AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Nivåreglering kompressorfel E61, dags att lösa problemet en gång för alla?

Visad 262.204 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2011-11-04 18:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Danke schön Robert J.

Nu blir det helt klart lättare att vänta in min kompressors död, vilket lär kunna komma när det är 20 minus här i västernorrland.

Ska i vinter försöka hitta en 530 xd touring med rejält med utrustning, typ 09:a. Inför det köpet ska jag försöka intstruera en märkesverkstad om att de ska läsa av alla felmeddelanden i bilen, inklusive de lukurativa felmeddelandena från nivåregleringen (vänta tills de rasar för kunden och tjing, 9000 minus inköpskostnaden). Kompressorn ska så klart ändå kollas av mig personligen sen.


ET           IP: ...[.87.189]
Antal inlägg180 st
Postad/Inlagd2011-11-23 10:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530xDA Touring M-sport -12
Jag har lagt upp ett mekartips (med bilder) på inspektion/utbyte av den här insugsslangen till kompressorn som kan gå sönder på E61'or... för alla med E61'or (särskilt tidiga) kan det vara värt att kolla upp.

[LÄNK]

Mvh Fredrik           IP: ...[0.46.62]
Antal inlägg464 st
Postad/Inlagd2011-11-24 08:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525d E61 -06

520d F11 -16
Någon som har använt denna slang från biltema som han gör i detta mekartips? Om allt funkar bra alltså?           IP: ...[252.225]
Antal inlägg180 st
Postad/Inlagd2011-11-24 12:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530xDA Touring M-sport -12
Läser man hela den här tråden så verkar det vara den slang som används av andra, för mig fungerar det iaf. Men originalslang går säkert att köpa hos BMW för 500-600 kr? Art. nr. 37206777361

[LÄNK]           IP: ...[0.46.62]
Antal inlägg464 st
Postad/Inlagd2011-11-24 12:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525d E61 -06

520d F11 -16
Precis det jag var ute efter. Inte sugen på att köpa orginal för 500-600 om det funkar med biltemas. Tänkte på innerdiametern, om den är densamma. Är det någon förresten som vet var man kan hitta ett register över BMW orginal delar. Pris, mått, effekt osv...           IP: ...[252.225]
Antal inlägg180 st
Postad/Inlagd2011-11-24 14:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530xDA Touring M-sport -12
Innerdiametern är 6 mm, ytterdiametern skiljer sig eftersom Biltemas är kraftigare (se mekartipset).

Du hittar alla delar för din bil här (realoem), priser i US-dollar:

[LÄNK]           IP: ...[0.46.62]
Antal inlägg464 st
Postad/Inlagd2011-11-24 14:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525d E61 -06

520d F11 -16
Tackar!!!           IP: ...[252.225]
Antal inlägg464 st
Postad/Inlagd2011-11-24 14:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525d E61 -06

520d F11 -16
90$ enligt realoem           IP: ...[252.225]
Antal inlägg2.160 st
Postad/Inlagd2011-11-24 15:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
997 Carrera S
Har 3-serien E91 nivåregleringen?           IP: ...[164.127]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2011-11-24 16:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
600 kronor räcker inte i västernorrland. BMW här ville ha 995 kronor för slangen.

Med tanke på att Biltemas slang är armerad och kraftigare har jag större tillit till den än den skit som säljs som orginal. Då bmw själva inte har nämnt det här problemet, eller än bättre, att de har fixat fram en bättre slang, antar jag att det är samma som orginalet som de fortfarande säljer.

ET           IP: ...[.87.189]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2011-12-11 13:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Hej

Jag har en fråga, säckar bakdelen av bilen ihop när man tar loss kompressorn från rören till dämparna? Tacksam för information om detta då jag inte vill få något i kläm.

/ET

ET           IP: ...[.87.189]
Antal inlägg326 st
Postad/Inlagd2011-12-12 11:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i E60 -04
Ja, eftersom du lossar slangarna till dämparna så säckar den ihop.           IP: ...[76.81.1]
Antal inlägg971 st
Postad/Inlagd2011-12-12 11:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Jag tog en vanlig armerad soppaslang på Swedol. Den är mycket styvare än det formade orginalet så jag gjorde en loop på den så den kan inte hämmar kompressorn som sitter rätt fritt upphängt på sina fjädrar. Orginalet är uppgraderat till en som är armerad. Den nya modellen har väv på utsidan.           IP: ...[9.41.61]
Antal inlägg2 st
Postad/Inlagd2012-01-08 20:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525 e61 2004
324 e90 2005
Finns det någon som har en beskrivning om man monterar en kompressor till en E61 ?

Jag har hittat en kompressor ny för under 400 euro + frakt, Ebay. Lika bra att byta relä när kompressor byts. Men om det är knepigt att byta kompressor så får jag avstå. Min BMW är nu helt sjukt nedsänkt som en padda i bakpartiet, kompressorn är helt död. Den har låtit i två år, men jag trodde det var normalt.

bra beskrivning hur man byter slang (mekartips av Fredrik).

Borg           IP: ...[121.238]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-02-20 20:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Hej

Jag har återigen rivit innerskärm och underskärm för att rengöra filtret till kompressorn och kollat slangarna för insug. Kollade även tryckslangarna så lång jag kunde se och som tidigare har skrivits var även min slang från kompressorn rejält skavd mot metallen i det hål den går igenom.

Denna slangbit går in i en klump som fördelar trycket till dämparna, höger och vänster. Jag försökte laga den genom att limma med superlim en bit armerad bränsleslang a 6 mm. Men felmeddelandena kommer ändå och det syns som att baken hänger ner lite mer än fram. Sen syns det knappt att den höjs något när kompressorn går.

Så mina funderingar:

Trycket har inte fallit helt då bilen inte ligger platt bak. Kan klumpen som fördelar till de två dämparna ha någon returspärr så att den inte släpper igenom luft om det redan är för lite i dämparna?

Undrar även om den första biten av tryckslangen följer med om man köper en ny kompressor?

Kan man köpa ny upphängningsanordning någonstans? Min är nog sliten då kompressorn dunkar igenom vertikalt när man drar i den. Märker ett dunkande även när jag kör på knölig vinterväg.

Kan man köpa nya slangar på trycksidan?

Var köper man nytt luftfilter till insuget?

Jag menar ovan köp från annan handlare än bmw Sweden.


Mycket tacksam om någon kan besvara mina frågor.


/ET

ET           IP: ...[.87.189]
Antal inlägg2 st
Postad/Inlagd2012-02-21 21:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525 e61 2004
324 e90 2005
Jag tog bilen till Bil & Motorteknik Per Larsson de löste problemet med kompressorn. De har kunnig och trevlig personal. Kan varmt rekommendera.


Borg           IP: ...[121.238]
Antal inlägg14 st
Postad/Inlagd2012-02-21 22:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
och hur löste Per Larsson problemet           IP: ...[125.122]
Antal inlägg14 st
Postad/Inlagd2012-02-21 22:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
the hoses on the pressure side are availble you will find them at realoem, the connections for the pipes are also available, if you need the hose from the kompressor to the valve, i think you can use the hose and the connection from the valve to the air spring.           IP: ...[125.122]
Antal inlägg971 st
Postad/Inlagd2012-02-21 22:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Upphängningen är otroligt lös så den skall nog inte behöva bytas. Det är fjädrar som den vilar på och de brukar inte slitas om de inte går av.

Jag har ev en raserad kompressor med hållare och tryckslangen liggande. Är ute och reser men kan kolla till helgen om jag har den kvar eller om den åkt i soporna.

Har för mig att jag bytte ut insugsfiltret mot ett vanligt bränslefilter för slang då orignalslangen inte gick att få loss filtret från. Kostade säkert 20kr!

Köper du en lös kompressor från e-bay ingår inte någon av slangarna eller hållare, det är bara kompressorn om det inte är specat att det är en komplett enhet med fördelningsventil och hållare.

Köper du den på BMW är det komplett med hållare och fördelnigsventil. Insugsslangen har jag dock för mig är separat del.

Fördelningsventilen har en backventil, det är klumpen med sladdar som går in förutom de som går till motorn. Lossar du den blå och röda slangen från fördelningsventilen märker du om bälgar och slangar är OK, då pyser det tryck kompressorn orkat bygga upp ut.

Lycka till!
Reläet behöver du inte byta om kompressorn startas.           IP: ...[.188.98]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-02-22 16:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Hej Robert J och tackar för att du delar med dig av din kunskap.

Lycka till känner jag att jag behöver både med tanke på att jag aldrig har mekat med sådana här grejor och med tanke på att bmw:n går sönder klart oftare än den audi jag hade innan.

Hör gärna av dig om du hittar igen din gamla kompressor samt gärna på en fråga som kommer här:

Den där tryckslangen var fastsatt med mutter på kompressorn men jag såg inte hur den var fastsatt på fördelarklumpen. Tänkte att det kanske bör köpas i paket om ett för jag ser sådan på ebay för 4900, men de är som sagt restade. Vet du om den lilla första biten går att ta loss från fördelarklumpen?

Jo, jag var själv och kollade bränslefilter på biltema men när jag provblåste i de så gick det klart trögare än när jag blåste i mitt gamla orginalfilter (jag fick loss det genom att vrida och dra efter att jag hade petat lös det från väggfästet). Men jag kom på sen att kopplingen mellan de två insugningslangarna är minst lika tunn som biltemas filterpipor. Så ev. en sådan framöver.

Men nu lurar jag ett tag på om jag ska köpa hela kitet från tyskland när de har fått de eller lämna in bilen på bmw. Sportlovet för oss vecka 10 ligger i farozonen. Jag lär inte ha mod att blåsa de andra söndagsbilisterna på väg upp till fjällen om jag har en stum och låg bakvagn och att segköra 23 mil enkel väg, ja, då blir det klart färre tid i backen om man nu inte ska gå upp svintidigt.

Bmw här i sundsvall vill ha 7500 för kompressor inklusive dämparna och tryckslangen fram till fördelaren, 100 kr för filtret om jag fixar kompressorn där och 500 för reläet samt 1500 för jobbet. Alles 9 500 kr, vilket är ganska svettigt då redan 4 900 får hjärnan att snurra.

Min kompressor går så då kan jag strunta i reläet. Men var sitter reläet förresten? De som säljer vill ju att man ska köpa det samtidigt, så sitter det klurigt till eller vill de bara tjäna en extra hacka på en gång?

Tack än en gån Robert och lycka till själv med din bil.

/ET

ET           IP: ...[.87.189]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525d  -05
Pris: 37.500:-

BMW M3  -02
Pris: 175.000:-

BMW 335i E93 Cab M-sport  -09
Pris: 239.000:-

BMW 535i GT  -10
Pris: 159.000:-

BMW 325i M-Sport  -08
Pris: 92.500:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen