AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
49.185

Har jag avlyssningsutrustning i bilen?!

Sida 1 av 11
Städade bilen idag omsorgsfullt. Även under förar- och passagerarsätet. Såg att något blänkte till under passagerarsätet. Plockade fram ficklampan. Lyste...

Vad tror ni jag ser? Inuti ett av luftutblåsen (till baksätespassagerarnas fötter) finns det ett metalliskt föremål i storlek som en mycket liten freestyle! Hur i helskotta har den hamnat där, tänker jag.

Lyser ytterligare med ficklampan och ser att det står "REC" och "HOLD" på apparaten. Dessutom finns det ett litet uttag (mindre än normalt) för hörlurar.

Vet någon vad detta är för apparat?!?!?

1. Jag har radio, kassett och CD-växlare i bilen, men detta kan väl knappast tillhöra den utrustningen?
2. Jag har fast biltelefon. Men inte använder man någon form av RECording-device där inte...
3. Det finns massor med plats under sätet. Varför har den som monterat den inte placerat den där?
4. Jag får uppfattnigen att den som monterat denna utrustning omsorgsfullt försökt dölja installationen.
5. Nope, jag har inte försökt ta ut den. Kräver att jag har något verktyg för att få loss den från luftutblåset.

Är det någon som har den blekaste vad detta kan vara för apparat? Alla som jag talat med säger, både på skämt och allvar, att det ev kan vara någon form av avlyssningsutrustning!

Gör det med stil.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Du har funnit ett ytterligare av BMWs finurliga teknikers utvecklingsinstrument. Genom DISinstrumentet(Servicedatorn) töms denna enhet vid varje inspktion. Den samlar upp samtliga ljud framsätetspassagerarens (_!_) släpper ifrån sig. Genom att analysera dessa ljud i samarbete med sätesleverantörer såsom LEAR Corporation kommer BMW i sin nya E60 serie ha komfortsäten med aktiv luftning och total ljudabsorbering. D V S På norska fri fra prompelyd.
Pruttfri.
Mvh
Asken
ho
432
hombre
750iA 1991
Gissar att någon tappat sin diktafon. Används avd de som har tillgågn till sekretärare. Ej optimal för avlyssningsändamål. Mikrofonen på sådana ej lämpat för avlyssning.

Aldrig mer en rostig Volvo !
Driver du med mig?
Skulle detta vara standard i alla bilar?
Hm...

Jag tror snarare att bilen varit aktiv inom tyska säkerhetstjänsten. ;-)

Gör det med stil.
Hombre: Eftersom detta instrument är intryck i luftutblåset så kan det omöjligen ha tappats något dit. Detta är dessutom ditmonterat!

Gör det med stil.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är nog bara att montera bort den och undersöka den mystiska mackapären. Har du någon historik på bilen?

Mvh
ho
432
hombre
750iA 1991
Hur ser du att det är inmonterat och inte bara inkilat av misstag ? Använder själv diktafoner varje dag...
Träffat på olika modeller. Dock inga inkilade/fastmonterade.
Det är vel inte så mycket att fundera på..riv ut bara och kolla.

Aldrig mer en rostig Volvo !
Johan B: Det har varit en firmabil tidigare.
Har så svårt att förstå varför man försökt dölja installationen genom att stoppa in det i luftblåset.
Nåväl, det får bli: "Operation mackapärborttagning" nu till helgen. ;-)

Gör det med stil.
Hombre: Kan det kanske bero på att den är fastskruvad...!
Ja, jag ska riva ut den å det snaraste. Jag lovar att återkomma i ärendet nu till helgen.

Gör det med stil.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Återkom med info på forumet när du vet mer, jag blev nyfiken! Det kanske har gjorts "industrispionage" när man har kört kunder eller konkurrenter!?

Mvh
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
ausgarius: Det finns små hörpluggar, typ öronsnäcka för ena öra. Kanske kan vara något för det? Kan kanske också vara någon snygg tysk splitter för baksätespassageraren? Försök om möjligt ta en digital bild på det så kan vi nog lägga upp det.
GSG-9 Einsatzwagen?:)
Mvh
Asken
Det är mycket riktigt en avlyssningsmackapär, den ingick i utrustningspaketet "Gestapo"! :-)

Skämt åsido, det där verkar helskumt...ta gärna lite bilder på grejen när du fått ut den!
Stazzi? kgb? Gru? Mossad?

Nyfiken som bara den.....
mer information så fort som möjligt, tack =o)
Låter spännande det här, återkom när du opererat bort mackapären.

Fredrik M - Z3 2.8
Kollega som innehar digitlkamera är bokad nu till helgen. Han sköter kameran, så ordnar jag med demonteringen av denna skumma extrautrustning.

Eller så kanske jag borde låta den sitta kvar - den kanske höjer värdet på bilen? ;-)

Gör det med stil.
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
Jag är helt övertygad om att det är "grenzschutzgruppe 9" som har försett din bil med lämplig utrustning då den inte kommer användas i Tyskland längre perioder utan körs för tillfället här i Sverige. Allt detta för det tyska rikets säkerhet...

who dares wins...
hehe kul ni är ni allt nyfikna..
Visa användare
ProPro-medlem
23.230
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
HVA M29 1952
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Uhlmann you got mail.

MVH
Hasso
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Snart kommer filmen,
" Jag vet vad du gjorde i passagerarsätet förra veckan "

MM
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Du kan ju försöka få tag på tidigare ägare och fråga, det kanske blir enklare då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.