AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Nivåreglering kompressorfel E61, dags att lösa problemet en gång för alla?

Visad 262.219 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg953 st
Postad/Inlagd2012-02-29 20:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB E200d AMG kombi -19
VW Passat 2.0tdi 4-motion -14



Nån som har nån bra bild alt. sprängskiss på hela nivåregleringspaketet så man kika lite på konstruktionen och vart alla slangar etc går innan man börjar skruva?
          IP: ...[185.240]
Antal inlägg953 st
Postad/Inlagd2012-02-29 21:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB E200d AMG kombi -19
VW Passat 2.0tdi 4-motion -14



[LÄNK]

Hittade denna utförliga bilden på realoem, får inte av bilden nån koll på vart de yttre backventilerna sitter.           IP: ...[185.240]
Antal inlägg971 st
Postad/Inlagd2012-02-29 21:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Nummer 19 visar nippeln till H resp V sidas slangar. De sitter på backventilerna som också är de som balanserar H/V sida. Den andra ventilen som gör att kompressorn kan släppa trycket och sänka bilen sitter på kompressorn vid det inringade C:et. Det är två kontakter som går in till kompressorn, en för matning av motorn och en för pysventilen.           IP: ...[152.237]
Antal inlägg953 st
Postad/Inlagd2012-02-29 21:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB E200d AMG kombi -19
VW Passat 2.0tdi 4-motion -14



Robert J: Ok! Då borde de bara vara att beställa nipplar på BMW. Slangarna som går från "nipplarna" till tryckklockorna, är dessa i gummi? Dvs enkla att koppla loss samt byta ut nipplarna mot nya fräscha? Alt. även passa på att byta "tryckslangarna" när man ändå är igång. Om nu mot förmodan dessa är i gummi kan ju det vara sprickor i dessa som också gör att man tappar trycket sakta..

Mvh           IP: ...[185.240]
Antal inlägg971 st
Postad/Inlagd2012-02-29 21:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Har för mig att det är "oliver" som är trädda på slangarna och sedan låses de med muttern. Minns jag inte helt fel är oliverna lösa och kan trilla loss om man inte är försiktig när man tar loss slangarna. Har du inte tappat någon av oliverna så behöver du inte byta kopplingar. Det finns inga tätningar i kopplingarna.

Alla tryckslangarna är av hård plast, annars hade de inte kunnat vara så tunna och stå emot trycket.           IP: ...[152.237]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-03-01 16:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Hej Ribban.

Vet inte om du redan sett det vid det här laget men det är bara en tryckslang från kompressorn till fördelaren till de två dämparna. Den är skitlätt att skruva loss vid kompressorn. En 10:as nyckel och sen är det bara att skruva för slangen följer inte med när du vrider.

Att bälgarna skulle vara sönder redan vill jag inte höra eller läsa om. För fasen något i detta system borde hålla minst 15000 mil. Ska bli intressant att höra vad du hittar. Men jag skulle som sagt ta bort kompressorslangen först och kolla om den sjunker ihop då. Du är väl beredd på att den går ner till typ 10 cm från golvet?

ET           IP: ...[.87.189]
Antal inlägg953 st
Postad/Inlagd2012-03-01 18:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB E200d AMG kombi -19
VW Passat 2.0tdi 4-motion -14



ETL: Har inte rivit isär det ännu. Jag kommer göra det på Måndag pga vi ska resa iväg i helgen. Jag vill dock rätta en grej jag tidigare skrivit, det är att den sjunker ner jämnt på båda sidor. Detta är inte korrekt. Det är efter lite närmare koll imorse (bilen stått 2 dygn) endast vänster bak som sjunker ner, i och med detta så ser den lite lägre ut på höger sida då belastningen också där ökar.

Jag har i förväg beställt en helt ny luftbygel till vänster sida om det nu visar sig att det är så att den läcker (full returrätt enl. kundmottagaren på autowåx så länge den inte varit monterad..). Men jag kommer initiellt kolla backventilen i fördelaren.

Jag kommer göra "operationen" hos en polare som har billyft (Känns säkrast så med tanke på de du också skriver med 10cm tapp på nån sekund :)), så vi kommer ta bort anslutningen till kompressorn och sen hissa ner den på backen med hjulen monterade för att se om backventilen håller trycket på båda sidorna eller om den direkt tappar på vänster sida. Gör den inte detta så byter vi vänster bygel och håller tummarna att det är denna som läcker sakta. Annars kastar man 2000kr i sjön :).. Hjälper inte detta så är väl sista steget att byta slangen från kompressorn till luftklockan.

          IP: ...[185.240]
Antal inlägg971 st
Postad/Inlagd2012-03-01 19:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Bygel? Du menar väl bälg. Jag skulle ta loss den, stoppa den i en hink med vatten och lägga på lite tryck med en kompressor. Precis som man letar hål på däck/slangar.

Du kan börja med att prova dra åt slangen till vänster sida vid balanseringsventilen.           IP: ...[152.237]
Antal inlägg953 st
Postad/Inlagd2012-03-01 19:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB E200d AMG kombi -19
VW Passat 2.0tdi 4-motion -14



bälg menar jag självklart... :)           IP: ...[185.240]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-03-01 21:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Vill bara förtydliga att om backventilerna vid fördelningen fungerar så lär inte bilen sjunka bara för att du kopplar loss tryckslangen till kompressorn. Är någon av de paj så tar det några sekunder innan den har sjunkit helt. Så man hinner nog se det i tid för att dra ut huvudet, om man nu har det där under.

Lycka till med att hitta felet och skriv sen gärna vad det var och hur det löstes.

Förresten, vänster bak säger du. Jag själv såg (kände) som sagt att min tryckslang över till vänster dämpare hade fått en gnuggskada på grund av att den gick över en konstig skarv i chassit. Följ slangen med fingret under så kanske du känner något.

ET           IP: ...[.87.189]
Antal inlägg953 st
Postad/Inlagd2012-03-01 21:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB E200d AMG kombi -19
VW Passat 2.0tdi 4-motion -14



ETL: Rapporterar direkt här när jag hittat felet och löst det, kan som sagt hjälpa nån som har samma problem som mig i framtiden... Tack för tipset med tryckslangen, skall kolla det samtidigt.

Håller tummarna för att det bara är en backventil så jag slipper byta bälgen.

Var idag ute och kollade min "reservhjulsbalja". Har ju läst lite om att de kan ligga en del fukt där som sabbar elektroniken (tror bla styrningen till nivåregleringen sitter där..). Men det var helt snustorrt.

Ligger även ett färdigt kit nu och väntar för utbyte av insugsslang till kompressorn :)           IP: ...[185.240]
Antal inlägg953 st
Postad/Inlagd2012-03-05 14:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB E200d AMG kombi -19
VW Passat 2.0tdi 4-motion -14



Lite uppdatering, vännen med lyft hade ej tid idag. Men jag rev ner och kollade läget själv hemma i garaget.
Insugsslangen var av "lci" typ, dvs strumpbeklädd och hade inga antydningar på slitage (Noggrann genomgång) så den fick faktist sitta kvar.
Hissade ner bilen och tog bort anslutningen till kompressorn baktill, den som går till fördelaren, ingen hände. Med andra ord så funkar backventilerna i fördelarna som de skall. Kolla även tryckslangen/Slangarna som ETL beskrev, som på hans hade lite slitage, inge där heller. Allt såg riktigt fint och fräscht ut..

"Efterdrog" också anslutningarna på fördelarna så dessa sitter som dom ska, fanns ett lite spel att dra faktist på båda sidor.

Då återstår nog tyvärr bara att de måste vara bälgen som smygläcker vänster bak :( Nån som sitter inne på nån bra guide på hur man byter den? Kanske är samma som för e39 som jag har för mig jag sett nånstans på forumet.

          IP: ...[185.240]
Antal inlägg953 st
Postad/Inlagd2012-03-05 18:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB E200d AMG kombi -19
VW Passat 2.0tdi 4-motion -14



[LÄNK]

Här har vi en "todo" :)           IP: ...[185.240]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-03-05 22:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Hej Ribban.

Ja, du. Då skulle även jag gissa på bälgen. Intressant länk du la upp men det är en sak att läsa och en sak att klura när man står där. Jag önskar dig lycka till med detta och jag hoppas du skriver om hur det gick samt ev. lärdomar som du vill dela med dig av. För dessa bälgar lär fara för eller senare. Hörde att E39 hade ca 17 000 mil i snitt på sina, men det är som sagt hörsägen.

ET           IP: ...[.87.189]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2012-03-06 16:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d Touring-04
323 coupe-98
535 Touring-06
Ford escort mk1
vw -53
tänkte dela med mig av en billig rep version av kompressorn, har skälv en 61a som säckade ihop till slut. ett tips till alla som får upp varning på levelcontrol, gör detta relativt snart,mer om detta längre fram. plocka ner kompressorn,finns säkert massor med beskrivningar redan hur och var den sitter. sedan är de bara att börja lossa skruvar,mina små torx som sitter i kolven fick jag inte ur pga att nån fena innan försökt sig på detta(runda). plocka loss magneten runt motorn samt filtret,häll ut granulatet i exempelvis påse.knacka ur motoraxel genom monteringshålet,sitter en aluminium plugg motsatt sida av axel.sen är de bara att trycka ut kolven och tvätta allt noga. Jag är en av dom som struntat i felmeddelandet från kompressorn och detta syntes på den lilla kolven tydligt,då packningarna var slitna(pga smuts) så har skälva kolven slitit mot cylinderväggen.honade om detta. till packningar så använder jag o-ringar, de är värt att köpa o-ringar av bättre kvalité(17 kr) de märks skillnad, finns på dom flesta hydraulikfirmor, från samma ställe skaffas glidband,detta är till för att styra kolven i cylinder OBS strunta inte i detta band.spåret där skälva tryckpackningen ligger är djupare än glidspåret och de kan vara svårt att hitta en o-ring som är exakt, ta två tunnare o-ringar i botten på spåret och sen över dom en tjockare som centreras av dom tunna i botten yttermåttet skall vara 28mm färdigmonterat.då loppet i cylinder är 27mm så blir de lagom tryck på o-ringarna(fjädrar rätt bra).glidbandet klipps till rätt längd och fästs med lite lim för att sitta vid montering. har inte sett nån kompressor med problem på den stora kolven så där har jag tyvärr inga tipps,men åter igen hydraulikfirmor har mycket packningar.
sen är de bara att smörja in alla o-ringar,glidband,stora kolvtätningen och montera ihop allt igen, när motoraxeln har monterats på kolven så ska den rotera lätt utan några ryck, om den gör de så (hjälp) kolven att komma på plats genom att knacka genom monteringshålet motsatssida på motor.
Detta är nu den fjärde kompressorn som renoveras på detta sätt(polarn gjorde sin för två år sen ,inga felmeddelanden än). jobbet i sig är inte speciellt svårt handlar bara om att våga göra de, de är ju trots all bara en bil och ingen rymdraket. kostnad ca 40kr tot plus tiden och de vet ju alla, den är dyr.hoppas detta hjälper

          IP: ...[.254.81]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-03-06 17:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
D13: Ja, det borde vägleda och uppmuntra andra att själv försöka fixa sin kompressor. Kolvringarna bytte jag inte, vare sig själva kompressionsringen eller glidringen. Men du är inte ensam om att ha nämt att o-ringar kan användas så det blir att testa det om min eller nästa bils kompressor visar sig behöva det. Min kompressor har nu gått en vecka med varierande last. Den lever om klart mer än innan jag tog ner den och då märker jag den mer, typ att den justerar sig ett par gånger per färd. Men jag är glad så länge den inte felmeddelar. Däremot så gick min lite trögt varje varv, när jag kände på den innan komplett montering. Tänkte att det var kompressionen det. Kanske den lever om hårdare för att den egentligen skulle ha gått runt lika lätt varje varv, med cylinderlocket på monterat. Vred på på elmotorn.

Ribban: Glömde skriva det sist, men roligt att insugningslangen har förbättrats på senare modell. Själv kommer jag dock att kolla upp allt om jag nu byter till en 530 så småningom.

ET           IP: ...[.87.189]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2012-03-06 17:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d Touring-04
323 coupe-98
535 Touring-06
Ford escort mk1
vw -53
ETL; om den gick trögt så är de nog så att du inte fått i axel hela vägen,detta gör att du får sned belastning på lagret till vevstaken som axeln sitter i vilket kommer leda till att de slits ut.de positiva är att de är lätt åtgärdat, skruva ur monteringspluggen. och knacka försiktigt på kransen runt de lilla lagret så kommer den gå mycket lättare.






          IP: ...[.254.81]
Antal inlägg112 st
Postad/Inlagd2012-03-07 17:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 xd F11 2011 M-paket etc.
D13: Tackar för tipset men just nu känns det mindre kul att fixa det. För jag minns inte om jag når det där utan att plocka ner kompressorn igen.

Trist att det inte var kompressionen som tog emot varje varv.

ET           IP: ...[.87.189]
Antal inlägg326 st
Postad/Inlagd2012-03-08 09:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i E60 -04
Sjävklart finns det kompression, min gick oxå lite tyngre varje varv vid ett ställe, nu är det ju svårt att säga att det känns samma på din...           IP: ...[169.126]
Antal inlägg953 st
Postad/Inlagd2012-03-08 15:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB E200d AMG kombi -19
VW Passat 2.0tdi 4-motion -14



Så, nu var vänster bälg bytt mot en ny. Var enklare än vad jag trodde. Gick problemfritt och smärtfritt. Hoppas nu givetvis att den håller trycket framöver :) För er som inte orkar läsa hela tråden så hade jag problem med att vänster sida sjönk ner märkbart när bilen stod still under ca 24h... Efter 48h var de lowriderstyle. Bilen är en 07:a med 9500 mil. Har felsökt det mesta ink. backventiler och nu kommit fram till att det måste vara själva bälgen som läcker.

En bälg kostar förövrigt 2150 kr på BMW. Finns säkert billigare på EBAY från tyskland. Men jag orkade inte krångla med detta.

Snabb guide om det är nån annan som skall göra det.

1. Av med plastkåpan bakom höger bakhjul så man kommer åt kompressorn.

2. Ryck bort säkringen till kompressorn så den inte startar mitt upp i allt :) (Sitter höger bak i skuffen) Kolla manualen vilket nummer det är. (Kan kanske variera på facelift alt. beroende på utr. nivå i bilen)

3. Hissa upp bilen med domkraft på den sidan där bälgen skall bytas.

4. Av med hjulet.

4. Hämta en till domkraft och sätt under hjulupphängningen som stöd. Passade här på att släppa på nedre stötdämparfästet (OBS! Tror ej man behöver göra detta, men jag gjorde de för att få mer spelrum).

5. Skruva försiktigt av ventilen som ansluter tryckslangen tills det börjar pysa vid fördelaren som sitter vid kompressorn. (Röd = vänster, Blå = Höger).
Då "punkteras" bälgen på den sidan som du skall byta).

6. Känn på bälgen och tryck ur det sista ur luften, skruva försiktigt bälgen medsols (ca 1-2cm) så lossar den i överkant. Trä hela bälgen innåt. Nu får du ner hela paketet.

7. Lossa tryckslangen i överkant försiktigt.

(Här kan du trycksätta bälgen med en ev. kompressor. Sätta ner den i en hink och säkra så det verkligen läcker, jag sket i de då min bälg såg "torrsprickig" ut osv, så om ni mot förmodan detta inte är felet så är det skönt att veta att den nya sitter på plats)

8. Lossa plastskyddet som sitter i överkant på den gamla bälgen, montera på den nya. (Ser ut som en strumpa eller kåpa)

9. Rengör anslutningar osv och se över allt, sen skruvar du tillbaka tryckslangen på bälgen. Var försiktig så du inte skadar tryckslangen. (Dvs bälgen måste ligga på plats precis på samma sätt som du fick ner den gamla.

10. Tryck upp bälgen på plats i överkant och skruva den motsols så hakarna "fastnar" och den sitter på plats i överkant. Haka nu i "Botten" på bälgen i fästet.

11. Se över allt en extra gång så allt sitter som det ska, montera tillbaka stötdämparen osv. Skriva även åt tryckslangen borta vid fördelaren vid kompressorn så den har det tätt och fint där!

12. VIKTIGT! Sätt tillbaka hjulet, samt montera NU in säkringen till kompressorn. Att trycka ihop den nya bälgen max tror jag kan vara skadligt för den...

13. Hissa sakta ner bilen medans kompressorn då kompenserar och fyller upp den nya bälgen, lyssna efter ev. läckageljud.

14. Montera tillbaka plaskåpan vid kompressorn och fundera en extra gång att du inte glömt att sätta tillbaka nåt innan jungfrutur med den nya bälgen.

Hoppas detta hjälper nån, samt håll nu tummarna för att min bil inte sjunker bak under natten.. :)

          IP: ...[185.240]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525d  -05
Pris: 37.500:-

BMW M3  -02
Pris: 175.000:-

BMW 335i E93 Cab M-sport  -09
Pris: 239.000:-

BMW 535i GT  -10
Pris: 159.000:-

BMW 325i M-Sport  -08
Pris: 92.500:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen