AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
93.587

Officiella E90 320 Si tråden**

Sida 2 av 20
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Nä, ser man det så har du helt rätt. Men de har valt de "riktiga" M om du förstår mig rätt. Den "italienska" M3:an är heller inte välkommen att deltaga. Träffen blir större o större för varje år och skulle de bjuda in fler modeller blir det på tok för stort helt enkelt. Det är väl uppåt 50 bilar redan nu och det är en månad kvar ungefär. Man får också tänka på att träffen är ett privat initiativ med hjälp av BMW och en del andra företag i Västerås. Det vore i alla fall trevligt att träffas och titta på din kärra.

Mvh Markuz
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Hehe förstår.. Italienska M3:an hade uppborrad 328 motor va lr hur va det nu igen?
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Ingen aning faktiskt, för mig ser den ut som vilken upphottad E30 som helst.

Mvh Markuz
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Har du hunnit få någon uppfattning om bränsleförbrukning än. Har läst hiskeliga siffror trots liten motor, låg vikt och manuell låda.

Mvh Markuz
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Ja innan mappningen drog den 1.2 hyfsat hård körning enl datorn, och ca 1.0 blandad körning. Efter mappning drar den 0.82 enl datorn vid snålkörning med fullgas ibland, och ca 0.9-1.0 vid hård körning..

Men om du kollar på en E90 330 3.0 272HK så drar en sån 0.77 enl BMW och Si:n drar 0.93 enl BMW.. Motorn är ju en pluggad racemotor utan valvetronic o annat lull-lull...Känns som att man eldar för kråkorna då verkningsgraden inte kan vara allt för hög..Det känns som att det sitter en stor restriktor på.. Men det blev helt klart en stor förbättring efter mappning.

Funderar på ett nytt avgas med extraktorgrenrör+ nytt insug och kam..Då skulle den nog vakna till liv..
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Bensinförbrukningen jag skriver är snittförbrukning enl datorn..
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Hej igen och tack för vänförfrågan på garaget. Ja, det låter ju inte klokt tycker jag. Siffrorna är ju ruskigt lika förbrukning på en M3 om man gasar lite. GT:n har jag fått under litern blandad körning, dock med mycket hjälp av farthållaren. Också detta enligt datorn som jag hört man inte ska stirra sig blind på.

Mvh Markuz
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Det är som dom gamla golf VR6:orna! Drog soppa uta bah helvette! =)

Men trots att det bara är en fyra som är högvarvig har den bra segdragningsförmåga och kan lätt ligga i 45km/h på 5 eller sexan i lätt uppförsbacke utan knussel lr skrammel efter mappningen...

Bättre än den nya z4:an 2.3 2.5L rak 6:a 204HK ja va ute o testade i lördags..

Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Du kommer helt enkelt att få agera testbänk för oss andra. Hör av dig med uppdateringarna.

Mvh Markuz
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Absolut!

La precis en beställning på H&R Krängningshämmare genom Bilmodecenter.

Hoppas att sidorolleffekten ska minska markant!

Sen blir det H&R coilovers

Sen ska motorns ses över samt uppsala avgasteknik ska få bygga ett system till mig ink grenrör med racekat..

Sen kolfiberhuv som ska lackas i bilens färg m.m.m..

Mvh

Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Mycket intressant måste jag säga. La till dig som favvo på garaget så du får fylla på info vartefter där. Saknar dock lite mer bilder i skrivande stund, segar dom sig på Ditec?

Mvh Markuz
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Bilder på garaget kommer... Jag har inte haft tid att plåta med någon bar kamera.. Sen är den hämtad från Ditec men grundpoleringen var under all kretik då alla tvättrepor och solar m.m. låg kvar under Ditec dubbelkomponetbehandling!!!!! Så jag ska lämna in den igen!! Backjobb!!

Men bilder kommer trust me..
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Hmm, jäkligt illa. Har aldrig provat Ditec utan kört Mr Cap på ett flartal bilar och aldrig varit missnöjd faktiskt. De kanske är lite dyrare men man får ju oftast vad man betalar för. Hade jag behållit GT:n hade jag kört behandling vartannat år, det räcker på en entusiastbil men en bruksis bör man nog behandla varje år.

Mvh Markuz
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Det handlar inte om märket ditec, utan personen bakom spakarna som har kört med en för snäll poler rondell! Jag valde inte Ditec pga av priset utan för att deras yta ska hålla längre än Mr.cap enl otaliga spaltmeters disskutioner på olika forumm.m.m.

Ditec tar 5000:- för enbart den yttre behandlingen på min bil.

Mr.Cap skulle också ha 5000:- för min bil.

Men dom är hjälpsamma på Ditec, och gör om hela jobbet under nästa vecka!

Har du någon erfaranhet på fullt justerbara coil-overs? Jag funderar på KW´s eller H&R´s värstingar. Jag vill ha sjuk väghållning utan att få huvudvärk och sitta och studsa som ett popcorn när jag kör..

Mvh
Beolab: Säkert fått höra det förrut, men ändå: Du verkar vilja/kunna lägga rätt mycket pengar på bilen, finns det någon speciell anledning till att du inte tar en 330/5 direkt?

Jag ifrågasätter inte ditt projekt, jag är bara okunnig :)
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Jag känner att denna bil är ett bra grundmaterial för att bygga på då det är en homologeringsbil till BMW 320si WTCC bil, och har en del gemensamma komponenter, samt att det finns BMW motorsport race delar att köpa till om man så vill .. Och har kalkylerat att det kommer kosta mig ca 40-50k i delar + jobb för att få den bil jag kan trivas med..

Mvh

Am
194
Amonsson
320si -06

325i -92
Du tänker typ som jag :P Har varit sugen på att uppgradera till en 335 när peningarna finns.. Men tror inte det blir, dem är ju så "vanliga" Med denna får man ju känna sig lite speciell :) och somsagt, finns ju möjlighet att få runt 300 kusar utan att göra grova ingrepp, om man inte ser byta toppen som ett grovt ingrepp :P
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Beolab: Har ingen personlig erfarenhet av sk coilovers men vill man ha bra väghållning ska man satsa på ett sånt kit. Dock skulle jag nog inte välja några värstingar då du garanterat kommer få popcorneffekt. En sportvariant är nog att föredra samt komplettera med krängare och fjäderbenstag fram och bak. Bilmodecenter hade ett H&R kit för lite över 8K, KW:s motsvarande kit kostade dubbelt så mycket.

Mvh Markuz
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
MM.. Tänker som du, men att fullt justerbara, borde kunna justeras till lite komfort om man köper sådana med gasjusteringsklocka.. Sen får man välja en fjäder som är lite mjukare än racevarianten..
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Läste något om en länk till Garaget med bilder? Hade varit intressant att se men hittade aldrig länken... :)

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.