AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Nivåreglering kompressorfel E61, dags att lösa problemet en gång för alla?

Visad 263.984 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.454 st
Postad/Inlagd2011-02-14 21:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Hmm. Dagens bilar med all denna fina teknik, behöver mer o mer puts....

Fan, jag kommer aldrig krypa ut från garaget, på huk o knä hela live, som kineser :)           IP: ...[250.213]
Antal inlägg170 st
Postad/Inlagd2011-02-15 17:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har personligen inga problem med nivåregleringen just nu, men det ska definitivt kollas upp och rengöras nästa gång jag har tillgång till ett ordentligt garage.

Till er som köpt begagnat ev bytt kompressorn själv, behövdes ingen kalibrering eller justering av givare etc? Har en kompis, som förvisso kör MB och bytte kompressorn själv vilket slutade i att den smällde luftbälgen pga kompressorn laddade för mycket.           IP: ...[193.221]
Antal inlägg971 st
Postad/Inlagd2011-02-15 17:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Nej, det behövs ingen kalibrering. Den känner när den når rätt nivå och stänger då av. Nivån känner den med nivågivare på resp sida bak.

Det man dock skall kolla och rengöra är matningsslangen och flitret. Har den sugit smuts är risken stor att den skickat upp grus i matningsslangen som sedan den nya kompressorn börjar med att siga i sig.           IP: ...[.56.112]
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2011-02-15 19:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 D E-61
850 E-31
Vart får man tag på en kopressor, är det BMW som gäller?           IP: ...[.211.49]
Antal inlägg14 st
Postad/Inlagd2011-02-16 06:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 525D
finns på powerbörsen eller blocket. halva kostnaden           IP: ...[120.232]
Antal inlägg971 st
Postad/Inlagd2011-02-16 07:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
ebay.de köpte jag min på. Kom med UPS på två dar. :)           IP: ...[.56.112]
Antal inlägg146 st
Postad/Inlagd2011-03-05 21:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535DA Touring -16 MSport
428iA -13 MSport
Någon som kan länga till gör det själv tips för att fixa slangen? Tänkte fixa min innnan den spricker och suger in skitig luft
Tacksam för hjälp           IP: ...[189.233]
Antal inlägg971 st
Postad/Inlagd2011-03-05 22:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Det är inget du behöver en guide för. Köp 1m armerad soppaslag, 6mm och två slangklammer. Ta ner baljan och inner skärmen med en 8 och 10:s nyckel. Sedan ser du allt. Glöm inte en bit slang över utgående slang som skaver mot motorfästet den går igenom.

Jag gjorde en loop på sugslangen med ett löst satt buntband innan den går in i kompressorn så den har lite slack så kompressorn kan röra sig.

Har det gått hål på sug-sidan rekommenderar jag att du lossar hela slangen och sköljer ur luftfiltret och slangen innan du monterar ihop det igen.           IP: ...[.56.112]
Antal inlägg326 st
Postad/Inlagd2011-04-04 11:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i E60 -04
Jag har skruvat isär ALLT som går på kompressorn, snacka om att det var skit inuti den.

MEN, jag får inte isär det viktigaste, får inte ur kolven...
Någon som sett någon som fått isär en sån här eller sprängskiss eller nåt?

Bilder finns här:
[LÄNK]           IP: ...[.142.21]
Antal inlägg326 st
Postad/Inlagd2011-04-04 11:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i E60 -04
Det är väl för övrigt en sådan....

[LÄNK]           IP: ...[.142.21]
Antal inlägg130 st
Postad/Inlagd2011-04-10 17:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 520 e61 -08
bmw 3,0SI -75
BMW gran tourer 220d xdrive -16
Hej

Kollade min luft slang med, den var av på flera ställen, kompresson har låtit jämt jag har stängt av bilen trodde det skulle vara så, här om dagen tändes lampan, så rev ner inneskärmen , nu är den lagad.

Helt otoligt att inte kompresson gick sönder, peppar peppar ta på trä :)

Köpte bilen för ett halvår sen och har låtit hela tiden om kompresson, men nu vart den tyst :)           IP: ...[.69.102]
Antal inlägg57 st
Postad/Inlagd2011-05-04 23:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tackar samtliga för dessa svar. Skall kolla min 523 IT 05 senast imorgon. Återkommer imorgon med resultat. OBS! Min rullat 55600 km.

opus           IP: ...[137.211]
Antal inlägg146 st
Postad/Inlagd2011-05-22 15:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535DA Touring -16 MSport
428iA -13 MSport
Jag har idag inspekterat min slang. De verkar ha en tygstrumpa utanpå gummislangen. Räcker detta som skydd eller ska man förstärka mer på något ställe? Hitttar inget ställe där den är skavd.
Tacksam för svar           IP: ...[.13.193]
Antal inlägg57 st
Postad/Inlagd2011-05-30 22:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hej!

Nu har jag kollat vad som fanns runt kompresson. Det fanns en hel hink med sand och grus. Det skumgummi liknande skyddet var lite slappt men annars såg slangar och även den med `sockan´bra ut. Bra spänst i i tillluftsslangen. Passade på att spraya på lite koppar fett på alla kontakter. En kommande sak är de blå plaströren till luftkuddarna. Vid anslutningen så var de lite vita och verkar vara tecken på utmattning.


opus           IP: ...[137.211]
Antal inlägg2 st
Postad/Inlagd2011-07-26 15:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
för att få ut kolven så måste man knacka ut motorn, slå igenom hålet jämte insuget. på min var det en bavkventil och en packning på kolven som var dåligt. men efter att jag hade bytt dom så gick den som en klocka igen. jag läste här någon stans att det kostar runt 11000 för en ny. så det är ju värt timmarna i garaget för att fixa det själv....

Varför gå när man kan köra?           IP: ...[110.168]
Antal inlägg326 st
Postad/Inlagd2011-07-28 09:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i E60 -04
Sjukt bra info...

Följdfrågor:

Hur sitter elmotorspindeln fast i pendeln som man skall knacka ur?
Bara pressad?
Splines?
Hur mycket våld krävs?

Och till sist, var fick du tag på reservdelar?

Tack på förhand!           IP: ...[0.9.150]
Antal inlägg2 st
Postad/Inlagd2011-07-28 13:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
den sitter bara pressad med ett litet lager i pendeln och ett stort i cylinderhuset.
det behövdes inte så mycket våld, kom ganska lätt. jag hittade inga original delar men hittade en gammal packning i garaget som passade. en packnings sats till en 1/2" hydraul svirrvel.           IP: ...[5.87.86]
Antal inlägg326 st
Postad/Inlagd2011-08-07 22:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i E60 -04
Sådär, nu har jag oxå tagit isär min kompressor, inget fel på min, bara en massa skit i din, efter en diskning och ihopskruvning så vart det ett helt annat ljud i den och den fungerar alldeles perfekt.
Det sitter 3 ventiler i den och dessa är enormt små, när det kommer skit i den så tätar dessa inte och kompressorn går ju tomt i princip.

Hur som helst, de flesta kompressorer som byts relaterat till detta är nog inte trasiga, behöver bara rengöring.           IP: ...[50.8.49]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2011-09-11 19:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
bmw 335 cab -08 m-paket
BMW 525 touring m-paket
har nivåregleringsproblem på min BMW e61 525
Jag plockade ner allt såg att slangen var sönder byte ut den!
Kompressorn startade direkt efter bytet med slangen,
Har aldrig varit igång innan. Man hör ju kompressorn tydligt i coupen
Men har fortfarande problem! Innan pep/varnade på displayen så fort jag startade den
Nu är det betydligt färre tillfällen! Men det kommer då o då
Tror endå kompressorn är paj pga varningarna i displayen
Ingen som har info om hur man kan kolla att den sjukt dyra kompressorn inte är paj?

Tror ni att man behöver lämna in bilen och göra en nollställning?
Nån som har nån firma i Sverige/Tyskland USA som säljer biliga kompressorer?

          IP: ...[.218.88]
Antal inlägg1.983 st
Postad/Inlagd2011-09-12 08:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
cmohlin; har du läst hela tråden?
Läs bl a mina tidigare inlägg. Jag hade precis lika som du men tvingades snart byta kompressorn.
Min slutsats är att din kompressor är sliten. Den pumpar för dåligt så det tar för lång tid. När maxtiden överskrids så slår systemet ifrån och du får vaning/failure. Det kan gå om du startar om och låter den pumpa en gång till. Men det är bara en (kort?) tidsfråga; du måste renovera eller byta kompressor.
Det behövs ingen nollställning.
Tips om köp av billigare komressor eller renovering finns ovan.           IP: ...[115.118]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318  -02
Pris: 45.000:-

BMW M3 F80  -15
Pris: 519.000:-

BMW 530iA  -01
Pris: 12.500:-

BMW 520iA Touring  -01
Pris: 15.000:-

BMW 3,0i  -04
Pris: 60.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen