AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
30.635

E39an startar inte efter att jag flyttade den typ 20 meter

Sida 1 av 3
Bilen stod dumt till i helgen, så jag flyttade på den (söndags) typ 20 meter och stängde av direkt.

I måndags kom jag ut och skulle starta, bilen startade 1 sekund och dog direkt (ostabil tomgång, och dog) sedan när jag försökte starta typ 2 gånger så malde den bara, väntade tills idag och försökte starta igen, matade 2-3 gånger (10 sekunder varje gång). Tömde nog batteriet helt trots att jag hade stängt av allt onödigt (xenon, fläktar osv) för nu "klickar" det bara..

Kan det ha varit så att min batteri var så dåligt att bilen inte orkade igång? trots att allt annat funkade? (radio, xenon osv)

Har haft lite skrikande ljud ifrån generatorn (tror jag) när bilen kallstartas i fuktigt väder nämligen.

Bytte soppapumpen för några månader sedan, så jag hoppas att denna kan uteslutas, lossade t om på en bensinslang och kollade (det flödade på med bensin).
DU har nog råkat ut för "överfylda" ventillyftare.

Något som av någon anledning kan inträffa om motorn startas och bara körs några sekunder.

Detta hände min bror på hans 528 E39 förra sommaren efter liknande kort körning.

Om jag förstått allt rätt så finns det bara en sak att göra för att åtgärda detta, koppla på extra batteri/starthjälp och gärna i samverkan med motorvärmare om det är kyligt utomhus och nöt på. så småningom kommer den att starta.
Dvs bara "mala" på då? Finns det nån risk,när blir det skadligt egentligen?
Fd
269
Fd Mercafreak
Kör nu Mercedes SLK 350 /// AMG

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Testa sök. du är deffintivt inte ensam att blivigt drabbad av detta typiska BMW fenomen

Dan Helsingborg
Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Typfel, finns mycket att läsa om det om man söker t ex: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
174
azumio
528iA -97
Testa med startgas också!

prosperity is a mindset!
Typfel för BMW är det knappast, däremot för många motorer med hydrauliska ventillyftare/tryckare. Hör efter med t.ex Volvoverkstäder...
Startgas kanske man bör använda med viss försiktighet när det finns risk för ventiler som inte är helt stängda, det skjuter bra bakåt om det vill sig illa..

FP
Jo
109
Joni_535
e39 525i touring -02 "Stockholm open edition"
Dra ut säkringen till soppapumpen! Sen nöter du på 15sec med startmotorn några gånger. sen stoppar du tillbaka säkringen och startar bilen! Råkade själv ut för detta förut efter att ha flyttat bilen några meter. Den får visst extra bensin precis vid start, och den sköljer bort oljehinnan i cylinderloppen. stänger man då av bilen direkt så har du ingen komp. men gör som jag sa, det borde bli bra.

MVH//Joni
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Samma sak har hänt mig, både på bmw´n men även frugans Yaris, den är väldigt känslig på detta.
Problemet är helt relaterat till ventilernas hydrauliska lyftare. Det blir ingen pumpverkan i motorn och därmed ingen kompression. Ventilerna blir antingen stängda (vanligast) eller lämnas lite öppna pga att lyftarna/tryckarna inte funkar tillfälligtvis.
Visst kan man stoppa bränslepumpen när man kör med starten, fast helt utan komp blir aldrig motorn pga bränslet, däremot blir den lite sur.

FP
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag undrar om verkligen "slaglängden" på lyftarna är så lång att ventilerna förblir helstängda? Det har bara varit ett par mm på de jag skruvat med. Dock har jag inte plockat med BMW-lyftare. Tror att det vanligen blir kvar kall trögflytande olja i lyftarna efter en kort start så att ventilerna inte stänger på kamlobens grundcirkel. D.v.s negativt ventilspel med några tiondelar.
Jepp, kan vara så. Då borde det väsa och fräsa ordentligt, och sprutar man på startgas så blir det en bra smäll eftersom tändningen funkar utmärkt...
Sen beror det ju lite på om det är öppet mot avgassidan men kanske inte mot insug osv, det finns alla variabler.
Vissa vittnar om helt tyst och lätt gång med startmotorn, som om motorn är helt och hållet utan komp, inte minsta ojämnhet mellan alla sex burkarna osv. Det är lite mysko om de står lite öppna, det borde väsa och flåsa rätt bra tycker man, eller hur?

FP
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, det är riktigt och med dagens insugs- och luftrenarkonstruktioner borde som Folke säger startgas användas med viss försiktighet. En baktändning borde kunna resultera i en hög med plastflisor i spridda skurar ;)
Om ventilerna förblev stängda så skulle ju inte motorn verka kompressionslös. Har vi inte pratat om det förut en gång? :-)
Visst skulle den bli kompressionslös, den kan ju inte pumpa, varken in eller ut. På första varvet blir det ett visst motstånd, sen går det lätt...

FP
Det som är lite konstigt är ju att ventilerna kan bara stå väldigt lite öppna, annars skulle kolvtoppen möta ventiltallriken som alla vet...
En liten öppning skulle garanterat innebära ett fasligt väsande och visslande när kolvarna pumpar osv, men det går bara runt tyst och lätt. Onekligen lite mysko eller hur?

FP
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hmm, om ventilerna av någon anledning (kedjehaveri t.ex.) skulle stå stängda så borde med tiden trycket i samtliga cylindrar utjämnas till atmosfärstryck via små läckage via kolvringar och ventiler.
Om man då drar runt motorn borde man på en cylinder där kolven stått i botten innan få full kompression vid Ö.D. vid varje varv man mal runt motorn och övertrycket hjälper till att trycka tillbaka kolven ned. Motsvarande på en cylinder som stått stilla i Ö.D. skapas ett undertryck när kolven går ned och sedan sugs kolven uppåt då den passerat sin nedre punkt. Alltså borde man få kompression/dekompression på samtliga cylindrar fastän med samma luft hela tiden. Om en kolv skulle gå lätt i en sluten cylinder skulle det råda vakuum, lufttomhet där.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tillägg: Naturligtvis står ju alltid några ventiler öppna även vid kedjehaveri.
En kul grej hände på en liten verkstad utanför Borlänge när man skruvade och justerade på en bil med förgasarmotor. Motorn hade stängts av och på en cylinder stod ventilerna i överlapp (avgas på väg att stänga och insug på väg att öppna) Som avgasutsug tjänstgjorde en gammal dammsugare av den klassiska cigarrformen. Eftersom förgasaren skiter fullständigt i om det är nedåtgående kolvar eller en dammsugare som skapar det undertryck som får den att fungera så fylldes cylinder, avgassystem, slang och dammsugare med en lagom avvägd brännbar ånga. Vid nästa uppstart kom dammsugaren till dammsugarnas himmel om det nu finns någon sådan :)
Påminner lite om lite gammaldags pang-pang genom att vrida tändningen av/på med någon sekunds intervall och med någon cm gaspådrag i låg fart inne i stan...
Allt var möjligt innan ordet avgaskatalysator ens var påtänkt...)
Precis som du skriver med stängda ventiler: Kompression i en cylinder ger övertryck som samtidigt trycker ner kolven i en annan, vevaxelns delning ser till att arbetet blir utjämnat..
Det är länge sedan nu men jag har lyssnat på en motor med kamaxeln bortlyft, startmotorn behöver övervinna motståndet på första varvet men sedan snurrar det lätt. Säkert varierar det en del mellan 4-6-och 8-cylindriga motorer men för att få en hyfsat jämn gång i drift så måste pumpningen ovan vara utjämnad osv.
På en encylindrig stånka blir det däremot ytterst pulserande gång om man försöker vrida runt den även utan arbetande ventiler.

FP
Är det månne detta fenomen som uppstår om jag ex startar tjejens e46a ( 320 i -02 ) om den stått stilla över natten typ för att flytta på den lite ock sedan stänger av den låt säga efter 10 sek,ock vid nästa uppstart får man verkligen mjölka på den vid starten typ 2min innan den startar upp igen ?
Det hostar till vid uppstarten går typ i 2sek sen dör den ock sedan får man ett he...te att starta upp den igen ?
Har hänt ett par ggr men sedan läste jag i någon tråd här att man skall låte motorn gå minst 2min typ efter varje uppstart så den inte beter sej så här?
Har nu lärt mej detta ock gjort detta varje gång jag behövt göra denna manöver ock bilen har inte krånglat något mera efter detta.
Btw, var det så smart att koppla in en dammsugare på avgasröret, varför inte kopplat en lite längre slang av något slag ut i det fria?
Man ville kanske testa nån slags ny turbosuglösning...)

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.