AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Nivåreglering kompressorfel E61, dags att lösa problemet en gång för alla?

Visad 265.799 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg2 st
Postad/Inlagd2015-01-05 22:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525iA Touring -05
Hej Chribba!

Är lite nyfiken på hur det har gått för dig då jag inte heller får matning till kompressorn.
Har inte förstått vart nivågivaren sitter heller. Vet du det? Även andra kunniga får berika mig med detta om de kan.

Tack på förhand!
          IP: ...[.184.51]
Antal inlägg81 st
Postad/Inlagd2015-01-05 23:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
325d M-sport e91 -09
Givarna sitter en på varje sida. Små armar med 2 st kulleder. När jag felsökte på min e61 så lånade jag styrenheten av en kompis bil. Bytte för att säkerställa att det inte var där felet låg. Du får ingen spänning till kompressorn? Kolla i bagaget efter fukt alt vatten. Testa att byta styrenheten om du känner någon med likadan bil. Hoppas det hjälper.           IP: ...[229.180]
Antal inlägg2 st
Postad/Inlagd2015-01-05 23:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
525iA Touring -05
Tack.
Har redan bytt styrenhet efter fukt vid reservhjulet med dåligt resultat dock, men är dock ganska säker på att den var dålig också då den inte såg vacker ut på insidan.
Vet dock inte vad nästa steg är. Har intet provat matat kompressorn direkt dock så detta blir väl nästa steg kan jag tro. Får spänning vid styrenheten i bagageluckan men inte på kompressorn. Vet inte om givarna kan påverka detta.
          IP: ...[.184.51]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2015-01-09 16:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har precis köpt en BMW 525 e61-04 och då kommer detta larm om nivåreglering, den pluppar upp lite då och då. Jag har samtidigt fel på elkablarna i bakluckan (till skyltbelysningen, knappen till bakluckan och att bakvindrutetorkaren glappar). Kan detta ha något gemensamt? Att det bara behövs bytas ut kablar? För när jag läst forumet här så såg jag någon som hade bytt sina kablar och då var problemet veck.           IP: ...[.142.85]
Antal inlägg2 st
Postad/Inlagd2015-01-10 15:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
525i Touring -05
Chribba/Gurkan77
Har samma fel och har bytt kompressor, styrrelä + smörjt nivågivarna. Efter jag kopplat in den nya kompressorn startade den och lyfte bilen korrekt, jätteskoj. Skulle åka och käka lunch dagen efter och vi blev 5 personer i bilen då larmade den igen och sedan har den inte fungerat. Har gjort en diagnostik och fått felmeddelande 5F9A och 5F99 (senaste) alltså regleringstidsfel. Öppnade givaren på höger sida men det är inget fel på den. Kontakten är rengjord och ström kommer fram. Någon som kan ge råd? Byta ventilen?

OFK           IP: ...[169.251]
Antal inlägg68 st
Postad/Inlagd2015-01-14 22:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
525i E61 Touring
Jag söker en kompressor från er som redan bytt, det gör alltså inget om den är defekt.

Med vänlig hälsning Daniel           IP: ...[.37.146]
Antal inlägg2 st
Postad/Inlagd2015-01-21 20:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
525i Touring -05
Jag har troligen fixat mitt problem. Det var för slappa stiftgrepp i 2-kontakten till kompressorn. Hade själv aldrig sett detta om jag inte bett min vän som är elektriker titta på det, han såg det ganska omgående. Har nu fungerat klanderfritt i 10 dagar.

Daniel; har begagnad kompressor och magnetventil till salu. Var tydligen aldrig fel på dom.......... Mejla mig på osten.frisk@live.se om du fortfarande är intresserad.

OFK           IP: ...[169.251]
Antal inlägg9 st
Postad/Inlagd2015-01-29 06:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
335xi e91 -07
523i e61 -07
Har skummat igenom diverse forum ang att min kompressor går hela tiden utan att hitta någon orsak.

Det började med att bilen var stendöd, (gick inte ens att ladda batteriet.) kröp in från baksätet och fick på ett nytt batteri. Då visade det sig att kompressorn till nivåregleringen går hela tiden så fort jag sätter på batteripolerna. Kompressorn verkar det INTE vara något fel på då den går och bygger tryck. Den står dock bara och pumpar till riktningsventilen som ska fördela mellan hö vä dämpare. Justerade jag vä nivågivare så började den fylla vä sida. höger är dock stängd även fast jag reglerar givarn.

Vad skulle det kunna vara som gör att pumpen går hela tiden mot stängt riktningsventil?
Styrboxen eller relä som brunnit? Hö nivågivare deffekt(gör att pumpen går men inte riktningsventilen?

Har Bmtechnic(felkod/nolla) på datorn men den har dött.... installerade om den, då kan jag inte använda samma aktivation key: P mailar dem, dem har lagt ner företaget: ( Har dock fått tag i en gammal anställd som ska hjälpa mig med ny kod nu förhoppningsvis...

IP: ...[4.17.36]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2015-01-31 08:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
535D M Sport F11 2014 LCI
Köpte från Tyskland och bytte ventilen som sitter i anslutning i till kompressorn men kompressorn fortsätter att gå knappt 10s vid varje start. Igår hade bilen stått orörd i två dygn och då kunde jag mäta att den sjunkit ca 2-3cm på höger sida. Fullastad, packning och fyra tonåringar, behövde kompressorn jobba uppåt 25s. Helt klart nåt läckage på höger sida. Om drygt en vecka ska jag få hjälp att byta kablarna till bakluckan (tailgate wiring problem) och då ska jag be meckarn ta en titt. Hade f.ö. också "diversity antenna"-problemet.           IP: ...[.47.225]
Antal inlägg21 st
Postad/Inlagd2015-02-02 13:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har haft felkoder någon/några gånger per månad angående nivåregleringen på min bil de senaste året men först nu har det helt fallerat och den är helt klappsänkt bak nu med felkod "Level Control System Failure!". Jag har tidigare inspekterat slangarna men de har sett bra ut.

Skickade upp bilen på lyft igen och kollade slangar etc. visuellt men allt ser bra ut. Dock kanske kompressorn kan dö utan att den drar in skitluft? Nu kollade jag inte hur filtret såg ut i och för sig.

När jag startar bilen så brummar kompressorn en lång stund men inget händer. Kan det vara så att elen på kompressorn fortfarande fungerar men att de mekaniska delarna torkat ihop och den därför inte fungerar.

Min fråga är egentligen om jag borde lämna in bilen för felsökning på en verkstad eller om det är lika bra att beställa en ny kompressor från tyskland för 2500 och byta den "ofelsökt". Bilen har gått 16000 och läser man här på forumet så verkar det väl inte som kompressorn håller så mycket längre.

Det jag tänker är att det troliga är väl ändå att det är kompressorn som behöver bytas och inte det inte är det så behöver den väl ändå bytas snart. Ska jag köpa med ny insugsslang och filter när jag ändå köper ny kompressor?           IP: ...[104.253]
Antal inlägg9 st
Postad/Inlagd2015-02-02 13:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
335xi e91 -07
523i e61 -07
Jag har fått ordning på min nu, min gick och gick fast pumpade inte fram till dämpare, har gjort ren nivågivarna två ggr och smörjt upp dem. Nolla koderna och vipps så fungerar det igen:)

För att kolla om kompressorn är skapligt hel tar ni bort slangen för ut, blåser det så fungerar den           IP: ...[205.247]
Antal inlägg68 st
Postad/Inlagd2015-02-02 23:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
525i E61 Touring
OFK:

Jag har skickat ett mail till dig, dock inget svar än. Ha du fått detta?

Med vänlig hälsning Daniel           IP: ...[217.248]
Antal inlägg21 st
Postad/Inlagd2015-02-04 09:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det verkar som att det förutom fel på insugsslangen (som jag inte har haft) också verkar kunna vara en luftbälg som läcker och låter kompressorn gå längre än den bör samt därigenom bränner den.

Med tanke på hur billiga delarna på ebay direkt från fabrik är till skillnad från bmw bestämde jag mig för att köpa ny kompressor, slang/filter samt två nya bälgar. De kommer väl behöva bytas så småning om oavsett och när jag ändå skruvar är det väl lika bra att skruva ordentligt.

Ni som har ett helt fungerande system utan läckage: hur länge går pumpen? Handlar det om sekunder innan den är i rätt nivå eller går den alltid en viss tid? Min har tidigare alltid gått 200 sek eller vad det står som max i specificationen, dock misstänker jag att det beror på att systemet inte är tätt.           IP: ...[104.253]
Antal inlägg88 st
Postad/Inlagd2015-02-06 20:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
535D -08
Tja! Har fått meddelandet level control system failure vid enstaka tillfällen förut men nu kommer det i stort sett varje gång jag kör efter ungefär 2 min, det kommer alltid om det sitter folk i baksätet och kompressorn behöver höja i bak. Bilen har aldrig sjunkit ihop eller så, den verkar hålla tätt även när den stått i 2 veckor.
Visst känns det som att ett byte av kompressor och insugsslang med filter borde lösa mitt problem?

IP: ...[.39.227]
Antal inlägg21 st
Postad/Inlagd2015-02-17 15:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har nu bytt kompressor, insugsslang samt båda luftfjädrarna eftersom dessa hade torrsprickor och troligen var det som orsakade mitt problem från början. Min kompressor gick hela tiden och troligen berodde detta på läckage från fjädrarna.

5500:- för kompressor men insugsslang, samt två luftfjädrar:
[LÄNK]

Nu är systemet helt tätt. Kompressorn går i princip aldrig (den gick en bra stund vid varje start förut) och jag har bara hört den en gång när jag lastade bilen riktigt tungt.           IP: ...[104.253]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2015-03-09 08:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
@AlmightyTalest: Var det knepigt att byta luftfjädrarna? Gjorde du det själv? Lämnade du in? Har du någon DIY-guide? Jag har hittat denna: [LÄNK]           IP: ...[.91.218]
Antal inlägg1 st
Postad/Inlagd2015-03-15 11:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d Touring -07
Hej
Jag har bytt ut hela luftfjädringssystemet del för del så nu har jag en trött men fungerande kompressor över samt en ny luft fördelningsventil om någon är intresserad.
Mejla i så fall till: patrikjronnbo@live.se
Mvh
Patrik           IP: ...[123.170]
Antal inlägg45 st
Postad/Inlagd2015-03-23 15:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 530xd Touring 2008
min 530xd 2008 är ca 1cm lägre höger bak än vänster, den verkar tro att den är i rätt läge för kompressor går inte igång. Kan det vara den där fördelningsventilen som jävlas som jag har läst om i tråden här?

[LÄNK]           IP: ...[6.84.94]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2015-03-23 20:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 -E92 -07
M5 -E60 -07
740D F01 -11
316i E46 -04

Har bytt bälgar på min E61 -06, ganska lättsamt faktiskt:

Jag tog bort minuspolen kvällen innan så inte kompressorn skulle kompensera nivån hela natten, detta var också nödvändigt under bytet så inte den startade medans bytet utfördes.

Hissa upp bilen, ta bort höger bakhjul.
Ta bort plasten runt/under kompressorn för att kunna ta bort luftslangningarna som går mellan kompressorn och luftbälgarna(2st) En i taget.

Ta en stor skruvmejsel el. motsv. och klicka lös nedre delen av bälgen från länkarmen.

vrid därefter bälgen en liten bit så är den lös. tror jag vred medurs när den skulle lös, det känns vilket håll som fungerar.

Sedan är det bara motsatt för montering av den nya.

IP: ...[249.118]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2015-03-23 22:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kanske kanske har jag äntligen ett tätt system efter att ha bytt luftfjädrarna. Har "lyssnat" en vecka nu och kompressorn går inte om lasten är konstant från gång till gång även om den stått ett dygn. Tidigare gick den ca 10s i princip varje gång. Sätter det sig en 50kg tung 14-åring i baksätet surrar det dock några sekunder. Har också hört att kompressorn kan surra till lite om jag kör över ojämn väg typ temporära asfalteringar över trottoarkanter.

Antagligen bytte jag ventilen i onödan. Har min begagnade kvar om någon...           IP: ...[3.47.60]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW M4 Competition  -17
Pris: 619.000:-

BMW 535  -06
Pris: 75.000:-

BMW M3  -05
Pris: 325.000:-

BMW 528i  -96