AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Nivåreglering kompressorfel E61, dags att lösa problemet en gång för alla?

Visad 262.209 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg326 st
Postad/Inlagd2012-02-22 16:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i E60 -04
Har du mod så plockar du ned den helt, skruvar isär den så mycket det går, knackar ur kolven, "diskar" alltihop, torkar/blåser rent allt, häller i lite olja och skruvar ihop den. En kvälls arbete...           IP: ...[169.107]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-02-22 16:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Thank you piston head.

I´ll gues that realoem is a company that sells these things. I will check.

I am not sure that i understand this:

"if you need the hose from the kompressor to the valve, i think you can use the hose and the connection from the valve to the air spring. IP: ...["

It is the first hose from the kompressor to the block that divide the air to the forks/damper or what it is called. My english is´nt what it used to be.

/ET

ET           IP: ...[.87.189]
Antal inlägg14 st
Postad/Inlagd2012-02-22 18:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hey ETL, realoem is not the company which sells parts, its just a service to figure out parts and the respective partnumbers, its more or less an online catalogue.

If you follow this link here its the official BMW parts catalogue ( but in tyska)

[LÄNK]

I know what you are looking for, but unfortunately this hose is not available as a sprare part. What I wanted to tell you, is if you use 37221092403 2pcs. (No. 19 on the picture) and 37236765097 (No. 10) you might have all parts to build up a new hose from the Kompressor to the Valve.           IP: ...[6.218.1]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-02-22 20:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja du bmwgus. Det krävs nog både mod och lite kunskap för att få loss allt. Det där med att knacka ur kolven känns lite svårt att föreställa sig. Men man ska visst knacka ut den via insugsventilen. Om det är rätt så undrar jag vad man ska få in där som inte lätt slår hål i kolven. En spetsig körnare är väl knappast lämpligt? Sen undrar jag hur hårt man ska slå?

För tillfället känns det där som ett projekt efter att jag har satt dit en ny, dvs då jag har mer tid att fumla på. Känns som att man ska veta vad man gör om det ska gå på en kväll. Ska kolla på youtube men någon av er som gör något sådant här borde filma det så vi andra lär oss.

And for you pistonhead, i can not se a picture over the kompressor etc when i click on the link. I only see a picture of a brake disk with out numbers. I am purhaps missing something but my skills in computer are as bad as my skills in english.

/ET

Antal inlägg14 st
Postad/Inlagd2012-02-22 20:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
ETL du kan skriva på svenska, but my written swedish is to bad, the link to german spare part catalouge please go to www.realoem.com. The lin was only for information purposes. I trie to post a desciption when I have access to a Computer, at the moment I write from my mobile           IP: ...[.119.22]
Antal inlägg14 st
Postad/Inlagd2012-02-22 21:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
From my experiance, I would not remove the piston or the rotor because you could demage thr conrod and the bearing, you need a special tool, I will not say it is impossible, I like to recommend to remove all covers and all what is easy to remove, dry the silica in the oven clean all other stuff with break cleaner take care for the small flaps dry all with compressed air and complete all.           IP: ...[.119.22]
Antal inlägg326 st
Postad/Inlagd2012-02-22 23:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
525i E60 -04
Jag har plockat isär en och tro mig, betydligt enklare än det låter, man skruvar lös varenda skruv, höljet på elmotorn skall oxå väck, sitter en stor plugg i kompressorhuset, man tar en stor dorn (helst mässing) och knackar på motoraxeln som relativt lätt åker ur med lager och allt, därefter ramlar kolven ur. Problemet sitter i att 3 ventiler (2 i volven och en i botten på cylindern) blir fulla med skit. Diska, koka i avfettning, diskmaskin och tryckluft eller vad man nu känner för, kort sagt skall bli rent, jag avslutade med en vända i diskmaskinen.
Olja självklart in allt igen innan montering.

Digitalkamera att dokumentera med kan vara bra...           IP: ...[.15.183]
Antal inlägg14 st
Postad/Inlagd2012-02-23 06:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
@ BMWGUS, I agree totaly with you, I have disassembled a compressor and you figured out the whole problem with the valves. But I have had two problems, one with the bearing, the main bearing of the rotor has a sleeve and this sleeve was damaged due to the removal. The other problem was to mount the piston, and especally with the pistion rings, the major problem was the ring of the top piston. If I would do the job again, as I told, I would remove all exept the piston. Clean all with break cleaner, fill up the housing with the cleaner a few times, dry all with compressed air and blow carfully into the hole of the lower piston to clean the top valve.           IP: ...[7.112.8]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-02-23 16:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tackar så mycket för att ni delar med er av era erfarenheter BMWGUS och Pistonhead. Jag tar till mig av det ni säger och ska nog ge mig i kast med den i helgen. Om jag kör fast så hoppas jag att någon av er kan kolla mailen, om inte under helgen så ganska snart efter den.

Break clean har jag inte hemma men biltemas kallavfettning har jag. Vet dock inte vilken som är bäst att använda.

När det gäller att olja in det igen så ska jag väl inte lägga på så mycket i själva cylindern? Är lite rädd för att det kan fara in i resten av systemet.

Jag skulle vilja se om du BMWGUS har något svar på den problematik Pistonhead beskriver, helst innan jag sätter igång på lördag morgon.

Roligt det där med diskmaskinen. Bodde ett år i Arvidsjaur där PG-Lundmark tränade för Paris dakar på motorcykel. Han var smårolig han då han skrev om hur förbaskad frugan blev när han körde luftfiltrena i tvättmaskinen och bakre stötdämparens delar i diskmaskinen.

Får se om jag vågar mig på det.

/ET

Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-02-23 16:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Förresten BMWGUS, hur stort dorn ska jag ha på ett ungefär. Jag har nog inget större hemma så jag tänkte fara och köpa det innan jag drar igång.

Antal inlägg971 st
Postad/Inlagd2012-02-23 19:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
ETL: Har inte hunnit vara ut i garaget och kolla. Men tryckslangen mellan kompressorn och fördelningsventilerna är bara skruvad i båda ändarna så den kan du lätt lossa.

Reläet sitter under reservhjulet (om du har ett sådant) och under den frigolit insats som hjulet eller inredningen ligger på. Där ligger en härva med kablar och ett gäng reläer. Minns dock inte vilket av dem som var för luftfjädringen.

Men jag tror inte att du behöver något av det jag ev har liggande, upphängningen kan jag nästan garantera inte är något fel på.           IP: ...[152.237]
Antal inlägg971 st
Postad/Inlagd2012-02-23 19:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Glömde att jag bytte kompressor och slang, sedan bytte jag till X5:an. :)           IP: ...[152.237]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-02-24 08:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Robert J: Tackar för informationen. Jag ska kolla i reservhjulsbaljan, men kompressorn startar som den ska så reläet tänkte jag låta vara så länge.

Jag får se i kväll eller i morgon hur skadad den första biten av tryckluftslangen är samt bussningen framtill på kompressorn, för den har kännts lite väl slapp.

Om jag skulle behöva en ny tryckslang första biten, kan du då tänka dig att sälja din om du har kvar den?

Fin bil du bytte till.

Antal inlägg326 st
Postad/Inlagd2012-02-24 10:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
525i E60 -04
Jag plockade isär ALLT som gick att plocka isär, kolvringarna är i plast, hade inga problem med dessa, ventilerna går ej att plocka bort, det är "diskning" som gäller, jag körde nog med både miljöavfettning, YES diskmedel och en sväng i diskmaskinen. En stor burk på komressorn är någon sorts filter, ta bort denna, gissar att den inte mår bra av att bli blöt...

Och nej, inga problem med tätningarna, jag använde en mässingpinne (dorn) som var typ 8 mm, tror axeln är 6-8 mm, så vad som helst som är större, upp till typ 15 mm går bra. Behövs inte mycket, knackade lätt på den och den gled ur med tätningar och allt.

Kolven MÅSTE ur för att man skall kunna rengöra, om man nu inte vara ska försöka skölja ur den, hade de tankarna oxå, men bättre ta isär den tyckte jag.

Oljade in allt lite, råkade ha kompressorolja, men går nog med vad som helst, pytsade i nån tesked olja i hålet där pluggen skall sitta på slutet.

Inte en varning efter det på ett år och den lät helt annornlunda, innan hörde man att den gick liksom tomt, ventilerna tätade ju inte, sen hörde man att den blev ansträngd av att bygga tryck.

Vem som helst klarar av detta, bara man inte är rädd för det, är försiktig och ta mycket foton så man vet var allt sitter.           IP: ...[169.126]
Antal inlägg14 st
Postad/Inlagd2012-02-24 11:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
@BMWGUS how solved you the problem with the piston rings, at my rings was the tension to high, in other words the ring was bigger than the cylinder. And how did you assemble the rotor, I have used a press.           IP: ...[43.0.32]
Antal inlägg971 st
Postad/Inlagd2012-02-24 11:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Skall kolla vad jag har kvar. Har jag matningen liggande så går det naturligtvis att få köpa den till en rimlig peng.           IP: ...[9.41.61]
Antal inlägg326 st
Postad/Inlagd2012-02-24 11:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
525i E60 -04
Pistonhead:
The rings are made out of plastic and not at all too big, I had no problem getting them back in place. Since the rotor came out so easy, no press, gently tapped it in place.           IP: ...[169.126]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-02-24 12:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tackar alla för era inlägg. Jag ska nog börja så smått i kväll och det var en bra idé att fota löpande.

Jag tänkte göra så här innan jag börjar:

Hissa upp bilen lite bak på dragkroken, starta bilen så att kompressorn går igång. Då borde den väl orka trycka i lite mer luft? Om det stämmer så är det i alla fall inte tätt i tryckslangarna till dämparna.

Sen drar jag loss kompressorn. Har varit lite fundersam kring tryckslangen ändå. Den verkar ju vara av plast och tunn är den. Det finns väl risk att den fastnar med muttern och vrids runt? Jag såg själv hur en rörmokare vred av en 12 mm golvvärmeslang här hemma när han skulle dra åt klämringen. Sen dess har jag fixat mina rör själv.

Nä, nu börjar jag så smått här i eftermiddag och ni lär få höra hur det går, samt om jag behöver rådfråga om något.

/ET

Antal inlägg971 st
Postad/Inlagd2012-02-24 13:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag skulle börja med att ha bilen på backen när du startar den så kompressorn startar. Har du den upphissad kommer den i stället öppna ventilen för att släppa ut luft ur systemet då den tror att den är för hög.

Det är ingen fara att lossa tryckslangen som går från kompressorn till ventilerna. Det är en "oliv" på slangen och en mutter som spänner fast den och tätar mot ventilhus och kompressor.

En nödlösning är att pumpa upp den med tryckluft. Då sätter du en slang med anslutning in till fördelningsventilen och skickar på tryckluft till lagom nivå. Den kommer inte att kunna reglera höjden, men du kan köra med bilen utan att slå sönder fjädringen. Du kommer även att kunna se om det är något annat än bara kompressorn som gett upp. Det finns sådan slang på ebay om du inte kan pilla ihop den själv.           IP: ...[9.41.61]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-02-24 17:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nu har jag tagit loss kompressorpaketet och tagit bort den lilla klumpen för filtret samt den fyrkantiga plattan som sitter i vid något som kan se ut som kolven för det rör sig när jag vrider elmotorn.

Jag undrar nu om jag inte ska försöka ta bort hela elmotorn och hur jag i så fall gör det? Locket på elmotorn har jag fått upp men själva motorkåpa och motor vrids runt när jag vrider på höljet. Känns som att det sitter rejält men ska man bara slita ut det? Sen ska väl själva motorn kopplas bort men det ser man kanske när man fått bort höljet?

Ska jag skruva kruva bort de tre torxen som sitter på det som ser ut som en annorlunda kolvtopp? Trist nog verkar en av de små skruvarna ha blivit skadad (jag slarvade lite där när jag testade). Men torx brukar man kunna få ut till slut ändå.

Jag har tagit bort den stora aluminiumpluggen på sidan men ser inte direkt något som kan likna vevaxeln. ser man även den när man har fått bort elmotorn?

Hoppas på ganska snabbt svar för det är som du skrev BMWGUS nog ganska enkelt om man vet vad man ska göra.

/ET

Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525d  -05
Pris: 37.500:-

BMW M3  -02
Pris: 175.000:-

BMW 335i E93 Cab M-sport  -09
Pris: 239.000:-

BMW 535i GT  -10