AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Nivåreglering kompressorfel E61, dags att lösa problemet en gång för alla?

Visad 261.324 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-03-27 07:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Verkligen trist Ribban. Vill gärna veta vad de till slut hittar så jag är tacksam om du skriver om det.

ET           IP: ...[.87.189]
Antal inlägg953 st
Postad/Inlagd2012-04-01 16:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB E200d AMG kombi -19
VW Passat 2.0tdi 4-motion -14



Hej igen!

Bokade av tiden på BMW, beställde istället ny tryckslang som vi bytte igår utan resultat. Sjunker fortfarande vänster bak.

med andra ord är ALLT nytt nu på trycksidan vilket är skönt att veta.
Dvs ny bälg, ny slang, nya ventiler vid bälg och fördelardosan.

Dock så måste med andra ord felet ligga i funktionen som släpper ut luft/reglerar trycket utefter nivåsensorerna. Ni som haft ner hela paketet, hur funkar "fördelaren" egentligen. För det måste vara denna som ligger och pyser ut luften ur vänstra sidan. Dvs vart sitter den "öppningsbara" backventilen, och är det möjligt att kontrollera denna på något vettigt sätt?
För det borde ju funka så att sensorn känner av att bilen står för högt, skickar en signal till styrboxen, styrboxen skicka en signal till fördelaren som har en ventil som då släpper ut tryck ur vänstra bälgen. Om denna ventil inte "sluter tätt" ordentligt, hur kan man enklast kontrollera detta?

ps. jag har lossat den bakre slangen på kompressorn som går till fördelaren, där är det tätt, dvs vart sitter ventilen som släpper ut ev. för högt tryck i bälgen?

Kollar jag på realoem så går det tydligen inte att köpa "fördelaren" löst, utan man åker på hela kompressorpaketet. Stämmer detta så är det ju jävligt sjukt.           IP: ...[185.240]
Antal inlägg971 st
Postad/Inlagd2012-04-01 22:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Minns jag rätt så sitter ventilen som släpper ut luften där det går in två tunnare kablar till kompressorn. De två tjockare är de som matar motorn. Sedan har du 4 sladdar som går in till fördelningsventilen. Så när den skall släppa på en sida öppnar den den sida på fördelningsventilen som skall ner och ventilen i kompressorn. Skall båda sidor ner öppnar den både på fördelaren och ventilen i kompressorn.

Fördelningsventiler borde inte vara något problem att få fatt i då de följer med alla kompressorpaket som BMW byter då de inte byter bara själva kompressorn. Fördelningsventilen kan du enkelt plocka isär och kolla o-ringarna i. Kanske är det smuts i den som gör att det inte tätar?           IP: ...[2.19.34]
Antal inlägg953 st
Postad/Inlagd2012-04-02 19:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB E200d AMG kombi -19
VW Passat 2.0tdi 4-motion -14



Har nu haft ner hela ekipaget. Allt ser förövrigt nytt ut på insidan. Nån som har en gammal fördelare liggandes? Eller vet vart man kan få tag på nya backventiler som sitter innuti fördelaren? Dessa är ju som sagt riktigt enkla att byta. Insåg det lite försent efter jag missat att man enkelt kan "dela" på fördelaren utan att ta ner allting för att komma åt i överkant och plocka ner den.           IP: ...[185.240]
Antal inlägg321 st
Postad/Inlagd2012-04-02 19:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
har en komplett kompressor liggande som jag bytte på min 535d.
Om det kan passa hör av dig, den fungerade men fick larm i bland (för lång gångtid).
Mvh Stefan           IP: ...[.159.92]
Antal inlägg321 st
Postad/Inlagd2012-04-02 19:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
RIBBaN du har power post           IP: ...[.159.92]
Antal inlägg953 st
Postad/Inlagd2012-04-02 19:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB E200d AMG kombi -19
VW Passat 2.0tdi 4-motion -14



Är ute efter fördelaren som sitter vid kompressorn (Eller egentligen ventilerna som sitter i). Har du den kvar också?           IP: ...[185.240]
Antal inlägg321 st
Postad/Inlagd2012-04-02 20:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vet ej vilken du menar, men är det den som det går en liten plastslang till som sen har 2 utgångar samt en elanslutning med 3 stift i. Den sitter på ena gaveln på plåten, jag har alltså hela plåten som kompressorn sitter på.           IP: ...[.159.92]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2012-04-04 21:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i Touring -2005
Hej!
Mitt första inlägg på detta grymma forum, jag har dock tjuvläst en del.
Som alla andra så har ju jag ochså problem med min kompressor. Jag har lagat slangen för den va ju såklart av men jag får medellandet ändå samt att kompressorn går lite för länge.
Efter att ha läst här så har jag bestämmt mig för att plocka isär den själv och göra rent den, jag jobbar inte som bilmek så det kan ju bli en utmaning.
Det som är min första fundering är vad för verktyg olja mm som behövs för ingreppet. Jag vill helst ha allt hemma när bilen står upphissad.

Tack på förhand           IP: ...[.216.75]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2012-04-04 21:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i Touring -2005
Finns det någon bildbeskrivning på kompressorn där alla slangar och allt är namngivet, så jag tex vet vart insugslangen sitter.           IP: ...[.216.75]
Antal inlägg953 st
Postad/Inlagd2012-04-04 21:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB E200d AMG kombi -19
VW Passat 2.0tdi 4-motion -14



kika på realoem.com.. Mycket bra beskrivning :)           IP: ...[185.240]
Antal inlägg953 st
Postad/Inlagd2012-04-05 11:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB E200d AMG kombi -19
VW Passat 2.0tdi 4-motion -14



Mitt fel är avhjälpt! Bytte fördelaren mot en bättre begagnad som jag fick av
Stefan Nygren här på forumet! Bilen har inte sjunkit en mm inatt :)
Stort tack till honom, och stor tack till er alla andra med hjälp!           IP: ...[.13.132]
Antal inlägg971 st
Postad/Inlagd2012-04-05 12:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Grattis!!

Antar att du ringt BMW och frågat om de vill att du kommer över och har kurs? ;)
          IP: ...[9.41.61]
Antal inlägg953 st
Postad/Inlagd2012-04-05 13:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB E200d AMG kombi -19
VW Passat 2.0tdi 4-motion -14



Självklart har jag det ;-)           IP: ...[215.147]
Antal inlägg321 st
Postad/Inlagd2012-04-05 17:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
F-n vad bra. Tur jag sparade den, jag har även en kompressor som går medför lång gångtid på. Någon som vill renovera till sin bil så hör av er. Lättare om man vill ha tid på sig samt använda bilen. Med vänlig hälsning, stefan           IP: ...[.159.42]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-04-05 17:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Merry.

Jag använde mig av två dorn, en på ca 8-10 mm för att slå ut motoraxeln. Du ser tappen du ska banka på när du kikar in i hålet där den stora aluminiummuttern sitter. Skruva ex. försiktigt fast kompressorhuset i ett skruvstycke, det viktiga är att det är stumt under. Jag hade då även en kasse under som fångade upp elmotorn när den trillar ut.

Sen använde jag ett dorn på ca 4 mm för att försiktigt dunka till ringen runt det mindre lagret, den som gör så att kolven går runt. Sitter den snett så går det lite småtungt varje varv. OBS!, lite kompression ska det finnas men den är ack så liten.

Till olja så använde jag den bästa de hade på spray på mekonomen, men själva kompressorn är som du ser oljefri så dräll inte för mycket.

Om du vill snabba på hela proceduren så rekomenderar jag att du köper de o-ringar jag tidigare nämnt måtten på. Ser du att lilla kolvringen inte går rejält omlott så byt den mot o-ringarna. Se till att o-ringarna inte korvarar sig.

Som det är sagt tidigare. Detta är en enkel grej bara man gör rätt från början.

Sen vill jag gratulera dig Ribban, och mig själv till att nu veta direkt vad man ska gå på. Som Robert J. skrev, så borde bmw ha en utbildning på det här. Du har ju till och med betalt de Ribban och de missade en sådan här sak. Märkligt kan man tycka.

ET           IP: ...[.87.189]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2012-04-07 09:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i Touring -2005
Aj aj aj... jag drog av höljet runt elmotorn och lyckades ha sönder kolen som ligger i änden:-(( Bara att surfa på ebay efter en ny nu då!!           IP: ...[.216.75]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-04-07 09:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
VAdå sönder? Jag drog av mitt hölje 3-4 gånger och det enda jag missade första gången var kolfjädrarna som sitter bakom kolen. Själva kolbitarna var rejäla och detsamma gällde kabeln till de. Det enda jag gjorde vara att se till att fjädrarna i typ silver var åt rätt håll så att de kunde rulla upp sig medan man trycker in kolet i spåret. Inte så bra om man har fjädern bakvänd, den blir liksom förstörd då. Om du gör det får du stå och böja till den med något, inte så kul.



ET           IP: ...[.87.189]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2012-04-07 10:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i Touring -2005
Kolet som ligger längst bak är i typ 4 delar.... det ska väl va en bit som ligger an med hjälp av fjädrarna.           IP: ...[.216.75]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2012-04-07 12:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i Touring -2005
Rättelse, den ena sidan av kolet är helt, har ochså lyckats pilla tillbaka fjädern så den ligger an emot motorn. Dessvärre är den andra av och den del som kabeln är fäst på är nu för kort och räcker ej ända fram:-( Jag har lyckats fått isär det andra så nu är det ju bara göra rent grejerna (som förövrigt inte va så skitit tyckte jag) tyvärr leder det väl inte till något gott eftersom kolet är trasigt. kanske kan limma ihop dom......:-/           IP: ...[.216.75]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318  -12
Pris: 95.000:-

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 850ia  -91
Pris: 169.000:-

BMW 325  -94
Pris: 45.000:-

BMW 325i M-sport  -08
Pris: 92.500:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen