AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Nivåreglering kompressorfel E61, dags att lösa problemet en gång för alla?

Visad 262.216 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2009-02-16 20:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X5 3,0d -07 (E70)
..hittills har bmw stått för alla delarna och jag får betala jobbet..... hittills ca 10 000......           IP: ...[.221.16]
Antal inlägg22.810 st
Postad/Inlagd2009-02-16 21:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325iAT -06 Sonorametallic
Lincoln Mark VIII LSC 4,6L Intech V8/32V-1998
BMWCS 04247
Nej det är inte möjligt att nivåreglering o airbag har nått gemensamt normalt sett.


///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
[LÄNK]           IP: ...[192.161]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2009-02-27 13:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530D Touring -05
Bilen just varit på verkstad för kontroll av varför level control system indikerar ngt fel. Inte hela tiden, bara då och då. Ingen slagsida, ingen känsla av "försämrad åkkomfort", bara felmeddelande i instrumentet.

Domen: gascylinder måste bytas (jo, jag tyckte han sa så) 7300:-

Är det relaterat till det fel som trådskaparen refererar till? Skall man börja prata goodwillreparation eller lönlöst? Bilen gått 6600km/-05a

Nämnas kan att jag är måttligt glad över denna dyra händelse, är ganska besviken över att en såpass ny bil får denna typ av problem.

Påågen           IP: ...[.240.12]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2009-03-04 06:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320d xDrive Touring -14
Jag köpte en begagnad 525 e61 -05 (privat) i lördags och igår fick jag felmdelandet "Control System Failure". Ska in med bilen för byta av olja på måndag ska be dom kolla på det då. Kan man köra med bilen som vanligt?           IP: ...[127.203]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2009-03-04 06:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320d xDrive Touring -14
När jag startade bilen imorse så var medelandet borta, ska be dom kolla ändå. Sen så var medelandet "Level Control System Failure" missade level i föregående post.

Detta är min första Bmw, är det vanligt att man får felmedelande som bara försvinner?           IP: ...[127.203]
Antal inlägg962 st
Postad/Inlagd2009-03-04 14:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520 dT -11
Att den ger detta meddelande kan bero på att kompressorn jobbat längre än det tidsintervall som förutsätts för att bilen skall nå "level" varpå kompressorn stängs av. När du sedan startar bilen igen så får du inget felmmedelande i I-driven förutsatt att bilen når "level" inom kompressorns nya tidsintervall till att nå "level". Om meddelandet återkommer så kan du nog vara säker på att du har fel på nivåregleringen.           IP: ...[6.51.16]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2009-03-04 16:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320d xDrive Touring -14
Nu fick man meddelandet igen på väg hem från jobbet. Är det någon fara att åka med det?           IP: ...[127.203]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2009-03-05 09:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530D Touring -05
Vet inte hur farligt det är när det kommer då och då. Precis så gjorde min också - ända tills BMW tog en titt på den (!). Jag menar, de gjorde inget, för delen som de hävdar behöver bytas fanns inte tillgänglig. De diagnosticerade bara problemet. Nu har jag kört 60 mil sedan dess under flera dagar och felmeddelandet kommer inte längre. Känns som tveksamt om man skall låta åtgärda ett fel som inte visas....?           IP: ...[.240.12]
Antal inlägg22.810 st
Postad/Inlagd2009-03-05 09:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325iAT -06 Sonorametallic
Lincoln Mark VIII LSC 4,6L Intech V8/32V-1998
BMWCS 04247
Ni som åker ikring med felindikering , bör ju ta en ordentligt titt på kompressorn och dess omgivningar dessutom laga slangen till luftfiltret om den gått av som är brukligt så kompressorn suger in skitig luft och blir utsliten i förtid vilket gör att den får pumpa längre än vad tidslimiten är och stängs då av med felmeddelande som kvittens på det detta för att inte överhetta pumpen.
Dessutom kan det ligga flera kilo grus runt kompressor.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
[LÄNK]           IP: ...[.37.193]
Antal inlägg90 st
Postad/Inlagd2009-03-09 15:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E46 323ci Cab
E61 530d
Säg den glädje som varar...
Modstulen har jag återigen sett varningen tändas några gånger efter förra åtgärden. Tillbaks in på verkstaden med nya direktiv, den här gången ska så mycket som möjligt utom kompressorn bytas.
Det innebar nytt luftfilter (som var vattensjukt), nya slangar (inte alla men det finns en ersättningssats från BMW som innehåller en del), nytt relä (finns tydligen ett sådant också) samt rengöring av återstående slangar samt anslutningar. Dessutom revs skumgummiisoleringen bort då den gjorde att kompressorn ibland badade i skitigt vatten.
Nu återstår att se om detta hjälper, min förhoppning är att kompressorn ännu inte tagit skada och att rena luftvägar alltid är bra :-)
Kostnad hittills: 2137:- för arbete + material.           IP: ...[1.1.137]
Antal inlägg74 st
Postad/Inlagd2009-04-10 21:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535d -06
Då det var dags att byta till sommar däckena så tänkte jag att man skulle kolla upp kompressor slangarna och mycket riktigt slangen halvt sprucken vid kompressorn. Så det blev till att skafta om slangen i väntan på en ny+filter. MEN kompressorn satt väldigt löst så jag tror att problemet sitter till en viss del där, så jag sträckte upp fjädrarna i infästningen så att inte den rör sig så mycket i sidan, det blev mycket bättre tyckte jag. Och 5 kg grus, det stämde det också.. Bra tråd, ser fram åt fler trådar som vi kan förebygga dessa dyra verkstads räkningar.           IP: ...[160.175]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2009-04-21 18:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320d xDrive Touring -14
Nu har jag lagat felet på min, det var ett kabelbrott höger bak. Kalaset kostade 2600:- på BMW Group Göteborg.           IP: ...[112.236]
Antal inlägg114 st
Postad/Inlagd2009-05-06 23:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525 Touring -05
När man läser detta blir man ju nojjig. Jag har inte fått något felmeddelande än på min. Ni tagit isär detta - Det vore grymt om ni någon kunde ta sig tid att förklara lite närmare hur jag går till väga föra att kolla detta om jag har bilen på en lyft.

Mvh

Johan           IP: ...[172.162]
Antal inlägg236 st
Postad/Inlagd2009-08-06 23:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Kompressorn på min 4 år gamla 525XI som gått 6800 mil gick utan förvarning sönder mitt i semestern. Lämnade in den på NIFAB i Sävsjö, som konstaterade att insugsslangen till kompressorn spruckit, och att kompressorn därmed sugit in skit och gått sönder. Jag bad dem göra en goodwill-förfrågan som lyckligtvis gick igenom. Puh! BMW står alltså för material (ca 8600:-) och jag för arbetet på knappa 2000:- (har ej fått fakturan ännu).

Heder åt BMW för detta!           IP: ...[0.93.16]
Antal inlägg130 st
Postad/Inlagd2009-08-07 17:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
det är slang nr 8 som felar. den går sönder, suger in skit i kompressorn, som i sin tur går sönder. dett händer oftast inte över en natt utan börjar med varningssymboler.
svar ulf530
din bakruta behöver ny microswitch (öppningsknappen). tror inte den är så dyr. kan vara kablaget med men tror knappt det. den drar iaf ur strömmen ur din bil vilket gör att man kan få varningslampor t.ex aktiv styrning, airbag osv.           IP: ...[229.252]
Antal inlägg1.977 st
Postad/Inlagd2009-08-10 09:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Kompressorn tillverkas av AMK, se länk:
[LÄNK]

Kompressorn i min bil är märkt:

AMK PA 66 GF

EB-LV-0010-F0
70565-0 2 1 189
AMK D702 Q 03
13.01.2006

Hoppas denna info kan vara till nytta för någon av er som är duktiga på att söka prylar/leverantörer...
Är det någon som känner till var man kan köpa reparationskit/renoveringssats eller eventuellt en ny kompressor?
På AMK:s hemsida ser det inte ut som det går beställa delar,
(när jag får tid så ska jag maila till dem och fråga, om ingen annan hinner före...)

Min bil är en svensksåld 530XD, uttagen juni -06, nu 10 000 mil, jag är andra ägaren (totalt sett så är jag fantastiskt nöjd med bilen..!).
Jag lämnade in den för byte av kompressor, innan jag skulle åka på semester, och jag bad verkstaden att de skulle hjälpa mig söka GoodWill.
Jag förklarade att felet berodde på den trasiga insugsslangen och kompressorn blivit sliten pga smutsig luft.
När jag fick tillbaka bilen så hade man inte bytt kompressor "-det skulle ta 2 veckor att få hem en..".
"-Men vi har lagat ditt fel. Vi har renoverat slangpaketet och kopplat på datorn; inget felmeddelande, så nu är det fixat!"
Kostnad drygt 1700:-

Suck!

Jag åkte hem, skruvade ner skyddsplasten och kollade vad de gjort ("renoverat slangpaket.."). De hade kapat bort den trasiga delen på insugsslangen, satt dit en ny bit på ca 1 dm och 3 nya klammer.
Enligt min bedömning ca 30 min arbete, inkl att köra bilen in och ut i verkstaden, och material högst 20:-
Detta arbete hade jag inte beställt av verkstaden och jag hade ju lätt kunnat göra det själv!

När jag kontrollerade allt lite noggrannare så upptäckta jag att tryckledningen (plast) ut från kompressorn skavde mot fästet, vid genomföringen (kompressorn är mycket mjukt upphängd = mycket rörelser), men detta betydligt allvarligare fel hade de inte åtgärdat.
Tryckledningen var mycket tydligt sliten och jag fick kolla noga så att den inte läckte. Jag satte skyddstape på fästet, satte tape runt skadan på tryckledningen och trädde även på en skyddsslang utanpå.
När jag ändå hade chansen så smorde jag kompressorn genom att ta loss sugledningen och spruta in rejält med 5-56 i kompressorn medan den pumpade(!).

Efter detta lastade jag in semesterpackningen, startade bilen och föga förvånande så fick jag då återigen felmeddelande (suck-suck!!).
Sedan åkte jag på semester och har kört ca 250 mil utan problem. Jag får då och då felmeddelande för nivåreglieringen men som tidigare försvinner det om jag efter en stund "startar-om" och låter den pumpa en gång till.
Men det är ju självklart bara en tidsfråga innan jag blir tvungen fixa kompressron.

Jag har inte lust att lämna in min bil igen. Jag befarar att verkstaden kanske inte har tillräckligt intresse/kompetens för att ordna GoodWill åt mig(?).
Är det någon som vet om man kan får GoodWill-frågan avgjord innan man fått arbetet utfört och betalat? Jag menar att sedan är det ju för sent.
Om jag inte säkert får GoodWill så tänker jag i stället själt renovera eller byta kompressorn.

Råd och synpunkter på allt i ovan mottages tacksamt!

Bakrutan har för tillfället slutat att självöppna sig. Inte en enda gång nu på nästan två månader. Men även detta är väl bara en tidsfråga eftersom jag aldrig varit med om att något fel har självlagat sig.
När bakrutan självöppnar sig så tänds innerbelysningen, den går att släcka i kupén men inte bak i lastutrymmet, därav drar den då ur strömmen.
(Min microswitch verkar fungera, så jag tror kanske att det är något annat fel.. ?)


(Någon annan som har en E34 med en ägare?)           IP: ...[115.160]
Antal inlägg130 st
Postad/Inlagd2009-08-10 18:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
du märker oftast inte ngt konstigt med mikroswitchen, den fungerar som den ska, men kortsluts ibland av sig själv, och dett kan ha en tendens att väcka bilen från sleep modus ( som bilen i vanliga fall går in i efter ca 16 min. ibland längre om bilen är utrustad med telefon, ULF styrenhet.) du kan byta ut den själv. allt du behöver är en 10, 13 och 27 blocknyckel. ibland kan dem sitta fast, men har man tur går den ut smidigt och bra. jag vågar nästan lova att det är den.
mvh theduke           IP: ...[229.252]
Antal inlägg1.977 st
Postad/Inlagd2009-08-11 07:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Tack theduke,
jag ska byta den vid nästa tillfälle.

Hoppas att ni andra fortsätter dela med er av synpunkter och erfarenheter gällande kompressor/nivåreglering (och annat...)

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)           IP: ...[115.160]
Antal inlägg236 st
Postad/Inlagd2009-08-13 23:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Har fått fakturan för arbetet, 1200:-. Vilken jäkla tur att man bor nära en bra verkstad! Chansade och ställde bilen på verkstaden fredag kväll och på tisdagen var den klar! Jag bad dem göra goodwillförfrågan efter att de bytt kompressorn, hur som behövde jag ju en ny för att kunna köra bilen. Det tog några dagar innan jag fick besked om att BMW tog det på goodwill. Nivåregleringen gick sönder helt utan föegående varningar.

          IP: ...[0.93.45]
Antal inlägg1.567 st
Postad/Inlagd2009-08-20 10:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Har sett att flera frågar i tråden. Ja samtliga E61 har nivåreglering. Nivåreglering finns inte till E60.           IP: ...[.42.132]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525d  -05
Pris: 37.500:-

BMW M3  -02
Pris: 175.000:-

BMW 335i E93 Cab M-sport  -09
Pris: 239.000:-

BMW 535i GT  -10
Pris: 159.000:-

BMW 325i M-Sport  -08
Pris: 92.500:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen