AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

E46/N42 318iA diagnos av täppt vevhusvent - hur?

Visad 8.479 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.621st
Postad/Inlagd2010-01-06 16:04
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW iX3 Premier Edition -22
Bilen i fråga är en E46 318i N42 (Valvetronic) automat och den luktar bränt och ryker litet från regionen av luftburken efter en stunds körning.

Undrar om det är täppt någonstans i vevhusventilationen och i så fall hur jag kan fastställa det som det troliga felet utan att skruva isär den. På N42 är det en smula knöligt att komma åt vevhusventen då det sitter under insuget och en massa annat jox.

På tomgång så gurglar det ganska högt ur oljesticksröret när man tar ur oljestickan och täpper man för med fingret känner man att det är ett svagt sug där. Öppnar man i stället oljepåfyllningslocket så blåser det rätt kraftigt och pulserande ur hålet, det är definitivt inget vakuum som jag kanske hade väntat mig.

Bilen står ständigt i varmgarage och hade stått inne i värmen åtminstone 24 timmar innan jag donande med den. Utomhus är och har det varit plusgrader praktiskt taget hela tiden så vevhusventen är inte frusen som man kanske annars kunde anta vid denna årstid.

Kan det vara något annat fel? Skall det verkligen blåsa ur oljepåfyllingen vid tomgång?

---
CO2 - förträffligt i läsken           IP: ...[.151.37]
Antal inlägg37 st
Postad/Inlagd2010-01-12 23:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
318i -04 touring
Jag har just demonterat allt för att komma åt vevhusvent på min 318i -04. Det var mkt mkt trångt. För mig startade det för ca en månad sen med att den gick på tre burkar. Efter lite självdiagnos så upptäckte jag att det var spolen på den främsta cylindern som var felet. Dock observerade jag lite olja på den innersta cylinderns tändstift/brunn. Men efter bytet gick motorn klanderfritt i två veckor, sen började den gå som en påse skit vit belastning + att motorelektroniklampan blinkade. Jag körde ändå så en vecka i väntan på bättre väder (och röja i garaget för att få in den där). Men då kom vitröken. Då hamnade avhjälpning av fel främst på dagordningen.

Är inte klar med det men hoppas att det inte är topplockpackningen som gått, för det bolmade rejält. Dessutom är kylvattennivå-stickan i botten. Oljan dock svart och kylmedelslampan har ej lyst, så fortsättning följer.

Hur har det gått för dig?           IP: ...[.76.175]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2010-01-31 15:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
318i-02
jag har nästan exakt samma problem med att det blåser ur oljepåfyllningslocket på min 318-02. har nån av er löst problemet?

/Danne           IP: ...[17.8.81]
Antal inlägg653 st
Postad/Inlagd2010-01-31 22:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 318iT -02
E90 330xd -07
På min 318 så var det vevhusventialtionsslangen som ligger (ofta klämd) under plastkåpan som sticker in under kupéfläktfiltret (alltså plasten över toppkåpan, den man måste demontera för att komma å stiften. Det verkar vara kassa material i den som inte tål värmen. På min hade slangens gummimaterial spruckit och isloeringen var helt mättas av olja och sot.

Jag körde med Gardena-slang ett tag. Tysk kvalitet det också =) Det fungerade i alla fall i en månad tills jag fick köpt en ny slang och installerat.           IP: ...[186.240]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2010-02-01 11:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
318i-02
Den slangen har jag precis bytt tillsammans med resten av vevhusventilationen. finns det någonting annat som kan orsaka övertryck i ventilkåpan?

/Danne           IP: ...[.17.103]
Antal inlägg37 st
Postad/Inlagd2010-02-01 19:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
318i -04 touring
ajajaj, jag har köpt alla delar, och just innan jag skulle montera ihop allt tänkte jag...bästa att ändå lyfta på ventilkåpan och kolla hur det ser ut. Lite gyllenfärgad smör låg här och var men inte så extremt mycket. Det som var värre var att alla åtta nockar på kammen (den övre på insugssidan) rostat! Bilen är servad varje 1000 mil och har gått drygt 10' mil. Jag kör till/från jobb dagligen 2 mil.

Har ni någon erfarenhet av detta? Alla 8 nockar är i princip lika mkt rostiga och man kan ju tycka att de närmast torpedväggen bör vara rostigare, i och med att kanalen till vevhusventilationen ligger där. Kan det vara så att kondens hamnar i oljeledaren ovan som förhindrat oljeflöde till kammen och därmed slitit ned dem? Det ser nästan ut så.

Jag har köpt ett vevhusventilations paket på BMW för kalla klimat och till min besvikelse så var inte de slangarna isolerade, utan identiska med de som satt på. Därför åkte jag till Kuntzes i sthlm och köpte lite iso- och alutejp och har isolerat alla delar noga.
Kolla gärna på länkarna för bilder.

Min fråga är, vart kan man få tag på monteringsanvisning för kamaxelbyte och behövs det specialverktyg för att låsa vanosen?

[LÄNK] (vevhusvent nytt)
[LÄNK]
[LÄNK]
[LÄNK]           IP: ...[.76.175]
Antal inlägg37 st
Postad/Inlagd2010-02-01 21:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
318i -04 touring
DanneF, gjorde du rent alla anslutningar, drog du ut oljestickan och kollade så det inte var igensatt där?           IP: ...[.76.175]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2010-02-01 21:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
318i-02
eagerbeamer, japp jag har gjort rent eller bytt allt som har med vevhusventilationen att göra inklusive oljesticksröret dvs alla delarna på din första bild. hur uppträdde din bil när du märkte felet? hade du också så att det blåste pulserande ur oljepåfyllningslocket?

/Danne
          IP: ...[17.8.81]
Antal inlägg37 st
Postad/Inlagd2010-02-01 21:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
318i -04 touring
jag har just återupptagit arbetet med bilen efter en släng lång-förkylning. Jag har inte startat bilen med den kamaxeln utan avvaktar tips nu. Har mailat tekniker på BMW och väntar på svar/prisuppgift att byta kamaxel. Jag byter dock den själv helst, såvida det inte krävs en massa specialverktyg och inte alltför krångligt. När jag upptäckte röken hade jag ingen aning om problemet med frusen vevhusvent på dessa bilar utan var rädd att topplockpackningen hade gått. Så jag hann inte kolla över/undertryck innan pretation demontering börjat...           IP: ...[.76.175]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2010-02-01 21:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
318i-02
ok, min bil började aldrig ryka så jag tror att ja hittade felet tidigare när ja kollade oljan insåg att det bara va en stor isklump på oljestickan.
men jag ska nog också kolla hur min kamaxel mår med tanke på att din e nyare och har gått hälften så långt som min.           IP: ...[17.8.81]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2010-02-03 21:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
318i-02
Är det nån som har en 318 med n42 motorn som skulle kunna hjälpa mig med att starta sin bil och öppna oljelocket för att se om det ska va vevhuskomp i dessa maskiner?

Antal inlägg479 st
Postad/Inlagd2010-02-04 01:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
523i -96
525i -92
Amazon -65
Det är iaf inte särskilt mycket vevhuskomp i N42 jämfört med M52.

If it works, don't fix it.           IP: ...[4.90.64]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2010-02-04 21:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
318i-02
S&S vad innebär det? jag har aldrig lekt med en m52-motor, jag har bara hållit på med japanska motorer innan.

Antal inlägg479 st
Postad/Inlagd2010-02-05 14:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
523i -96
525i -92
Amazon -65
Alla motorer har vevhuskomp, N42 verkar ha lägre tryck än M52 vilket betyder att ventilationen inte har lika stort flöde av varm luft. Det är kanske därför N42 dras med en rostig oljesticka vilket M52 inte har. Skillnaden i oljemängd är ca två liter vilket betyder större uppvärmd mängd olja och att M52 har sex cylindrar bidrar till ökat flöde i ventilationen.

Jag brukar toppa oljemängden i min N42 då jag inbillar mig att det är bra för motorn med så stor oljemängd som möjligt, jag har ingen motorvärmare på den heller och ändå har ventilationen aldrig frusit. Den enda gång ventilationen har krånglat berodde på att den grova isolerade slangen längst upp på motorn hade klämts ihop efter lång och trogen tjänst, den är nu bytt mot en armerad (oisolerad) slang från OK/Q8...

If it works, don't fix it.           IP: ...[4.90.64]
Antal inlägg108 st
Postad/Inlagd2011-07-05 21:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
318ti Compact -02
Någon som har en bild på denna omtalade slang som nämnts ett par ggr ? DVS den som blivit klämd av kåpan :)

IP: ...[.86.243]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2023 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525 TDSA  -95
Pris: 5.000:-

BMW 324td  -93
Pris: 110.000:-

BMW 745  -03
Pris: 75.000:-

BMW 118d Xdrive  -17