AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
93.583

Officiella E90 320 Si tråden**

Sida 7 av 20
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Spännande!

Håll oss uppdaterade!

Mvh Fredrik
Ri
17
Rigold
Bmw 320 si M-Sport -06
Godkväll. Nu har jag vart ner en snabbsväng och signat upp sig på en 320 si. Har enbart gubbkört den lite halvlungt genom södertälje och lyssnat efter det ser ju lovande ut måste jag säga. Hämtar den på Onsdag då den va bokad för service innan leverans imorgon. Så en mer utförlig rapport kommer inom någon dag. Fan va nice den carbonsvarta färgen var. Sen va det en del mysigt lull-lulll i övrigt.
Fan vill ha den här nu!

MVH
Rikard H
då får man gratulera :D vad fick du geför den??
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Södertälje? Då åkte du förbi min bil=)

Gattis till köpet! Vi får sammankalla till en Si meeting snart!

Den har en skön själ bilen..! Och vill du ha lite mera racing-ljud så kan du på 3 sekunder avlägsna det 5cm långa flexröret mellan "insugningboxen" och luftburken, så blir det ett grymt insugningljud, samt bättre respons då motorn slipper suga luften lika lång väg!

Blir kul läsning o se hur du upplever Si:n mot din gamla 320 e46 på onsdag!

Ha en trevlig kväll!
Ri
17
Rigold
Bmw 320 si M-Sport -06
Avslöjar helst inte något pris men det va vettigt ur min mening. Dealade till nya vintersulor vilket annars hade vart en jävla utgift. Sen var den bra skött för övrigt mot va den såg ut på bilderna. Kändes helt ny invändigt och inga repor eller bulor utvändigt. Rolig färg den där carbonsvarta annars. Så nu blir det att pricka för lite tunga performance prylar. Får dock stryka något då en civvare stoppade mig på vägen ner i går i höjd med västerås och bötfällde mig för fortkörning vilket medförde en mindre trevlig bot.
Hade ju så jävla brottom att hinna ner innan mörkret föll vilket han inte tyckte va en godtagbar ursäkt. haha

Lev å må
Rikard H
Am
194
Amonsson
320si -06

325i -92
Beolab, menar du insugningsröret som går ifrån luftingången i grillen till luftboxen? Borde det inte betyda att man får mindre effekt ur bilen då den får varmare luft? :S

Gratulerar Rigold till ett fantastiskt bilköp du inte kommer ångra! Synd bara den inte är lite mer praktisk :)
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Luftingången är en riktig strypning/ljudfälla! Prova att ta bort den så få du se! Värmen sugs in om du står vid ett rödlyse , men i 100km/h är det inga problem!
Am
194
Amonsson
320si -06

325i -92
Hm, där ser man! Får la kika på det när jag får tillbaka la car! Senste BMW sa så borde jag ha den i veckan :), får väll se hur det går med det, haha :P
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Har tysken äntligen skruvat ihop din motor nu!=) Vad gäller luften så märker man att motorn får alldeless för lite luft org! Den gick aldrig riktigt rent mellan 3800-5500rpm innan mappning! Bilen går som en klocka nu och drar jämt över hela registret med en peak mellan 5500-7600rpm!
Ri
17
Rigold
Bmw 320 si M-Sport -06
Ja men den va inte lika stiff som jag trodde innan. Har kört farsans "TT" ett par gånger till fjällen och det går fint fast den är så gott som stumm och låg. Nu är det klart att jag får den på torsdag. Då stoppade han på nya bromklossar vilket inte är helt fel.
Mvh
Rikard H
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Fan va du pressade ut dom sista dropparna!=) Angånde väghållningen så har Si:n ett mycket mer avancerat och följsamt chassi som inte går att jämföra med en TT. Att TT:n är hård säger igentligen ingenting om hur snabb den är runt ringen tex.. Si:n klarar att kör lika snabbt som en M3 E46 CS runt Auto Mobils A-testslinga samt 1,2G i kurvorna med rätt förare! Kolla min lista som jag har postat i denna tråd. Om du vill ha den stummare i sättningen är det bara att byta till H&R Coilovers. Mvh
Ri
17
Rigold
Bmw 320 si M-Sport -06
ok. Inte så jag menade. Jag menade just komfortmässigt. Trodde komforten skulle vara sämre bara. Nej jag tror det räcker för mig som det är nu. Men sen vet man ju aldrig hur man känner och vad som händer. Haha jo jag pressad den riktigt hårt =). Nejdå men har programmerat navigatorn med en bra provslinga upp mot dalarna tills på torsdag.

Rikard
Am
194
Amonsson
320si -06

325i -92
Ringde o snackade med bmw idag igen och onsdag nästa vecka skulle jag kunna hämta den :) dem hade fått motorn nu, så grett, fan är nästan mer spänd och exalterad nu än när jag skulle åka o hämta ut den första gången :p

Varit utan bil så länge och saknat den nå jäävulskt också!
Ri
17
Rigold
Bmw 320 si M-Sport -06
Nej men fyfan vilken fantastisk maskin. Jag bara älskar livet med min(och donnans) nya "SI". Blev en fantastisk resa med kringliga vägar uppåt dalarna idag och är än så länge lyrisk över upplevelsen.

Sweet dreams
Rikard H
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Jag körde om en svart Si ikväll med reg nr XYA 407 där en relativt ung ägare som bor i Gustavsberg enl bilupplysningen. Men det var nog ingen som hänger här inne på forumet tyvärr.. Ja det är något visst med dessa bilar, och har mycket mera känsla än en vanlig E90 oavsett motor.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Rigold har du gjort någon lista över va du ska uppgradera på bilen? Mvh
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Inte kan ni på allvar mena att SI är har mycket mer känsla än M-sport utrustade 330 och 335.

//Stefan
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Jo det hävdar jag, men inte vad gäller effekt utan mer åt karaktären o känslan. Bilen har mer själ än en tex 330 med m-paket som käns mer massproducerad o korrekt. Som att jämföra en 360 modena med en Supra med 700hk. Effekt är inte allt tyvärr! Det är känslan i bilen som gör att man fattar tycke för vissa bilar. Läs gärna automobils test där dom just beskriver att Si:n är den roligaste bilen BMW har släppt på 10år inkl M3, M5 o M6 trots att den har bland dom lägsta effekterna som dom har testat. Ska länka till länken när jag kommer hem. Mvh
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Beolab: Jag tyckte bilen kändes bra när jag testade den men den lider av för dålig effekt enligt min mening.
Men länka gärna testet. Det är inte så att jag är någon negativ själ utan bara nyfiken på hur du resonerar. Har du kört alla modeller själv inkl. M3, M5, M6.
Ha det gott:-)

//Stefan
Ri
17
Rigold
Bmw 320 si M-Sport -06
Håller på att plocka ihop lite smått och gott. Inga extrema saker dock. Ska ha den lilla carbonvingen och carbon lips. Sen ska det på ett nytt utblås(samma som sitter på 330) gillade inte det som satt på så dom skulle fixa det på bmw verkstaden här i ludvika. Sen ska nya programvaran in. Men inte slukade den så mycket soppa. Kollade det sista milen hem ok då låg jag runt 0.7 0,75 vid normal körning.
Har kört m-sport utrustad 335d och 335 bensin och vissst går dom som ett as men själen, det råa ljudet och racekänslan uteblir dock. Men skulle jag välja en bil i tjänsten så skulle det bli 335 d just för förbrukning och komfort. Men nu är ju si mer lekbil. Håller med Beolab om att jämförelse dessa bilar imellan är omöjlig.

Stay classy
Rikard H
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.