AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.229

320d touring spechjälp önskas

Sida 1 av 2
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Experthjälp önskas :)

Beställde, efter ca ett års velande och en förvirrad tripp till Audiland, en ny 320d xdrive touring i fredags. Men jag har lite svårt att bestämma mig för färg, dessutom har jag några tusingar kvar att sätta på options men vet inte vad jag ska välja. Så jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter på detta:

- Alpinvit med svarta rails? Gillar vitt, hade det på 120d:n förut men det slår hårt på "listpriset" som begagnad, risk att tappa på 2ahandsvärdet :(
- Blanksvart med alurails? Kanske även chrome line ext? Svart känns lite trist men med blanka detaljer kanske det lättar upp. Har dock inte sett någon bil med denna kombination. Svartmetallic tycker jag ser "dammigt" ut så det går bort f.ö....
- Montegoblå med alurails? Snygg men lite väl ljus blå för att vara perfekt.

I Tyskland går den att beställa med Djuphavsblå, tror det skulle bli snyggt på trean så jag tänkte eventuellt försöka tjata mig till det, vi får se...

Vad gäller extrautrustningen så är jag sugen på Comfort Access men jag har inte testat någon bil med det. Ni som redan har CA, skulle ni kunna vara utan det på nästa bil eller prioriterat något annat?
Blir det inte CA så tar jag nog fällbara ytterspeglar och värmereflekterande vindruta istället. Metallic eller ej har också viss betydelse då smärtgränsen egentligen inte tillåter både det och CA.

I övrigt har jag lagt på Comfort, Dynamic, Förvaring, Isofix, Drag, Delläderklädseln samt Kupévärmare med fjärr. HiFi låter jag bli och monterar på Alpinepaketet i efterhand istället.

MVH Jonas
Aluminium-rails?? Bmw har bara svarta rails. Vill du inte ha det får du välja bort dem helt.

Min 3:a är Monacoblå metallic med chromeline och grå läderklädsel. Snyggaste kombinationen tycker jag!

De flesta ratar chromeline (av okänd anledning)...
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Jag trodde detsamma men alurails finns faktiskt med i nya prislistan, kolla BMW.se. På tyska bygga-sidan finns de också, dock inte på den svenska. Railsen ser ut som de på X1 f.ö., inte samma som tidigare.

Monacoblå, ja det är också ett alternativ. Hmmm...
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Haha, jag läste tydligen inte tillräckligt bra i prislistan. Djuphavsblå finns att beställa även i Sverige fr.o.m. nu. Verkar ha ersatt Monacoblå. Så jag behöver knappast tjata för att få det, bara hosta upp pengarna ;)
Buspelle
Är det verkligen fortfarande så att vitt gör att man tappar på andrahandsvärdet? Annars är ju både monaco- och djuphavsblå två riktigt snygga färger. För övrigt två av de fåtal färger som gör sig med chromelister.

Bluetooth är väl det som saknas i specen. Dyrt men otroligt bra.
zo
94
zootcase
iX 40 -i20
3 serien kommer från och med i morgon med nya motorn + "slimline" rails. Om man väljer rails tror jag nog alu-finish kommer vara snyggast oavsätt vad för färg du väljer. Jag valde bort rails, då "slimline" inte fyller nån funktion. Spar pengarna från rails och lägg på bluetooth. Jag velade mest mellan manuell och automat, och tog bort ett par options bla comfort access (totalt meniningslöst tycker jag - inte ens bakluckan öppnar sig själv *s*) och kom fram till att vänster ben skall få vila framöver.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Tack för tipsen!

Vit, njae egentligen tycker inte jag heller att det borde sänka värdet. Det är ju snyggt! Tar mycket hellre en vit än en röd t.ex. nästan oavsett bil. Men åtminstone Bilpriser.se straffar vitt hårt så man blir ju lite orolig när man ska betala bilen med egna pengar.

zootcase, du har nog rätt i att slim-rails är rätt meningslösa, man måste ju skruva fast bågarna i dem, men då de ingår i comfortpaketet får de nog hänga med ändå. Bluetooth är helt klart uppskattat. Men jag vill inte ha telefonen i kardantunneln utan uppe vid ratten (kör navin i Iphone), och därmed kan jag lika gärna fixa något eftermarknadskit.
USB uttag och kanske bluetooth?

Färgmässigt tycker jag safirsvart är tidlöst och snyggt.
zo
94
zootcase
iX 40 -i20
Tjena igen.
Rails kan väljas bort. Står borttag av rails i comfortpaketet.
Dom behöver inte hänga med!
Brodit har massa bra lösningar på vart man fäster iPhonen.
3-4 olika bara till 3-serien.
Gråskalan brukar vara populär när BMW handlare ska ta ut demo-exemplar.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
En fundering till, är det vettigt att lägga till CD-växlarförberedelse för att senare kunna få dit musikinterface-prylar? Har för mig det brukar underlätta. Eller blir det helt överflödigt med USB-anslutningen (som eventuellt åker på om jag kör Alpinvit).

Falsterbo: Kollar man på 3-serien verkar 90% vara silver, svart eller gråmetallic. Sobert, javisst, men särskilt spännande är det inte. Å andra sidan har jag förstått på bilförsäljande kompisar att det är de färgerna de vill ha in i hallen. Väljer jag svart så är det just för att det antagligen är den bästa affären. Har dessutom två andra svarta bilar på gården redan så det matchar åtminstone... Men visst, det roliga med att köpa nytt är ju att man kan välja precis den färg man själv vill ha, men det missar man om man istället köper det andra vill ha :(
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Valde blå och har inte ångrat mig en enda sekund. Vitt är snyggt, men det kräver mycket tvätt och puts för att vara snyggt. Svart likaså, fast ÄNDÅ med tvätt o puts.

Personligen skulle jag nog välja till adaptiva ljus.. efter att ha sett videon på youtube så känns det som ett mycket bra alternativ för våra nordiska vintrar, men det beror ju på om man har kosingen och behovet.

USB anslutning av ipod är annars bra, då har man alltid mycket egen musik tillgänglig och slipper tjafsa med CD skivor.

Annars kan man ju spara kosingen och lägga dem på en bra toning av de bakre rutorna exemeplvis.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Jag hade faktiskt adaptiva ljus på Audin jag precis sålde. Visst är det kul att ratta runt och se lyset följa med, men så mycket bättre blev det inte i praktiken. På vanlig landsväg är effekten ytterst marginell. Enda gången jag skulle rekommendera dem är om man bor typ ute i skogsbygden i Småland med gott om mörka, smala och kurviga vägar.

USB, jag kanske måste kryssa i det ändå... Men 3200 kr är ju löjligt dyrt, då känns t.o.m. adaptiva ljusen prisvärda!

Färg: Det blir antingen Djuphavsblå med chromeline, eller Alpinvit utan. Bara en fråga om jag vill kosta på 11 papp extra, eller putsa bort tjärfläckar tre gånger per vecka ;)
Observera att det på E9x inte finns separat helljus i den inre reflektorn, utan det är halvljuset som ändrar ljusbild när du slår på helljuset.

Beträffande kulör, tid är väl pengar? =)
Är inte monacoblå kvar längre?? Tur jag valde innan det försvann i så fall..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fabrikstonade rutor är mycket behagligt och precis lagom mörka!

Ser dessutom väldigt snyggt ut...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Vitt kan vara riktigt snyggt. Förutsatt att man inte matchar med 50cent-fälgar så klart. Något som mot bättre vetande också blivit populärt är ljus inredning till vita bilar - hur tänker folk där?!?

Efter att ha kört en 320d vid några tillfällen skulle jag alla dagar i veckan valt automatlåda på bekostnad av lite annat.

Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Japp, Monacoblå är utkastat till förmån för Djuphavsblå. Tycker själv Djuphav ser bättre ut men det hänger på ljuset.

Automat, har haft ångest över det... Passar perfekt ihop med motorn och körningen blir ju klart behaglig. Men eftersom jag köper bilen för att få en supersnål 4wd-kombi för jobbresorna så åker automaten ut. Med annan prioritering (ej 4wd) hade jag istället köpt en MB C220 CDI aut. En superb bil, bekvämare och rymligare än 3-serien, iofs inte riktigt lika kul att köra men med automaten så får man ändå en laid back körstil. Grymt snygg i svart eller vitt med Avantgarde eller AMG-paket. Rekommenderar en provtur!

Nåja, just nu ser det ut att bli Alpinvit med USB, fällbara speglar och rökarpaket. Kanske tonade rutor också, håller med Johan där och jag klarar mig nog inom 10k gränsen.
Lånar tråden lite med en fundering angående det här med alurails/slimline...

... de tidigare railsen, går inte dessa att få längre? Personligen tkr jag de var mycket snyggare än dessa slimlinevarianter...

Någon som vet?
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Skulle tro att de på sin höjd kör slut på lagret på bilar som redan är i produktion, om ens det, du kan nog knappast speca dem på en ny bil.

Men om jag får min bil levererad med de gamla railsen kan vi gärna byta jämnt. De gamla är mer praktiska men jag tycker de ser ut som bärhandtag, bara att grabba tag i och lyfta ;)
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
NU börjar det brännas vad gäller att bestämma sig, men förbaskat vad svårt det är att besluta om färgen! Har kollat mig trött på svarta resp vita bilar på nätet, och faktiskt ändrat uppfattning lite. Svart ser klart snyggt ut på en 3-serie E91, även utan kromgrejor! Alpinvit också för den delen, speciellt snett bakifrån. Just nu är det ren slantsingling vilken det blir...

Men visst, en svart bil måste vara nytvättad och blank för att se vettig ut, den vita tål några dagars smuts och dörruppslag från stormarknadsfamiljer sväljs lite bättre. Verkar ju inte hjälpa var man än parkerar, alltid är det någon med en femåring i baksätet och utan barnsäkerhetslåset inkopplat som ställer sig precis bredvid :P

Kul statistik: Av alla ca 3000 BMW 3-serie touring 09-10 till salu på mobile.de just nu är nästan 45% av bilarna svarta?!! Resten är i huvudsak grå eller silver, med de tre färgerna täcker man 80% av utbudet.
9% är blå och endast 6% (190 st) är Alpinvita.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.