Sida 19 av 20
|
|
---|---|
Hello! I’ve ones my japanred Si in over 10 years now. I drive it between April-November. I never had any issue with the engine. I got 120k km on the meter today. It is uppdated to the latest firmware version, oil maintenance every year and it has an engine heater (the electric version) installed so basicly almost every other engine-start is a preheated one. It may not be an M3 when it comes to horsepower but as Beolab mentioned the handling and and direct feedback that the chassis gives you pared with the engine sound (eisenman race exhaust on mine) and short shifting range is definitely m3 level. Now people talk... have opinions but the thing is that due to the 320si-s limited production numbers a few people has a first hand experience with the car. I’d say if you can get your hands on a preserved one don’t hesitate. |
|
Here is mine... Länk |
|
Fantastic looking car Janos! Indeed, i'm not the biggest power buff and for the type of driving I enjoy (winding road), acceleration doesn't really matter. I can however appreciate the things most owners are describing - a responsive free-revving engine and a chassis which is easy to rotate. I think these make all the difference in the world, like all FR cars, that have an engine and tranny positioned as far back as possible (RX cars, s2000 etc.). BRZ twins are the obvious contemporary choice in this category, but i really like the BMW more as a car. Has anyone ever considered running a skinnier&square tyre setup on their SI? Like 205-215 all round? I feel that this would loosen the car a bit, potentially making it a bit less planted and more engaging at lower speeds? Aleksander PS. two cars on blocket atm, both with over 160k km on the clock, possibly many owners. They are cheap, but seem a bit too risky. |
|
Beolab, indeed the engine seems like a stroked n45b16, with a ported head and simpler valvetrain. I'm sure many components changed as well. It makes sens what you said, engine just not suited for daily driving with many short warm-ups and cool-downs. There is a company in England, that will bore the liners out and replace it with conventional steel items, supposedly solving this issue. Maybe that is a long term solution. The rest of the BMW's 4 cylinder range seems very focused on economy and ecology and not that fun to drive (not interested in the newer turbo engines), or am i wrong? There also doesn't seem to be any aftermarket support for them (n46/n43) - thus no way to even make them more fun. |
|
The very high levels of grip was actually what attracted me to this car in the first place. The suspension has been tuned extremely well by the German wiz's. It's not just a standard M suspension setup. Springrates and dampers are unique for this model. Messing with the suspension by adding spacers, lowering springs etc. will only ruin the experience. I tried - believe me. I used to take the S-shaped highway offramp near my work at 110km/h and only brake just before the red lights. It was signed at 40km/h. I haven't had a car since then that could do that. It was a rush - and thinking about it makes me miss it even more. If it was me I would change all the rubber bushings and shocks for with new original BMW parts, mount some fresh rubber on the wheels and call it a day. |
|
Nice:) But could you steer/adjust the car on throttle mid-corner or was it just glued? | |
@ks If you mean break traction and slide - then no 173hp was simply not enough to overwhelm the massive grip of the 255 michelin rear tires. | |
![]() 119 BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006 BMW 320i m sport edition 2011 BMW M3 E46 2002 |
Hej alla! Gammal tråd detta men jag skriver och hoppas på respons :). Johnny Lehti heter jag. Jag är lite sugen på en 320 Si och har hittat en bil med 9000 mil på mätaren och 6000 mil på den utbytta motorn. En ägare, full servicehistorik, skinn m.m. Vad tror ni om värde på en sådan idag? Hur funkar era 320 Si? Är ni nöjda med dom eller är det problembilar? Samlarvärde? Har ni gjort något bra för att få lite mer effekt ? Alla svar och tips är välkomna! Mvh Johnny. |
Hej! Det är en superb bil med otrolig balans i chassie och karross mm. Köpte min med 900 mil på mätarn och såldes vid 2100 mil till norrland och i skrivande stund har den mestadels varit avställd, men rullat ca 6000 mil idag. Carbonsvart individual original i perfekt skick. Skulle säga att de står i ca 200k för en original med upp till 5-6k på mätarn. Har de gått längre och dålig historik mm ca 130-160k idagsläget. Vad begär de ? |
|
PS Motorn är den sköra detaljen, iom kermaiska cylinderfoder som kan börja vittra och förlora kompression. Men vad jag har läst ska dessa sjukdomar vara åtgärdade på nyare utbytesmotorer från BMW. Byt olja lite oftare än normalt , se till att DME har senaste mjukvara och kör den när det är sol , så kommer du inte lida av några större problem. |
|
Beolab, jag skrev lite fel innan. Idag fick jag lite mer info om bilen. Bilen har precis passerat 10000 mil men motorn har bara gått 3000 mil. Den är såklart den uppdaterade versionen där dom gjort en massa grejer berättade BMW-säljaren. Dom byter styrbox, EVS-enhet för nycklar, koppling m.m. i samband med motorbytet. Bilen har svart helskinn, navi, bi-xenon, multiratt, och i stort sett alla annan utrustning. Bilen är helt skadefri, aldrig omlackad någonstans, en ägare, 60-årig man köpte den ny, en av dom sista tydligen då den står som en -07:a.Jag får ge runt 140000. Bilen är 100% original. |
Utan att ha sett den låter det som ett extra fint exemplar. Men att de har bytt startspärr ( EWS ) mm verkar lite konstigt för ett motorbyte iof, något som tåls att kolla upp varför med BMW verkstan som utfört jobbet enl. Kvittona möjligen. Vad är det för färg på den? Minns det var en äldre herre som kontaktade mig och ville diskutera 320si med mig för 8-9 år sedan som jag minns bodde uppåt landet som hade köpt sin ny. Kan vara han ev. Men om allt tycks vara felfritt är 140.000:- ett bra helt Ok pris skulle jag säga. Har du tänkt att köra den till vardags / vintern eller endast entusiast / finåkning? |
|
Vad är definitionen på "en äldre herre" för 8-9 år sedan då? Stämmer väl inte överens oavsett om man är 60 år nu eller när man köpte bilen för 15 år sedan? Håller med om att det låter märkligt att byta annat än motor. Möjligen koppling på ägarens bekostnad då. MVH Christofer |
|
Svårt att säga, men en herre i mellan 50-60 års åldern från Dalarna, ganska irrelevant egentligen om det va samma person eller inte. Var endast en fråga och kuriosa till berättelsen om du vill veta. Lite skumt.. Låter som att man har flyttat över delar mellan två olika bilar med olika i samband med en krock alt något som har hänt som tex kabelbrand, inbrott. Intressant vad de svarar. |
|
Beolab, bilen står i södra Tyskland. Jag kan ha uppfattat fel med evs och ECU men det ger sig, spelar mindre roll. Bilen är Carbonsvart. Min tanke är att köra den som brukis på sommaren när jag inte åker med M4:an. Sen har jag min gamla E46 320 när vägarna är saltiga och grusiga och när jag ska köra släp med motorcykel till isarna om det fryser på då jag har dragkrok på den. Si.n har aldrig varit utsatt för några skaor eller omlack, allt ärontrollerat och mätt med mymätare. Motorn byttes då det var oljud i den och vevlagrena var dåliga, inget annat. Alla kvitton och full historik från BMW finns så inget är oklart där. |
Där har vi svaret! Byter man DME så behöver man även byta EWS inkl nya nycklar, om man inte vill lägga ner timmar på att koda om hela DME:n så den kodas mot den bf EWS:en, så BMW väljer då som oftast att beställa DME som är förprogrammerad ihop med startspärrsmodulen👍 I övrigt så känns bilen som ett utmärkt samlarobjekt och skulle personligen köpt den✋ Samtliga mina BMW's är och har varit Karbonsvartmet. inkl 320Si:n jag sålde. Trevlig bilpark du har👍 Körde min 320si vid ett tillfälle på vintern innan de hade saltat och grusat vägarna , och den fungerade fint iom den fina chassi-balansen, men det är mera en sommarbil trots att det är en sedan;) Kuriosa: Beställde Schrick kammar och kolfiberinsug med avstämda trattar med insugsbox och restriktor i kolfiber / Bmw Racing Grenrör av ren incolnell / piggy back BMW Racing DME styrbox inkl spridare från Flash Engineering som de hade använt på sin STCC bil till min Si , men monterades aldrig innan den såldes, men motorn skulle haft en effekt på ca 300 hk utan 74mm restriktors spjällhus som STCC reglementet krävde. Med restriktor gav den i race-sammanhang ca 280 hk. Så motorn har enorm potential men till ett pris. Lyckades sälja detta kit till Tyskland och hamnade på en 320si privat banbil. Kul om du köper din 320Si , så får du gärna uppdatera oss med hur du upplever den mm 👍 |
|
Ok, då var det rätt ändå som polarn sa, han tar hem bilen till mig och har koll så det var ju bra då :). Ok! Kul med dina planer och prylar du skaffade! jag skulle gärna vilja veta vad som gjordes med luftburken som verkar vara en liten restriktor. Den kanske man kan modda litegrann med resultat. Även kamjustering verkade ju hjälpa men det är ju alltid på bekostnad på antingen botten eller toppvarv. |
Precis! Alltså detta insug som jag köpte av Janne Flash Racing teamet som satt på deras BMW 320Si STCC racebil och kostade 66.000:- begagnat inkl spjällhus / spridare komplett begagnat. Så det är fabriksbyggt, likväl extraktorgrenröret i inconell legering ;) Du kan köpa det via denna firma: Länk |
|
Länk |
|
Länk Btr kammarna går även dessa att köpa av BMW Racing men ihop med deras racing anpassade DME med deras egna motorstyrning. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.