Sida 1 av 4
|
|
---|---|
Hejsan. Jag är på semester i Göteborgsområdet, kommer från Tromsø i Nordnorge och har fått ett jätteproblem... Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med tips och idéer runt ett motorproblem? På körning mot Göteborg, efter 150 problemfria mil börjar bilen uppföra sig märkligt. Jag trodde först att turbon gått åt skogen då motorn plötsligt mist all ork vid kraftigt pådrag, men när den också började rycka förstod jag att det var något annat. Efter en serie med omkörningar där motorn miste kraften och ryckningarna blev kraftigare, tändes DDE lampan. Jag stannade då, stoppade motorn och startade igen, men samma sak hände igen efter en stunds motorvägskörning. (detta upprepades 3ggr). Sista gången DDE tändes, stannade motorn helt. (bilen startade igen utan problem, men jag vågade inte fortsätta köra, utan ringde bärgare). Bilen blev bärgad till Jönköping och intagen direkt på morgonen hos märkesverkstad. (Stort tack till BMW i Jönköping!!!). Diagnos på bilen visade att Railtrycket var normalt med motorn igång, men NOLL vid avstängd motor. Teknikern trodde att detta kunde bero på att bilen är boxad och att boxen maskerar det riktiga värdet... Alla andra givarvärden såg bra ut, men det fanns ett fel rörande frammatningspumpen, eller bränsletrycket om jag minns rätt. Vi antog tillsammans att det kunde bero på ett tätt bränslefilter, så jag köpte ett nytt och bytte detta dagen efter. Nu är felet bättre, men finns kvar. Det vill säga att bilen fortfarande tappar kraft vid pådrag under omkörning och börjar rycka i accelerationen, men DDE tänds inte längre... Jag får känslan av att det inte kommer fram tillräckligt med soppa vid pådrag eftersom felet först kommer efter en stunds körning med hög belastning. Direkt efter start går motorn fint, även vid pådrag... Vad kan detta vara??? Frammatningspumpen?? Hur skall jag gå tillväga för att kolla vidare? Teknikern i Jönköping sade inget om luftmängdsmätare eller något annat som jag kan tänka på i förbindelse BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... | |
Ser att en del av mitt inlägg inte kom med, men den viktigaste infon finnes där. Är det någon vänlig själ som kan komma med några tips eller idéer om vad som orsakar detta felet? Jag har en PC i bilen med "Ediabas", men interfacet ligger naturligtvis kvarglömt hemma i Tromsø... Är det någon som har ett Ediabas interface att låna ut i Gbg området, eller möjligtvis en PC med CarSoft? ///Marcus BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... |
|
Jag hoppas att det inte finns insugsspjäll i din motor, men om du har dem så låter det som om nån av dem kan ha lossnat...: Länk Länk Mvh |
|
Spjällhaveri är ju absolut "worst case" så jag har naturligtvis varit inne på tanken, men det mesta tyder trots allt på att det är något annat fel. Jag frågade teknikern i Jönköping speciellt om detta, och han menade att det hade visats med andra felmeddelanden på diagnosen. Om det hade varit minsta chans för något så allvarligt, hade då en märkesverkstad vågat släppa iväg bilen utan vidare? Det är ju på sätt och vis deras ansvar om det blir totalras när jag bärgat in bilen till dem (75 km) för att få den checkad? Dem menade efter checken att det var ofarligt att fortsätta. Motorn går trots allt helt normalt vid låg belastning och när den är nystartad även med hög belastning... Jag tycker det mesta pekar åt att motorn får för lite luft / bränsle eller att motorelektroniken får felaktig information från någon givare...? Fler förslag? ///Marcus BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... |
|
Det kan ju vara nåt så simpelt som LMM, du råkar inte ha sportluftfilter? De ska ju oljas in ibland och det kan förstöra LMM. Tankar du RME? Det står "330daT RME Individual -02" men du kanske syftar på nåt annat? Har läst att det finns nån extrapump för bränslet som kan säcka ihop, exakt var placeringen är kanske Realoem kan svara på: Länk Lista gärna felkoderna om du fick dem. Jag hoppas Z8 går bättre! ;) Mvh /Robban |
|
Hej och tack för din input! Nej, jag har inte sportluftfilter och jag tankar inte RME, även om du har helt rätt i att det är en RME-version jag har. Det var inga felkoder relaterat till LMM i diagnosen. Skall checka vilka exakta felkoder det var (jag bad om och fick en utskrift) ///M BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... |
|
...och ja... Z8:an har bara 20.000km på nacken och har så långt varit felfri... ///M BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... |
|
Testa att koppla bort LMM, dra av kontakten bara. Det kan vara värt ett försök. | |
Hur skall / bör motorn gå med LLM bortkopplad? ///M BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... |
|
Är LMM felande så bör den gå betydligt bättre med den bortkopplad. Den kommer att uppföra sig mera normalt om man säger så fast med lite mindre effekt. | |
Är den lätt att komma till på en 330d? Jag vet faktiskt inte var den sitter... På mina bensinare har den alltid suttit mer eller mindre synligt på insugskanalen från luftboxen, men när jag tänker mig om så finns det ingen liknande kanal / filterbox på 330:an... ///M BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... |
|
Du måste ta bort plastkåpan över motorn, 5 skruvar. Sedan ser du LMM på insugskanalen före luftfiltret, strax framför oljepåfyllningen. | |
Ok, tack. Jag skall testa detta imorgon. Hoppas att det är LMM:en som spökar. Kan ju passa på att spraya den med LMM-spray med detsammma... Var det inte CRC som hade utvecklat en specialspray för LMM:er? Vet du kanske var jag får köpt denna? ///M BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... |
|
Det vet jag tyvärr inte men du kan även använda den spray man rengör bromsar med. Finns säkert på välsorterade bensinstationer. | |
Ok, bromsskivespray har Biltema för en billig penning. Den använder jag till det mesta hemma som skall avfettas / rengöras. Du är helt säker på att LMM:en tål detta antar jag eftersom du skriver det, så jag får helt enkelt lita på det... :-) ///M BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... |
|
Jag har själv använt det utan problem. Fick tipset av en kompis som jobbar på Toyota. Men testa att koppla bort den först och se om det blir någon skillnad. Blir det en förbättring så är det läge för en rengöring. |
|
Will do, tack så länge. Jag postar resultatet här imorgon. Till dess håller jag tummarna om att det är LMM:en som är orsaken till problemet. Oavsett om den måste bytas eller går att rengöra, så är det ett relativt lätt och billigt jobb. Det finns inget mer stressande än att vara utomlands med en bil som strular och man inte har en aning om vad problemet är eller vad det kostar att fixxa. Nu är semesterkassan belagd med bruksförbud just av den grunden. Jag har varit med om samma sak en gång tidigre. Då var det en 325i som plötsliigt slutade att gå på tur hem efter sommarsemester. Jag fick hem bilen strax efter Jul samma år, 60.000.- fattigare :-) Då var det en magnet på svänghjulet som lossnat och detta kunde inte verkstaden (i Linköpinbg) finna... Jag fick efter vart bilen fraktad till Wölkes i Ggb och dem fixxade det. ///M BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... |
|
Då var det färdigskruvat för idag... LMM är rentvättad. ( en hel burk med BILTEMAS "Bromstvätt" har blivit brukt i operationen. Det var mycket OLJESOT i luftkanalen på sidan efter LMM... En annan sak som jag märkte var att själva kanalen sitter mycket löst EFTER den sidan som LMM sitter på, om ni förstår? Vart leder kanalen? Känns nästan som om den har lossnat från vad som nu än sitter "på andra sidan". Det är för trångt för att jag skall kunna se hur det ser ut där nere... Hur som helst så verkar det inte som om det gjorde stor skillnad med LMM bortkopplad. Visst... bilen hackar mindre, men hackar fortfarande betydligt vid pådrag. Det märkliga är att det verkar gå bra de första Km efter stillastående, men sedan går den bara sämre och sämre... Jag får fortfarande känslan av att den inte får fram tillräckligt med soppa??? Tankade fullt och tyckte först att problemet var borta, men som sagt: efter ett par Km började symptomen med hackning och total orkeslöshet. Känns också som om turbon inte laddar alls... men jag hör den spinna tydligt.. ///M BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... |
|
Enkla saker som glödstift o bränslepump? Är det helt tätt till motorinsuget? | |
Glödstift?! Dessa är väl bara med i bilden vid kallstart, eller har jag missat något i timmen?? Jag är också inne på frammatningspumpen. Har bara inte funnit ut hur jag bäst checkar detta... Tät i insuget? Tja, det har jag inte tänkt på, och hur kan man checka det i så fall? Det som nju oroar mig är oljesot "downstream" från LMM. Vad siitter på luftkanalen EFTER LMM? Turbon? Det verkar som sagt som om kanalen nästan hänger löst här... Jag har inte fått med mig TIS hemmifrån heller verkar det som, så jag famlar lite i blindo nu... ///M |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.