AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Nivåreglering kompressorfel E61, dags att lösa problemet en gång för alla?

Visad 262.199 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg953 st
Postad/Inlagd2012-05-14 23:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB E200d AMG kombi -19
VW Passat 2.0tdi 4-motion -14



Vill gärna behålla min som reserv, kolla om du inte kan få tag på nån som bytt hela paketet:) hade jag inte velat haft den som reserv hade du fått den av mig då jag fick min nuvarande fungerande av forumsmedlem som sålt sin e61 och tidigare bytt kompressorn.           IP: ...[185.240]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2012-05-14 23:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
bmw 335 cab -08 m-paket
BMW 525 touring m-paket
Hej jag har en amk kompressor liggandes om någon
Vill ha och plocka delar ifrån.
Skicka mail till
Cmohlin@gmail.com så kommer vi överens om nåt!
Den bara ligger och skräpar.
Med vänlig hälsning,
          IP: ...[.218.88]
Antal inlägg6 st
Postad/Inlagd2012-05-15 07:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525 dat-06
RiBBaN

Jeg forstår den :) Jeg har bestilt ny fra Tyskland så da blir det vel bra.
Takk for hjelp.           IP: ...[.26.250]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2012-05-15 22:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i Touring -2005
Jag har som sagt inte haft ett felmeddelande sen jag bytte kompressor men.. jag måste ändå fråga om det är normalt att den ska gå i ca 10 sek VARJE gång jag startar bilen?           IP: ...[.216.75]
Antal inlägg953 st
Postad/Inlagd2012-05-15 22:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB E200d AMG kombi -19
VW Passat 2.0tdi 4-motion -14



Absolut ej normalt.. Sjunker den på nån sida?           IP: ...[185.240]
Antal inlägg1.140 st
Postad/Inlagd2012-05-16 09:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
F11 520d -13 vit m-sport 6WB panorama nav/prof aut
merry, min gör det. Ser inget konstigt i att den går varje gång den ska justera bilen.           IP: ...[184.154]
Antal inlägg953 st
Postad/Inlagd2012-05-16 13:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB E200d AMG kombi -19
VW Passat 2.0tdi 4-motion -14



Varför skulle den behöva justera bilen varje gång den startas? Efter jag avhjälpt mitt fel har kompressorn Max gått 2-3 gånger, detta ihop med ökad last. Min gick varje uppstart när min fördelningsventil var kass.           IP: ...[185.240]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2012-05-16 21:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i Touring -2005
Jag har inte mätt, men med ögonmåttet så ser det ut som den inte har hängt sig på någon sida. Jag tycker att om jag stänger av bilen och är ensam i den och nästa morgon sätter mig själv i bilen så kan jag inte förstå varför kompressorn måste gå då ingen nytillkommen eller minskad vikt har kommit till sedan dagen innan... Kan dom se någonting på BMW om dom kör en felsökning?
Ringde även BMW och hörde vad det skulle kosta att få bluetooth med handsfree och allt eftermonterat och det skulle dom göra för den nätta summan av 40000:-           IP: ...[.216.75]
Antal inlägg953 st
Postad/Inlagd2012-05-16 22:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB E200d AMG kombi -19
VW Passat 2.0tdi 4-motion -14



Mät upp avstånd från skärmkant till backe på kvällen, och sen på morgonen. Har den sjunkit märkbart har du en läcka nånstans alt. Läckande ventil.           IP: ...[185.240]
Antal inlägg3.489 st
Postad/Inlagd2012-05-17 09:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Alfa o BMW
...om den går 10 sek varje dag så låter det som det finns en liten läcka någonstans.

En viss justering brukar ske när jag startar och skall köra iväg, men det är mer i häraden 3-5 sekunder.

40 papp för eftermontering av bluetooth? Att du inte slog till.

----
BMW CS #6212           IP: ...[31.4.67]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2012-05-19 13:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i Touring -2005
Jag mätte igår och hade 68cm vänster o 69cm höger. I dag när jag skulle iväg så hade det sjunkit 5mm på varje sida, när jag startade bilen så gick pumpen max 3s. Vet inte om det är värmen som är idag som spelar in för på gamla pumpen så fick jag felmeddelande oftare när det va kallt ute än när det va varmt.           IP: ...[.216.75]
Antal inlägg6 st
Postad/Inlagd2012-05-20 09:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525 dat-06
Da er ventilen skiftet, og nå synker ikke bilen lenger :)
Ble litt tillpassing for å få festet den nye uorginale, men fungerer helt topp :)           IP: ...[8.17.27]
Antal inlägg375 st
Postad/Inlagd2012-05-31 17:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Har en fråga om kompressorn. Köpte min e61 igår och imorse efter att jag pumpat upp bilen och bytt hjul så orkade inte bilen upp till normalläge. Har plockat bort kompressorn nu, och min undran är hur mycket lufttryck den skall ge ut? Man kanske skulle kunna trycka upp bilen med garagetryckluften så länge tills jag hittat ny kompressor eller lyckas laga min... Slipper den se ut som om det är en flodhäst i bagaget!
          IP: ...[9.155.9]
Antal inlägg158 st
Postad/Inlagd2012-06-03 21:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850iA 92
Min fråga är är det någon som har bilder på hur man tar isär en sådan kompressor vore inte dumt att sponsra med det på gör det själv forumet är lika vanligt som frusen vevhusvent.
Är det någon som kan tänkas ha en kompressor liggande så är jag intresserad av att
köpa den i forskningssyfte.

MVH
Fonzi

          IP: ...[214.206]
Antal inlägg43 st
Postad/Inlagd2012-06-05 22:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 525 dT och en 118 d
Hej.
Det verkar som om många har bra koll på detta med nivåregleringen och nu har jag precis fått tillbaka bilen från BMW:s verkstad och felet med nivåregleringen består...

Detta har hänt:
Bilen är en E61 525dT - 2006 och den tappade nivån bakför någon dag sedan och kompressorn gick inte - jag misstänkte att kompressorn hade gått sönder (bytte den för ca 3 år sedan).
Jag lossade täcklocket och kompressorns insugningsslang var hel, och kompressorn var hel och ren innuti och ger bra tryck när jag lägger på 12V från ett bilbatteri.
Problemet är bara att kompressorn inte får någon signal att starta när bilen är låg...(?)

Jag kunde inte göra mer och lämnade in bilen på BMWs verkstad som snabbt meddelade att det var ett kabelbrott vid kompressorn som var problemet...
När jag hämtar bilen så är den i normalnivå och allt är ok.

När jag kommer hem (ca 3 mil) så är bilen ok men efter 30 min så är fjädringen i botten och när jag startar bilen startar kompressorn men bilen höjer sig inte. När jag stänger av bilen och startar om den så startar kompressorn och nu höjer sig bilen till normal nivå. Jag tar en provtur och allt är normalt, när jag parkerar så sänker sig bilen inom 5 min. När jag startar bilen så går kompressorn en bra stund men inget händer, när jag startar om bilen så startar kompressorn igen och nu höjer sig bilen till normal nivå igen.

Vad tror Ni? Är det relät som inte ger fördelningslådan en signal att öppna ventilerna till bälgarna som gör att kompressorn bara står och går utan att bilen höjer sig? Är det bara ett relä i i reservhjulsbaljan som styr detta eller är det en av de små vita databoxarna som också finns i reservhjulsbaljan som kan vara inblandad?

Bilen sänker sig lika mycket på båda sidor så när fördelningsboxen väl öppnar så verkar den fungera bra...Bälgarna är hela vad jag kan förstå och det tyder allt på eftersom den sänker sig helt jämt på båda sidor. Hade det varit kabelbrott så hade inte felet löst sig efter en omstart av bilen gång på gång som jag ser det?!

Tack på förhand?           IP: ...[3.71.83]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-06-06 15:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Hej MBO.

Är ingen expert på området men vad jag vet så går returen från bälgarna genom samma tryckslangar som tillförseln till bälgarna.

Med min kunskap så säger jag att din fördelare till de två bälgarna har kajkat ihop helt. Den ska inte släppa igenom returluften om nivån är låg. Att pumpen får pumpa en gång utan märkbar skillknad och sedan på andra försöket, beror på att den behöver detta för att fylla systemet på nytt om det är tomt. Så var det för mig när min låg platt på backen.

Men du har kanske redan kollat fördelaren?

ET           IP: ...[.87.189]
Antal inlägg43 st
Postad/Inlagd2012-06-06 21:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 525 dT och en 118 d
Hej ETL.
Jag håller med om att fördelaren verkar vara väck.
Det skumma är att den tappar nivån när jag startar bilen trots att kompressorn går, när jag stänger av bilen så går kompressorn i kanske 1 minut och under denna tid så ställer sig bilen i botten. När jag sedan startar bilen går kompressorn igång och bilen börjar höja sig på några sekunder och fortsätter upp till normal nivå.

De måste vara en ventil som släpper ut luften och fördelaren som inte får rätt signaler?

Vart släpper den ut luften? Det kan inte vara genom kompressorn - då hade den inte kunnat sänka sig så snabbt samtidigt som kompressorn laddar (eftersom det bara finns en slang och luften kan ju inte gå åt två håll samtidigt)

Som jag ser det måste det vara ett reläfel, ev. styrboxfel (om det finns någon) och ett fördelar fel?!           IP: ...[.168.34]
Antal inlägg971 st
Postad/Inlagd2012-06-06 22:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Jag tror hellre på ventilen i kompressorn. Där sitter den som släpper ut trycket om den är för hög. Fördelaren gör bara det som namnet säger, fördelar så den är lika på båda sidor. Den med tunna sladdar som går in i kompressorn är till "pys" ventilen.           IP: ...[.153.89]
Antal inlägg43 st
Postad/Inlagd2012-06-07 08:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 525 dT och en 118 d
Ja vi får se Robert J.
Bilen får ett nytt kompressorpaket installerat idag på prov av Lindholms Bil (BMW) och då ingår fördelningsventilen, ventilen ovanför kompressorn etc. Vi får se vad som händer...           IP: ...[.50.146]
Antal inlägg67 st
Postad/Inlagd2012-06-09 21:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 530 Touring
Hej,
Jag är ägare till en 530i där jag ännu inte fått problem med nivåregleringen. Men det kanske kan vara värt att kolla upp detta innan det inträffar. Någon som vet vad en verkstad tar för att kolla slangen och ev byta till bättre kvalitet?
/FF           IP: ...[160.105]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525d  -05
Pris: 37.500:-

BMW M3  -02
Pris: 175.000:-

BMW 335i E93 Cab M-sport  -09
Pris: 239.000:-

BMW 535i GT  -10
Pris: 159.000:-

BMW 325i M-Sport  -08
Pris: 92.500:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen