Sida 1 av 20
|
|
---|---|
Alla ni som äger (eller har ägt) en E90 320Si , känn er hemma här och diskutera erfarenheter och ev uppgraderingar ni har gjort. Saker som kan vara av glädje till andra. | |
Mycket bra initiativ! Önskar jag ägde en 320si. Fick låna en från BMW Group i två dagar. Blev förälskad! | |
Funderar på en sån som bruksbil men tycker 173Hk är alldeles för klent. Vad finns det för trim egentligen. Avgas och ommappning läste jag om någonstans. Men förövrigt, jag skulle gärna ha chip, insug i kolfiber och kanske överladdning men verkar inte hitta något sånt. Mvh Markuz |
|
Hör av dig till Khöler racing då dom tar in alla Wtcc delar till 320 Si ! Då det är samma block o motor passar mycket nästan rakt av..! Men du får ringa då han inte svar på mail.. Skriv gärna här om hur det går m.m. Är också lite sugen på lite trim.. Mvh |
|
Tjena, låter jättebra men jag har inte bestämt mig än. Måste bli av med GT:n och min nuvarande bruksbil först. Skulle gärna ha en vit men den verkar lite opraktisk som bruksbil så det kanske blir en svart istället. Vad har du för färg? Mvh Markuz |
|
Jag har en Carbon svart! Som bruksbil funkar den, men kanske ingen komforträcer, utan kräver lite mer, då den är lägre och mer spårkänslig än normala 3 serie M-pkt bilar jag har kört och ägt innan.. Väghållningsmässigt är det i full klass med min M3:a e36 3.2 jag ägde för några år sedan.. Jag har satt på H&R spacers runt om för lite extra stabilitet. 2cm fram och 3cm bak /axel. Funderar nu på H&R krängningshämmare plus coilovers + bmw csl 19" hyper black. Jag har iaf konstaterat genom Realoemen att avgassystemet måste vara den största strypningen för motorn! Det är exakt samma som på vanliga 320:in plus att det sitter dubbla kattar på grenröret! Ta bort dom o på med avstämt extraktor och fullflödessystem så vips 15-20hk ! Du sa GT? Menar du M3 GT ? Mvh |
|
Ser nu att du äger en GT... | |
Ja, Carbonsvart var det ja. Kanske finns vanlig svart också. Hmm, din M3:a måste vart sliten för jag tror inte SI:n är i närheten faktiskt. Min GT har i och för sig bara rullat 7800 mil och är i toppskick och jag tycker den är för mjuk för bankörning. Skicka gärna bilder när du blir klar med bilen, svarta CSL lät riktigt grymt. Finns det grenrör till modellen eller pratar du customtillverkat, hade i så fall låtit Ferrita tillverka ett komplett system med racekat så jag kan besikta. Dock har jag hört att BMW:s grenrör är av typen extraktor, men det kanske gäller M3. Mvh Markuz |
|
Min M3:a hade rullat 3500 Mil när jag införskaffade den.. Men chassit på E90 är från grund klassens bästa, så visst är Si:n lite mjukare i högre fart och har mer sidoroll i kurvor tack vare snällare hjulvinklar, snällare krängningshämmare, och fjädring. Men det är inte långt ifrån M3 e36 iaf.. Såg ett test från indmunds, där dom testade M3 e46 mot 335 och 135 coupé. Då va 135 och 335 snabbare i alla intervaller rakt fram, och sedan skiljde det endast någon tiondel/tiondelar runt banan till M3:an fördel... Stämmer! Det sitter extraktorgrenrör original, men också två kattar efter. Sedan två rör till en kollektor och sedan sugrör hela vägen bak.. Bort med kattarna och dubbla 1,85"" hela vägen borde göra susen! Mvh Mvh |
|
OK, då är jag inte helt fel ute om jag låter Ferrita sy ihop ett system. Har vid tidigare tillfälle också sett att BMW själva har en del roliga tillbehör. De kallar det "BMW PERFORMANCE", kul initiativ tycker jag. Vi får se vad som händer, det verkar vara en kul bil i grunden i alla fall men lite fler hästar är ett måste. Mvh Markuz |
|
Fler hästar= Amen! Motorn har ju potential då det är exakt samma botten som i Wtcc fast med annan topp, insug, avgas och insprutning/styrning.m.m. Och en sån motor utvecklar 276hk med restriktor. Annars en bit över 300hk.. Motorn är handbyggd i byggd i Hams Hall i England med mycket fina material så som komposit i kolvar och aluminium cylinderhus magnesium i stakarna m.m.m.. Mvh |
|
Man kan kalla 320si för M3 light efter några enklare modds.. | |
Att den är välbyggd tvivlar jag inte en sekund på. Sen är den ju lite speciell med allt special också. Ha ha, ja "Baby M3" har jag hört tidigare. Mvh Markuz |
|
Förresten, du får gärna skicka bilder på din bil som den står nu. Kan vara kul och se hur den ser ut Carbonsvart. Vit, blå och grå dräller det ju av. Mvh Markuz |
|
Jo lite kul är det... Har inhandlat lite BMW Performance lull-lull i form av Växelspaksknoppen alu med alcantara och handbromsen i alu och alcantara, fjäderbensstag i alu, Blackline baklycktor samt antrasite velour mattor = 10.000:- för lite lull-lull.. Sen finns det stötdämpare ej justerbara 14.000:-, 6 kolvsok fram 16.000:-, kolfiberintag 9300:-, skalstolar i alcantara 44.000:-, fjäderbensstag i kolfiber 12.000:-, kolfiber splitter och difusor. Kolfiberintreör 15.000:- att köpa till m.m.. Mvh |
|
Har inte ägt den så länge så jag har inte hunnit ta några bilder än då den står hos Ditec just nu, men googlar du på 320 Si så får du upp rätt många Carbon svarta 320 si då bmw har tagit den färgen som modell för si:n gatversionen tydligen.. Klistra in den här länken så hittar du lite bilder.. Länk |
|
Var har du hittat den informationen med priser och allt? Mvh Markuz |
|
Hade priserna i huvudet=) Men du finner dom här: Länk Välj bara bmw performance + sök |
|
Om du bor i sthlm så kan vi ses på Brostugan någon onsdag eller BMW CS har träff måndagar några ggr per år.. | |
Tack, ruskigt/löjligt dyra de där tillbehören. Ja Brostugan är inte omöjligt, men du kommer väl till M Run i Västerås annars. Gäller naturligtvis bara M bilar men som åskådare för du komma i vad du vill. Gå in på M3E30.se och läs mer. Mvh Markuz |
|
Bilen är byggd utav BMW motorsport så det är en äkta M ,men ingen M3,M5 eller M6.... Hehe eller har jag fel... | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.