AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Nivåreglering kompressorfel E61, dags att lösa problemet en gång för alla?

Visad 262.218 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg45 st
Postad/Inlagd2015-03-24 16:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 530xd Touring 2008
mpe17, Jag kanske ev behöver ventilen om den finns kvar om du inte är allt för dyr på den. Tänkte börja fel söka i helgen vad det beror på att den är lägre på högra sidan.           IP: ...[6.84.94]
Antal inlägg9 st
Postad/Inlagd2015-03-24 17:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
335xi e91 -07
523i e61 -07
Kan rekommendera att göra ren lägesgivarna och nolla datorn om bilen är sne.
Tror det ska gå att tvängsköra Ventilen också, tror det är en fyrvägs (h&v stängd)(h&v öppen) (h öppen) (v öppen)           IP: ...[6.105.4]
Antal inlägg45 st
Postad/Inlagd2015-03-24 17:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 530xd Touring 2008
lägesgivarna, är det dom som sitter brevid luftbälgen?
Nolla datorn, måste man in på bmw då lr kan man göra det sj?           IP: ...[6.84.94]
Antal inlägg9 st
Postad/Inlagd2015-03-24 18:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
335xi e91 -07
523i e61 -07
Yes, liten ledad lagesgivare
Jag har kabel och dator hemma (500kr betalade jag) annars lär du nolla hos bmw eller dyligt           IP: ...[6.105.4]
Antal inlägg45 st
Postad/Inlagd2015-03-24 19:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 530xd Touring 2008
ja just de :) nollar man bara det som har med nivåregleringen att göra då?           IP: ...[6.84.94]
Antal inlägg7 st
Postad/Inlagd2015-06-10 23:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d Touring -09
Hej

Nu har jag läst 25 sidor utan att hitta mitt problem eller lösning. Bilen håller nivå sjunker inte men visar "level control failure" i displayen.
När jag läser ut felkoder så får jag felmeddelande: 5F96, Utloppsventil, Signal för hög, Permanent.
Är det någon som kan hjälpa mig med vad det kan vara för fel?


sdj           IP: ...[.90.135]
Antal inlägg45 st
Postad/Inlagd2015-06-11 12:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E61 525dM -09
Tror jag hade det felet på min. Det var kablaget till kompressorn som var i princip av. Min funkade bra i regn...då kom väl strömmen fram.
Ta av skyddet höger bak, bakom hjulet (några skruvar bara) och titta ifall det är så för dig med.           IP: ...[.93.201]
Antal inlägg7 st
Postad/Inlagd2015-06-12 07:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d Touring -09
Tack för tips!
Blir till att skruva lite i finvädret :-)

sdj           IP: ...[.90.135]
Antal inlägg7 st
Postad/Inlagd2015-06-14 10:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d Touring -09
Tack för tipset PeeteSwede.

För er som får felkod 5F96, Utloppsventil, Signal för hög, Permanent.

Det var kabelbrott precis innan ett kontaktstycke till pumpen. Troligen så har den slitits ut av vibrationerna från pumpen. Se bilder: [LÄNK]

Det var ett pyssel att få ut kontaktblecket ur hållaren. Tyvärr tog jag inga egna bilder men hittade en som visar kontaktblecken: [LÄNK]
Jag använde två tunna ståltrådar som jag tryckte in på var sida om blecket för att hålla ner de fjädrande tungorna som håller kvar blecket. Efter att jag fått isär kontakten lödde jag på en ny kabel och skarvade ihop med den gamla. Glöm inte att klippa bort en bit på den befintliga kabeln då den kan vara dålig i änden.

Sedan som alla andra har skrivit var det fullt med grus och sand i pumpens skyddskåpa. Dock var slangar ok på min så jag åtgärdade endast det uppenbara felet. "If it ain´t broken don´t mess with it".



sdj           IP: ...[.90.135]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2015-10-20 09:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Har inte läst igenom tråden men delar med mig av min erfarenhet av nivåregleringsfel.
Enligt bmw meck är det kompressorn som till slut är felet. Den byts i 90 % av fallen.
En ända meck på bmw hade bytt 100 -tals kompressorer till E60/61. Så de har statistik :) fast erkänner inte konstruktionsfelet.
Reläet byts ofta på modeller där fukt kommit ner kring elektroniken.
Jag beställde även nytt filter o hela konsolen.

Bavaria svarade 20 000 kr + 2000 kr i byte, när jag ställde frågan om service kostnad i somras. I kombination med bmw's fabriksfel på dragkrokarna där servicekostnaden uppgår till 17 000 kr hos bavaria (i somras 2015), så ska nog bavaria vara glada att de får ngr kunder överhuvudtaget.

Åkte 2 - 3 månader utan att lasta in familj eller tung last för då tjöt larmet ;).
Fick hjälp av en liten riktig bilverkstad med felsök o byte för nån tusenlapp och så beställde jag en uppgraderad amk kompressor direkt från miessler automotive i Tyskland inkl relä och filter/slang. Grymt säkert o handla från dem o bra service. I Sverige finns inga vettiga priser alls tyvärr.

Jag har haft dessa 2 fel på min bil inom loppet av 1 år.
Jag hade tur och klarade mig med endast kostnad på kompressorn:
Kostnad 4600 kr + 1000 kr byte o 500 kr i dricks.

Med vänlig hälsning,
NW


MvH
bmw520de61           IP: ...[.172.81]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2015-12-31 01:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535D -08 E61
Då tillhör man gänget av den besvikna skaran som tycker att BMW tar för lite ansvar för sina kvalitetsproblem.
Den elektriska dragkroken tar vi en en annan tråd,
men nu undrar jag utan att ha hunnit läsa igenom denna 27 siderstråd helt;
Har plockat ner kompressorn kört den direkt på ett separat battteri och då går den(Olastad).
Skall rengöra och smörja upp nivågivarna imorrn.
Har spänning fram till kraftmatning på kompressorn.
Har torkat upp i resvhjulsbaljan.
Nu till min fråga, vad heter/vilken är styr enheten och/lr relä till nivåregleringen?
Är den placerad i en av de tidigare översvämmade facken i reservhjulsbaljan lr nån annanstans?
Vad sitter säkringen till nivåregelingen?

Billydanielsson: Kabel o dator? Är det en OBD2-läsarkabel man kan koppla in till en vanlig pc? Nått speciellt program?
          IP: ...[130.158]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2016-01-06 16:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i Touring -04
Hej.

Jag har också en fundering angående Nivå regleringen.

Jag har en 525i -04.

För exakt ett år sedan fick jag larmet första gången, då skruvade jag isär och såg att slangen från filtret till kompressorn var kass, så jag böt ut den, problemet försvann, en månad senare fick jag larmet igen, då felsökte jag och kom fram till att höger givare var kass, böt ut givaren och problemet försvann, igår kom larmet tillbaka igen, skruvat isär och felsökt, båda givarna fungerar på vänster sida, men ingen fungerar på höger sida, i kontakten på höger sida så går det signaler fram till nivåreglering av strålkastare, dessa fungerar med båda givarna, men inte själva nivåregleringen av lluftbjälken. Jag har gjort rent kontakten, sprutat i kontaktspray i kontakten.

Vad kan felet vara?

Ett relä? Om reläet är trasig borde väl båda sidor drabbas?

Dålig kontakt mellan givare och kompressor?

Någon som vet om man endast kan byta ut kontakten till givaren?

Tacksam för svar :).           IP: ...[4.92.91]
Antal inlägg565 st
Postad/Inlagd2016-01-06 17:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850CSi -94
Två kompressorer på 12000mil. Jawohl, ich liebe das gerät..           IP: ...[182.221]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2016-01-08 12:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i X-drive Touring -09
Hej!

Jag har inte fått några felkoder och nivåregleringen verkar fungera som den ska. Dock för den (kompressorn?) ett jäkla oväsen i ca 10-15 sekunder efter start när den har stått ute i kylan ett tag. Jag hittade en youtubevideo på en som låter ungefär likadant:

[LÄNK]

Är det kompressorn som håller på att ge upp tror ni?           IP: ...[176.194]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2016-02-01 20:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i Touring -2009
Har precis samma fel som chribba.
Kompressorn går ej.
Den har larmat level control system failure.
Har startat om bilen några gånger och det har fungerat.
Men nu så går inte kompressorn längre.
Har mätt strömmen fram till kompressor =0v.
provat kopplat lös nivågivarna och kört dom manuellt utan att det händer nått.
Kört ström direkt på kompressor och då går den.
Får ström fram till ventilen (?) På kompressorn.
Har inte kollat om lysena ändras när jag rör på nivågivarna.
Är det höger som reglerar xenonen ?
Om EN givare är trasig. spärras hela systemet då ?


Oj, den gick sönder. Typiskt!           IP: ...[5.66.42]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2016-02-01 20:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i Touring -2009
Kan tillägga att det är årsmod 2009 och inga felkoder på nivåreglering.

Oj, den gick sönder. Typiskt!           IP: ...[5.66.42]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2016-02-02 11:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i Touring -04
Dempa.s

Jag har haft en trasig givare på min bil tidigare.
Systemet fungerar ändå trots att den varnar.
Jag har en E61 -04.

Om ena givaren är trasig så reglerar den höjd ed hjälp av den fungerande givaren, så det är ingen fara att åka trots att ena givaren är paj.

Och ja det är höger givare som reglerar höjd på xenonen.           IP: ...[4.92.91]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2016-02-04 20:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i Touring -2009
Nu har jag löst problemet. Lämnade in på en skitbra verkstad. Billig felsökning och bra kompetens trots att dom inte jobbar med bmw. Hur som helst, verkstaden konstaterade att relät till kompressorn var väldigt slitet, och att kompressorn var bränd. Kollade upp aktuellt pris på kompressor hos bmw = 8500 kr.
Envis som jag är så demonterade jag kompressorn. La den på bänken och kopplade på ström. Kablarna blev grymt varma och kompressorn jobbade ej.Inte bra. Plockade isär kompressorn och mätte mig fram till att likriktardioden som sitter på kolbryggan efter kondingen var paj. Kollade med elfa. En ny diod kostade ca 3 kr. Köpte en ny. ( dioden har beteckningen 1N5407 ). Monterade dioden. ( den behöver inte lödas utan är endast klämd ). Plockade bort den svarta ventilen/filtret, tog även bort den blåa täckbrickan som sitter med 4 stycken torx30 som sitter i kolvens toppläge.Matade motorn med ström och nu fungerar den. Monterade tillbaka kompressorn på bilen och har nu kört hela kvällen utan några som helst problem ! Underbart när man lyckas. Hoppas det håller i sig nu :)           IP: ...[.248.56]
Antal inlägg93 st
Postad/Inlagd2016-03-05 21:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d Touring -09 E61
520d Touring -14 F11
Jädrans vad mycket bra läsning!
Men man blir helt virrig.....
Jag har en 520d Touring 2009 på 10 000 mil.
Kompressorn hör man nu när jag lastar tungt eller står på dragkroken, den tystar inte. Den hänger inget. Kan det vara nån slang som läcker eller nån bälg som ni skrivit om? Det kommer också upp "lever controllers failure" på skärmen.
Lite positivt är väl att man i alla fall hör kompressorn, än så länge!!

Tacksam för svar.
          IP: ...[170.128]
Antal inlägg81 st
Postad/Inlagd2016-03-05 21:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325d M-sport e91 -09
Byt kompressor. Den läcker. Det har gått in grus i den. Min var helt sandig invändigt.
Alternativt renovera den. Men det är knappt värt. De kostar inte så mycket på eBay från Tyskland. Glöm inte att i allafall kontrollera filtret i höger hjulhus samt slangen som går till kompressorn.           IP: ...[184.180]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525d  -05
Pris: 37.500:-

BMW M3  -02
Pris: 175.000:-

BMW 335i E93 Cab M-sport  -09
Pris: 239.000:-

BMW 535i GT  -10
Pris: 159.000:-

BMW 325i M-Sport  -08
Pris: 92.500:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen