AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Nivåreglering kompressorfel E61, dags att lösa problemet en gång för alla?

Visad 262.213 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg326 st
Postad/Inlagd2012-02-24 17:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i E60 -04
Elmotorhöljet hålls bara av magneterna, var försiktig bara men det måste bort.

Om du tittar in i hålet där pluggen satt så ser du änden på en axel, det är den du ska ge dig på med en dorn.

Kolvtoppen med de 3 torxen skall bort, men det kan du ta senare.

Allt som har en skruv ska bort + elmotorn och filtret.           IP: ...[.148.10]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-02-24 17:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Hej bmwgus.

När jag tittar in i hålet där den stora aluminiumpluggen satt så ser jag axeln för kolven som rör sig när jag rör på motorn. Men jag kan inte se att jag kan slå ut något. Får dock titta igen. Men om jag slår ut något där inne, hur får jag tillbaka det? Hade trott att axeln för vevstaken hade två utgångar på nedre delen av huset så att man kunde få ut den i sidled, men jag allt är helgjutet och elmotorn verkar man bara kunna få bort genom att ta bort kolven

Det jag ser när jag tittar in är även skruven som håller elmotorn men den når jag inte med en hylsa då vevstaken är lite i vägen.

Ser inte några ventiler som fjädrar. Ett större hål i kolvtoppen är allt och sen tre hål för insuget från det där filtret som jag tog bort.

Jag får kolla igen efter maten. Tack för att du besvarade mina frågor.

ET           IP: ...[.87.189]
Antal inlägg326 st
Postad/Inlagd2012-02-24 18:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
525i E60 -04
Finns inget som håller motorn förutom lagret, sätt fast hela skiten i ett skruvstycke, naturligtvis så den ej tar skada och ge dig på axeländen i hålet med pluggen så ska du se vad som händer...           IP: ...[.15.183]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-02-24 18:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nu har jag fattat vilka två ventiler som finns på toppen av kolven. De får man vara försiktig med så det borde vara bäst att göra som du gjorde, koka de med diskmedel eller avfettning. Men det var rejält skitigt i skårorna på ena och under den elastiska metallen.

Ok, såg nu att det inte var någon mutter för motoraxeln utan bara en typ av axel. Jepp, jag ska försöka få ut den.

Hur går det sen till att sätta tillbaka den, måste vevaxeln vara i en speciell position?

Sen blir det att verkligen försöka få loss toppen på kolven. Men skumt nog tycker jag att torxen där verkar vara typ 12,5 men det lär nog inte vara så lätt att få tag i de. 10 sladdrar och 15 är för stor. Typiskt.           IP: ...[.87.189]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-02-24 19:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nu har jag dunkat ett tag men jag väntar nog till i morgon för jag tänker köpa en rejälare koppartapp. Men nu när jag dunkat lite så känns det att kolven rör sig trögare. Det beror väl på att axeln ändå är på väg utåt?

Sen får det nog bli en ask grispitt som sista utväg för toppen. Men det lär nog vara svårt att hitta en skruv som är lika stor och väger lika mycket.

Jag dunkar med motorn hängande nedåt. Borde väl vara bäst för lagret?           IP: ...[.87.189]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-02-24 23:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMWGUS, jag börjar tveka lite när det gäller att knacka loss elmotorn. Jag har slagit en hel del med hammare och dorn men det går inte så lätt loss. Om det går riktigt trögt så finns det nog risk för att yttre lagerbanan lossnar och då kanske det inte blir så roligt.

Jag kommer att köpa ett bredare dorn i morgon men jag hittar inte några i koppar så det får bli stål.

Att diska den med elmotorn på känns dock inte heller som en höjdare så jag ska banka lite till i morgon. Sen när jag ska ha tillbaka det så får jag slå på andra sidan. Men ska kolven vara i en viss position jämfört med elmotorn? Skulle gissa det.

/ET

Antal inlägg326 st
Postad/Inlagd2012-02-25 01:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
525i E60 -04
Det är två lager du knackar ur samtidigt, vevstaken och lägret för elmotorn. Kan väl inte påstå det gick lätt, men märktes fort att den rörde sig utåt. Rengöringsmedel med elmotor är nog ingen hit. Det där är enda sättet att få ur kolven, det är ju en engångskompressor, inte tänkt att man ska ta isär den.

Var glad att det inte är en MB SL från 90-talet som har hydraulisk fjädring som jag brukar med i övrigt, där kostar ventilen 30 papp bara den...           IP: ...[.15.183]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-02-25 09:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag ska ge mig på det här igen efter att ha handlat lite grejor. Får se om jag kan hitta en torx som är mellan T10 och T15 i storlek.

Jepp, det är nog inte gjort för att plockas isär. BMW säger kompressorbyte så fort det är något fel med nivåregleringen.

Det var dyrt det för en ventil. Ha det bra och vi hörs.

/ET

Antal inlägg326 st
Postad/Inlagd2012-02-25 09:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
525i E60 -04
Tror jag körde med en sån där bitssats från biltema, de innehåller en massa torx...           IP: ...[.15.183]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-02-25 13:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmwgus, hoppas du ser detta ganska snart för jag håller på att sätta ihop allt nu och då gjorde jag bort mig när det gäller själva kontaktgrejen för motorn. Det lossnade två små silver saker med ringar i vardera änden. Idotiskt nog hade jag inte kollat den så noga innan jag satte dit det så nu vet jag inte var de ska sitta, ser inget direkt som tyder på att de ska sitta på ett visst ställe.

Minns du dessa, de sitter i den mindre ringen på toppen av motorn innan slutlocket?

Hoppas du kan hjälpa mig för det känns jäkligt att stupa på typ målinjen.

Antal inlägg326 st
Postad/Inlagd2012-02-25 14:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
525i E60 -04
Ledsen, ringer inga klockor, maila på bmw4sale@hotmail.se den adressen skall ändå dödas så gör inget den syns här. Skicka en bild...           IP: ...[.148.10]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-02-25 14:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har satt ihop allt nu och ska testköra.

Jag har ett jäkla stökigt arbetsbord i garaget så de kanske kom från annat håll. Går det konstigt så skickar jag en bild.

Annars så tycker jag nog ändå att kompressorn är gjord för rengöring, för varför skulle de annars sätt dit en stor bult mitt emot motoraxeln?

Rengöring behövdes verkligen så jag hoppas att jag nu får snurr på den. Hör av mig om hur det gick.

Tack för alla dina råd och det är som du skrev i början en grej som man klarar av på några timmar. Vi hörs snart.

Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-02-25 16:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hej igen.

De små silvergrejorna var fjädrar för kolstiften. Men nu far säkringen ändå så fort jag drar igång tändningen.

Min svärfar har varit här och tycker att det går trögt när man drar runt motorn då kolven går i topp. Själv så tycker jag att det borde väl ändå vara lite komprission när kolven är uppe och vänder.

Vet inte vad som kan vara fel. Jag slog in lagret tills det var ca 2 mm från kanten, då tog de som stopp. Kan man ha gjort något fel när man satte ihop det så att motorns säkring nu far?

Nu är det middag borta så jag for fortsätta med det här i morgon. Det dumma nu var att när jag testade kompressorn utan att koppla in tryckslangen så sjönk bilen till botten, så nu är det verkstad nästa om inte jag får igång kompressorn. Trist också att de verkar restade på e-bay.

Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-02-27 13:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nu behöver jag råd igen. Säkringen flyger som sagt när jag startar kompressorn.

Det verkar inte vara kortslutning mot chassit då jag mäter och det går ström obehindrat mellan pluss och minus i kontakten. Då återstår väl bara själva kompressorn och där har jag en fundering gällande den nedre mindre kolven.

utgången till filtret och vidare till dämparna var minst sagt tight. Jag fick inget vatten igenom där när jag fyllde gropen i kompressorchassit. Där borde jag kanske ha lagt mer tid men jag tänkte då att det kanske är någon flärp inne i själva chassit som håller igen. Men så är det kanske inte. Vad säger ni BMWGUS, Pistonhead, Robert J eller någon annan som har mekat med dessa kompressorer? Tar tacksamt emot en synpunkt här för jag vill egentligen inte riskera lagren igen genom att knacka ut axeln.

Sen undrar jag om det är någon fara med att bilen nu ligger helt nere där bak i mitt varmgarage? Då den verkligen är låg så tror jag inte ens jag kan köra den över fartguppen här i stan.

Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-02-27 19:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Behöver hjälp. Har fått igång kompressorn efter att ha tagit isär den men den pumpar nu baklänges. Hur fasen kan det ske?

Är det någon som har en idé?

Antal inlägg14 st
Postad/Inlagd2012-02-27 21:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag tror att motorenar okar i fel direction, or there is something wrong connected. I think there is a additional valve in the kompressorn which is for release the air from the suspension, but you anyhow if I repeat what you did, you repaired the kompressor and installed it again in the car, then you startet the engine. After this, the moved down, but what happend then. I had once the problem, when locked the car with key the suspension moved down. Then whenI came back opend the door an started the engine and waited until the suspension was moved up the car moved down. After this I opend all doors and the hatch and restarted the car then it moved up.
The reason for this, is that the CAS (this is the car access system or more or less the control unit for the chassis) recognizes if doors have been open and then it gaves the respective signals back to the EHC ( which is the controller unit for the back suspension). I would recommend to close the car and you have to wait for approx. 20 Minutes that the car gets into the sleeping mode of all control units you can chack this if the red LED at the automatic gear selector is off. After this unlock the car and open and close all door and the hatch. Then start the engine and hopefully it will works.
Am I right that you do not have any diagnostics utility for a PC.
If you would have INPA then you could controll the complete EHC and control the kompressor manualy with the dator.           IP: ...[.99.239]
Antal inlägg971 st
Postad/Inlagd2012-02-27 21:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Låter som du inte fått metall membranen rätt. Det spelar ingen roll om den snurrar höger eller vänster varv då det är i vilken riktning membranen öppnar som kommer att avgöra vilket håll som blir tryck och matning. Tätar inte membranen kommer den att blåsa åt det håll som det går lättast, dvs mot insugs-sidan.           IP: ...[152.237]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-02-27 21:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja, det kan det vara. Men när jag rengjorde de så låg de tätt emot ringen kring respektive hål. Jag ska slå ut motoraxeln i morgon och kolla utblåset för den mindre cylindern igen. För där var det jäkligt tätt. Det borde väl gå att få ut luft där om det nu ska gå via den cylindern ut till dämparna?

Sista chansen sen får det bli en ny kompressor så fort det är möjligt att få tag i en till vettigt pris, dock inte bmw:s 7500 kr.

Antal inlägg326 st
Postad/Inlagd2012-02-27 23:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
525i E60 -04
Ta isär och kolla ventilerna som sagt...

Du behöver ju inte ha den i bilen för provkörning, lägg en säkring och ta ström från ett batteri bara.           IP: ...[.15.183]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-02-28 09:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Minns ni om det ska vara så tätt att det inte kommer en vattendroppe ut från de tre små hålen mot filtret på utgående, dvs utloppet från den mindre kolvens cylinder? Jag funderar på att försöka rensa med ståltråd där men det är i vinkel och nog svårt att komma åt.

Om det ska vara så, ex om det finns en flärp inne i chassit, så vore det bra om jag fick veta det innan jag kör in en ståltråd i de hålen.

Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525d  -05
Pris: 37.500:-

BMW M3  -02
Pris: 175.000:-

BMW 335i E93 Cab M-sport  -09
Pris: 239.000:-

BMW 535i GT  -10