AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
93.586

Officiella E90 320 Si tråden**

Sida 20 av 20
Visa användare
119
JohnnyLehti
BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006
BMW 320i m sport edition 2011
BMW M3 E46 2002
Ok :). Ja, dyra prylar såntdär. Jag har lite GTS-prylar på M4:an och allt sånt är ju sjukt dyrt..
Jag ska inte gå bananas på denna bilen men lite bättre luft/avgas hade nog gjort gott. Extraktorgrenrör vore fint men då blir den väl kattlös. Meckigt med bes.
Visa användare
119
JohnnyLehti
BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006
BMW 320i m sport edition 2011
BMW M3 E46 2002
Jo, jag såg en som hade kapat av kattarna och svetsat på rör bara, men då är man ju körd vid bes..
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Ja insug har DISA spjällmotor och viss restriktion, men avstämt, vilket inte extraktirgrenrören är iom kattarna sitter på grenröret

Här har du ett billigt rostfritt alternativ:

Länk

Visa användare
119
JohnnyLehti
BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006
BMW 320i m sport edition 2011
BMW M3 E46 2002
Ok! Men passar det på Si-motorn då? Toppen är ju inte samma Jag tyckte det såg ut som annan bultindelning men jag kan ha fel.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Menar du grenröret, så ska det passa samtliga E90 320i från 2005-2007, och Si motorn är en N45B20 uppborrad från N45N16 alltså 1.6 L från början.

Det tåls att kollas upp innan man beställer via tillverkarn av Grenröret Direnza

Visa användare
119
JohnnyLehti
BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006
BMW 320i m sport edition 2011
BMW M3 E46 2002
Hej igen :)!
Jo, jag såg att någon skrev att det var diffbroms i bakaxeln på dessa men det har jag inte läst någon annanstans i tekniska data så jag antar att så inte är fallet. Någon som vet med säkerhet?
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Sent svar, men det är ingen lamell eller slungdiff på denna, men det är dock 4:1 utväxling på slutväxeln, så 320si är väldigt lågt utväxlad, så 1:ans växel är nästan överflödig, men perfekt för kurviga vägar då du ligger alltid i rätt varvtalsområde för max effekt ur kurvan vs en vanlig 320i med 3.2 i utväxling på slutväxeln.

Vill man ha en lamelldiff tillverkar tex Quaife dessa och kostade förr ca 14k.

Länk



Visa användare
119
JohnnyLehti
BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006
BMW 320i m sport edition 2011
BMW M3 E46 2002
Hej igen :).
Ok, som jag misstänkte, och märkte :).
Förresten, du fick aldrig bytt avgassystem på din väl, och testat och jämfört i bromsbänk? Du mappade väl bara om, justerade om kammarna och öppnade upp insugssidan om jag minns rätt? Vet du hur han ställde kammarna? Hur modifierades insugssidan?
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Det stämmer!

Bytta aldrig avgassystem eller racingdelarna som jag inhandlade, då jag sålde den innan tyvärr, och sålde även delarna till ett racing team i Tyskland.

Men har en BMW 320i med N43 ( 170hk ) motor som bygger på N45, men är en aning modernare tappning, med direktinsprutning, i övrigt väldigt lik.
Här testade jag att endast kapa bort kattarna och förlänga rören till kollektorn, och det är som att ha kört runt med ett släp i flera år i jämförelse, samt svänghjulet av dubbelmassetyp bör man också byta till ett enkelmasse av lättviktstyp, för att få bort ”kärvheten” i motorns uppförande, men till priset att lite oroligare gång.

Btr kammarna var det Köhler racing som slipade om dessa en aning och vred kammarna några grader, men det var innan det fanns Schrick kammar att tillgå för både insug och avgassidan.

Länk


Jag skulle rekommendera att köpa dessa, och öppna upp insuget och ev. ta bort DISA motorn och ställa insuget i öppet läge för jämnan för högsta toppeffekt.

Visa användare
119
JohnnyLehti
BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006
BMW 320i m sport edition 2011
BMW M3 E46 2002
Ok!
tack för infon! Avgassystem är det första vi kommer börja med. Jag bygger om en header från M3 E92 med V8:an.
Det finns ett företag som heter Dbilas i Tyskland som slipar kammar så det kanske blir det om jag går vidare med motorn.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Sneglat också på M3 E92 grenröret för ena banken, skulle ev kunna fungera efter lite anpassning. 👍

Spännande! Håll oss uppdaterade om hur det går framåt👍
Visa användare
119
JohnnyLehti
BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006
BMW 320i m sport edition 2011
BMW M3 E46 2002
Japp, återkommer !
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Spännande 😊
Visa användare
119
JohnnyLehti
BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006
BMW 320i m sport edition 2011
BMW M3 E46 2002
Hej!

Jag väcker denna tråden igen om dessa udda bilarna 😊.
Jag har funderat under ganska lång tid på hur jag ska göra med min Si. Sätta fart på den kvävda racemotorn eller inte. Nu har jag bestämt mig för att få lite mer fart på den.
Den senaste tiden har det experimenterats en hel del hos ett företag som tagit fram riktiga plenumkammare i kolfiber som animerats och testats i både flödesprogram och på deras testbil. Dessa finns för tre olika grader av trimning. Road för 7300 varv, sport 7700 varv och race 8500 varv. Dom har även rostfria headers 4-1. På deras projektbil fick dom ett par vassa 290-graderskammar slipade också. På den motorn som byggdes med andra kolvar och stakar fick dom ut 262 hästar vid 8500 varv och 239 Nm. Bilen har fullt fungerande vanos kvar😊.
Jag har beställt både plenumkammare, grenrör och kammar fast i en snällare version som klarar originalfjädrarnas lyft. Jag hoppas hamna på runt 220 hästar någonstans. Bilen är skitrolig att köra så ca 50 pigga sughästar till kommer göra den ännu bättre😊.
St
1.398
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT

Tesla Model Y Performance


JohnnyLehti: Härligt att höra, du får hålla tråden levande med att uppdatera med hur detta framskrider!
Lätt och varvvillig sugmotorbil med rapp gasrespons är ju inget som går att köpa nytt sedan länge :-(

//Stenback
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Hallå @JohnnyLehti

Detta kan troligen bli det mest spännande projektet på detta forumet någonsin och blev väldigt intresserad av vad företaget i Tyskland du har kontaktat heter / kontaktperson, då jag funderar på plenum och headers också mm.

Du får fotodokumentera alt göra en Youtube-kanal hade varit något 👍

220 hk skulle nästan motsvara M3 E30 2.3L

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Ingår det även nya lyftare o ventilfjädrar till kammarna?

Bifogar en länk till en utförlig spec vad som exakt är utfört med race-bilen vs standard:

Länk

Komponent
Serieversion
WTCC‑specifikation
Motor (N45B20S)
2,0 L N45 med 130 kW (standard)
Specialbyggd motor: ökad kompression (11:1), högre varvtal (redline ~8500 rpm), handbyggd, utan Valvetronic
Bottenventil och slag
Standard
Fäl justering av slag (-2 mm) och borrning (+1 mm) för homologering ()
Växellåda
Synkroniserad sekventiell
OSynkron femväxlad racing–låda med rakväxta kuggar, H‑vänd spak och paddellös koppling med hjälpsensor ()
Fjädring
Produktions–McPherson
Raceupphängning, kraftigare krängningshämmare, optimerad fjädrings‑setup (fram och bak) ()
Bromsar
Standard skivor
Fram: 332 mm ventilerade, 4‐kolvsok; Bak: 291 mm ventilerade, 2‐kolvsok ()
Styrning
Elektrohydraulisk originalstyrning
Stegad direktare rattutväxling för snabbare respons ()
Chassi och vikt
Ca 1350 kg
Ca 1155 kg tävlingsvikt, kortare frontstötfångare (–20 %) ()
Tank
60 L (cirka)
45 L racingstank ()
Aerodynamik
Standard
Modifierad frontbumper, eventuellt splitter/vingar enligt Super 2000‑reglementet ()

Length: 4,535 mm
Width: 1,845 mm
Height: approx. 1,350 mm
Wheel base: 2,763 mm
Vehicle weight: 1,140 kg (with driver)
Engine type: four-cylinder in-line
Capacity: 1,998 cc
max. output: approx. 275 bhp at approx. 8,400 rpm
max. engine speed: 8,500 rpm (as per regulations)
Cylinder block: aluminium crankcase reinforced with a bedplate
Engine control: BMW Motorsport ECU404
Tank capacity: approx. 45 litres
Fuel: standard fuel, Super Plus unleaded
Chassis/body: unitary construction steel body
Aerodynamic front apron, rear apron, flared front and rear
package: wheel arches made of CRFP/GFRP, rear wings made of aluminium
Front axle: double joint Mc Pherson axle with adjustable anti roll bar
Rear axle: five arms axle with adjustable anti roll bar
Shock absorbers: Sachs with adjustable compression and rebound
Brake system, front: four-piston AP brake callipers, iron brake discs of 332 mm diameter
Brake system, rear: two-piston AP brake callipers, iron brake discs of 280 mm diameter
Wheels: aluminium rims, SA 216 BBS
Seat: Recaro ProRacer HANS

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.