AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Nivåreglering kompressorfel E61, dags att lösa problemet en gång för alla?

Visad 260.808 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg2.290st
Postad/Inlagd2009-02-05 12:59
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Jag sitter som så många andra med det välkända problemet med larm för felaktiv nivåreglering på en E61:a. Det som händer i 99 av 100 fall är att en slang går sönder pga felkonstruktion, och att det då kommer in smuts i kompressorn. Den slits då onormalt fort, och då kommer larmen, och sedan rasar kompressorn med slagsida på bilen som följd.

Då kunde man tänka sig att BMW realiserade reservdelarna, men delar + arbete kostar runt 9000 kr! Och det här är ett fel som ALLA 04-05 ev senare E61 kommer att råka ut för! Så frågan är, vad gör vi åt det?

Vi har ju delat med oss av flera kluriga lösningar på problem för E39 (tex den ökända ABS-styrboxen), kanske dags att göra samma sak med E61?

Någon som har idéer? Tex en firma som lagar kompressorerna istället för att byta ut dem? Alla idéer är välkomna, inga idéer är dumma....


Mvh Johan           IP: ...[.115.77]
Antal inlägg22 st
Postad/Inlagd2009-02-05 13:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525iM M-sport Touring -05
Detta händer mig med men endast när det är minusgrader ute och bilen har stått i lutning. (jag har garage i källaren i huset och brukar parkera dagtid ute)

/ Lotez           IP: ...[.204.98]
Antal inlägg292 st
Postad/Inlagd2009-02-05 13:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530dA X-drive Touring -13
Vad är det för slang som går sönder, kan du länka till realoem?

Man borde väl kunna skydda/förstärka den så att den inte går sönder. Annars kanske man kan kontrollera den ofta så att det inte hinner komma in smuts i kompressorn.

Jonas           IP: ...[163.228]
Antal inlägg2.290 st
Postad/Inlagd2009-02-05 14:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Jag har dessvärre inte skruvat själv, utan det är BMW som tittat på det.

Mvh Johan           IP: ...[.115.77]
Antal inlägg292 st
Postad/Inlagd2009-02-05 14:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530dA X-drive Touring -13
Hej!

Ok.

Så här ser det ut [LÄNK]

Det enda som heter slang är ju nr 19. Jag vet dock inte hur den sittar i bilen.

Jonas           IP: ...[163.228]
Antal inlägg362 st
Postad/Inlagd2009-02-05 20:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530i -04 (E60)
Varför inte byta ut denna slang till en armeradslang med godkvalitet. Man skulle också kunna använda slang med rostfri armering med gummibeklädnad. Värt att satsa på då det verkar kosta mycket att laga.           IP: ...[.148.78]
Antal inlägg2.290 st
Postad/Inlagd2009-02-05 21:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jupp, jättebra idé, det skulle jag gärna ha gjort. Men den hjälper tyvärr inte mig och många andra där kompressorn redan börjar ge upp....


Mvh Johan           IP: ...[.115.77]
Antal inlägg2.160 st
Postad/Inlagd2009-02-06 00:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
997 Carrera S
Dum fråga kanske men har alla E61 nivåreglering?           IP: ...[164.200]
Antal inlägg1.971 st
Postad/Inlagd2009-02-06 09:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
530XD Touring -06, 8000 mil.
Japp, har sett varningen några gånger nu, verkar bli allt oftare och särskilt i kyla. Om jag "startar om" efter en stund så är varningen borta.
Nivåregleringen och fjädringen fungerar fortfarande alldeles utmärkt.
Är det möjligen någon som själv gjort något åt detta och har något tips?

Off topic, men ändå:
Bakrutan: (endast rutan i luckan) låset öppnas av sig själv.
Kan jag vara säker på att det är den där elektronik-enheten på bakluckan som falerar? Jag har redan tidigare, efter tips här på forumet, tätat den med silicon.
Eller finns risk att det är något dolt kabelbrott i bakluckan och att jag kastar bort 3000:- på en ny elektronik-enhet (vet inte vad grunkan ska kallas egentligen..)
Tripp/klocka tappar minnet: I mitt fall verkar det hänga samman med att jag laddat batteriet (använder Ctec laddare). Har dock inte hänt mig någon annan gång.
Förlåt mina off topic men jag hittar inte trådarna och jag hoppas flera än jag tycker det är intressant att dela alla synpunkter och tips.

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)           IP: ...[106.214]
Antal inlägg1.971 st
Postad/Inlagd2009-02-06 09:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Hose 19 verkar ju vara på sugsidan, förbunden med 6 vent pipe som verkar vara försedd med ett sugfilter.
Om det går hål på slang 19 så skulle ju i så fall kompressorn suga in smutsig luft. Luften går lättaste vägen, alltså genom hålet i stället för genom filtret.

Jag trodde tidigare att problemet sannolikt fanns på trycksidan. Läckage brukar ju nästan alltid uppstå på trycksidan, av förklarliga skäl.

Jag måste nog upp på en lyft snart och se vad jag kan hitta..

Någon som själv har gjort något åt detta? Eller någon som vet något mera?

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)           IP: ...[106.214]
Antal inlägg22.770 st
Postad/Inlagd2009-02-06 16:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325iAT -06 Sonorametallic
Lincoln Mark VIII LSC 4,6L Intech V8/32V-1998
BMWCS 04247
Jahaja där ser man, får hit en E61 om ett par timmar, med nivåregleringsproblem och lysande airbaglampa.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
[LÄNK]           IP: ...[192.161]
Antal inlägg22.770 st
Postad/Inlagd2009-02-06 16:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325iAT -06 Sonorametallic
Lincoln Mark VIII LSC 4,6L Intech V8/32V-1998
BMWCS 04247
[LÄNK]

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
[LÄNK]           IP: ...[192.161]
Antal inlägg22.770 st
Postad/Inlagd2009-02-06 18:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325iAT -06 Sonorametallic
Lincoln Mark VIII LSC 4,6L Intech V8/32V-1998
BMWCS 04247
Noterat felkod på nivåregleringen.
Hittade tre lika felkoder i minnet.
5F9A Regulation time liftning.
Signalen eller värde ovan överskriden.
Felet förligger inte fnv.men sparat i minnet.
Felet orsakar att en varningslampa tänds.
Felkod 5F98A1

Tyder på att pumpen fått jobba längre tid än vad som tillåts.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
[LÄNK]           IP: ...[192.161]
Antal inlägg2.290 st
Postad/Inlagd2009-02-06 22:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Ulf, precis samma symptom som för mig. Min varning börjar lysa om familjen hoppar in i bilen, ja egentligen nästan alltid när någon förändring i last genomförs. Men fjädringen funkar perfekt, och den blir aldrig hängande.

Hasso, jag fick ditt meddelande men visste inte vilket nummer som var ditt, beklagar det....

De felkoder du har fått är samma som jag och de andra med sliten kompressor har.

Jag har sökt på tyska ebay utan att hitta något reparationskit, trots att det är tiotusentals E61:or som har dålig kompressor.

Har någon skruvat sönder kompressorn?

BMW ville inte säka goodwill på min pga mätarställningen (17000 mil), så någon med mindre mil kanske skulle prova?

Mvh Johan           IP: ...[.115.77]
Antal inlägg22.770 st
Postad/Inlagd2009-02-07 08:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325iAT -06 Sonorametallic
Lincoln Mark VIII LSC 4,6L Intech V8/32V-1998
BMWCS 04247
Bilen jag körde på igår har också 17.000 mil på mätaren. ägaren försökte få goodwill i Örebro en vecka efter att garantin gått ut, då fjärrlåsfunktionen upphörde att fungera. En kabel till förstärkaren bakluckan var av, Carlssonbil skulle ha 22.000 för att byta kablaget till bakluckan. Ägaren åkte då till BMW i Karlstad de lagade kablaget kostnad 2500kr.
Så försöka med en kompressor är väl rätt kört kan jag tänka mig, noterar samma kompressor bekymmer i England, men de har ju andra förlängda garantier/försäkringar på sina bilar som varar längre så de har ju bara självrisken att punga ut med.


///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
[LÄNK]           IP: ...[192.161]
Antal inlägg362 st
Postad/Inlagd2009-02-07 09:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530i -04 (E60)
Slang är ju nr 19 [LÄNK] för ingåendeluft till kompressorn är den samma från år 04-08. Så någon modifiering från BMW har inte gjorts vad jag kan förstå.
          IP: ...[.148.78]
Antal inlägg2.290 st
Postad/Inlagd2009-02-07 09:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hasso, läs min andra tråd om det felet. Jag lagade kablaget själv för 3 spänn (klämkoppling) och 3 timmar i garaget....

Duser, det var intressant. På de kompressorer som BMW säljer nu är enheten förbättrad så att inte samma fel ska uppkomma igen. Men då är även faceliftbilar drabbade alltså!

Mvh Johan           IP: ...[.115.77]
Antal inlägg362 st
Postad/Inlagd2009-02-07 11:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530i -04 (E60)
Johan (AutoPower): Skulle tro att faceliftbilar också är drabbade tills brytpunkten då den förbättrade versionen kom. En gissning är att modeller tillverkade från 2008-07 kanske har den förbättrade versionen. Det är trots allt bara en gissning :-)

          IP: ...[.148.78]
Antal inlägg2.290 st
Postad/Inlagd2009-02-07 12:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Så, nu har jag köpt en begagnad kompressor på Ebay för 66 Euro, som jag kan byta ut min mot. Den kommer från en krockad bil och är förhoppningsvis inte drabbad av felet. Jag ska dock byta ut alla slangar mot bättre kvalitet!

Sedan kan jag skruva isär min i molekyler och se om den är reparerbar.


Mvh Johan           IP: ...[.115.77]
Antal inlägg3.489 st
Postad/Inlagd2009-02-07 18:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Alfa o BMW
Jadå, faceliftbilar är åsså drabbade. Min är prod 13 juni 2007, och där blev kompressorn bytt efter bara någon månad... :-(

----
BMW CS #6212           IP: ...[31.8.21]
Antal inlägg8.935 st
Postad/Inlagd2009-02-07 19:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
XC70 D4 2015
Är det standard med nivåreglering på E60/E61?           IP: ...[.62.243]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 330i m-sport  -01
Pris: 28.000:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95
Pris: 100.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen