AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
11.991

Är BMW kvalitétsbilar?

Sida 1 av 4
J-
534
J-A
325i T -08
Jag har ingen lång erfarenhet av BMW. Köpte TYVÄRR min första för drygt ett halvår sedan. Har sedan i genomsnitt varit på verkstad var 100:e mil och ska in igen på uppdatering i höst.

Förstår inte hur BMW kan ha bland Sveriges nöjdaste bilägare eller är vi de mest "förlåtande" ägarna? Min verkstad har gjort allt de har kunnat hittills så ingen skugga ska falla över dem.

Här följer några rubriker och länkar som ytterligare förstärker mitt tvivel mot BMW, åtminstone vad det gäller nyare årsmodeller.

Strejkande och ryckande direktinsprutade bensinmotorer (som min egna bil)
Länk
Länk

Hög oljeförbrukning.
Länk
Upp till 0,7 l / 100 mil OK enligt BMW? Länk

Havererade dieselmotorer
Länk

Rost
Länk
Länk

Det är nog en helt riktig betraktelse du gjort. BMW:s kvalitet har gått ner de senaste 15 åren. Det sista riktiga kvalitetsbilarna var nog E34 och E32, därefter har kvaliteten gått ner för varje modellskifte verkar det som.
K2
348
K2
523i -97
Kan bara säga att jag är otroligt nöjd med min. Bästa bilen jag haft någonsin, håller sig frisk och fräsch år efter år, levererar vad jag begär varje dag och mycket mer därtill. Till och med bensinförbrukningen är makalöst bra, i synnerhet i högre farter.

En nästan kusligt tyst bil, perfekt kontroll, härlig körkänsla. Låter kanske löjligt men den känns och beter sig som en ny bil fortfarande, enda smolket i glädjebägaren skulle väl vara de knarrande dörrlisterna då... har hört att man kan fixa det men inte orkat.

Faktiskt också bilen med det i särklass lägsta reparationskontot jämfört med mina tidigare volvos och saabar, givetvis jämfört i liknande åldersklasser och miltal. Då menar jag verkligen vad jag säger. Enda grejorna som behövts fixas pga funktionsfel sedan jag skaffade bilen för en 5-6 år sedan är parkeringsbromsen och ett läckande kylrör till styrservot.

Därtill har jag kostat på den utbyte av vattenpump, termostat och -hus i förebyggande syfte. Givetvis servad enligt de vanliga intervallen i övrigt.

Kanske jag bara haft tur då?
michael.anki
Helt klart är det så,Bmw har mycket elektronikfel på nya bilar, pga Bosch.
Bosch har minskat kabelomfånget så dom tunna kablarna brinner helt enkelt upp,o tillföljd elhaveri.
Varför? tjäna mer pengar helt enkelt.
Bilarna blir dyrare att köpa för vart år,och kunderna får sämre kvalite.
Så är utvecklingen idag.
Detta med Bosch är bara en grej,tänk alla andra grejer det sitter i bilarna.
Mercedes o många andra bilmärken har liknande problem så BMW är inte ensamma om problem med nyare bilar.
Hur säger man?Det var bättre förr???

Bmw idag Bmw imorgon
"Måndagsexemplar" kommer tyvärr alltid att finns, och det är tråkigt för dom som tyvärr råkar köpa en sådan.
Annars tycker jag att en bmw är en bra bil rakt igenom,med vissa undantag som borde hålla högre kvalité med tanke på det pris man betalar.
Tex så är rostproblem på vissa modeller på tok för stora än vad det egentligen ska vara.

Ja själv har aldrig haft några större problem med dom jag ägt själv,utan det har bara varit handlat om "normalt slitage"

Som sagt...det är långt ifrån bara bmw som dras med vissa kvalitets problem.
J
60
J de Koof
840Ci 1995 6vxl
Hela bilindustrin har sett sig tvungna att tajta upp marginalerna i allt snabbare takt. Underleverantörerna ställs inför ständigt högre förväntningar men det skall samtidigt kosta mindre. Det har funnits en kolossal överkapacitet och det gick bra att tjäna en slant på bilproduktion så länge det ekonomiska ekorrhjulet rullade så det glödde i kanterna, men konkurrensen hade mord i blicken - och nästintill samtliga tillverkare har fått göra avkall på fornstora ideal de senaste 10-15 åren.

BMW må väl räknas till de västerländska masstillverkare som bäst klarat att upprätthålla kvalitet och tillförlitlighet, men i likhet med alla andra blir det allt svårare att hitta kunderna som vill betala för sådant som inte omedelbart behagar ögat. Snart nog är det uteslutande fullt fokus på sådant som kittlar kundens örsnibbar i nybilshallen, vad som händer därefter har ingen råd att fundera över längre.

Vi bilköpare har delvis oss själva att skylla. Vi betalar för überdesignade mugghållare och floder av elektroniska gimmickar men tänker inte mycket längre än så. "Man får vad man betalar för" är ett sällsynt seglivat talesätt.
Teorin om kabelarean var intressant. Finns det nån källa på detta eller är det skrönor som vanligt? Bosch tillverkar visserligen mycket elprylar och moduler, styrsystem och komponenter. Kabelstammarna i mellan är mera tveksamt, och det är väldigt länge sedan man började optimera arean för de olika systemens behov, främst för att spara vikt. Kablaget för fordon har ett speciellt prefix/spec som beskriver detta, men givetvis är allt avsäkrat och dimensionerat för normal funktion.
Egna hemdesigner och installationer/modifieringar är däremot en annan sak, fast det kan man ju inte lasta BMW för..

FP
Jag vill påstå att BMW fortfarande är kvalitetsbilar. det är bara att titta på andra bilmärken som Volvo och Mercedes så framstår BMW som felfria.
Bortsett från barnsjukdomar som man aldrig kommer ifrån när man köper en nyss lanserad modell. Att sen kvaliteten var bättre för 10-20 år sen kan nog vara sant men så är det för dom flesta andra premium märken med.
BCR
Det väsentliga är i vilken riktning "kvaliteten" går. Upp eller ned?
Jag upplever att 5-serie E39 var den BMW-modell som toppade och fortfarande känns som ett kassaskåp.
Efterföljande 5, 3 och 1-serie känns klart sämre vad gäller detaljkvalitet. Tyvärr.
Det anmärkningsvärda är att detaljkvaliteten på BMW sannolikt har blivit sämre.

Jämför t.ex VW som går i motsatt riktning.

Skärpning BMW!

/Håkan
oo=00=oo
FR
4.299
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Sedan är ju kvalitet ett ytterst brett begrepp och behöver inte bara betyda hållbarheten hos komponenterna, vilket många talar om. Utan tex hur knappar känns att ta i och hur de ser ut efter 10år, hur de är placerade, körkänslan, komfort. En sak är säker och det är att man får många olika områden "på köpet" då man köper en BMW, ny som gammal. Det är en bil som är bra på mycket, men kanske inte världsbäst på någon enskild gren?
Premium tycker jag är att få en härlig komfortabel bil som man dessutom kan köra snabbt och tyst med samtidigt som den både kan lasta en hel del samt hålla igen på bensindropparna.
Om det nu är så svårt med kvalitet kontra pris, hur kan då Lexus leverera näst intill felfria bilar konstant? Dessutom till ett lägre pris än BMW?

Nu kommer någon självklart att hänvisa till plastiga inredningar på Lexus osv. Har man dock suttit i en nyare Lexus så kan man konstatera att det är minst lika bra detaljkvalitet som i en nyare BMW.

Jag har aldrig haft så många småfel på en bil som min E39 men jag älskar den likförbannat. Det är väl en konstig fetisch man har. :)
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Kvaliten har gått ner på bmw precis som på alla andra bilar.

Tillverkaren är medveten om detta, grejerna måste gå sönder för att göra det möjligt att tjäna pengar på andrahandsmarknaden, en marknad som ofta är mycket lönsammare än nybilsförsäljning. Att sälja en bil som håller som en volvo 240 är inte lönsamt.
Visa användare
4.703
J.L
BMW M240i xDrive-23
BMW 760i M-Sport-10
Efter 4 st nya/nästan nya BMW-bilar det senaste åren har felen inskränkt sig till noll, inte ens en glödlampa har bytts utöver vanlig service som dessutom är gratis, jag kör 3-4000 mil per år.
Naturligtvis finns måndagsexemplar av alla bilar och det är aldrig roligt att bli drabbat av ett sådant, och tyvärr är det ofta ägarna av dessa som skriker högst och hörs, medan den stora massan som åker felfritt inte gör något väsen av sig.

BMW CS #5139
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Jag tycker att dom bara går och går. Kanonbilar helt enkelt. Men tycker man inte det kan man ju köpa en annan bil. Vad är problemet? Skaffa ett liv och gå vidare. Faktum kvarstår ju att BMW har nöjda ägare år efter år. Om jag ser till min egen 325:a (e90) som har gått nästan 20 k mil utan att något är bytt. Jag slås fortfarande av hur otroligt härlig bil det är, tight och fin med fantastiskt chassi. Den är som gammal bil på en betydligt högre nivå än dom flesta nya bilar av surrogatmärke. Lägre kvalitet? Knappast!

Mats H
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Håller med Mats. Har ägt 8 nya BMW och ingen av dessa bilar har haft några problem. Lite fukt innanför blinkersglaset på en e46a och det ersattes av garantin. Kvalitet för mig är ett vidare begrepp än småfel, allt från bemötande vid inköp och till den dag du ska sälja. Jag kommer inte byta märke som det ser ut nu.

//Stefan
Be
52
BengtPeter
BMW 520d Touring 2010
Sett till helheten anser jag att BMW kvalitetsmässigt ligger över genomsnittet. I vart fall när det gäller sammansättningskvaliteten och materialval, det är snyggt gjort, ser ut att hålla i en evighet, inget skrammel o s v. När det gäller den mekaniska kvaliteten är nog BMW varken bättre eller sämre än andra tillverkare. Hur hållbar bilen är beror ju även på underleverantörer m fl. Samma underleverantörer levererar ju säkert till många olika tillverkare.

Synbar kvalitet är dock inte hela sanningen om dess verkliga kvalitet. Jag har tidigare kört, bland många olika märken, ett ofta bespottat märke nämnligen Ford (found on road dead) Mondeo ST220. Hånades svårt av vissa "vänner" men si tji fick de. Detta är fortfarande den bästa kvalitetsbil jag någonsin haft. Icke, jag säger Icke var denna bil på verkstad en enda gång på 7000 mil för något fel annat än för service. Det kallar jag för verklig kvalitet. Men visst undrade man ibland vad som nu gick sönder när man slog igen förardörren, den höll men det lät kanske lite rangligt och pappigt.

Jag gillar min BMW men önskar att jag finge få ha den oftare ty verkstan har den oftare än jag........... tack o lov gäller fortfarande nybilsgarantin men om den fortsätter med sin egenhet att med jämna mellanrum gå på två/tre cylindrar, äta spridare och bränna tändspolar mm, vilket nu hänt vid fyra tillfällen på 8 månader så kommer det bli dyrt att äga den den dagen då garantin upphör. :(
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Har haft många BMW och de bästa var!
320 -87, 23.000 utan rep
318 -88, 22.000 utan rep
525 -89, 16.000 utan rep
535 -90, 43.000, rep minimalt, stag x 2, koppling
323 -96, 27.000 utan rep

karlhilding,

hade du bilarna under de antal mil du anger, eller köpte du dem vid det miltalet?

Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Vad har man rätt att förvänta sig? När börjar det bli ok att behöva byta koppling, abs sensorer, bromsskivor, div boxar, vattenpump osv osv. Bilar är inga evighetsmaskiner.
Jag tror som en del andra att det finns några som har haft otur med sina bilar men med tanke på hur många Bmw som rullar på vägarna är mertalet nöjda.

mvh Daniel

Länk
Progress through pain
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
320 E30 körde mellan 5.500 -23.000
318 E30 körde mellan 3.200 - 22.000
525 E34 körde mellan noll - 16.000
535 E34 körde mellan 9.900 - 43.000
323 E36 körde mellan 9.600 - 27.000

Mao en avsevärd massa mil. Däremot har de efterföljande varit sämre :-(

J-
534
J-A
325i T -08
Min bil går bra nu efter sista verkstadsbesöket i november.

Det enda frågetecknet nu är ökad förbrukning även om hänsyn tas till kyla och andra mer trögrullande vinterdäck.

Hoppas nu äntligen att kunna njuta av min första BMW och köra många bekymmersfria mil framöver.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.