AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Nivåreglering kompressorfel E61, dags att lösa problemet en gång för alla?

Visad 267.097 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2012-07-24 14:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525d E61-06
Tja grabbar och flickor. Tänkte hör med er som har lite koll utfall ni har något tips på firma som kan tänkas sälja fördelningsventilen som sitter monterad efter kompressorn löst. BMW säljer den endast som komplett paket med kompressor och monteringsplåt. Känns lite sådär att behöva lägga ut över niotusen på något man inte behöver. Även den kanske går att renovera ?           IP: ...[167.134]
Antal inlägg972 st
Postad/Inlagd2012-07-24 14:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Har du plockat isär den och tvättat upp den? Minns jag rätt är det bara en O-ring av rött silikon på vardera ventil som den tätar mot.           IP: ...[9.41.61]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2012-07-24 15:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525d E61-06
Jo då,rev den och rengjorde den. Såg jätte fin ut. Dock lite misstänksamm mot själva magnethuset vars båda rör där ventilerna löper hade olika nyans invändigt. Nu hann jag tyvär inte testa funktionen i den efter ihopmontering då folk garden dåliga smaken och vara sjuka i semestertider så det blev akututryckning till jobbet. Det hade vart fint och kunnat köpa den ventilen löst då jag igentligen inte gillar att skruva man är för snål för att lämna på verkstad när det ändå är så simpelt :)           IP: ...[167.134]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2012-08-01 14:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525d E61-06
För er som inte vill handla komplett luftförsörjningsenhet hos BMW för över 9000 riksdaler så är [LÄNK] ett alternativ. 495 euro för komplett enhet. Jag hittade min ventil som inte går att köpa lös hos BMW för 172euro. Tog inte ens 34 timmar från beställning tills Ups knacka på dörren med paketet. Det kallar jag service. Nu ska ventilen slängas dit i morgon och besiktning bokas på Fredag. Ska bli skönt och åka ståndsmässigt igen :)


Trevlig fortsatt sommar på er :)           IP: ...[.152.70]
Antal inlägg5.525 st
Postad/Inlagd2012-08-21 13:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 520D Touring - 15
E91 320D Touring -06
Har skrivit innan i denna tråden gällande min nivåreglering som sjunker på högersidan när den fått stå några dagar.

Båda sidor så sa någon att det kunde vara övertrycksventilen men det gäller bara alltså bara högersidan som sjunker. Vänstersidan håller sig uppe.

Jag får inga felmeddelanden och kompressorn är bytt för ett par år sedan.

Mvh Chrille aka. Chriz Loud           IP: ...[.183.65]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2012-09-19 21:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i Touring -2005
Fördelningsventilen som ni pratar om är det den som man även kallar magnetventil? Min kompressor går ju vid varje start av bilen men får inget felmeddelande. Går det enkelt att plocka isär ventilen och isåfall vad är det som man bör åtgärda då. Jag har haft den på BMW och dom säger att dett är tät överallt, men jag känner ju att nått måste ju va galet om den går varje gång jag startar bilen:-(           IP: ...[.216.75]
Antal inlägg972 st
Postad/Inlagd2012-09-19 22:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Det sitter en magnetventil för höjden och en "fördelnings" ventil som reglerar H/V.

Har den rätt höjd och den ändå startar kompressorn kan det lika gärna vara något elektriskt som en nivågivare eller relä som är fel.

Får du inga felkoder eller den inte är sned så är det nog inte så mycket att göra annat än vänta på haveriet, om det ens kommer.           IP: ...[.152.76]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2012-09-20 22:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i Touring -2005
Men det jag inte riktigt begriper är varför kompressorn går varje gång jag startar bilen nu med den nya kompressorn till skillnad från när jag hade den gamla ''trasiga'' som gick endast vid kallt väder eller vid tung last men då fick jag istället ett felmeddelande!!! Magnet ventilen eller nåt annat har jag ju inte rört så hur har den helt plötsligt kunna börjat strula precis i samma sekund som den nya kompressorn sattes dit.           IP: ...[.216.75]
Antal inlägg972 st
Postad/Inlagd2012-09-20 22:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Magnetventilen är mer eller mindre integrerad i kompressorn. Det är två kontakter på själva kompressorn, den ena går till motorn och den andra till magnetventilen. Jag tror inte de flyttade över magnetventilen från den gamla till den nya kompressorn. Kan också vara slangen från kompressorn till fördelningenventilen som är skadad och inte bytt. På min var den ordentligt skavd så jag satte på en bit slang som skydd. På nya kompressorer sitter det ett "skydd" av plast runt hålet i i ramen till kompressorn så denna slang inte skall skavas och skadas.           IP: ...[.152.76]
Antal inlägg14 st
Postad/Inlagd2012-09-21 07:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Dont forgot, if you need a distribution valve det finns här

[LÄNK]


During my holliday in Sverige I had a problem with my right sensor, and I figured out that on the wiring to the sensor the isolation was damaged exact where the protection hose ends, just befor the plug which is connected to the sensor, and here my question why is a for the right sensor wiring a repair set available. I gues BMW is aware of some problems in this area. Here the BMW part number. 61126988148

or at realoem,
[LÄNK]



          IP: ...[7.112.8]
Antal inlägg57 st
Postad/Inlagd2012-09-22 12:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd -06
Min E61 -06 går alltid efter jag låst bilen, det går ett antal sekunder sedan går pumpen 5-10 sekunder.
Pump med ventiler samt relä är nyligen bytt till den där tyska varianten.
Min förra pump uppförde sig likadant de sista tre- fyra åren. Tror inte den gjorde så när jag köpte den beg 07, är dock osäker.
Min insugsslang var helt oskadad så jag undrar om det kan vara så att min pump går för ofta och därmed helt enkelt slitits ut? Har aldrig reflekterat på att den sjunker ihop när den stått still, och den har ibland stått två veckor så jag antar att det inte finns något läckage.
Så, gör era bilar likadant eller går era pumpar mera sällan?           IP: ...[3.8.104]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-09-22 22:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Vid start på lut (garageinfarten är lite sned) så går den en liten stund ganska ofta, men sällan vid start på plan yta. Däremot lever den om lite mer efter renoveringen/byte av o-ringar. Glad är jag ändå och funderar på att be BMW-verkstaden spara undan någon "trasig" som de byter åt kund.

Hur parkerar du bilen Crille?

ET           IP: ...[1.87.76]
Antal inlägg57 st
Postad/Inlagd2012-09-23 20:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd -06
Den nya pumpen låter lite högre än den gamla så jag hör den ibland när jag backat ut, och ja, det är ojämnt på min utfart.
Men det var väl mer efter jag kört klart och låst bilen jag tänkte på. Min pump går undantagslöst varje gång jag låst den oavsett var och hur den står.           IP: ...[3.8.104]
Antal inlägg40 st
Postad/Inlagd2013-01-17 16:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 525i Touring -04
Jag fick felmeddelande på nivåregleringen för 1-2månader sedan. Såg sedan guiden i denna tråd för byte av insugsslangen.
[LÄNK]
Den slang som Fredrik säger att man ska använda fanns inte längre. Så som den nybörjare jag är så frågade jag dem på Biltema om en liknande slang. Han gav mig en Bränsleslang som var 13 yttermått och 10 innermått.
Jag bytte denna igår kväll. När jag åkte hem så fick jag inga felmeddelanden och inte heller när jag startade bilen (har garage) imorse. Men när jag stått ute ett tag idag så fick jag det igen. Är det så att slangen har fel innermått (tyckte innermåttet verkade lite väl stort och såg även när jag nu läste vidare i denna tråd så ska den vara på 6)och därav inte håller tätt? För övrigt så har jag inte märkt att bakvagnen skulle vara ojämn och inte heller "släpa" i marken. Tog måttet nu och då har jag 30cm på båda sidor från bakvagn till marken. Så bör jag byta slang till annat innermått och/eller måste jag skruva loss kompressorn och rengöra den också?

Har en E61 -04

MVH

Sisu           IP: ...[31.17.2]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2013-01-17 18:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Hej

Ev. glipa i insuget har vad jag vet inget med felmeddelandet att göra. Det är kompressorn som behöver rengöras och ev. renoveras. Följ tråden så får du nog hela bilden på hur du ska göra. Jag själv gav 20 kronor som symbolpeng för 3 oringar hos en o-ringsspecialist. Detta gjord jag typ vecka 13 i våras och har än inte fått en enda felvarning. En annan tidgare på tråden sa att han hade kört 2 år utan felmeddelande.

Lycka till och var försiktig med kolstiften i elmotorn och ventilerna i kolvarna. Som sagt läs de tidigare, ex de som rörde mig, för jag fick kanonhjälp. /ET           IP: ...[1.67.51]
Antal inlägg40 st
Postad/Inlagd2013-01-18 09:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 525i Touring -04
Hej ETL

Jo har läst hela tråden, men då jag är lite av en nybörjare så vet jag inte riktigt hur kolstift och allt det andra ser ut. Men jag kanske märker det när jag plockat ner den? Hur som så är det väl lika bra att byta slangen på sam gång då som sagt, den kändes lite stor.

Ska försöka hinna imorgon.           IP: ...[31.17.2]
Antal inlägg40 st
Postad/Inlagd2013-01-24 14:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 525i Touring -04
Jag har nu bytt slang till rätt storlek. Som du sa så hjälpte inte det. Dock så vågar jag inte ta ner kompressorn utan att jag har en reserv.
Finns det någon som säljer en begagnad som fungerar? Eller rekommenderar ni någon sida som säljer bättre begagnade?           IP: ...[31.17.2]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2013-01-24 16:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Hej Sisu.

Kompressorn är bara fastsatt i tre muttrar, två elkontakter, tilluft och frånluft. Börja med att ta loss elen och sen slangarna och sist skruvarna. Bilens nivåreglering ska inte påverkas av detta utan nivån ska stå kvar.

Sen är det bara att ta isär kompressorn och rengöra. Men köp först de o-ringar jag skrev upp storleken på för kolvringen är säkert nött.

Om du nu inte vill repa kompressorn själv så köper jag den gärna om priset är rätt. /ET

ET           IP: ...[1.87.76]
Antal inlägg51 st
Postad/Inlagd2013-01-25 08:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d-Touring-07
Hej på er!

Nu har även jag problem med nivåregleringen på min 520d E61 av årsm-07.
Lampan har tänds nu ett tag till o från, men nu verkar den vara här för o stanna sen några dagar.
Jag undrar om man tar ner kompressorn för o åtgärda den om det nu går, kan jag köra bilen utan den tills den är fixad?
Mvh
Lejf           IP: ...[170.210]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2013-01-25 16:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Hej

Jag har inte testat att köra med den borta men jag testade dumt nog att köra kompressorn lös med bara elen kopplad till bilen och då pös resten av luften ur backventilen för systemet. Bilen blev då grymt låg och jag fick ta domkraft och hissa upp den för att kunna arbeta vidare.

Om du startar bilen utan kompressorn inkopplad så kanske den inte öppnar backventilen, men det vet jag som sagt inget om.

Men som det har skrivits tidigare på sidan så tar det inte mer än en 3 timmar för en nybörjare att ta lös, ta isär, rengöra, sätta ihop och montera tillbaka. Har du flyt så fixar du det på ca 1,5 timmar. Skaffa först o-ringarna innan du börjar.

/ET

ET           IP: ...[1.87.76]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525e  -85
Pris: 125.000:-

BMW 135i N55 DCT  -10
Pris: 239.000:-

BMW M140  -18
Pris: 360.000:-

BMW 535  -86
Pris: 119.000:-

BMW 330D X-Drive Sport  -15
Pris: 219.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen