Sida 1 av 7
|
|
---|---|
Goddagens, Märkte i lördags att det lukta bränt i kupén och när jag stanna så kom det rök från området över grenrören.. Så igår plockade jag isär allt som har med VV att göra förutom den ventilen som är under insuget. Lossade torx skruven till örat den hänger på men lyckades ändå inte få ut den, rätt irriterande. -Måste man skruva bort insuget bara för att ventilen är inklämd där? Hur gjorde ni andra, är ju trångt att jobba så men det går, jag menar alla slangar är lossade osv. Annars så hitta jag felet, förgreningen som går i oljesticksröret, där returledningen från ventilen är monterad (långt nere). Dvs nr 4ans lägre infästning på denna bild Länk Är helstopp där, ska åka till en verkstad och trycka med tryckluft och se om det går lösa. Tror det här är akilleshälen, väldigt trång passage just där. Sen var röret som går över insuget, från fram till bak så att säga av på mitten! Kan ju inte vara bra. | |
Att ta bort insuget förenklar det hela men många verkar ha lyckats byta utan att montera bort insuget. Ta gärna en bild av oljesticksröret så vi andra får se lite. |
|
![]() 2.662 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Beställ ett nytt rör istället (dock restat i DE men skall vara hemma imorgon enligt BMW) Du skriver 1 torx? Det finns två st. Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
![]() 2.662 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Sedan behöver du ta loss den om du skall få dit slang 3. Den klickas inte dit utan den vrids fast och då måste cyklonen vara lös. Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
Aha, hmm. Såg 1 torx sen när jag skruva bort den så vart det helt löst liksom. Den ligger där inne och skramlar omkring, men inte kommer den ut. Ok, så man måste bort med insuget för återmontering? Vad drygt, vad ju nästan där :) Ja, röret är helt igensatt. Såg ut som gammal kolasås när jag tog bort det, sen tvätt jag med avfettning, lacknafta, men ändå är det stopp. Helstopp. Blir att köpa nytt om man inte det går att få fritt. Ska enligt uppgift finnas ett kit på på bmw solna men oljesticksröret ingår knappast. |
|
Någon här värmde oljesticksröret med gaslåga och sedan ramlade oljan ur i fast form när han knackade på röret. Kan vara en sista utväg. | |
Hej, jag pillade rent min med en ståltråd. Fick skölja om vartannat med avfettning. Lycka till! |
|
återkommer med hur jag gjorde i eftermiddag, ska till verkstaden nu! Tack för tipsen, hörs lite senare med update! | |
![]() 2.662 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Grannen min tog en svetstråd i chucken på borrmaskinen. Själv skulle jag känna mig tryggare. Att ta bort insug skall inte behövas enligt den här guiden: Länk Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
Man kan knipsa sönder de slangar som skall bytas så är det bara att rycka ur hela skiten. Jag sköljde ur mitt styrrör med lacknafta, lät stå över natten. Upprepade detta flera gånger. |
|
@ MD: Vart bor du och hur kallt har det varit? Har du kört mycket / fort? Svensksåld bil med Cold-Climate-paketet? Summera gärna och fyll i här: Länk |
|
Är de röret till oljestickan som kleggar igen lr vad? Jag hänger inte riktigt men, men jag vill gärna lära mig :P Jag har en 525 som går allmänt skit, lite illa på tomgång och så.. känns som den suger tjuvluft någonstans, vevhusventilation tex |
|
Blåste rent med bromsrengöring och tryckluft, var helt helt täppt i returen. Ska dit med allting nu, men den nya ventil är rätt tight att få på plats.. Ska ta bort spjällhuset för att ta det den vägen, fick ut den gamla genom att lirka den in mot motorn och sen ner. Inge vidare med plats som sagt. @qsacage: -Bor i norrort sthlm. Har varit -25,8 som kallast och då stod bilen ettt par dagar pga batteri failure. När symptomen kom var det -16, men på motorväg i drygt 100 km/h så rätt friskt så att säga. @japmax: Precis, slangen som går till oljesticksröret, Där i förgreningen var det heltäppt. Hade säkert blivit bra om man bar gjorde rent där.. Det är mycket trångt där, det är ett inre rör som går i oljesticksröret och avstånde är inte mer än nån mm där. Inte konstigt att det skiter sig med en så dum konstruktion! Vi borde fått ett service meddelande om detta och ett iaf rabatterat pris på ingreppet från BMW . Rapporterar senare, nu ska fanskapet på plats. |
|
DÅ har jag själv revet ner allt på min nu. Det som behöver bytas på min är ventilen + 2 slacngar som gick sönder när jag plockade ner det. Kostnad ca 900kr. REsten av slangarna har jag renghjort med Bräklen. funkar kanoners. Dan Helsingborg Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525 |
|
Så! Nu var det bytt, testat och klart! Tog alltså inte bort insuget, utan skruvade lös spjällhus och vek undan den bak (i bilens riktning) och lirkade in ventilen. Sen dem 2 torxskruvarna som håller i ventilen, sen på med slangar och allt man har rivt. Första gången jag gör detta så det tog ett par timmar igår kväll, nån timme på dagen idag och nu ikväll. Som sagt hade det säkert löst sig om jag enbart tagit bort oljesticksröret och gjort rent där, för det var som sagt där det var tvärstopp. Själva ventilen verkade vara helt ok, rören är hyffsat väldimensionerade tills det kommer till förgreningen nere vid oljesumpen. Samt det inre röret i röret som går ner till sumpen, där är flaskhalsen. Ska göra en engine flush imorgon och slå i nya olja, då borde allt vara i sin ordning igen! |
|
Har oxå bytt alla slangar samt ventilkåpspackningen. Nu när bilen är ihopsatt igen går den på 5 cyl bara på tomgång. Det går att varva upp den så går den som vanligt men just på tomgång vill den ej gå på alla cyl. Så var den ej innan vi rev. Vad kan ha hänt? en 525 03a gäller det. | |
Är du säker på att alla slangar sitter helt tätt? Rev du ner tomgångsmotorn också? Kan det vara så att en kabel hamnat fel eller rent av inte är ihopkopplad. Blir ju rätt fel om man slarvar med markeringen eller har dåligt minne :) Själv tror jag att jag åker på att byta ventilkåpspackningen också, luktar fortfarande bränd olja på tomgången, men kan inte så att det har läckt ut någonstans kring packningens områden, men kan ju vara i bakkant. Nåja, det är ett mindre jobb sett till bytet av VV. |
|
En slang satt lite dåligt så det kan ha varit den. Dock så går den lika dåligt på tomgång än och motorlampan lyser. Kan det vara så att den sätter sig själv i nåt felsäkert läge så man måste koppla in en dator och nollställa? | |
tullan: Har du tagit ut tändstiften och kontrollerat hur dom ser ut? Olja i brunnarna är heller inte helt ovanligt. Motorstyrningen stänger av injektorn om missfire detekteras på resp. cylinder. Att alla slangar sitter som det är tänkt är extremt viktigt. |
|
Stiften ser fin ut och ingen olja syns. Funkar det att spraya startgas mot slangarna för att se om det läker nånstans? Varven borde ändras då om det inte är tätt eller? | |
Är du säker på att slangarna är ordentligt anslutna till cyklonen? Det skall höras 2 klick när man sätter dit dom, ett lås på varje sida annars tätar inte o-ringen. Dom kan vara tröga som tusan om man inte trycker ill rätt och använder diskmedel eller anat smörjmedel vid montering. Sjävla oljestickan måste finnas på plats och täta. Gamla slangar kan torka och spricka. Så om du inte bytt alla slangar i vv:n så är risken stor att någon slang är sprucken nu. Har du tagit upp styrröret som går ner i oljan så antar jag att o-ringen finns kvar i sitt spår där nere och tätar efter montering ? Du har säkert satt ventilkåpspackningen ordentligt men läcker det där så kommer det in luft precis som om en slang skulle läcka. Se över alla slang-anslutningar inklusive vaccum kammen. Lys med en 500W bygglampa så får du ordentligt med ljus! Det påstås att man kan köra med startgas för att läcksöka men jag har inga bra erfarenheter från den metoden. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.