AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Nivåreglering kompressorfel E61, dags att lösa problemet en gång för alla?

Visad 265.804 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg51 st
Postad/Inlagd2013-01-25 16:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d-Touring-07
Hej ETL,

Det är nog smart o inte köra utan kompressor.
Kan du förklara lite hur du rengjorde din och vad är det för o-ringar och var köper man dom.           IP: ...[170.210]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2013-01-25 16:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Hej igen.

Du behöver bara kolla ett par sidor bakåt så finner du hur jag strulade på, fick hjälp och gav synpunkter. Du finner även måtten på o-ringarna samt att det nog är bra att gå till en riktig återförsäljare av dessa o-ringar så får du exakt vad du vill ha och kanske bättre kvalitet.

ET           IP: ...[1.87.76]
Antal inlägg51 st
Postad/Inlagd2013-01-25 16:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d-Touring-07
Ok ska göra det.
Tack för hjälpen

Mvh
Lejf           IP: ...[170.210]
Antal inlägg40 st
Postad/Inlagd2013-01-29 17:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 525i Touring -04
Jag har beställt de o-ringar du nämner på sidan 12.

Jag kommer förmodligen skruva loss kompressorn på fredag.

Jag skulle uppskatta om du kunde hänvisa till sid nr, post och vilken ordning jag bör göra dessa. du har ju skrivit en hel del i denna tråd samt att du verkar ha plockat isär den en handfull gånger också :)

Tack på förhand!

/SisU           IP: ...[31.17.2]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2013-01-29 17:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Hej

Det känns lättare för mig att skriva ner lite här.

Tar för givet att du vet hur man får loss plasten under.

Börja med att ta loss elkablarna från motorn. Du ser att de har en liten "flik" som du får böja upp för att kunna dra loss de.

Sen tar du loss insugsslangen från pumpen samt den tunna utblåsslangen. Den tunna har en nippel som glider när du skruvar så den ska inte gå av när du skruvar upp den skruven.

Sen tar du loss kompressorn genom att lossa de 3 skruvarna som den hänger i. Ha gärna ett stöd eller något under för din bekvämlighets skull eller så håller du den med handen i den lite udda vinkeln. Det går men är lite jobbigt.

Sen tar du kompressorn och fäster den försiktigt i ett skruvstäd. Obs! det viktigaste är att kompressordelen har ett stumt anhåll under med motorn hängande fritt nedåt för du ska banka ut elmotorn via dess axel. Axeltappen inne i kompressorhuset når du genom att skruva bort den stora pluggen som är mittemot elmotorn och dess axel. När du har skruvat bort den så ser du vevpartiet och den lilla tappen på elmotorns axel. Den sticker upp några millimeter.

Det är på denna tapp du ska banka med en platt körnare i en dimension på ca 8-10 millimeter i diameter. Fäst en plastpåse under som fångar upp motorn när den faller ur. Som du kanske sett så kan denna tapp sitta lite men som en skrev till mig så klappa till så får du se att den rör sig.

När du har fått ut axeln så kan du få upp kolvarna. Det är en liten på ena sidan och en större på andra sidan. När du rengör dessa så var försiktig med bladventilerna som ligger tätt an, en på den lilla kolven och två på den stora. Tvätta allt nog och blås försiktigt rent. Se till att all skit är borta kring ventilerna och att de sluter tätt.

Det är den lilla kolvens kolvring som är lätt att byta och du ser hur sliten den är genom att trycka ihop den med handen på plats på kolven. Den ska ju sticka ut en liten bit när du trycker ihop den, men det brukar den inte göra. Sen när du tar loss den kan du se hur den nog är snedsliten.

Sätt o-ringarna som jag skrivit tidigare.

När du sätter ihop allt så se till att elmotorn kommer rakt in och att du sen slår emot kring axeln inne i kompressorhuset. Detta gör du genom att skruva bort ventilen för inblåset för då kommer du åt runt axeln. Knacka lite lätt runt där och se till att allt ligger som tidigare.

nu måste jag skjutsa till innebandy. Lycka till

ET           IP: ...[1.87.76]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2013-01-29 20:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
kom på att jag tog bort elmotorns hölje innan jag började banka ut axeln. Det kluriga här för mig var bladfjädrarna som spänner ut kolen mot axeln. Bäst är om du är försiktig när du tar loss brickan med kolen så att fjädrarna inte lossnar. Sen är det en kille som hade oturen att ena kolet gick av och det kan man vara utan.

ET

ET           IP: ...[1.87.76]
Antal inlägg44 st
Postad/Inlagd2013-01-29 22:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har en BMW 530XD från 2009. Inga felmeddelanden i Idrive men noterar att höjden till skärmkanten bak är 67cm vänster bak och 69cm höger bak.

Kan inte minnas att jag har hört kompressorn gå på ett tag, Borde jag kolla upp detta med BMW givet höjdskillnaden enligt ovan?

Finns det en guide någonstans kring detta problem för felsökning, demontering för att se vart kompressorn sitter etc.

Tacksam för svar

Jonas           IP: ...[.156.39]
Antal inlägg40 st
Postad/Inlagd2013-02-01 17:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 525i Touring -04
suck, även jag har lyckats ha sönder kolet. Några förslag på vart man kan få det fixat i sthlm?           IP: ...[222.136]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2013-02-02 12:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Hej Jonrib. Testa kompressorn kan du göra genom att öppna bakluckan och sätta dig och någon annan på kanten där. Väger ni en 150 kg tillsammans borde kompressorn komma igång för att väga upp er.

Själv kompressorn är lätt att komma åt då den på en E61:a sitter bakom höger bakhjul (tankluckan). Du kommer åt den genom att skruva loss den plastbit som sitter under där (plast mellan stötfångaren och innerskärmen för bakhjulet. Du får ligga på golvet om du inte har lyft, annars så är det enkelt, ca 5 skruva varav någon i en hålighet så den inte syns direkt. Vet dock inte om några fler länkar än som finns i denna tråd.

Osis Sisu. Tyvärr har jag inga tips om ställe men då du är den andra på tråden som bryter kolen så kanske du kan lägga upp ett tips här på vad som gick snett så att andra klarar sig? Själv hade jag isär det typ tre gånger utan att kolen skadades men man kanske ska hålla ut kolen från centrumet medan man drar loss brickan med kolen?

/ET



ET           IP: ...[1.87.76]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2013-02-02 13:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d Touring-04
323 coupe-98
535 Touring-06
Ford escort mk1
vw -53
Tjena. var ett tag sen jag kollade denna tråden, verkar som några har problem med motorkolen som går av. nya kol är väldigt enkelt att fixa, leta upp en lokal elmotor firma eller en truck reparations firma, den senare är nog säkrast, jobbar skälv med detta och då använder man mycket olika kol. . OBS OBS om ni inte hittar exakt rätt storlek, ta en storlek större, smärgelduk på bordet och putsa ner dom till rätt storlek. fungerar hur bra som helst, kanske dax och försöka få upp en guide med lite bilder hur man reparerar kompressorn.
Och viktigast av allt! de är bara en bil ingen rymdraket, de är bara att prova.
Hoppas detta hjälper. lycka till!

          IP: ...[.254.81]
Antal inlägg40 st
Postad/Inlagd2013-02-04 10:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 525i Touring -04
Jag har nog hittat en leverantör av kol, hoppas de kan leverera i rimlig tid så att jag slipper köra polarens Audi... :P
När jag är klar så kommer jag självklart skriva om allt jag gjorde och hur.           IP: ...[31.17.2]
Antal inlägg40 st
Postad/Inlagd2013-02-11 11:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 525i Touring -04
Sådär då har jag fixat kompressorn och firat det med att supa skallen av mig på Svenska Rallyt. :P

Där det gick snett var när jag skulle slå tillbaka motorn i axeln. Det gick väldigt trögt att få den på plats och vid något skede så lossnade "locket" med kolborstarna från höljet, och innan jag hann märka det så hade jag hunnit slå sönder borstarna.

Det jag gjorde för att undvika detta när jag hade nya borstar var att ta av den delen med borstarna helt. Och när jag hade fått motorn på plats så avslutade jag med att montera borstarna och locket. Lätt som en plätt när jag var lite försiktig och tänkte till innan jag började hamra.

Tack ETL för din hjälp!           IP: ...[31.17.2]
Antal inlägg44 st
Postad/Inlagd2013-02-11 13:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bilen är inne hos BMW nu. Dom ringde precis och det är fel på nivåregleringen och ngn tillhörande ventil. Går på 12 000 kr och som tur är går det på beg.garantin.

Då vet vi att även sent tilllverkade E61or är drabbade (min har gått 11 000 mil)

Jonas

          IP: ...[103.173]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2013-02-11 19:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Godafton Sisu303 och gratulerar. Lät som ett fint sätt att fira på men minnet av hur du fixade kompressorn verkar inte ha försvunnit.

Aj, aj, aj, det är skulle jag ha skrivit om, att man tar bort höljet kring elmotorn både innan man bankar ut axeln och när man bankar in den. Jo, det är inte helt lätt att banka in den igen och man bör ta det pö om pö och hela tiden kolla att den går så rakt man kan se.

Bra att du skrev om detta för jag förstod aldrig vad den förra killen gjorde för att knäcka kolen. Just detta lär spara vissa personer en del arbete, sökande och stress. Kanske ångest, som jag fick när jag startade om svärfars bergvärmepump med strömbrytaren som han sa. Det var bara det att jag tog brytaren på väggen som "obs! används ej för på- avslagning". Puh, skiten gick ändå igång igen efter drygt 5 minuter.

Jonas, tur för dig men säg gärna vilken modell du har. Hoppas inte att det är en F11.

ET           IP: ...[1.87.76]
Antal inlägg40 st
Postad/Inlagd2013-02-11 19:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 525i Touring -04
Jag kan lova att det kom en hel del svordomar när jag på fredagkvällen hade sönder dem. Det är ju inte mycket öppet på helgerna. Det var iaf Karma AB som var riktigt bussiga, de hade väldigt stressigt och gjorde ändå om dem 2 ggr då jag gav dem fel mått första gången och andra gången missförstod säljaren mig och bad verkstaden sätta sladden på fel sida.           IP: ...[148.105]
Antal inlägg21 st
Postad/Inlagd2013-02-15 18:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320D M-Sport
köpte mig en 525d e61 i måndags..dan efter så börja nivåregleringen att varna,slog av bilen starta om den borta nåndag tills idag så börja den varna mest hela tiden..läste igenom alla sidor i denna tråd..åkte ner till mekonomen och köpte mig lite slang och ett filter..bad kompisen å kolla på detta då han har lyft på sitt jobb..han tog tag i slangen fick den i näven direkt..torr sprickor å allmänt rutten..satte dit nya slangen å smörja upp nivå lederna..har åkt nån mil med bilen och ingen felkod än ialf..           IP: ...[239.139]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2013-02-15 20:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Jag kommer att byta till en ny begagnad touring, typ 3 år gammal, och då ska jag kräva minst 3 månaders garanti för sådant här. Att du har bytt den värdelösa slangen hjälper föga då bmw själv verkar ha rätt om en sak, nämligen har den börjat varna är det bara en tidsfråga innan den behöver bytas eller renovera. Skulle föreslå renovering i tid då vissa har kört så länge att själva cylindern har skadats.

Som du kanske läste så finns det rejält med skit i insugsfiltret också då kompressorn blåser ut övertryck samma väg. Själv skakade jag ut nästan en tesked och sen tvättade jag det i omgångar.

Helst 3-6 månaders försäkring eller papper på att kompressor och el till baklucka är bytt. Tack vare detta forum står man bättre rustad inför nästa köp samtidigt som man kan vara lite tacksam för att dessa skitfel drar ner priset på dessa körglada bilar.

/ET

ET           IP: ...[1.87.76]
Antal inlägg21 st
Postad/Inlagd2013-02-15 20:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320D M-Sport
ja den dagen den sorgen;)           IP: ...[239.139]
Antal inlägg7 st
Postad/Inlagd2013-03-05 18:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d e61
Det hände mig för två dagar sedan då jag körde med tre passagerare. Inga tidigare symptom. Ingen ihopsäckning eller liknande.

Startade om bilen och larmet försvann. På hemresan - samma sak.
Vid hemkomst läste jag igen om denna tråd. Det händer inte när jag kör själv.

Provat sätta mig själv i bagaget. Kompressorn sätter igång och lägger sig på rätt nivå.
Testade med två vuxna män i skuffen - Kompressorn sätter igång och pumpar upp. Dock denna gång blir det larm. Jag har lyckats repetera detta nu två gånger.

Jag har rivit ner och inspekterat sug- och tryckslangar. Ser helt intakta ut. Sugslangen är av vävd typ (LCI 2007). Filtret ha jag inte inspekterat.

Som jag ser det behöver kompressorn bytas då den inte orkar pumpa upp. Eller är det någon som varit med om att bara filtret orsakat för högt tryckfall på sugsidan?

//Magnus

          IP: ...[131.155]
Antal inlägg7 st
Postad/Inlagd2013-03-06 10:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d e61
Vart sitter avlastningsventilen(nivåsänkningen)? Är det i fördelaren?

Det skulle kunna vara läck på tryckslangen, men detta är svårt att bedöma genom att titta på slangen. Funderar på att lossa tryckslangen och mata den med extern kompressor för att kunna läcksöka på slangen mellan kompressorn och fördelaren.           IP: ...[7.49.39]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW M4 Competition  -17
Pris: 619.000:-

BMW 535  -06
Pris: 75.000:-

BMW M3  -05
Pris: 325.000:-

BMW 528i  -96
Pris: 11.000:-

BMW 750li  -06
Pris: 72.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen