AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Nivåreglering kompressorfel E61, dags att lösa problemet en gång för alla?

Visad 261.414 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2009-10-13 17:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525d E61 -05
Jag har en BMW E61 d-05 med 9100 mil på mätaren. Jag lämnade in min bil igår på BMW med "level control system failure". BMW ringde idag och sa att kompressorn måste bytas. 11 500 kr men att försäkringen skulle täcka detta. Jag ringde Länsförsäkringar som vill ha 10 000 kr i självrisk eftersom den är en direktimport (jag köpte bilen nästan ny i Tyskland och har haft den sedan dess).

Eftersom jag sparar 1500 kr på denna "fina" affär ringde jag BMW med mitt skadenummer. Döm om min förvåning när BMW senare ringer upp och säger att Länsförsäkringar inte vill stå för skadan. Det ingår inte i maskinskada enligt dem.

Jag ringde till IF bara för att undersöka och där svarade en tekniker att de skulle ha betalat och dessutom bara tagit 6000 kr i självrisk. Nu byter jag försäkringsbolag på bil, hus, sommarstuga och barn. Aldrig mer Länsförsäkringar! Har någon haft samma erfarenhet eller betalade era försäkringsbolag snällt?

          IP: ...[.31.250]
Antal inlägg362 st
Postad/Inlagd2009-10-13 19:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530i -04 (E60)
Har haft länsförsäkringar tidigare. Byte då jag blev illa behandlad vid en personskada som jag fick. Upptäcket då att jag betalat ett överpris för mina försäkringar, hus, två bilar, skoter, 4 personförsäkringar.
          IP: ...[3.237.2]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2009-10-13 20:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530D Touring -05
Trist. Min kompressor byttes i aug efter att haft "level control..." från och till under våren. Försäkringen tog det och självrisken 2500 kr, BMW Originalförsäkring (det är väl IF bakom denna tror jag). Bilen svensksåld, vet inte om det hade varit skillnad om jag direktimporterat bilen.           IP: ...[.149.45]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2009-10-14 21:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525d E61 -05
Jag byter till IF. Det är värt att betala någon 1000-lapp mer i försäkring när självrisken är hälften och man faktiskt får hjälp när något går sönder.

          IP: ...[255.234]
Antal inlägg326 st
Postad/Inlagd2010-01-07 12:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i E60 -04
Efter att ha fått varningar i displayen och läst denna tråd gjorde jag som alla andra och inspekterade slangen, rätt illa tilltygad på kompressorsidan. Tog även bort innerskärmen och konstaterade att den inte var mycket bättre i andra änden mot filtret. M a o sprucken i båda ändar.

Såg dessutom något som var hyfsat irriterande, avluftningen till batteriet går ut genom plåten och är bara ca 3 cm, detta har mefört att det rostat rätt rejält runt den samt i skarven på hörnet till batterilådan. Hade inte tid att göra det riktigt, så borstade bara rent och sprayade på någon underredsmassa. Men måste blästra/måla detta riktigt. Förlängde efter detta avluftningsslangen och lät den gå ut långt ned där det bara är plast i närheten.           IP: ...[7.142.6]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2010-02-12 19:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
635 csi -88
520d touring -06
Hej!

Har ett liknande men om möjligt ännu konstigare fel.
Bilen är en Bmw 520d -06 som rullat 16.000 mil.

Nivåregleringen startar helt enkelt inte. Kompressorn är helt tyst.
Bilen blir LÅG när man lastar. Anmärkningsvärt är att jag inte får upp något felmeddelande i displayen.

Har kollat följande:
Säkringarna är hel.
Ström fram till nivåregleringsrelä finns men relät slår ej till.
Har provat relä och styrbox från en fungerande bil men utan resultat. Jag provade även att sätta i min styrbox i den fungerade bilen men då startade inte den kompressorn heller. Detta innebär sannorlikt att min styrbox är trasig men varför startar inte kompressorn med den hela styrboxen?
Nivåregleringen av xenon ljuset verkar iaf fungera. När man vrider på sensorn (armen höger bak) höjs och sänks ljuset som det ska.

Kompressorn är daterad 09-02-15 och datum på slangarna ungefär samma datum. Ser rent och fint ut vilket verkar vara ovanligt. Styrboxen har datum 090823. Detta innebär att allt är bytt av tidigare ägare. Har importerat bilen och har ingen mer info eller dokumentation än en fullstämplad servicebok (bmw verkstäder) och att det är en tidigare ägare (leasing).


Är det någon som har några tips?


Mvh Johan


          IP: ...[239.193]
Antal inlägg8.935 st
Postad/Inlagd2010-02-13 01:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
XC70 D4 2015
Har du provat mata kompressorn med extern 12volt?

Om du importerade från en tysk niederlassung så fick du kanske med en EuroPlus-försäkring?

Mvh /Robert           IP: ...[235.192]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2010-02-13 11:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
635 csi -88
520d touring -06
Törs man göra det? Den är ju säkrad med 40 amp säkring.
Man vill nog inte hålla i dom kablarna då...?

Om den nu slår igång, förstör man inte något annat då?
Tänkte eftersom man går förbi styrenheten osv...


Mvh Johan           IP: ...[239.193]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2010-02-15 12:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
635 csi -88
520d touring -06
Nu har jag provat att skicka på extern ström till kompressorn.
Den startar och låter som den ska.

Har fått tid hos BMW den 23:e. Får se vad dom säger.

Mvh Johan           IP: ...[239.193]
Antal inlägg114 st
Postad/Inlagd2010-02-19 21:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525 Touring -05
Har detta felet någonting med kyla att göra? Har bara fått meddelandet 1 gång och det var i början på januari då vi hade -33 grader på morgonen när jag skulle iväg. Jag stängde av bilen och startade igen och då varnade den inte.           IP: ...[.173.36]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2010-02-23 11:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
635 csi -88
520d touring -06
1271 kr kostade min nivåreglering att laga på BMW. Felsökning och ommontering av givare...

Eftersom jag provat alla möjliga felsökningsvägar utan att hitta något fel så var jag rädd att det skulle bli riktigt dyrt men icke.

Till min stora förvåning satt höger givare felmonterad. Armen till sensorn gick alltså upp på fel sida.

Nivåregleringen trodde att bilen var i transportläge vilket innebar att kompressorn aldrig startade. Därav inget felmeddelande.

:-)



          IP: ...[239.193]
Antal inlägg337 st
Postad/Inlagd2010-06-16 12:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
PÅ min 530D LCI-07 så harnivåregleringen packat ihopa. Får upp felmedelandet.

Har kollat alla slangar och de ser ut som nya men skarvade om ändarna ändå för säkerhets skull. Men ändå så reser bilen inte sig.

Så senare att 40A säkringen i bagaget har smällt och drar man i en ny så går den direkt man starta motorn..

Några tips och ideer ?
          IP: ...[6.52.11]
Antal inlägg929 st
Postad/Inlagd2010-06-19 08:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Lämnade in min bil på service igår och bad dom titta extra på slangarna till kompressorn. När jag sen hämtade bilen frågade dom förvånat hur jag visste att slangen var trasig, om jag fått nått larm eller så. Svarade bara att köper man en bil gäller det att läsa på ordentligt innan så man vet om de vanligaste felen.           IP: ...[.37.202]
Antal inlägg337 st
Postad/Inlagd2010-06-19 11:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
Ett tips till er som får diverse felmedd och har panoramatak, bla Level Control,low battery discharge etc

Lyft på locket bak och ta erner till styrboxarna som ligger där reservhjulet skulle legat, risken finns att där står vatten som förstör styrboxarna som ligger där           IP: ...[.59.233]
Antal inlägg21 st
Postad/Inlagd2010-12-18 10:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ska införskaffa en E61 i morgon och ville bara höra vilka verktyg som behövs för att montera bort kåporna?

Ser man enkelt vilka slangar man ska inspektera bara man tar bort plastkåpan bakom höger bakhjul?

Jag kommer ha tillgång till lyft när köpet genomförs så då kollar man ju gärna om det finns risk för fel.           IP: ...[221.100]
Antal inlägg1.971 st
Postad/Inlagd2010-12-18 21:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Almighty..; Jag TROR att det är flera skruvar med 8 mm och några med stjärnskalle.
När du släpper ner plasten får du vara beredd på att det kan trilla ut massor med grus och skit.           IP: ...[105.149]
Antal inlägg21 st
Postad/Inlagd2011-02-14 16:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW X6 50i -08
Jag har hört att min bil brummar ibland när man stängt av den.
Ska de brumma eller är det troligtvis ett helt sandtag runt kompressorn och dåliga slangar?

Får upp LVCF ibland som en del även har skrivit i tråden men ibland så kommer det inte upp.

Känns som att man ska kontrollera detta.           IP: ...[.76.232]
Antal inlägg337 st
Postad/Inlagd2011-02-14 18:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
Admin >> Har du panorama så kolla mitt inlägg längre upp om vatten.

Min betedde sig exakt lika dant

Henrik           IP: ...[4.8.140]
Antal inlägg971 st
Postad/Inlagd2011-02-14 18:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Det är 8 och 10 hylsa du behöver om du skall ta ner skyddet för kompressorn. Några sitter inne ifrån hjulhuset och då kan ett litet spärrskaft vara bra.

Jag köpte kompressor på nätet och bytte själv. Ca 4000kr slutade det på. :)           IP: ...[.56.112]
Antal inlägg21 st
Postad/Inlagd2011-02-14 19:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW X6 50i -08
Houke
Jag har panorama men den verkar inte läcka något vatten vad jag har märkt.
Ska kolla upp detta när jag är tillbaka i Svedala.

Däremot så har jag aldrig fått upp low battery discharge.
Har aldrig tittat under reservhjulet, ska göra det.           IP: ...[.76.232]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW Z4  -09
Pris: 349.000:-

BMW 320  -10
Pris: 92.000:-

BMW 318  -12
Pris: 95.000:-

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 850ia  -91
Pris: 169.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen