|
|
---|---|
Hej! Som rubriken lyder så går den ojämn på tomgång.. pendlar mellan 1400 och 500 varv. OCH det går inte att varva mer än 5000 heller har jag märkt Saker som jag har bytt: stift, tändkablar, fördelarlock, rotor, tändspolen, alla 3 vatten temp-givare som finns vid termostathuset, tomgångmotorn och styr-boxarna. Saker som jag funder på som kan orsaka detta: testa en annan LMM, ska testa ytterligare en tredje box, justera ventilerna, startventilen som är skruvar på undersidan av insuget och till sist byta insugspackningar om ifall det är dom som läcker in/ut luft.. Nu är min fråga till er.. Vad tror ni kan vara felet och vilken av de sakerna som jag funderar på är troligast felet? MVH | |
Kolla tomgångsmotorn det var det på min m535 fast den kunde varva fult. MVH Daniel |
|
Tomgångsmotorn är bytt utan resultat :( | |
Ingen som vet eller kan gissa? | |
Hej! kolla slangar till tomgångsmotorn, så det inte drar tjuvluft nånstans... Har själv en 325 e-30 som pendlade i varv, o jag bytte lite vaccumslangar samt insugs"röret" som drog tjuvluft. o det blev bättre | |
Högvarvsproblemet påverkas inte av tomgångsmotorn, möjligen tjuvluft. Brustna vippor på cyl 1 kanske? mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
Stefan1: alla slangar till tomgångsmotorn byttes när jag bytade tomgångmotorn. Även alla vacumslangar har jag också bytt :( joblock: Nä, jag vet.. de kan bara inte vara relaterad till varann.. men det är två problem som jag har, så tänkte jag skriva båda så kanske någon vet vad nåt av dem kan vara anledningen. Trasig vippa/vippor.. borde inte motorn gå på 5 då? för den fint mellan 1500-5000. Däremot kan en ventiljustering hjälpa orsaka ojämna tomgången iaf? |
|
Ventilerna är nu justerad, btr bytt(hade 3,2bar bränsle tryck istället för 2,5). Har testat pilla på lmm lite.. man kan justera att den går bra på tomgång och upp till 2000 varv men sen ryker den som en disel pickis. Sen kan man justera så att den går bra på <2000, men då har den ingen tomgång ochrycklig gång mellan 1000-2000. Kan det vara knacksensorerna som spökar?? | |
Har nu demonterat insuget för att byta insugspackningar och skickade spridarna för tvätt och flödetest. Får se om det blir nån skillnad. | |
Länk Nån som vet vad den vattengivaren har för funktion? För de sitter 3st till på termostathuset och i min kabelhärva finns den ingen kabel som går till denna givare :S |
|
en fråga har du mätt bränse trycket?nu är jag ute på djupt vatten men du har väl en bränsle trycks regulator,hade sådana symtom på 528 85,och när du varvar bluddrar den då? bromsen är fartens värste fiende |
|
Sorry missade ditt föregående in lägg bromsen är fartens värste fiende |
|
nu har jag monterat insuget med nya packningar både mellan insuget och spjällhuset och insuget och toppen. Spridarna är som sagt tvättade och flödetestat och funkar bra. Startade upp den för 15min sen och den beter sig precis som förut. Bra tomgång när den va kall i typ 5 min men sen efter de gick den ner från 1500rpm till 500rpm och pendlade där mellan 1500 och 500. Nu har fått slut på idéer.. alla tips och gissningar är välkomna! |
|
Ok det var illa.... prova att koppla ur lambdasonden efter att du har kört ca 5 min som du har bra tomgång. Lambdasonden reagerar inte förren den har blivit varm, kan ju var så att den ger fel signaler till styrboxen. Värt ett försök. | |
Har ingen lambdasond :S | |
Kan det vara tillsatsluftspjället som spökar? Det ger ju extra luft när motorn är kall och sluter sig via en bimetallfjäder vartefter motorn blir varmare. Fast du kanske har bytt det med? Jag håller tummarna för dig i alla fall! /Fredrik |
|
Tillsatsluftspjäll? det som är under insugröret? som går med en slang till insugsröret? Isf Ja. det har också bytt. Ska bli spännande att hitta felet nångång. Grattis till din nya kärra förresten. Grym kärra som jag är kär i :P /Farre |
|
Ingen som har 745(M106) kabelhärva till salu? Behöver inte boxarna.. endast härvan | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.