AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Nivåreglering kompressorfel E61, dags att lösa problemet en gång för alla?

Visad 262.198 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.977 st
Postad/Inlagd2014-03-10 14:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Om insugsslangen har varit skadad så har kompressorn sugit in smuts och har därför blivit utsliten.           IP: ...[.57.189]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2014-03-10 19:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Ja, det är sant att kompressorsystemet har flera delar som kan paja, allt från insugningsfilter till själva bälgen vid dämparen. Om din bil klarar av att pumpa upp bilen efter ett par omtag så är det med största sannolikhet kompressorkolvens kolvring i plast som slitits ut av att den har sugit in skit i samband med att slangen var skadad. Som det har skrivits förut så är det försent när varningen kommer, om slangen har haft håll. Skadan har redan skett och med tiden varnas det oftare och oftare.

Du får så klart testa dig fram hur du själv vill men jag skulle först satsa på att renovera kompressorn. Det är inte så svårt. Lycka till.

Jag har förresten bytt bil till en 530 xd F11 med M-paket och hel del utrustning. Kompressorn på denna bil är ljudlös, vilket är stor skillnad mot min E61:a. Hoppas den håller lite bättre än den på E61.

ET           IP: ...[1.87.76]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2014-03-10 19:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Förresten, visst slog du filtret i golvet när du hade det löst, med öppningen nedåt? Jag gjorde så och då lossnade det en hel del skit.

ET           IP: ...[1.87.76]
Antal inlägg69 st
Postad/Inlagd2014-03-10 19:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525iA Touring -05
Bilen sjunker aldrig heller           IP: ...[.200.90]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2014-03-11 16:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Fungerar det inte så att du startar bilen och efter en stund så tänds varningslampan. Om du då stänger av och startar igen så tänds ingen varningslampa?

Om det är så, så har bilen ändå satt sig så att kompressorn går, men den orkar inte pumpa upp bilen på ett tag.

Själv körde jag så tills den inte ens kunde pumpa upp den på omstarten. Jag sköt problemet framför mig. Du kanske ska göra likadant? En varningslampa i sig är ju inget som stör direkt och kompressorn är nog ändå småslut, så antingen renoverar du den sen eller så köper du ny.

ET           IP: ...[1.87.76]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2014-03-11 18:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d Touring-04
323 coupe-98
535 Touring-06
Ford escort mk1
vw -53
Tjena läst runt lite sen jag senast skrev nått i denna tråd och känner att de är dax att uppdatera och förhoppningsvis hjälper de nån. mycket prat om denna stakars slang som verkar lösa alla problem, tyvärr så är de helt fel. har skälv två e61or, den ena har gått 2år helt utan slang,öppen nippel på kompressor. har renoverat ungefär ett 50 tal olika kompressorer och smutsen är nog relativt litet problem i denna konstruktion. problemet är att när man har kompression så strävar kolven neråt ( som i boxermotor ) med resultat att den slits hårdare på den sidan och den lilla plastringen ger upp, men de räcker inte att bara byta till o-ringar man måste lägga i FETT av bra kvalitet. denna vara finns de extremt lite av i från början där av ras. OBS inte bättre på F11. nu till den magiska slangen. skälv gör jag så på alla jag gör om att jag sätter ett vanligt hederligt bränslefilter på slangen. samma som man har till gräsklipparen, båtmotor, moppen hoppas alla fattar. detta sitter med ca 2 decimeter slang och ligger precis vid kompressorn. funkar kanon och lätt och billigt att byta. nått som är extremt viktigt, har man fått en varning på kompressor fortsätt inte med massa omstarter och skit ni skadar den bara i onödan, gör rätt från början,plocka ner och renovera. hoppas detta sparar tid och hjälper. De är bara en bil ingen rymdraket.           IP: ...[.254.81]
Antal inlägg69 st
Postad/Inlagd2014-03-11 19:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525iA Touring -05
Ska ta ner den till helgen, vilken storlek på o-ringarna köpte du ET? Kan man plocka ner den när den står på lyften?           IP: ...[.204.57]
Antal inlägg69 st
Postad/Inlagd2014-03-11 22:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525iA Touring -05
Vilken typ av fett bör man ha och vart?           IP: ...[.200.90]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2014-03-11 22:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d Touring-04
323 coupe-98
535 Touring-06
Ford escort mk1
vw -53
fettet ska smörja "kolvringen" eller o-ringarna om du bytt till de, både den lilla kolven och den stora, smörja även in cylinderloppet. fettet ska vara av typen som klarar kyla extremt bra och inte rinner av när de blir varmt, finns massa olika märken. men om man använder billigt fett tex universalfett från biltema ja då får man ju hoppas att de aldrig mer blir minusgrader samt att man får plocka isär och smörja en gång i månaden. riktigt bra fett kan kosta några hundringar för en liten tub men värd varje krona. som jag skrev tidigare så kör jag en kompressor helt utan filter. vid nermontering för koll efter 2 år så är fettet lika fint och massa fett kvar i loppet. så lägg några kronor extra, reparation i övrigt är ju snorbillig. lycka till           IP: ...[.254.81]
Antal inlägg69 st
Postad/Inlagd2014-03-12 07:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525iA Touring -05
Vad för typ av o-ringar ska man byta då?           IP: ...[.200.90]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2014-03-12 12:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Hej igen.

Jag minns inte på rak arm men vad jag minns så skrev jag ner det i denna tråd så kolla bakåt. Sen kan jag säga att jag körde knappa 2 år med de ringarna, utan fett. Funderade själv på fett där i men fick en del råd om att skippa det. Sen var det inget fett vad jag minns runt kolven, kolvring och cylinder. För tunnflytande fett kan nog sippra ner och in i pärlfiltret som sitter vid utgången. Då blir det nog fina grejor.

Jag kanske borde ha smörjt mer än lite på de rörliga delarna, men å andra sidan höll de 20 kronorna till jag bytte in bilen. De testade så klart kompressorn, och det blev inga klagomål på den. Ingen varning har jag heller fått under dessa knappa två år.

Om du ska satsa på o-ring så gör som jag blev rådd, köp de hos en riktig återförsäljare. Det finns säkert kvalitetsskillnader även på dessa ringer och så kul är det inte att öppna kompressorn att man vill göra det mer än typ vart tredje år.

ET           IP: ...[1.87.76]
Antal inlägg69 st
Postad/Inlagd2014-03-13 17:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525iA Touring -05
Men har jag förstått rätt att det ska va 2 o-ringarna på varann?           IP: ...[212.228]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2014-03-14 12:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Då spåret i kolven är bredare än det är djupt så är det svårt att hitta en o-ring som är formad så. Du kan gärna testa det jag köpte. Vad jag minns så var det två tunnare i botten och en tjockare ovanpå.

ET           IP: ...[1.87.76]
Antal inlägg69 st
Postad/Inlagd2014-03-14 17:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525iA Touring -05
Har plockat ner min kompressor idag och vad jag kunde se när jag plocka ur kolven så satt det 2 st platta plastkolvringar på den lilla kolven, och på den stora satt det en stor platt plastkolvring + nån typ av skrapring, men min kompressor startar inte alls utan det klickar bara när jag lägger på ström externt.           IP: ...[.200.90]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2014-03-16 16:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Antar att du satt ihop kompressorn igen innan du provade att starta den. Har du då fått dit kolen på rätt sätt med fjäderbladen bakom de? Skrapringen på stora kolven behöver man vad jag vet inte byta. Det är den lilla kolvens ring/ringar som brukar bli nötta. Det såg du nog om du tog lös de.

ET           IP: ...[1.87.76]
Antal inlägg69 st
Postad/Inlagd2014-03-16 17:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525iA Touring -05
Fick tillbaka allt rätt, men dom platta ringarna finns ju inte att beställa nånstanns, och även om ringarna är slitna bör ju kompressorn starta när man sätter i kontakterna igen, provade ge ström externt och jag har mätt så att det är ström i kontakten med.           IP: ...[.200.90]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2014-03-17 17:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Om den gick innan du rev den och du har satt ihop allt rätt så kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Jag rev min typ 2-3 gånger och den startade ändå. Du har säkert kolla säkringen. För mig flög den en gång vad jag minns.           IP: ...[1.87.76]
Antal inlägg69 st
Postad/Inlagd2014-03-19 15:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525iA Touring -05
Kan det vara nått elektriskt? Har kollat säkringarna i bagaget men dom är hela, på kompressorn finns ju 2 kontakter jag mätte den ena när tändningen va på och fick då fram 8.78V på den ena           IP: ...[160.178]
Antal inlägg69 st
Postad/Inlagd2014-03-20 10:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525iA Touring -05
Behöver man nolla allt med att ta av batteri kabeln?           IP: ...[9.141.6]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2014-04-13 21:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Jag själv gjorde fel när jag satte på höljet runt motorn, så den var stendöd. Jag hade då missat att sätta dit fjädrarna bakom kolen.

När de väl var på plats så startade den. I övrigt har jag noll koll på vad en stendöd kompressor kan bero på.

ET           IP: ...[1.87.76]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525d  -05
Pris: 37.500:-

BMW M3  -02
Pris: 175.000:-

BMW 335i E93 Cab M-sport  -09
Pris: 239.000:-

BMW 535i GT  -10
Pris: 159.000:-

BMW 325i M-Sport  -08
Pris: 92.500:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen