31 -91
523 E39 -96
635CSi E24 -83
Har du kollat att lambdans förvärmning fungerar?
Om du har en med 4-ledare, så 2 av de är till förvärmning (vit o.röd?). Spänning till dessa kommer från ett relä i styrboxen.

Katten då? Den antingen funkar eller inte och effekten avtar inte successivt. Om inälvorna är hela och inte skramlar så borde den fungera. Visserligen kan den bli smutsig med fel blandning, men vaknar upp när den blir riktig varm igen. Katten funkar inte om själva avgasmixtur ha fel konsistens (och fel konsistens beror på (ofta) att lambdans regleringområde räcker inte till).

Oljeavskiljaren är en burk just i vevhusventilationen som har membranstyrd ventil. Denna ventil släpper oljan tillbaks i vevhuset för att inte hamna i insuget.

Du skrev tidigare någonstans, att motorn är utbytt... Har du justerbar LMM?
- för säkerhets skull, kolla noga att allt är rätt inkopplad efter motorbyte.           IP: ...[134.111]
Antal inlägg255 st
Postad/Inlagd2010-06-19 18:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E30 325 cabrio -90
E34 525 touring -95
Uppar denna tråd då jag lär ta tag i bilen nu, har inte gjort ett skit åt den sen jag skrev sist då lusten inte infunnit sig.. Men ska jag prova byta katten? har de nå med hc å göra??

Tar värdena igen:
med ca 30 liter bensin å 7 liter e85 i tanken,

Då fick jag dessa värden:
CO/K-värde: 0.2
CO 2500: 0.0
HC: 316
Lambda: 1.03


Lamban liger då på högsta gränsen så mer e85 än så kan jag inte tanka i..
alla värden är ju bra utom hc, å när jag körde på ren bensin så fick jag följande:

CO/K-värde: 0.9
CO 2500: 1.4
HC: 365
Lambda: 0.98

Vad ska jag göra?? Börjar bli rejält less nu...
Kan de vara dålig komp?
ska väl göra ett test, men har inte haft ork :(

Vet att de finns mängder med bmw ägare som har samma problem så vore otroligt tacksam för alla tips ni kan komma med...

Vill ju har igång bilen så jag slipper åka med caben i jobbet, å köra verktyg i :(


E30 325 Cabrio -90
E34 525 touring -95           IP: ...[.208.18]
Sida: 1 2 3 4 Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2018 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 735i  -90
Pris: 15.000:-

BMW 535  -92
Pris: 45.000:-

BMW 320  -04
Pris: 35.000:-

BMW 735 IA  -92
Pris: 60.000:-

BMW 528  -00
Pris: 10.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen