AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

automatlådan hänger sig

Visad 2.525 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg30st
Postad/Inlagd2009-11-25 21:26
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530da Touring -02
525tds Touring -95
Galaxy 2,3 -98
hallå!
har en 525tdsa -94
symptom:

högsta växeln har hängt sig samt drar frammåt på neutralen.
varningslampan för lådan lyser. har dock ej hunnit med att ta ut felkoder än..

när man lägger i driven/backen, dör motorn direkt.
(ställverk, pump, filter är helt ok, stark och stabil på tomgång.., men orkar naturligtvis inte dra iväg på högsta växeln..)

går att rulla igång i backe med neutralen och sedan lägga i driven,
men då får man bara i högsta växeln, den vägrar växla ner..

upptäckte att den läcker olja, har dock inte kunnat lokalisera exakt varifrån än, men det är inte från motorn.. dvs det måste vara automaten..

batteriet är helt nytt, förpumpen i tanken är ny..

det började med att den ville dö när man la i driven, men lyckades rulla igång den i en backe, till en början växlade den mjukt och fint, sen när den fick i högsta växeln tändes varningslampan, och växeln hängde sig, testade lägga i neutralen och sedan tillbaka till driven, men då bara slog den i högsta växeln igen.
var tvungen att ta mig hem, så fick köra 15 mil utan att gå under 30km/h...
vart lite klurigt med de där 8-kantiga skyltarna.....

har testat bilen en gång efter ja parkera den, men samma symptom kvarstår.

någon som känner igen symptomen och eller har några bra ideer?           IP: ...[.134.71]
Annons
Antal inlägg30 st
Postad/Inlagd2009-12-10 15:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530da Touring -02
525tds Touring -95
Galaxy 2,3 -98
hallå igen!

bytte olja och filter i lådan oljan verkade bränd, men inte farligt med spån i. läckan kom från slangarna till oljekylen, de hade börjat läcka i pressningen, så de slagarna byttes ut..

trodde att detta skulle lösa problemet, men inte...
tog ur felkoder både innan och efter oljebytet, det gav något i stil med

"speed sensor signal fault...or to much slip in tansmission..."

tvivlar på slir i lådan...då borde väl motorn kunna dra upp varvet, och den borde slira påväxlarna..det gör den inte...är nästan helt stum..
läste något om lockup funktion... det måste vara den som hängt sig
vilka stift i kontakten går till ventilen för lockupen? och vad för ohm ska man ha på dem?

lådan är en 5HP-18 utan oljesticka...

tacksam för alla tips
mvh//David
          IP: ...[.131.67]
Antal inlägg30 st
Postad/Inlagd2009-12-10 15:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530da Touring -02
525tds Touring -95
Galaxy 2,3 -98
glömde ju speed sensorn...var sitter den och hur felsöker/byter man den?           IP: ...[.131.67]
Antal inlägg30 st
Postad/Inlagd2009-12-10 15:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530da Touring -02
525tds Touring -95
Galaxy 2,3 -98
kompletta felkoden

100 - Speed monitoring trans/engine speed ratio not correct for gear
selected, Speed sensor signal faulty, Slip in transmission too high

denna felkod kommer när växellådan gått in i nödprogram efter en stunds körning.., och växellådan hänger sig..

när motorn e kall måste man starta i backe för då orkar den inte dra igång alls som att försöka köra iväg med en manuell på 5an utan koppling... backen är likadan.. när låda och motor blir varm orkar den bättre, men då driver den fruktansvärt hårt på backen..vill slita sig, får trampa mycket hårt på bromsen, då börjar bilen gunga och låta illa från lådan...

          IP: ...[.131.67]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2009-12-10 18:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Det är ju lockup som inte frikopplar. Därför dör den. Det blir en "slirfelkod" eftersom en låst lockup ger oväntad utväxling på låga hastigheter mellan motor och lådans utg axel.

Lockup är fjäderbelastad och hydraultrycket frikopplar den. Antagligen har du läckage i tätningen i konvertern. Kan även vara magnetventilen till lockup som inte öppnar men det ger oftast en särskild felkod på det. Ute och reser så hinner inte svara mer.

molle           IP: ...[194.179]
Antal inlägg30 st
Postad/Inlagd2010-01-13 15:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530da Touring -02
525tds Touring -95
Galaxy 2,3 -98
Hallå igen å go fortsättning på det nya året!
då var det dags att sätta igång med tdsans låda igen efter alla helger..
tar emot lite...tänkte ju stått ute under bryggan å mekat...men ajajaj va kallt det blev...så nu måste mekandet planeras och förberedas väl innan det blir dags att frysa fingrarna av sig.. =)

tack för svaret molle325! märks att du kan de här lådorna=)
har inte fått den där särskilda felkoden på lockupens magnetventil som du nämnde, så antar att det är min converter som läcker då... är det avancerat och eller dyrt att byta tätning? eller är det bättre att försöka få tag i en annan låda?

          IP: ...[135.131]
Antal inlägg30 st
Postad/Inlagd2011-01-28 11:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530da Touring -02
525tds Touring -95
Galaxy 2,3 -98
oj..såg just att ja glömt meddela hur det gick..

rev iaf ner automatlådan, visade sig vara själva convertern/turbinen som skurit,
fanns järnfilspån i splincen som gick att peta ur.

eftersom filtret sitter före convertern och det saknas filtrering mellan convertern och själva lådan så har järnfilspånen tryckts in i lådan, och satt igen ventiler mm.. fanns gott om spån i den.. bytte låda och converter, och nu går den hur bra som hellst.

är det ett vanligt fel på automater i allmänhet att convertern skär och skickar in spån i lådan?
har varit med om det på en scorpio sent 80-tal..
          IP: ...[.48.109]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 640d x-drive  -13
Pris: 285.000:-

BMW 328i  -13
Pris: 167.000:-

BMW 325  -11
Pris: 59.000:-

BMW M5  -00
Pris: 195.000:-

BMW X1  -17
Pris: 190.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen