AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Nivåreglering kompressorfel E61, dags att lösa problemet en gång för alla?

Visad 262.210 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-03-08 16:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Tackar BMWGUS för att du la in en kommentar. Har funderat på detta under dagen och minns att visst gick min skittrögt när jag försökte dra runt den efter att ha knackat några gånger på motortappen. La så klart direkt av då för det hördes ju hur det gick snett där inne. Men när jag har slagit in axeln ordentligt så har det inte varit några konstigheter och kompressionen har av för mig naturliga skäl varit lägre när jag kört runt den utan locket för den stora kolven. Bara den lilla som gått runt då. Hörru BMWGUS, skrev inte du tidigare att din kompressor fick ett annat ljud efter rengöringen? Blev den mer högljud, hördes mer? Hur som helst är jag glad så länge den inte felmeddelar.

Tackar även dig Ribban för att du delar med dig av dina erfarenheter. Trist dock att du skrev att din var full med uttorkningsprickor. Hmm, min har gått 9700 mil nu så vem vet. Men jag hoppas fortfarande på att dessa bälgar håller ca 17500 i snitt. Antar att du tog loss hela dämparen innan du började demontera bälgen. Men jag kanske antar fel? Om du tog ner den så fick du loss den i överkant via bagageutrymmet? Har själv inte kollat detta men jag kan gissa att den sitter med bultar där.

Håller så klart tummarna för dig att du nu har löst problemet. Ja, har bälgarna torrsprickor så är det nog än värre att släppa ner bilen helt så att bälgarna plattas till "onaturligt".

ET           IP: ...[.87.189]
Antal inlägg953 st
Postad/Inlagd2012-03-08 18:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB E200d AMG kombi -19
VW Passat 2.0tdi 4-motion -14



ETL: Lossade bara dämparen i nederkant så jag kunde sänka ner bakre hjulupphängning mer än vad som är möjligt med dämparen fastskruvad.           IP: ...[185.240]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-03-08 20:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Ribban: Jag förstår inte riktigt hur bälgen sitter. Trodde den satt runt själva stötdämparen, men om du inter har tagit loss den så är den väl helt separerad?

Behöver man inte ta bort innerskärmen för att komma åt bälgen? Finns det någon bra bild på detta tro för den länk du la upp tidigare visar inte direkt hur dämparna bak är ihopsatta, i alla fall kan inte jag se det. Jag kan ha missat något.

ET           IP: ...[.87.189]
Antal inlägg953 st
Postad/Inlagd2012-03-08 21:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB E200d AMG kombi -19
VW Passat 2.0tdi 4-motion -14



bälg och stötdämpare är separata. Bälgen sitter där man "normalt" har fjädern placerad på en BMW.. Man behöver med andra ord inte ta bort innerskärmen. Du ser bälgen direkt bakom bromsskölden när du tar av hjulet. :)           IP: ...[185.240]
Antal inlägg953 st
Postad/Inlagd2012-03-09 08:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB E200d AMG kombi -19
VW Passat 2.0tdi 4-motion -14



För de nyfikna kan jag berätta att bytet ej avhjälpt felet, bilen sjönk 0,8 cm i natt =(           IP: ...[176.133]
Antal inlägg326 st
Postad/Inlagd2012-03-09 09:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i E60 -04
ETL: Mer högljudd, nja, men klart annan karaktär, innan hörde man hur den bara gick liksom, byggde ju inget tryck när inte ventilerna tätade. Efter hörde man i början av varje cykel att den gick lätt, men sen när tryck byggdes upp gick det tyngre för elmotorn, den lät liksom ansträngd.

Mao, som det ska vara...           IP: ...[.15.183]
Antal inlägg953 st
Postad/Inlagd2012-03-09 11:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB E200d AMG kombi -19
VW Passat 2.0tdi 4-motion -14



Varit ute hela förmiddagen och felsökt läckage på trycksidan med såpavatten. Tryckslangen ser helt intakt ut överallt, plus ingen indikation på läckage någonstans. Och ny bälg sitter som sagt på plats på vänstersidan.

Blir galen snart på skiten, Ska man bli tvungan att byta hela kompressorn för detta felet? Kompressorn funkar ju exakt som den skall, inga felmeddelanden och den fyller upp systemet snabbt när den tappat trycket.

[LÄNK]

Här finns en felsökningsguide, Känns som jag gjort allt som går att göra :(           IP: ...[185.240]
Antal inlägg740 st
Postad/Inlagd2012-03-09 12:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
antar att du menar bilen sjönk 8 cm ?

          IP: ...[.118.10]
Antal inlägg953 st
Postad/Inlagd2012-03-09 13:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB E200d AMG kombi -19
VW Passat 2.0tdi 4-motion -14



vet inte vad jag tänkte på, 4 cm ner under natten.. Det där var hur mycket han sjönk första timmarna.. Måttade löpande.

Hur som helst, tröttnade. Ringde BMW igen, de gör ett läcktest på fredag nästa vecka. De beräknade en timmes jobb för detta.

          IP: ...[185.240]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-03-09 18:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Vad trist Ribban. Förstår att du har blivit less på skiten. Jag kan ju inget om det här så jag kan inte hjälpa mer än det jag skrivit, så har du testat allt så skulle även jag boka en tid. Men var observant på vad de kommer fram till. Jag har inte testat det själv,men det skulle vara bra om de lät en vara med och kolla när de felsökte. En timme för att själv se kan det vara värt.

Kompressorn tror jag inte heller på utan det borde vara något med slangen till bälgen, från fördelaren.

Hör av dig om hur det gick och hoppas du får ett inte alltför dyrt timpris.

Tack Bmwgus för ditt inlägg. Ja, jag kanske har blivit överkänslig mot ljudet nu. Jo, även jag märker att den går trögare mot slutet. Kanske ett skarpare ljud då jag hälde ut allt filtermaterial i utgående filtret, lite, lite försvann även på vägen. Å andra sidan är det ju ingen direkt utgång därifrån till det fria. Äh, jag är glad för att den pumpar på. Däremot lite deppad över bensinpriset, min bil blir bara mindre och mindre värd med sina 1,5 liter i stan på vintern.

Förresten, är det någon här som fixat elkabelstammen till backluckan? Den brukar visst gå vid 10 000 mil så jag får börja förbereda mig. Om den går att komma åt vettigt så borde det gå att skarva förbi den/de sladdar som gnagts av. Gjorde så på min pdc fram.

ET           IP: ...[.87.189]
Antal inlägg953 st
Postad/Inlagd2012-03-09 18:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB E200d AMG kombi -19
VW Passat 2.0tdi 4-motion -14



Ja visst är det lite småsurt, systemet är ju inte direkt jätteavancerat så jag tycker jag borde hittat läckaget enkelt, men allt ser fasen tipptopp ut. Skall bli riktigt spännande att se vad BMW kommer fram till. Troligtvis så hittar dom läckaget så rätt sak kan bytas. Ska bli spännande att höra hur de gör det såkallade trycktestet. Jag har ryckt, lyssnat, kännt, sprayat såpavatten så jag var helt blöt..

Var kort inne på att beställa en ny slang mellan bälgen och fördelaren och byta den, men orkar inte med att den beter sig på samma sätt efter en sån operation där även den nya bälgen måste ner igen.. Då är de fasen värt en tusenlapp i felsökning (om de nu stannar där) för att få "domen" på rätt sak. :)

Vad de gäller bakluckan så är väl den en "tickande bomb" också ;) Vi får väl dra igång en liknande tråd när de blir dax för felsökning :D hehe

          IP: ...[185.240]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-03-10 16:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Ribban, jag förstår om du blivit less. Det kan vara kul att meka ett tag men att köra varv på varv med samma grej kan lättt få en att ledsna.

Annars kan jag meddela att min komressor felmeddelade idag efter att jag hade lastat ca 150 kg kakel etc längst bak, bakom bakhjulen. Det är nog kolvringarna som inte är helt täta.

D13, jag är lite fundersam kring hur länge en o-ring kan hålla när kompressorn jobbar på och blir varm? Blir de inte slitna relativt fort?

Hmm, jag lurar starkt på att beställa hem en ny från e-bay. 3500 kan det numera vara värt för mig.

ET           IP: ...[.87.189]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2012-03-11 19:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d Touring-04
323 coupe-98
535 Touring-06
Ford escort mk1
vw -53
om kompressorn blir varm, ja då betyder de att den går alldeles för ofta. renovera min för ca en vecka sen och den har bara varit igång en gång ca 3-5 sec på den tiden, vid körning skall tilläggas, sitter inte i bilen dygnet runt. som jag skrev så är detta den fjärde jag har renoverat,har inte hört några problem från dessa. rekommenderar att skaffa o-ringar av bättre kvalitet de är inga stora pengar.man får vad man betalar för.

          IP: ...[.254.81]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-03-23 14:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
D13: Nu måste jag antingen köpa en ny kompressor från e-bay eller plocka isär den igen. Den pumpar inte tyngre med tiden utan lätt hela vägen, så när jag lastar lite får jag felmeddelande. Sist var det lite mat.

Ska söka o-ringarna nu men jag lär köpa ett gäng då jag inte har kolven lös. Men du skriver 28 mm ytterst så det får jag gå på. När du skriver hona om cylindern, hur gjorde du då för jag antar att du typ borrade ur den eller något sådant? Känns inte helt lätt.

Om pumpen går lätt så måste det ju vara den mindre kolven som inte tätar tillräckligt, för det är ju den som ska trycka ut luften i dämparna. Den andra stora kolven borde det finnas mer marginal på för någon luft kommer ju ändå till den lilla då den drar sig tillbaka.

Ribban: Hur gick det med ditt trassel med nivåregleringen, vad sa verkstaden?

En kille som börjar bli nervös då familj med packning ska upp till Hemavan om drygt 2 veckor. Har frågat försäljare på e-bay om tiden att få hem en komplett kompressor med upphängning och fördelardosa, men inte fått något svar än. Hoppas det går på ett par dagar.



ET           IP: ...[.87.189]
Antal inlägg326 st
Postad/Inlagd2012-03-23 14:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i E60 -04
Jag tror på ventilerna...

Jag testade blåsa (med munnen) igenom min det första jag gjorde, innan rengöring. gick att blåsa igenom utan problem, efter rengöring stopp...

Visst kan ju kolvringarna bli slitna, men är inte ventilerna täta så kan den ju få vara hur bra som helst i övrigt, kommer ändå inte funka.           IP: ...[169.105]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-03-23 15:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Hej bmwgus. Jag rengjorde ventilerna rejält och testade även att blåsa från båda sidor. Det kändes som att det fungerade, dvs stopp från ovan kolven men fladder i ventilmembranet när man blåste från andra hållet.

Var nyss och kollade o-ringar men de vill att jag kommer tillbaka med kolven för de säljs med 0,1 mm mellanrum och han tyckte det var bäst att mäta exakt. Så det blir att plocka isär kompressorn igen på söndag och förhoppningsvis hitta rätt o-ringar. De hade även glidband till kolven.

När jag tar isär den igen så kollar jag förstås ventiler etc. Sen är jag lite lur på att det ändå kan vara en läcka i slangen från kompressorn till fördelningen, där den skiten går igenom metallhålet i fästet för kompressorn. Får se om jag får igång den så att jag kan lyssna/känna kring den slangbiten igen.

Grejorna kan nog vara slitna då jag kört i stort sett tre år med enstaka felmeddelanden.

ET           IP: ...[.87.189]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2012-03-23 23:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d Touring-04
323 coupe-98
535 Touring-06
Ford escort mk1
vw -53
jag honade om loppet med ett litet honingverktyg för hjulcylindrar, finns billiga(biltema)detta borrar inte ur cylinder utan slipar den om de är så att de är repigt.
helt rätt, de brukar vara den lilla kolven som slits.           IP: ...[.254.81]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-03-25 20:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Ja, då har jag tagit isär kompressorn igen och jag kan lugnt säga att jag borde ha slagit från andra sidan för huset var fullt med aluminiumspån. Trots att det är typ 4 mm mellan pendeln och själva vevstaken så verkar den ha gnagt, men skumt nog har det gnagts klat mer på pendeln. Får se hur detta påverkar livslängden för denna kompressor. Det jag är lite fundersam över är att pendeln inte flyter helt jämnt när man rör den. Den går lätt men lite, lite mjuka hack. Så den kan nog vara skadad av att ha gått lite snett.

I morgon blir det att ta cykeln till en o-ringsspecialist med hus och kolv så mäter de upp det som behövs. Nu när jag själv mätt och kollat så kan jag säga att kolvringen för den lilla kolven knappt går omlott vid 27 mm så där torde det blåsa ut en del genom springan i kolvringen. Hoppas de har ringarna på lager så att jag kan skruva ihop den igen och testa om den går tyngre nu samt tystare. Inte så konstigt att den har levt om, om den nu har slagit i varje varv.

Ja, man lär sig så länge man inte är helt dement. Tackar D13 för tipset om att slå på pendeln så att lilla lagret går i, synd att jag fick det efter att jag hade satt ihop skiten för andra gången på kort tid. Jag hade inte direkt lust att jävlas med det igen, för själva fastsättandet av kompressorn i bilen liggande under i sned vinkel, det är ingen höjdare alls. Men nu har jag lärt mig att använda en domkraft som håller skiten på plats medan jag skruvar fast den. Rena rymdforskningen alltså.

ET           IP: ...[.87.189]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-03-26 19:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Då har jag satt dit tre o-ringar istället för den nedslitna kolvringen på lilla kolven. O-ringsspecialisten var dock tveksam till hur detta skulle fungera i längden. Även andra har varit skeptiska till hur en o-ring ska klara belastningen i längden.

Men nu klarar pumpen i alla fall av 165 kg dödvikt bakom bakhjulen (jag och svärfar satte oss där). Kompressorn gick igång och pumpade ca 15 sek innan den var nöjd, utan felmeddelande. Den gick dock inte märkbart tyngre mot slutet. Verkar vara bra sprutt i trycket nu för första svängen den gick så lyfte den bilen någon cm på några sekunder.

För den som vill testa med o-ringar så kan jag här skriva vad jag satte in.

2 stycken mindre ringar innerst som nästan täckte botten av kolvringspåret (det är 4 mm brett), i måttet 18,77 mm i innerdiamter och 1,78 mm i tjocklek. På det blev det en ring med innermåttet 22,2 mm och diametern 3 mm. Då stack det ut kännbart. Med något superbra fett de hade på firman så fick jag in kolven ganska lätt (utan så vågade jag inte trycka mer än jag gjorde) och sen gick den lätt, men med tydligt motstånd.

När det gäller bankandet på motsatt sida för att få lilla lagre på plats så gjorde jag det men det gick inte att få den kloss i kloss med kanten, den kom inte närmare än någon mm från den och jag gav upp till slut. Dock verkar den ha kommit klart bättre på plats då kolvarna gick lättare runt när jag vred elmotorn.

De två företag jag skickade en förfrågan om leveranstid till, rörande en komplett kompressor med fördelare och upphänging, så har jag inte fått något svar på två arbetsdagar. Känns inte helt seriöst. Någon som har en länk till en handlare som ni har handlat av förut och känt förtroende för?

Bäst att ta med sig verktyg och den uttjänta ringen när man far till fjällen.

ET           IP: ...[.87.189]
Antal inlägg953 st
Postad/Inlagd2012-03-26 20:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB E200d AMG kombi -19
VW Passat 2.0tdi 4-motion -14



För er nyfikna så är inte felet avhjälpt på min kärra. Enl. BMW hittar dom inget fel på bilen (2,5h felsökning). Fick pröjsa för en timme (1200kr). Jag godtog dock inte att de inte hittar nåt fel så bilen skall in igen på Fredag.

suck.. :)           IP: ...[185.240]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525d  -05
Pris: 37.500:-

BMW M3  -02
Pris: 175.000:-

BMW 335i E93 Cab M-sport  -09
Pris: 239.000:-

BMW 535i GT  -10
Pris: 159.000:-

BMW 325i M-Sport  -08
Pris: 92.500:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen