|
Inlagd av |
Fråga |
973st
2010-01-21 09:55
Anmäl inlägget
|
Vad händer om jag har på bilen sommardäck under 1a december - 31 mars och vill sätta på dubbdäck? Får jag köra till verkstad med sommardäck?
Riskerar jag böter i fall att polisen stoppa mig?
Det är lite otydligt, ofta är vägar torra
Tack för svar!
bromsningen är första tecken på rädsla !!!
[LÄNK]
IP: ...[7.67.81] |
|
2.083 st
2010-01-21 10:27
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
116i M-sport -15 520d touring -16
|
Så länge det råder (vinterväglag ) så skall du ha vinterdäck och du får böter om du blir tagen.[LÄNK] 1200:- som Polisen själv skriver
Är det sen barmark alltså inte som det ser ut i Götet idag så går det fint med sommar däck
Ha deT IP: ...[160.211] |
2.407 st
2010-01-21 10:37
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
-18 F31 320da x-drive Msport -10 Ducati Multistrada 1200s
|
Att det är barmark är INTE synonymt med att det inte är vinterväglag.
Polisen går på linjen att är det frost någon del av dygnet så anses detta vara vinterväglag oavsett tiden på dygnet då man är ute och åker.
Har du bara sommardäck och skall köra till verkstad så slipper du nog böter under förutsättning att du kan visa att du kör närmaste vägen från hemmet till verkstad, för den körningen får du göra även om bilen är belagd med körförbud. Man får också provköra bilen efter reparation oavsett däckval, men det skall vara i begränsad omfattning och i direkt anslutning till verkstad/reparationsplats.
//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" IP: ...[158.249] |
443 st
2010-01-27 13:58
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
520iT -99
|
Detta är definitionen av undantag från vinterdäcksregeln enligt transportstyrelsen:
* Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
* Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen).
* Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre.
* Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
* Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.
Här är polisens definition av vinterväglag, hämtat från samma bilprovningens hemsida:
Polisens definition av vinterväglag är när det är snö, is eller frost på någon del av vägbanan eller angränsande vägar till den där bilen framförs.
Svaret på din fråga är:
Om det är vinterväglag enl definitionen ovan, så får du inte köra på sommardäck och JA, du riskerar böter.
Är det inte vinterväglag, så går det finfint, utan att riskera böter.
--
Markus IP: ...[179.210] |
|
© 1997 - 2023
AutoPower.se
|
|
PowerBörsen Senaste 5 BMW |
 BMW 640D -12
Pris: 249.000:- |
 BMW 324td -93
Pris: 110.000:- |