Sida 20 av 20
|
|
---|---|
![]() 119 BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006 BMW 320i m sport edition 2011 BMW M3 E46 2002 |
Ok :). Ja, dyra prylar såntdär. Jag har lite GTS-prylar på M4:an och allt sånt är ju sjukt dyrt.. Jag ska inte gå bananas på denna bilen men lite bättre luft/avgas hade nog gjort gott. Extraktorgrenrör vore fint men då blir den väl kattlös. Meckigt med bes. |
![]() 119 BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006 BMW 320i m sport edition 2011 BMW M3 E46 2002 |
Jo, jag såg en som hade kapat av kattarna och svetsat på rör bara, men då är man ju körd vid bes.. |
Ja insug har DISA spjällmotor och viss restriktion, men avstämt, vilket inte extraktirgrenrören är iom kattarna sitter på grenröret Här har du ett billigt rostfritt alternativ: Länk |
|
![]() 119 BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006 BMW 320i m sport edition 2011 BMW M3 E46 2002 |
Ok! Men passar det på Si-motorn då? Toppen är ju inte samma Jag tyckte det såg ut som annan bultindelning men jag kan ha fel. |
Menar du grenröret, så ska det passa samtliga E90 320i från 2005-2007, och Si motorn är en N45B20 uppborrad från N45N16 alltså 1.6 L från början. Det tåls att kollas upp innan man beställer via tillverkarn av Grenröret Direnza |
|
![]() 119 BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006 BMW 320i m sport edition 2011 BMW M3 E46 2002 |
Hej igen :)! Jo, jag såg att någon skrev att det var diffbroms i bakaxeln på dessa men det har jag inte läst någon annanstans i tekniska data så jag antar att så inte är fallet. Någon som vet med säkerhet? |
Sent svar, men det är ingen lamell eller slungdiff på denna, men det är dock 4:1 utväxling på slutväxeln, så 320si är väldigt lågt utväxlad, så 1:ans växel är nästan överflödig, men perfekt för kurviga vägar då du ligger alltid i rätt varvtalsområde för max effekt ur kurvan vs en vanlig 320i med 3.2 i utväxling på slutväxeln. Vill man ha en lamelldiff tillverkar tex Quaife dessa och kostade förr ca 14k. Länk |
|
![]() 119 BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006 BMW 320i m sport edition 2011 BMW M3 E46 2002 |
Hej igen :). Ok, som jag misstänkte, och märkte :). Förresten, du fick aldrig bytt avgassystem på din väl, och testat och jämfört i bromsbänk? Du mappade väl bara om, justerade om kammarna och öppnade upp insugssidan om jag minns rätt? Vet du hur han ställde kammarna? Hur modifierades insugssidan? |
Det stämmer! Bytta aldrig avgassystem eller racingdelarna som jag inhandlade, då jag sålde den innan tyvärr, och sålde även delarna till ett racing team i Tyskland. Men har en BMW 320i med N43 ( 170hk ) motor som bygger på N45, men är en aning modernare tappning, med direktinsprutning, i övrigt väldigt lik. Här testade jag att endast kapa bort kattarna och förlänga rören till kollektorn, och det är som att ha kört runt med ett släp i flera år i jämförelse, samt svänghjulet av dubbelmassetyp bör man också byta till ett enkelmasse av lättviktstyp, för att få bort ”kärvheten” i motorns uppförande, men till priset att lite oroligare gång. Btr kammarna var det Köhler racing som slipade om dessa en aning och vred kammarna några grader, men det var innan det fanns Schrick kammar att tillgå för både insug och avgassidan. Länk Jag skulle rekommendera att köpa dessa, och öppna upp insuget och ev. ta bort DISA motorn och ställa insuget i öppet läge för jämnan för högsta toppeffekt. |
|
![]() 119 BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006 BMW 320i m sport edition 2011 BMW M3 E46 2002 |
Ok! tack för infon! Avgassystem är det första vi kommer börja med. Jag bygger om en header från M3 E92 med V8:an. Det finns ett företag som heter Dbilas i Tyskland som slipar kammar så det kanske blir det om jag går vidare med motorn. |
Sneglat också på M3 E92 grenröret för ena banken, skulle ev kunna fungera efter lite anpassning. 👍 Spännande! Håll oss uppdaterade om hur det går framåt👍 |
|
![]() 119 BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006 BMW 320i m sport edition 2011 BMW M3 E46 2002 |
Japp, återkommer ! |
Spännande 😊 | |
![]() 119 BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006 BMW 320i m sport edition 2011 BMW M3 E46 2002 |
Hej! Jag väcker denna tråden igen om dessa udda bilarna 😊. Jag har funderat under ganska lång tid på hur jag ska göra med min Si. Sätta fart på den kvävda racemotorn eller inte. Nu har jag bestämt mig för att få lite mer fart på den. Den senaste tiden har det experimenterats en hel del hos ett företag som tagit fram riktiga plenumkammare i kolfiber som animerats och testats i både flödesprogram och på deras testbil. Dessa finns för tre olika grader av trimning. Road för 7300 varv, sport 7700 varv och race 8500 varv. Dom har även rostfria headers 4-1. På deras projektbil fick dom ett par vassa 290-graderskammar slipade också. På den motorn som byggdes med andra kolvar och stakar fick dom ut 262 hästar vid 8500 varv och 239 Nm. Bilen har fullt fungerande vanos kvar😊. Jag har beställt både plenumkammare, grenrör och kammar fast i en snällare version som klarar originalfjädrarnas lyft. Jag hoppas hamna på runt 220 hästar någonstans. Bilen är skitrolig att köra så ca 50 pigga sughästar till kommer göra den ännu bättre😊. |
JohnnyLehti: Härligt att höra, du får hålla tråden levande med att uppdatera med hur detta framskrider! Lätt och varvvillig sugmotorbil med rapp gasrespons är ju inget som går att köpa nytt sedan länge :-( //Stenback |
|
Hallå @JohnnyLehti Detta kan troligen bli det mest spännande projektet på detta forumet någonsin och blev väldigt intresserad av vad företaget i Tyskland du har kontaktat heter / kontaktperson, då jag funderar på plenum och headers också mm. Du får fotodokumentera alt göra en Youtube-kanal hade varit något 👍 220 hk skulle nästan motsvara M3 E30 2.3L |
|
Ingår det även nya lyftare o ventilfjädrar till kammarna? Bifogar en länk till en utförlig spec vad som exakt är utfört med race-bilen vs standard: Länk Komponent Serieversion WTCC‑specifikation Motor (N45B20S) 2,0 L N45 med 130 kW (standard) Specialbyggd motor: ökad kompression (11:1), högre varvtal (redline ~8500 rpm), handbyggd, utan Valvetronic Bottenventil och slag Standard Fäl justering av slag (-2 mm) och borrning (+1 mm) för homologering () Växellåda Synkroniserad sekventiell OSynkron femväxlad racing–låda med rakväxta kuggar, H‑vänd spak och paddellös koppling med hjälpsensor () Fjädring Produktions–McPherson Raceupphängning, kraftigare krängningshämmare, optimerad fjädrings‑setup (fram och bak) () Bromsar Standard skivor Fram: 332 mm ventilerade, 4‐kolvsok; Bak: 291 mm ventilerade, 2‐kolvsok () Styrning Elektrohydraulisk originalstyrning Stegad direktare rattutväxling för snabbare respons () Chassi och vikt Ca 1350 kg Ca 1155 kg tävlingsvikt, kortare frontstötfångare (–20 %) () Tank 60 L (cirka) 45 L racingstank () Aerodynamik Standard Modifierad frontbumper, eventuellt splitter/vingar enligt Super 2000‑reglementet () Length: 4,535 mm Width: 1,845 mm Height: approx. 1,350 mm Wheel base: 2,763 mm Vehicle weight: 1,140 kg (with driver) Engine type: four-cylinder in-line Capacity: 1,998 cc max. output: approx. 275 bhp at approx. 8,400 rpm max. engine speed: 8,500 rpm (as per regulations) Cylinder block: aluminium crankcase reinforced with a bedplate Engine control: BMW Motorsport ECU404 Tank capacity: approx. 45 litres Fuel: standard fuel, Super Plus unleaded Chassis/body: unitary construction steel body Aerodynamic front apron, rear apron, flared front and rear package: wheel arches made of CRFP/GFRP, rear wings made of aluminium Front axle: double joint Mc Pherson axle with adjustable anti roll bar Rear axle: five arms axle with adjustable anti roll bar Shock absorbers: Sachs with adjustable compression and rebound Brake system, front: four-piston AP brake callipers, iron brake discs of 332 mm diameter Brake system, rear: two-piston AP brake callipers, iron brake discs of 280 mm diameter Wheels: aluminium rims, SA 216 BBS Seat: Recaro ProRacer HANS |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.