Sida 3 av 20
|
|
---|---|
En kul detalj som kan vara värd att veta om 320si är att motor härstammar inte alls från E90 320i 150hk N46 B20 Valvetronic som man kan tro! utan i grunden är det än något äldre motor utan Valetronic närmare bestämt 116i motorn N45 B18S trot eller ej! Om man då tar det i parritet så är motorn ganska bra vässad. Från 116hk / 150Nm vid 6000rpm till --- 173Hk och 200Nm vid 7000rpm = +57hk och +50Nm.. Länk till källan: Länk Mvh |
|
Nu tänkte jag att det är dags för ett nytt inlägg och att få beklaga sig lite! Sitter o kör på e14 från Sundsvall på väg mot Östersund och storsjöyran. Ligger o kör i 100km/h och helt plötsligt börjar bilen rycka och gå på 3 cylindrar. Motorvarningslampan för "motorfel vid hög belastning" börjar blinka. har nu kört 6mil och tänker att det är bäst att vända om och åka hem och byta bil! Åker 1 mil i försiktig takt tillbaka igen, då bilen dör i en uppförsbacke i ett stort rökmoln ifrån avgassystemet. Bogserar hem bilen och laddar upp batteriet och försöker få den att starta, den tänder inte alls. Fan tänker jag! Måndag kommer, ringer bärgaren och får ner bilen till Molin bil i Sundsvall. Dem skulle kolla på den så fort dem hade en chans, dem ringer mig idag! Ber mig ringa försäkringsbolaget om motorskade ersättning. Det visar sig att en ventil troligtvis gått sönder på 3an cylinder då den är helt utan komp. Dem har nu börjat riva den och jag har inga vidare förhoppningar på ett snabbt jobb, med ens vanliga tur så lär väll hela cylindern blivit sönderslagen! FAN också! Ska inte denna motor vara förstärkt? Ventilras efter 6000 mestadels lugna mil? Nybilsgarantin gick ut för precis en månad sedan också! Pffft! |
|
Tråkigt att höra, men det kan hända alla BMWs tyvärr.. Dom verkar lite sköra dessa motorer fast det är en racemotor i grunden.. Min varvar just nu 8000 rpm och håller än peppar peppar.. | |
Bmw ringde nyss.. Blir ett komplett motorbyte på bilen då ventilen slagit sönder cylinderfodret på 3ans cylinder. Då det är en specialmotor så måste dem bygga en ny först, så bilen kommer stå till mitten av oktober iallafall :( Bläää, less. Skönt att få en ny motor dock, aldrig fel. men 2 månader till utan bil? usch! |
|
Faaan va häftigt! En helt ny SI-motor! Mums! Tråkigt att vara utan bil så länge men det är definitivt värt väntan på en sådan motor! |
|
va riktigt nära på att köpa en 320 m-sport med bavariapaketet och allt.. en 08:a var det dessutom.. var riktigt bra utrustad och hade dem fälgarna som 320si har.. nu till min fråga.. hur stor är skillnaden mellan dessa?? 320si var inte så himla dyr när den var ny men begagnatpriserna är lite för höga tycker jag.. är det värt att lägga de extrapengarna på en si?? | |
jo det är ju skönt faktiskt.. troligtvis det närmaste man kommer komma att ha råd med en sprillans ny bmw nånsin? om man inte lyckas bli framgångsrik på äldre dagar! :P | |
det är väldigt mycket som skiljer en Si och en vanlig 320, sedan om dem skillnaderna är värd det eller inte, det får du fråga dig själv! | |
2006 gjorde jag misstaget att köpa en 320i med M sport iställer för en SI. Blev så förbannad på mig själv. Då hade 320i 150hk. jag har även provkört den nya 170hk maskinen och den kommer inte i närheten av en SI trots att effekten på pappret är nästan identiskt. Den rakbladsvassa Gasresponsen, styrningen, känslan i kurvorna, ljudet när man varvar ända till varvstoppet 7300rpm = Helt fantastiskt! Nä, den känslar får du inte av en 320i. |
|
Känner efter det grymt säljande "PR inlägget" så måste jag ut o ta en repa längs några kurviga vägar =) | |
Beolab, det står att du har en 320si Bavaria M-sport. Bavaria paketet kom vel senare? Erbjöds detta verkligen på si? | |
Ser att ni tidigare i tråden pratar om den Italienska M3:an. Antar att ni menar 320is E30. Isåfall sitter den en 2.0 liters utgåava av samma motor som satt i M3 E30. Den Italienska gav 192 hk. | |
bmw_jerry: Håll utkik ofta så dyker rätt objekt upp. Fanns en vit med endast ca 1800 mil för 225K för ett tag sedan. Vet dock inte om den blev såld eller om ägaren behöll den. Glöm den som är ute nu, det är ett fantasipris ingen kommer att betala. Amonsson: Ett motorbyte ska du inte se som positivt, snarare tvärtom. Det drar ner värdet och bilarna är mycket svårsålda. Och när jag ändå är på tråden, vad är ett Bavariapaket? Har aldrig hört talats om det. Mvh Markuz |
|
Markuz: Javisst förstår jag att det kan vara så, det beror ju helt på vilken man säljer till.. Det är lite skillnad att köpa en motor som gått 6000 mil eller en som inte gått nästan nått, Jag skulle hellre köpa en bil med nybytt motor då det på något sätt är ett bevis på att den nya motorn iaf inte gått hårt så länge iaf.. Så beror helt på kunden, men överlag är det nog som du säger.. Men frågan är ju vad tycker du jag ska göra? Motorn måste bytas, tänker ju inte direkt sitta o skära mig handlederna för det... |
|
Ja, du sitter i en knivig situation och jag har ingen aning om vad BMW har för skyldigheter i detta fall. Skulle det hända mig hade jag levt rövare och krävt att de tog tillbaka hela bilen med tanke på ovanstående faktorer. Om nu detta är genomförbart vet nog bara BMW, en jurist och konsumentverket. Lägg ut en allmän förfrågan här på AP och se vad andra kan hjälpa dig med. De kan säkert ge dig fler faktorer på att du kommer förlora ekonomiskt i slutändan. Mvh Markuz |
|
M.A Bavaria paketet fanns/finns i två versioner. Bavaria är en samling utav 3 eller 4 paket: antingen med eller utan M-pkt. På min bil tex är M-paket standard så jag har 3 övriga paket: Komfort, Dynamic samt Belysningspaket. Sedan har jag annan extrautrustning utöver Bavariapaketet dessutom. Mvh |
|
Jo, jag vet vad Bavaria paketet är. Visste bara inte att det fanns till 320si. | |
Någon som har något nytt kul att tillägga i tråden? Någon som har köpt en ny Si kanske eller gjort någon kul modifiering på sin Si? | |
Inget nytt hos mig än i alla fall. Hoppas att bli av med bruksbilen snart så vi kan leta BMW på allvar. Den enda SI som är till salu nu är inget för oss, alldeles för dyr samt strul med motor. Såg att du var på G att byta mot M3 igen men ångrade dig. Bra beslut tycker jag men ska du sälja din SI kanske vi är intresserade. Hur långt har den gått nu? Mvh Markuz |
|
Har den blåa på blocket en strulig motor? Sa säljaren det och ändå vill ha 249k? Min har gått 3900mil och jag vill ha 220k för den, då jag har fått det priset hos BMW i Nacka när jag vill sälja den. Då med Ditec, H&R spacers, BMW Performance interiör, Blackline baklysen, Velourmattor, mappad, nyservad samt ny programvara Ver.30 hos BMW m.m. Komfortpaket, dynamikpaket, belysningspaket, M-paket = Bavaria Exkl HiFi Professional stereo, samt skidlucka o elektroniskt inställbara njurkuddar. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.